Inspektion av rigg?
Inspektion av rigg?
Mastade av i helgen och som brukligt tittade jag på all vajer och fästen på masten och det såg OK ut. Men det slog mig att en djupgående analys av i vilken kondition vajern är kanske är på sin plats. Jag inbillar att hållfastheten i vajern är något man inte bara kan se okulärt genom bristande trådar m.m. utan också beroende på hur det ser ut i kärnan. Hur gör ni när ni granskar era riggars kondition? Den aktuella riggen är från 1985.
Henric D
Re: Inspektion av rigg?
För min del nöjer jag mig med att kolla vajern vid terminalerna (ändstyckena). Böjer vajern och söker efter brott på enstaka trådar. Hitintills har jag inte upptäckt något, men det kan givetvis finnas problem inne i terminalen, t. ex. på grund av korrosion. Den som har gott om pengar kan ju göra som Arne Mårtenson gjorde på Nya Zeeland - göra en grundlig koll av riggen. Om jag inte minns fel kostade den testen 250 000 kr.
/ALm
/ALm
Tom 750 000 kr tror jag mig ha hört någonstans. Nä det är ju i första hand lite billigare "gör-det-själv"-tips jag var ute efter. Med ändstyckena menade du infästningar i vantskruvar m.m. antar jag...
Henric D
Och sedan fick han lik förbaskat rigghaveri ute på Atlanten, om jag inte minns fel.ALm skrev:För min del nöjer jag mig med att kolla vajern vid terminalerna (ändstyckena). Böjer vajern och söker efter brott på enstaka trådar. Hitintills har jag inte upptäckt något, men det kan givetvis finnas problem inne i terminalen, t. ex. på grund av korrosion. Den som har gott om pengar kan ju göra som Arne Mårtenson gjorde på Nya Zeeland - göra en grundlig koll av riggen. Om jag inte minns fel kostade den testen 250 000 kr.
/ALm
Man kommer en bit med att inspektera wirarna och infästningarna. Då letar man efter brustna kardeler inne i själva inpressningens öppning, skador på ändstyckena och sprickor i vantskruv, ögon, och beslag. Särskilt skall man kolla upp sk "T"-beslag i masten, om man har sådana. Speciellt finns risk för korrosion eller utmattning i de nedre ändstyckena. Riggen på min båt är från början på 90-talet, och jag kommer att byta två wirar om året framöver tills hela riggen är förnyad.
Men vantskruvar och röstjärn är också vitala delar i detta sammanhang.
Men vantskruvar och röstjärn är också vitala delar i detta sammanhang.
Anders S
Brukar vid vinterförvaringen rulla ihop all vajer i cirklar med ca 70-80 cm diameter. Tål så gammal vajer detta?
Henric D
J(ag utgår från att det handlar om 7 eller 8 mm wire?)HR312 skrev:Brukar vid vinterförvaringen rulla ihop all vajer i cirklar med ca 70-80 cm diameter. Tål så gammal vajer detta?
Det är inga problem. Riggwire skall vara "som ny" annars skall den bytas.
Anders S
Förutom okulär besiktning och allmän vård (inte för snäva radier vid rullning, smörjning av vantskruvar) har exempelvis de flesta engelska försäkringsbolag kravet att all vajer samt ändstycken skall bytas med ca 10 års intervall. Annars gäller inte försäkringen vid rigghaveri. Och i gengäld brukar man heller inte tillämpa något åldersavdrag.
Hos oss finns inte det kravet från försäkringsbolagen, men i gengäld har vi rätt häftiga åldersavdrag. Ett haveri på en 25 år gammal båt blir dyrt för båtägaren!
Så nog kan man dra slutsatsen att ett vajerbyte är att rekommendera med jämna mellanrum. Och jag vet att några av våra bolag skippar åldersavdraget om man kan visa att man bytt vajer. Att kika okulärt säger inte mycket om vad som exempelvis sker inne i pressade ändstycken...
Hos oss finns inte det kravet från försäkringsbolagen, men i gengäld har vi rätt häftiga åldersavdrag. Ett haveri på en 25 år gammal båt blir dyrt för båtägaren!
Så nog kan man dra slutsatsen att ett vajerbyte är att rekommendera med jämna mellanrum. Och jag vet att några av våra bolag skippar åldersavdraget om man kan visa att man bytt vajer. Att kika okulärt säger inte mycket om vad som exempelvis sker inne i pressade ändstycken...
Det lär gå att mäta motståndet och dra slutsatser av det. Jag såg något om detta i en engelsk tidning.Eilean skrev: Att kika okulärt säger inte mycket om vad som exempelvis sker inne i pressade ändstycken...
Annars får man göra så gott det går: Man kan titta efter korrosionsspår runt wirekardelerna precis där de går in i ändstycket. Är wiren "brun" helt nära är det ett varningstecken. Likadant är minsta missformning av ändstycket, sprickor eller frätskador. Är ändstyckena bananformade är det ett tillverkningsfel - sådana skall egentligen bytas genast. Man kan också förebygga utmattningsskador (vibrationer, lastväxling) genom att hålla riggen tight när den är på båten.
Personligen tycker jag att den verkliga rysaren i så fall är förstaget, som ofta bor i en profil, utom räckhåll.
Anders S
"Annars får man göra så gott det går: Man kan titta efter korrosionsspår runt wirekardelerna precis där de går in i ändstycket. Är wiren "brun" helt nära är det ett varningstecken. Likadant är minsta missformning av ändstycket, sprickor eller frätskador. Är ändstyckena bananformade är det ett tillverkningsfel - sådana skall egentligen bytas genast. Man kan också förebygga utmattningsskador (vibrationer, lastväxling) genom att hålla riggen tight när den är på båten."
Skrev Anders S.
Det Anders S beskriver är en del av det jag genom åren diskuterat och påstått, oftast utan några tekniskt grundade svar men desto fler känslomässiga.
Man tar ner masten vart år för inspektion - men hur många inspekterar med så ingående kunskaper?
Man tar ner masten för att låta riggen vila - men utan att inse vilka belastningar den utsätts för hela seglingssäsongen och detta utan att någon oroar sig.
Man förfasar sig över folk som tar upp båten med masten kvar och påstår att skrovet blir skadat av de ökade trycken på stöttorna - utan att fundera över vilket tryck skrovet utsätts för uppe på friborden via fendrarna när man ligger innerst i ett paket, ibland med stora motorbåtar utanpå, vojne vojne.
Men det jag med en dåres envishet återkommer till är frågan - hur många upptäcker någonsin något som skulle lett till haveri nästa år? Och hur många råkar ut för ett sådant haveri som hade kunnat förutses genom en ytlig sedvanlig "inspektion"?
Den typiska inspektionen jag har observerat hos alla båtgrannar i alla år handlar om det estetiska till 99%, och att få masten så blank som möjligt.
MVH
Håkan
Skrev Anders S.
Det Anders S beskriver är en del av det jag genom åren diskuterat och påstått, oftast utan några tekniskt grundade svar men desto fler känslomässiga.
Man tar ner masten vart år för inspektion - men hur många inspekterar med så ingående kunskaper?
Man tar ner masten för att låta riggen vila - men utan att inse vilka belastningar den utsätts för hela seglingssäsongen och detta utan att någon oroar sig.
Man förfasar sig över folk som tar upp båten med masten kvar och påstår att skrovet blir skadat av de ökade trycken på stöttorna - utan att fundera över vilket tryck skrovet utsätts för uppe på friborden via fendrarna när man ligger innerst i ett paket, ibland med stora motorbåtar utanpå, vojne vojne.
Men det jag med en dåres envishet återkommer till är frågan - hur många upptäcker någonsin något som skulle lett till haveri nästa år? Och hur många råkar ut för ett sådant haveri som hade kunnat förutses genom en ytlig sedvanlig "inspektion"?
Den typiska inspektionen jag har observerat hos alla båtgrannar i alla år handlar om det estetiska till 99%, och att få masten så blank som möjligt.
MVH
Håkan
En expert i mängden
....och just därför kanske det är läge att byta om inte vart 10-e år, så i alla fall vart 15-e!
Riggen är ju oftast blank efter även 25 år...
Riggen är ju oftast blank efter även 25 år...
Nu är ju stålwirar med pressade ändstycken allmänt tillförlitliga och hållbara - det visar ju erfarenheterna. Min uppfattning är ju annars att haverierna inträffar i "rörliga delar" som inte rör sig eller i "fasta delar" som inte sitter fast...Maxi33 skrev: Och hur många råkar ut för ett sådant haveri som hade kunnat förutses genom en ytlig sedvanlig "inspektion"
Anders S
Innan jag köpte min senaste båt kollade jag ganska många båtannonser. Det var flera ägare som hade bytt ut riggen, troligen även masten. Gissningsvis har det i de flesta fall berott på rigghaveri. Det är nog bara försäkringsbolagen som har facit över orsakerna: Felaktigt ansatt rigg eller haveri för någon del av riggen. Har någon sett statistik ?
/ALm
/ALm
Nu får du förklara....fattar ingetAnders S skrev:
Min uppfattning är ju annars att haverierna inträffar i "rörliga delar" som inte rör sig eller i "fasta delar" som inte sitter fast...
Toggles som inte finns, bultar utan saxpinnar. Dåligt inträdda kulfästen, skurna eller korroderade vantskruvar, rullfockar som vrider upp wirestaget... Felaktiga dragvinklar i stag och vant, röstjärn som börjat krypa i infästningarna eller drabbas av spaltkorrosion och bara är litet kvar på...Filip skrev:Nu får du förklara....fattar ingetAnders S skrev:
Min uppfattning är ju annars att haverierna inträffar i "rörliga delar" som inte rör sig eller i "fasta delar" som inte sitter fast...
MAO, det är inte wirarna och ändstyckena så ofta.
Anders S