kan man koppla så att vhf använder en av de vanliga stereohögtalarna i sittbrunn.
jag gissar att det funkar utmärkt om man använder en apparat i taget.
men... pajar något om både cd/radio och vhf råkar vara på samtidigt ????
högtalare sittbrunn för cd/radio OCH vhf
Re: högtalare sittbrunn för cd/radio OCH vhf
Troligen pajar de inte, då respektive apparat säkert har skyddskretsar som skyddar mot konstiga laster. Men du kan inte ha bägge anslutna samtidigt och bara använda en i taget. Den anslutna, avstängda kommer att ställa till det för den andra.
Mitt förslag är, ha en omkopplare som väljer antingen VHF eller stereo, aldrig bägge samtidigt.
Ett problem kan vara, många VHF-ers högtalarutgång bryter den inbyggda högtalaren. Så när du slår över din omkopplare till läge "stereo" kommer din VHF vara helt tyst.
Mitt förslag är, ha en omkopplare som väljer antingen VHF eller stereo, aldrig bägge samtidigt.
Ett problem kan vara, många VHF-ers högtalarutgång bryter den inbyggda högtalaren. Så när du slår över din omkopplare till läge "stereo" kommer din VHF vara helt tyst.
Re: högtalare sittbrunn för cd/radio OCH vhf
Vill man löda så kan man bygga en automatisk omkopplare men det är overkill. Har man separat slutsteg för högtalarna kan man mixa före slutsteg. Allra enklast är ju en extra högtalare. Men omkopplare är nog det enklaste. Har man två omkopplare dvs en för varje kanal så kan man köra VHF i den ena och radio i den andra vilket kan vara bra ibland.
Koppla bara inte ihop apparaterna, sannolikheten att man blåser minst en är stor!
Koppla bara inte ihop apparaterna, sannolikheten att man blåser minst en är stor!