Vad ersätter man en Yanmar 8 hk med

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Vad ersätter man en Yanmar 8 hk med

Inlägg av Besqua » tis 15 sep 2009, 08:01

Nu börjar det kännas som det är dags, den gamla järngenuan börjar kännas alltmer otrygg, oljeläckage, vattendropp, säkert går det att åtgärda men 3,5 ton båt
tar emot när dom 8 ska knuffa oss mot vinden.
Har ni någon erfarenhet av om det finns något fabrikat som passar in lättare än de andra, tänker mej en tre/fyrcylindrig runt 30 hk, det finns gott om plats, och inget segeldrev utan rak axel, har sett att det finns Sole, etz, man vill helst bara lyfta in den nya men vissa modifieringar ska väl göras..
Har jag bråttom tar jag bilen

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Vad ersätter man en Yanmar 8 hk med

Inlägg av cruisaren » tis 15 sep 2009, 08:19

Det finns ju en uppsjö av olika fabrikat att välja mellan. Men 30hkr, är inte det overkill för 3,5 ton båt? I ditt ställe skulle jag titta på en 2-cyl LDW702 (Lombardini 20 hkr) som är nätt och väger 99 kg. De jämförelser vi gjorde då (2005) visade att Lombardinin hade mindre byggmått än t.ex VP. http://www.rodahl.se.
Vi satte i en lombardini i vår OE36:a (LDW1404) och var helnöjda med funktion och prestanda.
Lycka till!
//Niklas S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Vad ersätter man en Yanmar 8 hk med

Inlägg av stangen » tis 15 sep 2009, 09:18

Stefan har gjort sammanställning av olika motorer på sin sida. En guldgruva: http://nf.broach.se/

Kika särskilt på http://nf.broach.se/motorer/motorbyte
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

dator9
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 11:54
Ort: Västkusten

Re: Vad ersätter man en Yanmar 8 hk med

Inlägg av dator9 » tis 15 sep 2009, 09:58

Till skillnad mot en bilmotor eller industrimotor så är det svårt att försäkra sig mot överhettning pga igensättning av sjövattendelen av kylsystemet. Därför bör en båtmotor kunna tåla att bli överhettad någon enstaka gång inom rimliga gränser utan att behöva renoveras. Lombardinin är gjord i aluminium om jag förstått det rätt. Man kan ju undra om den verkligen tål att bli överhettad utan att kräva planing av topp och kanske tom block?

enfin
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 06:20

Re: Vad ersätter man en Yanmar 8 hk med

Inlägg av enfin » tis 15 sep 2009, 10:59

Jag (inte personligen) bytte en YSB8 mot en 3YM20 i en Beason31. En extra platta med tjocklek 7-8 mm på bädden, 7-8 cm förlängning av bädden och nya hål för motorfästena var det som behövdes för att träffa axeln. Om du har plats på höjden skulle jag titta på Yanmar. 3YM30 är inte så mycket större om du behöver mer mos men i Beason31:an räcker 21 hk mer än väl.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vad ersätter man en Yanmar 8 hk med

Inlägg av Anders S » tis 15 sep 2009, 14:32

dator9 skrev:Till skillnad mot en bilmotor eller industrimotor så är det svårt att försäkra sig mot överhettning pga igensättning av sjövattendelen av kylsystemet. Därför bör en båtmotor kunna tåla att bli överhettad någon enstaka gång inom rimliga gränser utan att behöva renoveras. Lombardinin är gjord i aluminium om jag förstått det rätt. Man kan ju undra om den verkligen tål att bli överhettad utan att kräva planing av topp och kanske tom block?
Det finns ingen av de moderna motorerna som tål överhettning (läs, kylvattenbortfall), men det gör inga av de äldre modellerna heller. Är man orolig för sådant (det kan man ju vara) bör man skaffa ett larm för avgastemperaturen - där kommer man att indikera kylvattenbortfall enkelt och tidigt. Aluminiummotorer har vanligen också värmeväxlarkylning ("färskvattenkylning"), och på det sätter förlänger man tiden man kan köra "på nåder" en liten aning.

Till Besqua: En motor runt 18-20 hk bör räcka mycket bra. Det finns en tumregel för effektbehov, "1 hk för en knop för varje ton, i tio m/s motvind/motsjö" - det skulle då bli runt 6 möjliga knop i 10 m/s, helt uppskattningsvis.

Något som bör undersökas är dock varvtal, befintlig propeller och backslagets utväxling. Det kan visa sig att en nominellt överstark motor går på ett så högt varvtal att man inte kan ta ut hela effekten pga att den behövliga propellern helt enkelt inte går att sätta på båten. Framförallt maxdiametern (propellerhålet) är en begränsning.
Anders S

BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Re: Vad ersätter man en Yanmar 8 hk med

Inlägg av BjörnS » tis 15 sep 2009, 17:05

Räkna med 5 - 6 hkr/ton, det är dagens huvudregel. Med en Yanmar8 kan man nog förutsätta att det är en 60 - 70-talare där 1,5 hkr/t var hjälpmotor och 3 hkr/t "fullmotoriserad" runt 20 hk är således lagom. Att hitta en maskin som passar direkt i fästena för den gamla kan nog vara svårt. Jag valde i det läget att riva ut den gamla raka axeln och montera ett S-drev istället 6 ton båt, Lombardini 30 hk m S-drev in, Yanmar 15, rak axel ut). Mindre bökigt att rikta motorn öch ett större avstånd mellan propeller och skrov ger mindre avdrift vid backning. Det blir dessutom "ren" installation när man river ut allt och monterar nytt med en bädd som passar. Anpassningar medför alltid en rörig installation ovanpå en rörig installation. Jag fick chansen att göra rent, måla med gelcoat och få till ett prydligt och rent utrymme.
Om du kan behålla den gamla bädden, mät noggrannt så att den nya motorn går in och vilka anpassningar som behövs. Yanmar 8 har oftast en liggande cylinder och ett stort backslag om jag inte minns fel. Måtten avviker kanske rätt radikalt mot en stående två- eller trecylindrig maskin.
Du får också räkna in en ny prop, den nya motorn har sannolikt inte alls samma propellervarvtal och kräver andra dimensioner. Yanmar har dessutom vanligen högerroterande propeller medan de flesta andra har vänsterroterande. Vilken typ av lagring av propelleraxeln? Kan det vara dags att modernisera den? Stödbock? Den nya motorn har en 25-årig framtid, klarar de andra delarna 25 år till?
Tänk efter ordentligt, det är lätt att bli efterklok och ångra sig.
Nu, en säsong efter min ombyggnad, är jag mycket belåten att jag gjorde en total nyinstallation. Det är ett nöje att titta ner i ett rent, ljust motorrum och ha kraft i isbrytarklass att tillgå. Jag kan dessutom backa åt båda hållen.

Off topic: Kul att se AndersS visa sig igen! Han har levererat många kloka inlägg under åren men slutade efter 6000. Detta var väl inlägg 6001 då?

//Björn
//Björn

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Vad ersätter man en Yanmar 8 hk med

Inlägg av Mats Brage » tis 15 sep 2009, 17:20

Hej,

Jag installerade en Solé förra året och är supernöjd med resultatet. Finns i den storlek som du behöver.

Den som gjorde min installation var http://www.kjellhedman.se/.

Rätt eller fel - jag valde en motor med så lite elektronik som möjligt, därav försvann bl a Volvo och Lombardini. Anledningen till att jag inte valde Yanmar var bl a priset. Sole och Vetus var betydligt billigare

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Vad ersätter man en Yanmar 8 hk med

Inlägg av Filip » tis 15 sep 2009, 17:34

Tror oxå att 5 hk / ton är en bra tumregel....bytte själv på en 3,5 ton båt ..från Yanmar ys8b till en 2 cylindrig sole 16hk....var tvungen att lyfta motorbocken ca 8mm sen passade allt bra...som någon noterat var jag tvungen att byte propeller pga rotationsriktning, kapning av proppaxel pga annan längd.montering av andra reglage... i och ur lyft var besvärliga o att det var trångt om utrymme mellan motor och propphylsa...la nog ner ca 1 veckas jobb på det hela

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Vad ersätter man en Yanmar 8 hk med

Inlägg av GaryGary » tis 15 sep 2009, 17:39

Instämmer med Mats Brage. Kjell och Solé har varit till full belåtenhet
Finns det någon som blivit missnöjd med sitt motorbyte? Tycker bara att vi öser lovord över våra nya metallpjäser.
En viktig sak att tänka på är om befintlig propeller fungerar. Det är ju en stor fördel även om en nyare prop vara åtråvärt också.

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Vad ersätter man en Yanmar 8 hk med

Inlägg av Vilse » tis 15 sep 2009, 20:39

Bytte från YSB8 till 2YM15 i vintras i egen regi och det gick över förväntan. Eftersom motorn var från -78 och allt utom motortassar och avgaskrök var original bytte jag hela drivlinan, reglage, avgassystem samt bränslesystem. Denna motor är lite tyngre men går tystare och jämnare. Framför att blev det mycket bättre o r k. Motvind bekommer henne inte nu och det finns kraft så det räcker. Enspaksreglaget ger enklare handhavande. Sågade till Delrin-kilar under motorfästena och la vinkeljärn på glasfiberbädden för styva upp de större momenten. Jag har gott om plats runt motorn och de flesta servicepunkter i fronten.

Byggde en travers så jag kunde flytta motorn från bädden till durken själv. Detta underlättade du jag säkert drog den en 10-tal gånger fram och åter. Vidare tog jag det lugnt och höll på i tre månader men fint blev det. Bilder finns om någon är intresserade.

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Vad ersätter man en Yanmar 8 hk med

Inlägg av Besqua » tor 17 sep 2009, 09:42

Tack för alla kloka tankar om motor byten, talade nyss med Hedman, verkar vara en hyvens karl, han rekomenderar en 17 hk, priset blir inne i båten och klart runt 80tk, sen verkar han inte ha något emot att man gör lite arbeten själv, men ny propeller blir det samt tätgrejen runt axeln, tänker mej att jag tar ur den gamla motorn och förbereder samt snyggar till i motorrummet innan den nya ska på plats, men mycket pengar är det, tänker ändå att man kan få igen runt halva summan om det skulle bli försäljning någon gång.
Räknar man på att den gamla gjort jobbet i drygt trettio år så är det väl använda pengar även sett i ett 15-20 års perspektiv :lol:
Har jag bråttom tar jag bilen

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Vad ersätter man en Yanmar 8 hk med

Inlägg av Filip » tor 17 sep 2009, 19:49

Vad blev det för motor?

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: Vad ersätter man en Yanmar 8 hk med

Inlägg av Tomas B » fre 18 sep 2009, 08:37

Fick problem med min kylning för två sommrar sen - elpumpen till sötvattenkylningen stannade och temperatur lampan fungerade - körde till motor stannade. När den väl kallnat starade motorn igen. Vet ej vad som hände med har kört problemfritt med med motor sedan dess utan att märka någon skillnad. Kommer att lyfta ut motor i höst - skall bli intressant och se om det kan finnas några spår efter händelsen. Jag kan inte tänka mej något annat än att den skar men släppte när den kallande.
Motorn är stenkrossen Yanmar YSB12
Någon som har en bra förklaring.

/ Tomas
/ Tomas B
Maxi 999

Skriv svar