Förbjuda RIB?

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
sailormoon
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 12 dec 2006, 08:30

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av sailormoon » ons 23 sep 2009, 13:21

Jag har slutat att bli arg på att RIB-båtarna kör som idioter. Att de sen är utbildade visar att körkortskrav inte skulle hjälpa ett dyft. Det är som Roslagsloppet vore konstant pågående, alla med planande båtar kör järnet jämt, helst direkt från bryggan. Åk Lindalssundet klockan 1800, söndag och sommar, jag slutat titta bakåt man blir bara nervös då.
Därför är det än mer komiskt att vissa ondgör sig över att man kryssar på Halvkakssundet.

Med förbud kommer vi ingenstans, vill folk se fåniga ut i goggels i en stor RIB så låt dem göra det.

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av HR312 » fre 25 sep 2009, 19:32

Förstår att detta med RIB-event är något växande.

I somras åkte jag en tur i skärgården (i höjd med Smögen) i en 11 meters RIB med 3 x Suzuki DF 300 hk. Det var en makalös upplevelse. Vid tillfället blåste det ca 10 m/s och tidvis höll "gummiflotten" farter över 60 knop. Toppfart var 70 knop. Fart-upplevelse som går utanpå det mesta. Föraren körde omdömesfullt i just detta fall men överlag går detta ut på att skapa intressanta banor för maximal upplevelse. Det innebär höga farteri trånga sund och nära klippor. Träffade på en RIB-eventbåt i farleden mellan Skärhamn och Hjärterö-sund som höll 40 knop + och sicksackade mellan semesterseglarna medan passagerarna tjöt av förtjusning. Risken för en olycka är såklart stor.

Hur man ska komma tillrätta med detta svårare att säga. Som seglare gillar jag tanken på hastighetsbegränsningar i tränga farleder men detta kommer sannolikt väcka ett ramaskri på motorbåtsforumen. Eller...?
Henric D

Skriv svar