Vänern stängs
Vänern stängs
De som har båt i Vänern har några år på sig att besöka salta vatten på egen köl, därefter blir det till att ta sig i österled och på den sidan är vattnet bara jolm.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d ... 5&ref=puff
Se till att inte bli instängda.
MVH
Håkan
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d ... 5&ref=puff
Se till att inte bli instängda.
MVH
Håkan
En expert i mängden
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Re: Vänern stängs
Tacka för det, alla Vänerseglare åker ju redan nu mot rätt håll, det exklusiva bräckvattenhavet Östersjön, det är därför det är lika så gott att skrota slussarna ut mot det skitiga Nordsjön med sina sopberg och svartbyggen, mollusker och mördartulpaner och det helt igenom kloaksnuskiga Lilla Bommen.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Re: Vänern stängs
Tror jag inte på.
Även om östländingarna är rädda för klumpfisk.......
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=669&a=509891
Även om östländingarna är rädda för klumpfisk.......
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=669&a=509891
ole
Re: Vänern stängs
Underbart! Tänk vad mycket konstigt folk vi slipper här på Vänern!
Re: Vänern stängs
Jag gick ju där i somras. Och man kan ju konstatera att under två vändor såg jag sammanlagt 3 lastfartyg bland alla dessa fritidsbåtar.
Vilket är märkligt. Nere på kontintenten bgger man ut kanalsystemen och kopplar ihop dem till allt större nätverk. Här är det tvärtom, man bommar igen dem.
Kanske finns felet inte hos yrkestrafiken utan hos myndigheter och makthavare som gör att man hellre kör godset på långtradare.
I Frankrike dräler det av pråmar på vattenleder av Göta Kanals storlek. Här ser man en och annan passagerarbåt och fritidsbåtar....
Vilket är märkligt. Nere på kontintenten bgger man ut kanalsystemen och kopplar ihop dem till allt större nätverk. Här är det tvärtom, man bommar igen dem.
Kanske finns felet inte hos yrkestrafiken utan hos myndigheter och makthavare som gör att man hellre kör godset på långtradare.
I Frankrike dräler det av pråmar på vattenleder av Göta Kanals storlek. Här ser man en och annan passagerarbåt och fritidsbåtar....
Re: Vänern stängs
Den minskade fartygstrafiken beror till stor del på att våra regeringar oavsett partifärg sitter i den Kungl.Hufv.Stdn och inte i Göteborg, Nordens huvudstad för handel och sjöfart.
Ett resultat är att Sverige som det enda landet i Europa har en avvikande skattelagstiftning för rederier vilket gör det dyrare och svårare att bedriva långsiktig verksamhet.
Ett annat är att sjöfarten belastas med avgifter medan järnvägen i stället subventioneras, och det är i första hand järnvägstransporterna som tagit över från Vänertrafiken.
En orsak till det Eilean beskriver är att Sverige är mycket mer kuperat än stora delar av Europa.
Svårt att fixa finmaskigt nät av vattenvägar när det går upp och ner alltför mycket.
Men den viktigaste orsaken är trots allt inte de svenska regeringarna, hur mycket det än tar emot att medge det, det är att Sverige är löjligt glesbefolkat jämfört med Europa.
Det transportbehov som gör den intensiva finmaskiga kanal- och flodtrafiken i stora delar av Europa både ekonomiskt möjlig och logistiskt nödvändig saknas i stort sett helt i Sverige.
Göta Kanal behövdes inte trots alla optimistiska prognoser som fick den byggd, och på den vägen är det.
När Sverige har mellan femtio och hundra millioner invånare kan det se annorlunda ut.
MVH
Håkan
Ett resultat är att Sverige som det enda landet i Europa har en avvikande skattelagstiftning för rederier vilket gör det dyrare och svårare att bedriva långsiktig verksamhet.
Ett annat är att sjöfarten belastas med avgifter medan järnvägen i stället subventioneras, och det är i första hand järnvägstransporterna som tagit över från Vänertrafiken.
En orsak till det Eilean beskriver är att Sverige är mycket mer kuperat än stora delar av Europa.
Svårt att fixa finmaskigt nät av vattenvägar när det går upp och ner alltför mycket.
Men den viktigaste orsaken är trots allt inte de svenska regeringarna, hur mycket det än tar emot att medge det, det är att Sverige är löjligt glesbefolkat jämfört med Europa.
Det transportbehov som gör den intensiva finmaskiga kanal- och flodtrafiken i stora delar av Europa både ekonomiskt möjlig och logistiskt nödvändig saknas i stort sett helt i Sverige.
Göta Kanal behövdes inte trots alla optimistiska prognoser som fick den byggd, och på den vägen är det.
När Sverige har mellan femtio och hundra millioner invånare kan det se annorlunda ut.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Re: Vänern stängs
Tyvärr tror jag att den största anledning till att vi inte har så mycket kanaltrafik i Sverige heter is.
Visserligen var det några ljushuvuden som projekterade ett atomkraftverk i Årsnäs eller däromkring. Det skulle hjälpt till att hålla Vänern isfri bla.
Men visst har vår transportpolitik förstört mycket, ändrade bemanningsregler dödade skuttrafiken över en natt. Kanske kommer framtida miljöhänsyn att ändra på transportpolitiken. På Göta Kanal kunde ett par oxar dra en skuta ganska långt!
Visserligen var det några ljushuvuden som projekterade ett atomkraftverk i Årsnäs eller däromkring. Det skulle hjälpt till att hålla Vänern isfri bla.
Men visst har vår transportpolitik förstört mycket, ändrade bemanningsregler dödade skuttrafiken över en natt. Kanske kommer framtida miljöhänsyn att ändra på transportpolitiken. På Göta Kanal kunde ett par oxar dra en skuta ganska långt!
Re: Vänern stängs
Jag kan köpa argumentet med is i viss mån. Men samtidigt byggdes de flesta av våra kanaler när vintrarna var strängare än nu och möjligheterna att bryta is mindre. Hur tänkte man då?
Maxi 33´s argument om höjdskillnaderna håller däremot inte alls. I somras nådde vi en höjd av 92 m över havet som mest, Göta Kanals högsta punkt. Och jag tror att det är den högsta punkt någon kanal i Sverige når.
När jag gick igenom Frankrike från Medelhavet till Engelska kanalen var vi uppe på 340 m ö.h. Och det är inte på något sätt unikt, europas vattenvägar rör sig på betydligt högre höjder än så, från flacka nordsjökuster över europas bergsmassiv till östra europa, Svarta Havet och Medelhavet. Man når ju t.o.m Schweiz.
Maxi 33´s argument om höjdskillnaderna håller däremot inte alls. I somras nådde vi en höjd av 92 m över havet som mest, Göta Kanals högsta punkt. Och jag tror att det är den högsta punkt någon kanal i Sverige når.
När jag gick igenom Frankrike från Medelhavet till Engelska kanalen var vi uppe på 340 m ö.h. Och det är inte på något sätt unikt, europas vattenvägar rör sig på betydligt högre höjder än så, från flacka nordsjökuster över europas bergsmassiv till östra europa, Svarta Havet och Medelhavet. Man når ju t.o.m Schweiz.
Re: Vänern stängs
Förr kunde man acceptera fördröjningar pga fraktsett i dag fallar hela världen samman om det blir en dags försening. Vänern hölls stäng en månad och tilläts frysa igen fram till någon gång på 70-talet. Landsvägsfärjorna ersattes med bilvägar på isen, gubbarna åkte bil långt ut för att fiska osv. Det roligaste var att fyrarna hölls igång så man kunde träna gång i fyrbelyst farled på ett enkelt sätt.
Men när oljan börja ta slut så kommer man naturligtvis att lösa isproblemen. Troligen kommer det att kosta stora pengar att bygga om slussar mm men å andra sidan lär det inte gå åt så mycket pengar till motorvägar.
Kanske Svea kanal kan bli byggd (Hjälmaren-Vänern)!
Läser man om utbyggnadsplanerna av kanaler i Frankrike mm, hur mycket pengar som satsas osv är det svårt att förstå den svenska hållningen.
Men när oljan börja ta slut så kommer man naturligtvis att lösa isproblemen. Troligen kommer det att kosta stora pengar att bygga om slussar mm men å andra sidan lär det inte gå åt så mycket pengar till motorvägar.
Kanske Svea kanal kan bli byggd (Hjälmaren-Vänern)!
Läser man om utbyggnadsplanerna av kanaler i Frankrike mm, hur mycket pengar som satsas osv är det svårt att förstå den svenska hållningen.
Re: Vänern stängs
Det handlar ju också mycket om vad man transporterar, Bilindustrins delar med sina krav på obefintlig lagerhålling eller transport av levande ostron är exempelvis inte sådant man transporterar på europas kanaler. Även om man faktiskt kan se mjölkpråmar på sina håll på väg till mejeriet.
Däremot är det spannmål, sand, grus, och andra bulkfrakter man oftast ser.
Däremot är det spannmål, sand, grus, och andra bulkfrakter man oftast ser.
Re: Vänern stängs
Beträffande höjdskillnader så var jag noga med att skriva "stora delar" Eilean, visst finns det höga berg och platåer i Europa, och en del kanaler också fast få jämfört med flackare delar av kontinenten.
Den livligaste frakttrafiken utan all jämförelse är i de flacka områdena, mycket för att de är mer befolkade och industrialiserade.
Flera kloka synpunkter från alla, frågan om kanaltrafik är komplex och intressant.
Till Schweiz kommer man helt riktigt med skapligt stora fartyg, på Rehn. Där finns inga slussar förrän i Schaffhausen om jag minns rätt, den höjd man kommer upp på är genom flodens lutning.
Den lutar uppåt.
MVH
Håkan
Den livligaste frakttrafiken utan all jämförelse är i de flacka områdena, mycket för att de är mer befolkade och industrialiserade.
Flera kloka synpunkter från alla, frågan om kanaltrafik är komplex och intressant.
Till Schweiz kommer man helt riktigt med skapligt stora fartyg, på Rehn. Där finns inga slussar förrän i Schaffhausen om jag minns rätt, den höjd man kommer upp på är genom flodens lutning.
Den lutar uppåt.
MVH
Håkan
En expert i mängden