Förbjuda RIB?

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Lars J
Platinamedlem
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 22 sep 2006, 09:47
Ort: Onsala

Förbjuda RIB?

Inlägg av Lars J » fre 18 sep 2009, 09:42


Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av Eilean » fre 18 sep 2009, 10:58

I mitten på augusti låg vi ute för ankare vid Norsten. En av de där paradisiska ytterskärgårdarna som man sällan kan besöka över natten om inte vädret är stabilt.
Vi hade rott iland med det lilla gummit och promenerat runt på huvudön. Och noterade två stora RIB som for runt bland skären runt Norsten i full fart, massor med knop. Kors och tvärs bland koppar och grynnor, hoppar i sina egna svall.

När vi rodde tillbaks far dessa två RIB in i själva Norsten-arkipelagen och slår ner farten från sådär 50 knop till 8-10. Vi talar inte om några små båtar här. Längden var ca 10 m och de hade två utombordare av största sorten vardera. Ombord på respektive båt fanns ett par i 30-35-åråldern, ingen charterrib.

Vi ror genom det smala sundet mellan själva Norsten och skäret öster därom. I sundet ligger även ett par båtar förtöjda mot land. Här igenom kommer bägge RIB körande efter varandra, i värsta idiotfart, precis vid planingströskeln. De passerar på ca 5 m avstånd från oss, svallen får vår 2,3 m långa gummibåt nästan att kapsejsa och vi tar in vatten. Lyckligtvis klarade vi vår systemkamera.
Åtminstånde den ena båten som låg vid land slog stäven i berget med flera brak. Vi, inklusive alla andra skriker åt dem att slå av på farten, men möts av fullständig nonchalans. Kvinnan i den bakersta båten stirrar bara stelt framåt och mannen glor på oss med tom blick när vi krampaktigt försöker hålla oss på rätt köl i svallet från den första båten.

Ute i sundet drar de på fullt igen och vi ser och hör dem en lång stund fortsätta fara runt bland koppar och skär norröver. Och skrämmer skiten ur såväl männskor, säl och sjöfågel.

Jag tycker RIB är en trevlig leksak för meningsfull fritid - man kan ju vara ute bland sälarna på en halvtimme även om man bor i stan.
Och jag tycker att ett båtregister är dumt - havet är ju frihetens bastion och båten frihetens instrument. Vi måste ju ha några andningshål i vårt sönderreglerade samhälle och få leva ut litet grand.
Bilagor
Norsten 3.JPG
Norsten 2.JPG
Norsten 1.JPG

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av Maxi33 » fre 18 sep 2009, 17:22

Håller med dig Eilean, väl skrivet.

Kanske Ribbar till och med borde momsbefrias för att uppmuntra till mer friluftsliv?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av T » fre 18 sep 2009, 18:19

Det känns som om det här klotterplanket och knappast något annat heller, nånsin kommer att nå upp till, eller ner till, de nivåer som nåddes på Marinans Plank.

Men visst... förbjud! Så mycket som möjligt. Så fort som möjligt.

RIP - Rest In Peace

:o
/T
Senast redigerad av 1 T, redigerad totalt 0 gånger.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av Mr Q » fre 18 sep 2009, 18:54

Jag har svårt att se tjusningen med RIB-båtar. Har blivit medbjuden i en sån där lång korv. Det är ett sjukt vindbrus eller dån kanske man ska säga. Det går inte att snacka med någon och efter 3 minuter är det trist.

Förhoppningsvis blir det självsanering på detta. För det är inte särskilt skoj.

Lars J
Platinamedlem
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 22 sep 2006, 09:47
Ort: Onsala

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av Lars J » lör 19 sep 2009, 10:05

Ny artikel i dagens GP:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=518426

Jag inte haft närkontakt med någon RIB, och undviker gärna dem i fortsättningen också.
Som ren transport kanske, men vill jag bli rädd och blöt finns Flumeride på Liseberg.
Annars åker jag gärna båt av alla slag, inklusive Älvsnabben.

/Lars J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av Anders S » sön 20 sep 2009, 08:47

T skrev: Men visst... förbjud! Så mycket som möjligt. Så fort som möjligt.
Menar du kanske: "Förbjud allt möjligt som går så fort som möjligt?"
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av T » sön 20 sep 2009, 11:44

Anders S skrev:
T skrev: Men visst... förbjud! Så mycket som möjligt. Så fort som möjligt.
Menar du kanske: "Förbjud allt möjligt som går så fort som möjligt?"
Det är inte bra när det går för fort.

:o
/T

dator9
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 11:54
Ort: Västkusten

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av dator9 » sön 20 sep 2009, 15:20

Av alla XXXXXXXX som kör motorbåt så brukar RIB-charterbåtarna vara de som sköter sig absolut bäst. Även om de kör fort så verkar de veta vad de håller på med. Det krävs ju minst Fartgsbefäl klass VIII för att köra yrkesmässigt. Dessutom drar de nästan inget svall. Byter gärna ut alla norska DC som kör aningen saktare än planingsläge och drar värre svall än kustbevakningen, mot RIB-båtar med kompetent befälhavare.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av Maxi33 » sön 20 sep 2009, 15:53

I stort sett samtliga som ställer till olyckor och ibland katastrofer genom inkompetens har sina papper i ordning, dator9.
Detta gäller till sjöss liksom på land.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av Mr Q » sön 20 sep 2009, 18:03

Re Dator9:

Utan att bli för personlig, men det där är kvalificerat skitsnack. De jag fick åka med verkade ha ca 3 veckors erfarenhet av motorbåtar och typ 3 dagars erfarenhet av en 60-knopsbåt.

-De körde rakt mot klippor i 40 knop och väjde i sista sekund.
-Rakt mot andra båtar i hög fart och väjde i sista sekund
-Slalomkörning, ungefär som barn gör första gången de får prova en planande motorbåt
-Parallellt nära land i max speed
-Ryckig körning, till synes planlöst

Nä min erfa som bara sträcker sig till en tur med utflyktsribbåt (den hade dubbla 300-hk på) är att de som kör är så kallade "noobs" som får köra båten enbart pga att de jobbar på den firman som arrangerar events.

Gränsfall till farligt faktiskt.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av Eilean » mån 21 sep 2009, 08:00

T skrev:Det känns som om det här klotterplanket och knappast något annat heller, nånsin kommer att nå upp till, eller ner till, de nivåer som nåddes på Marinans Plank.

Men visst... förbjud! Så mycket som möjligt. Så fort som möjligt.

RIP - Rest In Peace

:o
/T
När det gäller klotterplank känner jag ingenting - än. Jag skriver där jag har lust och avstår där jag inte har lust. Så får vi se.

När det gäller förbud tvekar jag om du har rätt. Jag tycker nog du är litet drastisk.

Däremot ser jag fram emot ett båtregister och ett körkort. Så folk utan någon som helst omdömesförmåga eller de som saknar förstånd inte längre kan gömma sig bakom anonymiteten och okunskap.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av Schvidja » mån 21 sep 2009, 08:14

Att förbjuda båttypen RIB känns i princip omöjligt. Om det nu finns en massa problem , jag har inte upplevt några, så vore en lösning att göra en anmälan. Båtarna ska finnas registrerade i Skepps och Båtregistren eftersom de används till kommersiell trafik och har en längd över 5 m. Då de finns med där så vore det inte svårt att kräva att de ska bära tydliga stora idnummer/namn så att utsatta kan anmäla dem till KBV. KBV skulle sedan vid hög frekvens anmälningar kunna utreda och straffa de som har ett farligt beteende och inte följer lagen. Så förändringen som krävs är att båtarna ska bära idnummer/namn tydligt enligt viss spec.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av Eilean » mån 21 sep 2009, 09:22

Schvidja skrev:Att förbjuda båttypen RIB känns i princip omöjligt. Om det nu finns en massa problem , jag har inte upplevt några, så vore en lösning att göra en anmälan. Båtarna ska finnas registrerade i Skepps och Båtregistren eftersom de används till kommersiell trafik och har en längd över 5 m. Då de finns med där så vore det inte svårt att kräva att de ska bära tydliga stora idnummer/namn så att utsatta kan anmäla dem till KBV. KBV skulle sedan vid hög frekvens anmälningar kunna utreda och straffa de som har ett farligt beteende och inte följer lagen. Så förändringen som krävs är att båtarna ska bära idnummer/namn tydligt enligt viss spec.
Jag har aldrig haft problem med de kommerisella charter-ribbarna. Tvärtom snarast, de brukar oftast fara fram relativt omdömesfullt sett till hastigheten.
De som jag nämde i mitt exempel var inga kommersiella båtar. De var privatägda och kördes sannolikt av sina ägare - helt anonyma.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Förbjuda RIB?

Inlägg av T » mån 21 sep 2009, 12:27

Eilean skrev:
T skrev:Det känns som om det här klotterplanket och knappast något annat heller, nånsin kommer att nå upp till, eller ner till, de nivåer som nåddes på Marinans Plank.

Men visst... förbjud! Så mycket som möjligt. Så fort som möjligt.

RIP - Rest In Peace

:o
/T
När det gäller klotterplank känner jag ingenting - än. Jag skriver där jag har lust och avstår där jag inte har lust. Så får vi se.

När det gäller förbud tvekar jag om du har rätt. Jag tycker nog du är litet drastisk.

Däremot ser jag fram emot ett båtregister och ett körkort. Så folk utan någon som helst omdömesförmåga eller de som saknar förstånd inte längre kan gömma sig bakom anonymiteten och okunskap.
Vad gäller förbud så ska mitt inägg nog ses som den sarkasm det är...

Vad gäller klotterplank är det lite väl 'gulligt' här..

Och vad gäller båtregister och körkort, tvekar jag. Ett regelverk finns ju redan...
Det är bara så tragiskt att vuxna människor inte kan visa omdöme och hänsyn på ett vuxet sätt.

:o
/T

Skriv svar