Dagens fyr (Västergötland)

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Dagens fyr (Västergötland)

Inlägg av Brendan » ons 16 sep 2009, 19:31

Dagens fyr.jpg
Härlig segling idag.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dagens fyr (Västergötland)

Inlägg av Eilean » ons 16 sep 2009, 19:47

Verkar vara frisk vind.

Det finns något i hur krusningarna på vattnet ser ut som gör att man kan se att det inte är sommar längre. Något slags "arg taggighet" som blir mer markant framåt vintern. Undrar vad det kan vara? Ljusfenomen med lägre stående sol eller något med vattnets och luftens temperatur kanske?

Här lovar de strålande sol och uppåt 18-20 grader till helgen. Så fredag e.m. bär det iväg ut i skärgården. Vindarna blir svaga till måttliga, vi får se hur långt vi kommer.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Dagens fyr (Västergötland)

Inlägg av Brendan » ons 16 sep 2009, 20:05

Eilean skrev:Verkar vara frisk vind.

Det finns något i hur krusningarna på vattnet ser ut som gör att man kan se att det inte är sommar längre. Något slags "arg taggighet" som blir mer markant framåt vintern. Undrar vad det kan vara? Ljusfenomen med lägre stående sol eller något med vattnets och luftens temperatur kanske?

Här lovar de strålande sol och uppåt 18-20 grader till helgen. Så fredag e.m. bär det iväg ut i skärgården. Vindarna blir svaga till måttliga, vi får se hur långt vi kommer.
Stämmer. Det blåste V 6-10 m/s uppskattningsvis och jag seglade med full stor och 4-5 inrull i focken. Bilden är tagen klockan 16. Att segla en klar höstdag ger själen en sällsam ro.

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Dagens fyr (Västergötland)

Inlägg av Anders » ons 16 sep 2009, 22:03

Trevlig tröja någon fått äran att bära Eilean!

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Dagens fyr (Västergötland)

Inlägg av Maxi33 » tor 17 sep 2009, 15:47

Buskärs Knöte, där seglade jag och en kompis i måndags och vi njöt också något alldeles enormt av att vara ute en så fin dag.

Vinden då från nordost och uppemot 7-8 i många byar och någon enstaka ännu lite mer, men vi hade fullt ställ och det blev inte obekvämt ens på kryssbogar hemåt senare.
Hade du revat enbart för att få det extra bekvämt, Brendan, eller behövdes det egentligen?

Segling är gemenskap, eller hur?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Dagens fyr (Västergötland)

Inlägg av Brendan » fre 18 sep 2009, 21:35

Maxi33 skrev:Buskärs Knöte, där seglade jag och en kompis i måndags och vi njöt också något alldeles enormt av att vara ute en så fin dag.

Vinden då från nordost och uppemot 7-8 i många byar och någon enstaka ännu lite mer, men vi hade fullt ställ och det blev inte obekvämt ens på kryssbogar hemåt senare.
Hade du revat enbart för att få det extra bekvämt, Brendan, eller behövdes det egentligen?

Segling är gemenskap, eller hur?

MVH
Håkan
Nu var vi ju inte ute vid samma tillfälle, men när jag var ute blåste det ofta över 10 m/s i byarna, och då måste C30-an revas vid bidevindsegling för mindre krängning, mindre lovgirighet, bättre fart och bekvämare segling.

Vadå "segling är gemenskap"? Det kan den förstås vara men långt ifrån alltid.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Dagens fyr (Västergötland)

Inlägg av Maxi33 » lör 19 sep 2009, 09:10

Ungefär samma styvhet som Maxi 33 då Brendan, jag trivs bäst mellan 6 - 8 m/s.

Det där med gemenskap blev väl lite kryptiskt, jag menade att vi som har segling som intresse har något gemensamt - vi vinkar ju till alla andra fast vi inte känner dem.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Skriv svar