Dagens Nyheter om promillegräns

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av Schvidja » mån 21 sep 2009, 08:34

http://www.dn.se/nyheter/sverige/promil ... e-1.956540

citat ur texten
"Det är vår bestämda uppfattning att det behövs en undre gräns för sjöfylleri – av rena säkerhetsskäl. Båtar kan liksom bilar vara livsfarliga, säger folkpartisten Johan Pehrson, ledamot i justitieutskottet, till DN.se."

Nu verkar debatten vara igång, lite intressant vad en yrkesskeppare tycker:

"Inom yrkessjöfarten finns det idag inte ett svenskt rederi som inte tillämpar 0,2 gränsen ombord, för tanksjöfarten är det 0 som gäller.
Varför skall då andra som befinner sig till sjöss ha annorlunda?"
Men givetvis ska det vara andra regler för yrkesjöfarten jämfört med privat båtåkande! Inom yrkesjöfarten är det arbetsmiljöaspekter, skydd för passagerare och gods, miljöaspekter och en betydligt mer krävande uppgift som motiverar strängare regler. Samtidigt är individens frihet inte tillämpbar på yrkesmässig trafik, men en viktig faktor för fritidsåkande. Självklart ska reglerna vara olika."

Vad tror ni? Vissa vill införa men blir det svårt att införa lagen?

FP verkar anse att det beror på båten:
" Vi i Folkpartiet tycker att det är viktigt att göra undantag för båtar som inte kan åstadkomma någon större skada. Självfallet är det olämpligt att paddla kanot full, men det ska inte vara straffbart om man inte kan skada någon annan än sig själv, säger Pehrson."

Så kan man inte skada någon så slipper man lagen, kan vi seglare skada någon?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av Eilean » mån 21 sep 2009, 09:34

Det här är intressant - och kan nog ge upphov till en del argumenterande.
´
Någonstans är det ju så att seglare (de flesta i alla fall) svårligen kan skada någon. Inte heller roddbåtar, kajaker eller små snurrebåtar. Men en snabb, liten motorbåt eller vattenskoter kan det.
Var går gränsen?

En annan fråga - är det acceptabelt att ge sig ut med våra båtar (eller ett gäng motorbåtar) på en kräftskiva i skärgården. Och när stämningen är som högst och nubbevisorna går i alla tonarter samtidigt kommer en åskby och man måste kasta loss och förtöja på andra sidan ön. Och i vassen lurar KBV med ballongen....
Skall det vara som i Norrland när man kör med bil på dans/fest - någon är alltid nykter.
Nu har jag iofs svårt att tro att KBV kommer att lura i vassen för att komma åt dem som förtöjer om sin båt, men principfrågan är ju intressant.

Och kraven kring promillegränsser är ju inte heller tagna ur luften - många båtar går ju lika fort som trafiken på landsvägarna och fylleolyckor är ju inte ovanliga.

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av friseglarn » mån 21 sep 2009, 12:41

Hm... jag tänker så här: hur skall efterlevnaden säkerställas? Det kan bli så att många stoppas för "blindtest" och då har det plötsligt blivit så att man kan bli stoppad av kbv utan att det finns egentlig anledning (viljan att göra rutinkontroll är ingen egentlig anledning, det är godtycke) ... det tycker jag inte om.

Nä... jag tycker inte om förslaget.

Men.. om det tillskapas ett verktyg att beivra onykterhet till sjöss när det väl "märkts" d v s om någon far fram som en dåre, då har jag i o f s inte något emot det men tycker väl att befintliga verktyg fungerar för det ändamålet, om de nu används. Det måste i mitt sinne finnas en koppling mellan fara för liv och förseelsen/brottet för att ingripande ska vara motiverat. Än så länge går det utmärkt att vara full som en alika och slänga sig ut i trafiken som gångtrafikant, jag kan inte se att det skulle vara mer motiverat att reglera till havs än för fotgängare på land.

Kan nämna att jag själv inte dricker till havs, känner på något sätt att det är oförenligt med min (som jag uppfattar det) plikt att ständigt vara redo för vad som nu kan hända. Till saken hör även att jag oftast har ansvar för mina barn ombord och det spetsar till det ytterligare. När jag ensamseglar dricker jag inte heller, det är nog mest för att det är längre överseglingar då och jag tycker alkohol är oförenligt med krav på uthållighet och reservkapacitet om något oväntat händer. I hamn blir det av "gammal vana" så att jag allt som oftast inte dricker trots att någon beredskap helt säkert inte krävs. Jag är inte helnykterist, men vanan att försöka vara vaksam och alert sätter sina spår. Går kanske över när barnen är stora:)
Senast redigerad av 1 friseglarn, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av Eilean » mån 21 sep 2009, 12:59

Friseglarn, jag har inte mycket att invända mot ditt resonemang annat än att utan några gränser blir det svårt att stoppa någon som är så berusad att han uppenbarligen inte borde få framföra en båt i 30 knop, men som ännu inte gjort någon direkt överträdelse.
Det är väl den gråzonen man försöker sudda bort.

Och jämförelsen med gångrafikanten håller inte - det är väl inte berusade simmare vi talar om? I England var det för en tid sedan en otäck kollission mellan en vattenskoter och en 30-någonting-fots segelbåt, resultatet var en mycket svårt skadad på segelbåten, som dessutom sjönk.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av jason » mån 21 sep 2009, 17:16

Eilean skrev:Någonstans är det ju så att seglare (de flesta i alla fall) svårligen kan skada någon.
Jag vet inte det ja, Igår var det en pangdag för segling utanför Lomma hamn. Mycket segelbåtar och därmed många möjligheter att testa kunskaperna om väjningsregler både fram och baklänges om man så säger. I det läget skulle jag inte bedöma det som otänkbart att ett på grund av rusdryckers intagande avtrubbat intellekt skulle kunna bidra till ganska rejäla skador. Speciellt som många av oss, inklusive jag själv, är väl försedda med ramm. Bara för att vi rör oss långsammare än mången motorbåt är vi inte automatiskt försedda med absolution.

/j

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av Jaramaz » mån 21 sep 2009, 17:57

Förslaget är huvudsakligen motierat av att det är valår - något måste vidtagas mot båtägarna. Välj vilken åtgärd, de flesta har diskuterats här på SG.

Sakargumenten kan vändas och vridas på åt olika håll, det klassiska argumentet mot alkoholgränser är det som Gunnar framför om att en småbåtsägare kan bli tvingad av omständigheter utanför hans direkta kontroll till en insats efter det att alkohol intagits. Man kan då anföra att den enda raka policyn är att köra helt vitt, dvs utan alkohol helt och hållet - en linje som inte kommer att fungera den heller; alkohol är en del i vårt samhälle.
Att hoppas på att domstolarna skulle kunna döma med förstånd i sjörättsliga frågor är överdrivet optimistiskt - generellt sett har inte de svenska domstolarna lyckats med detta hitintills.

Den folkpartisiska inlagan om "inte skada" klingar illa. Vad menas med skada, och vem skadas? Till vilka kostnader? Skall en dyngrak kanotist få samma rätt till räddningsinsatser och vård som den helt nyktre - och hur göra i en valsituation?
(frågan kanske löser sig självt i praktiken, men så länge som vi diskuterar på ett teoretiskt plan är detta rimliga frågor).

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av Anders S » mån 21 sep 2009, 21:11

Det finns ju flera sorters båtliv. Lagstiftaren tänker nog i huvudsak på snabba motorbåtar, det är ju de som huvudsakligen figurerar i sjöfylleriet. Det finns en del frågor runt de här föreslagna reglerna som inte tänkts igenom, till exempel att på en segelbåt är det fler i besättningen än föraren (rorsman) att tänka på, och att båten också är en bostad, en i normala fall fredad zon för nykterhetskontroller. Sedan har vi hela mischmaschet med att man kan tvingas flytta båten, om så bara i hamn, därför att rätte ägaren kommer hem till sin båtplats. En ändring av dagens regler kanske dessutom stänger möjligheten att lagföra andra än den som styr båten för fylleri.

En tänkbar kompromiss hade varit att lägga gränsen på 0.5 promille, den gamla rattonykterhetsgränsen. Är man inte proffs räcker det rätt bra.
Anders S

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av Schvidja » tis 22 sep 2009, 07:52

Min förhoppning är att de utreder frågan och då kommer de beskrivna komplikationerna fram samt att man bör utnyttja de lagar som finns idag för att se hur stort problemet är, en ny lag löser inte de eventuella problem som finns, kbv måste börja jobba med den lag som finns. De fick väl nya befogenheter i somras att ta prover. Med en fartpistol i handen så borde det finnas ett ganska stort underlag att jobba med. KBV såg jag inte mycket av i sthlm skärgård, däremot ser man dem ofta på Höga Kusten.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av Eilean » tis 22 sep 2009, 09:33

Schvidja skrev:Min förhoppning är att de utreder frågan och då kommer de beskrivna komplikationerna fram samt att man bör utnyttja de lagar som finns idag för att se hur stort problemet är, en ny lag löser inte de eventuella problem som finns, kbv måste börja jobba med den lag som finns. De fick väl nya befogenheter i somras att ta prover. Med en fartpistol i handen så borde det finnas ett ganska stort underlag att jobba med. KBV såg jag inte mycket av i sthlm skärgård, däremot ser man dem ofta på Höga Kusten.

I söndags låg KVB och lurade, med fartpicka som det verkade, bakom Mårtens holme i Lännerstasundet.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av Maxi33 » tis 22 sep 2009, 09:42

Det behövs ingen utredning, fråga mig.

De som är farliga för andra och inte bara sig själva är i stort sett bara planande farkoster.
Begränsa alltså formella promillegränser till sådana.
Att ytterligare en och annan som borde åkt fast därmed klarar sig är smällar man får ta, ursäkta ordlekandet.

Och hur avgöra om en viss båt kan plana, detta har ju dissekerats en del?
Lika enkelt - om båten kan plana med en standardviktig förare och inget mer ombord så gäller regeln. Oavsett hur fort man kör eller hur många som är ombord vid ett visst tillfälle.

Jag bjuder på kostnaden för utredningen, av ideella skäl.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av Eilean » tis 22 sep 2009, 10:30

Varför inte förenkla det ytterligare och köra regeln 10 knop istället?
Då slipper man alla diskussioner om vad som planar eller kanske inte.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av Maxi33 » tis 22 sep 2009, 11:00

"Varför inte förenkla det ytterligare och köra regeln 10 knop istället? "
Skrev Eilean.

Det där kommer inte Anders J att gilla...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av Eilean » tis 22 sep 2009, 11:10

För att travestera dig, Håkan;

Att ytterligare en och annan som inte borde åkt fast därmed inte klarar sig är smällar man får ta, ursäkta ordlekandet.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av Maxi33 » tis 22 sep 2009, 11:29

Din travestering fick mig nästan att slänga in en flinande Smiley nu, Eilean, fan ta dig!

Men jag håller faktiskt med dig om 10 knop, inte för att "10 knop" är enklare att definiera än "planande", men man fokuserar på att farten med sitt kvadratiska förhållande till rörelseenergin är det viktiga.

För Anders J kan vi kanske bevilja ett undantag genom att införa begreppet "Fart per skrov".

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dagens Nyheter om promillegräns

Inlägg av Eilean » tis 22 sep 2009, 11:45

Nej för bövelen!

Inga smileys!!!
Är du forfarande frestad?
Skall jag redigera inlägget!?

Skriv svar