Dagens Nyheter om promillegräns

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av Maxi33 » tis 22 sep 2009, 12:41

Nej det är lugnt Eilean, det har gått över - nu är jag lite småsur igen som vanligt, och inget smileyande.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av Eilean » tis 22 sep 2009, 13:17

Härligt!
Jag är för gammal för förändringar!

Grump On!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av Seawolf » tis 22 sep 2009, 19:04

Som vanligt tenderar lagstiftarna att förenkla verkligheten alldeles för mycket.
Forskning visar att man redan vid små promillehalter som 0,2 börjar förlora reaktionssnabbhet. Nästa sak som börjar trubbas av är omdömet, det börjar nånstans vid 0,5-0,8 promille.

Skulle mot förmodan lagstiftarna vilja göra något som var faktabaserat, så skulle alltså snabba ekipage ha gränsen 0,2, och långsamma förslagsvis 0,8 eller så.
Och de som inte rimligtvis kan skada andra ingen gräns alls.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av Anders S » ons 23 sep 2009, 07:15

Seawolf skrev:Skulle mot förmodan lagstiftarna vilja göra något som var faktabaserat, så skulle alltså snabba ekipage ha gränsen 0,2, och långsamma förslagsvis 0,8 eller så.
Och de som inte rimligtvis kan skada andra ingen gräns alls.
Jag tycker samma sak om en promillegräns, mitt förslag var ju 0,5 - det kan ju vara sak samma. Men man kan ju fundera litet på var gränsen går när det gäller att "skada andra". Även en berusad (inte nödvändigtvis dyngrak) windsurfare, roddare eller kanotist kan ju ställa till det ordentligt för en större båt, om inte annat därför att du, jag och Stenafärjan har skyldighet att göra allt för att undvika en kollision.

Jag tycker alltså inte att man skall få vara kriminellt berusad på sjön. Däremot kanske man heller inte skall göra det kriminellt att vara berusad på sjön? Dagens regler, om de efterlevs och övervakas har många fördelar, bland annat för den personliga integriteten. Idag måste man påvisa ett regelbrott tillsammans med berusning för att fälla vederbörande, i morgon räcker det med 0,2 promille, i princip "nolltolerans".
Anders S

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av friseglarn » ons 23 sep 2009, 08:31

Svårt det här. Om man inför promillegräns OCH stoppar rutinmässigt är det möjligt att en del sjöfylleri kan avvärjas. Promillegräns utan omfattande kontroller har dessvärre ingen effekt eftersom folk (i vart fall de som kan utgöra problem) endast lyder regler när de riskerar upptäckt. De omfattande kontrollerna kommer drabba oss som ändå inte dricker när vi inte ska... havet slutar vara en zon när där man får vara ifred så länge man sköter sitt s a s. Så jag gillar inte promillegräns, på g a den kontroll som sedan kommer krävas för efterlevnad och som drabbar även de som inte dricker. Vad är alternativet? Behåll som det är idag; möjlighet att ingripa när det behövs finns redan. Det får räcka. Vi kommer ändå inte tillrätta med alla samhällsproblem genom att reglera mer och kontrollera mer, det är min övertygelse.

Det är uppväxten och de värderingar folk har som styr om samhället fungerar eller inte. Så... börja i hemmen, på dagis, i skolan och helst även i kyrkan (just det, vi har tappat något värdefullt när de flesta av oss blivit ateister och inte tror att det finns några egentliga och absoluta begränsningar på hur vi kan uppföra oss mot andra, så länge vi själva känner för att göra vad vi gör för att det känns bra för stunden, är enklast, leder till en häftig upplevelse eller är till egen nytta) med att pränta in goda och för samhället och för människors samspel goda värderingar. Vi kan inte behålla den andefattiga och djupt missuppfattade värdeobjektivitet som en del förespråkar (d v s att alla värderingar är likvärdiga o s v) utan måste se till att även de "på kanten" får i sig en ordentlig dos av goda värderingar. Om folk i allmänhet inte längre vet vilka värderingar som är bra och vilka som är dåliga... ja då visar det än tydligare var problemets kärna finns... för mig i alla fall.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av Mr Q » ons 23 sep 2009, 08:48

Jag tycker att den som framför sin båt ska vara helt nykter. Jag har aldrig förstått mig på tjusningen att sitta och skåpsupa vid rodret. Sen tycker jag resten av besättningen ska vara nyktra också under gång.

När man lagt till däremot får man ju göra vad man vill, då är det ju bara å kolka upp, även om åtminstone skippern/ägarn bör ha i åtanke att man när som helst ska kunna förtöja om, eller i största allmänhet kunna värna om sin besättning. Särskilt om man har småbarn med kan man ha den tanken i bakhuvudet.

Det farligaste man kan göra är väl att dra ut med "grabbarna". Gjorde jag själv för någon helg sen. Så fort det blev kväller började det tjatas om att öppna upp flarrorna, trots att vi seglade fortfarande. Jag tillät då en öl var, men tog ingen själv.

Jag tror den största bristen man får av att vara påverkad är bristen på omdöme, typ gå för nära land eller att inte förstå/bry sig om faror. Folk som pinkar och druttar i utan flytvästt mm.

Sprit kan var skoj, men också väldigt farligt i fel dos, på fel plats.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av S-B A-son » ons 23 sep 2009, 11:55

Promillegränser hit och promillegränser dit. Om en gräns skall vara effektiv och inte medverka till att urholka det allmäna rättsmedvetandet bör den också kunna kontrolleras.

Den bistra sanningen är att även om KBV har rätten att ta utandningsprov kan man inte göra detta utan misstanke om sjöfylleri, dvs att båten framförs på ett sätt som strider mot sjövägsreglerna. Den likaledes bistra sanningen är att Sjöpolisen marginaliseras än mer. Stationen i Kungshamn har nyligen dragits in och Bohuslän betjänas av stationen i Göteborg. På hela Västkusten finns totalt tre polisbåtar!

Det är svårt att frigöra sig från tanken om simpel populism och lätta politiska poäng i försöken att lösa problem som väl kan lösas inom ramen för nuvarande lagstiftning.
DSC_0723 resized.jpg
Unik polisbåt på Vrångö midsommar 2009
mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av mariatherese » ons 23 sep 2009, 12:48

Jag förstår inte heller varför man skall behöva dricka när man framför båt, eller för den delen vara smått lullig hela semestern igenom. Jag kan också skriva under på att de som gör sjöfylleriet till ett problem antagligen inte heller påverkas av den här typen av lagstiftning och knappt ens av en ökad kontroll.

Men jag tycker dock att alkoholkonsumtion på sjön kan vara ett problem, även om de flesta sköter sig. De som har ett problem med alkoholen kostar både människoliv och resurser som istället kunde använts bättre. Varför då inte ha samma gränser som vid framförandet av bil?

Jag trodde i min enfald att kustbevakning/sjöpolis fick göra flygande kontroller precis som på land. Det hade inte besvärat mig om jag någon gång då och då fick blåsa. Trots att jag dagligen kör bil både privat och i tjänsten så har jag inte stannats i en nykterhetskontroll för att blåsa sedan 1991. :o Så tyvärr är nog chansen att man hittar de som behöver hittas (för sin egen skull och andras) ganska liten, varken det handlar om på vatten eller land.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av Anders S » ons 23 sep 2009, 17:49

mariatherese skrev:Jag förstår inte heller varför man skall behöva dricka när man framför båt, eller för den delen vara smått lullig hela semestern igenom
Det är ju inte direkt så att dagens regler tillåter särskilt mycket supande, de heller. Min personliga inställning är annars helt i linje med mr Q:s, Friseglarens och din.

Men jag ser två problem med att införa en i mångas ögon orensonligt sträng gräns:

Den allmänpreventiva effekten blir sannolikt ytterst liten. De som är vana att ta en bläcka då de kommer i båt idag kommer att fortsätta med det i morgon, vi som "ser nyktert" på saken dricker varken mer eller mindre. Varför status quo? Därför att ingen kommer att kolla, annat än möjligtvis stickprov på de båtar KBV kan köra ifatt, dvs vi.

Den andra baksidan är att det kommer att medföra ett allmänt lagtrots av stora mått. Om man uppfattar att det går att skita i båtonykterhetsreglerna, så tar man med sig det här beteendet till vägtrafiken också. Tanken "att vara lika nykter till sjöss som på land" kan påverka båda vägarna.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av T » ons 23 sep 2009, 18:31

Jag tror, som kommentar till en del undringar och påståenden här ovan, att dom flesta människor är som folk är mest. Dvs. inte som många här.

Sen är det väl så att seglare är dom som kör krokigast *) och därför, om generalla kontroller utan specifik misstanke tilläts, skulle var dom som kontrollerades först och oftast. Dessutom är dom lättast att hinna ifatt.

:o
/T
*) kanske även krökigast?

Skriv svar