Långsegling med en Comfort 30?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem

Re: Långsegling med en Comfort 30?

Inlägg av bosseh » sön 13 sep 2009, 18:32

Filip skrev: Du får förklara för en novis vad det betyder.
"capsize screening formella" hittar du en länk till i tråden "båt"
Metacenterhöjden är avståndet mellan vikt och flytcentrum. Men det finns säkert en massa bra beskrivningar på nätet.
Om man tänker sig en båt på drygt 3 ton som lastas med 1 ton så får båten helt andra egenskaper. Ett fall som de flesta konstruktörer inte har tänkt sig.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 13 sep 2009, 18:32

Albicilla skrev: hon är alltid lite fuktig, är det ett överhängande problem?
Jo, det kan det vara, beroende på om det är kondensproblem eller någon "obetydlig" läcka. När man seglar på havet är det vitalt att så litet saltvatten som möjligt letar sig in i båten. Därför är det viktigt att se till att båten är så tät som möjligt. Saken är att saltbemängda textilier (typ, filtar, sovsäckar, kläder, dynor etc) och inredningsgrejor (oljad teak eller obehandlat trä) tar upp luftfuktighet och när de fuktats är de nästan omöjliga att hålla torra.

Leta rätt på anledningen till "fukten" och rätta till. Ventilation är mycket viktigt, men minst lika viktigt är att det bara kommer in torr luft, så torr den nu kan vara på havet.
Anders S

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » sön 13 sep 2009, 18:51

bosseh skrev:
Filip skrev: Du får förklara för en novis vad det betyder.
"capsize screening formella" hittar du en länk till i tråden "båt"
Metacenterhöjden är avståndet mellan vikt och flytcentrum. Men det finns säkert en massa bra beskrivningar på nätet.
Om man tänker sig en båt på drygt 3 ton som lastas med 1 ton så får båten helt andra egenskaper. Ett fall som de flesta konstruktörer inte har tänkt sig.
Hittade en trevlig beskrivning av stabilitet och Metacenterhöjd http://carinadahl.com/metacenter.htm ifall man vill förkovra sig lite mer i ämnet.
Peter
S/Y Calypso

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 13 sep 2009, 18:54

bosseh skrev:Kul att se dig här igen, Anders!

Vad jag menade var att CSF är ett mått som visar att Comforten och Balladen inte är samma båt även om de har samma rötter och att man inte kan kan utgå från att dessa båtar beter sig helt lika.
CSF är ett mått som kan ge en viss fingervisning om en båts lämplighet. Det bästa är båtar som man vet har använts på samma sätt och med liknande förutsättningar.
Vi har ingående diskuterat CSF här på Sailguide för ett par år sedan och de flesta, om inte alla, verkade vara överens om att den "formeln" är ett stort skämt, helt oduglig för att värdera en båts självrätande förmåga. Bosseh kanske inte var med på den tiden?

Ta Comfort 30. Den får, om man lägger in den helt felaktiga deplacementvikten 3 200 kg i formeln värdet 2,08. Om man istället lägger in
4 200 kg, som stämmer bra med flertalet av verklighetens C30, blir värdet 1,90 och för ett deplacement på 4 500 kg blir värdet 1,85.

Någon centimeter hit eller dit på på båtens breddmått förändrar också värdet drastiskt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 13 sep 2009, 19:01

bosseh skrev:Kul att se dig här igen, Anders!

Vad jag menade var att CSF är ett mått som visar att Comforten och Balladen inte är samma båt även om de har samma rötter och att man inte kan kan utgå från att dessa båtar beter sig helt lika.
CSF är ett mått som kan ge en viss fingervisning om en båts lämplighet. Det bästa är båtar som man vet har använts på samma sätt och med liknande förutsättningar.
Det är väl ganska uppenbart att det finns några små skillnader mellan Ballad och Comfort 30.
Comfort 30:
Längd överallt: 9.09 m
Längd i vattenlinjen: 7.07 m
Bredd: 3.03 m
Djupgående: 1.68 m
Deplacement: 3.2 ton
Fenköl (Bly): 1.4 ton
Ballad:
Längd överallt: 9.14 m
Längd i vattenlinjen: 6.9 m
Bredd: 2.96 m
Djupgående: 1.55 m
Deplacement: 3.3 ton
Fenköl (Inplastad bly): 1.6 ton
Men skillnaderna är inte vitala för ett Atlantprojekt, lika litet som skillnaden mellan 2,05 och 1,95 är av betydelse när skillnader i skrovform, barlastandel och reservdeplacementsfördelning inte är medräknat. CSF-faktorn är på sin höjd en pekpinne, avsedd att peka ut lätta och breda båtar. Möjligen kan man tolka värdet 2.0 som ett värde där man inte längre behöver vara nervös för att båten är för lätt och för bred, medan båtar med en faktor över möjligen kan vara det. Min uppfattning är att Comfort30 inte är i den speciella farozonen mer än en Ballad.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 13 sep 2009, 19:04

bosseh skrev:Ett grovt mått på båtars lämplighet kan vara "capsize screening formella".
Lämpliga båtar hittar man bland de med CSF under 2,0. Comfort 30 har 2,05, Balladen 1,92.
Så även om Balladen och Comfort 30:an har samma rötter så ser man att det är två, klart olika båtar.
Comfort 30, Ballad, Scampi och ett antal ytterligare halvtonnare skiljer sig bara marginellt.
Ballad och C30 är inte alls "klart olika båtar".

Att de båda båtarna i den meningslösa CSF har fått så olika värden beror på att man för C30 har lagt in på
tok för låg vikt, 3 300 kg.

Bosseh, hur vore det att ta reda på fakta, innan du skriver? Eller är det din avsikt att desinformera?

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 13 sep 2009, 19:13

bosseh skrev:Skulle man sen få in vatten (tex i sittbrunnen) kommer troligen den fria vätskeytan att ge en katastrofal påverkan på stabiliteten.
Bosseh, Bosseh, vad är det du skriver? Storleken på Comfort 30-ans sittbrunn ligger inom ramen för IOR-bestämmelserna, och båten kan seglas med helt vattenfylld sittbrunn utan
några säkerhetsmässiga problem. Jag kan vittna om det.

Just IOR borgar för säkerhet och trygghet. Det är detta som är en av de stora fördelarna med halvtonnarna.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 13 sep 2009, 19:23

bosseh skrev: Vid ett tidigare (tor 12 mar 2009, 19:04) tillfälle skrev Brendan klokt:
Brendan skrev:En stolle byggde om en jeep och seglade över Atlanten med den från USA till Afrika/Europa. Så visst går det att segla med nästan vad som helst över ett världshav, men frågan gällde väl närmast vad man bör välja för båt när man ska genomföra en världsomsegling. Jag vidhåller att man nog är ganska långt från idealet, om man väljer en halvtonnare av typ Ballad/Scampi/Comfort 30.
Jag vidhåller att en halvtonnare inte är idealisk för jordenruntsegling, om man vill ha det någorlunda bekvämt. Åtminstone skulle jag föredra en långkölad, kursstabil, betydligt större och lugnare båt. Men det har väl med åldern att göra också. När jag valde C30 1976 var jag fullt inställd på att jordenruntsegla med den, om jag bara hittade någon som ville följa med (vilket jag inte gjorde). Trettonåriga Laura Dekker vill segla jorden runt i en mindre båt än C30. Det kommer att bli rejält obekvämt för henne, om det blir av, men det kommer säkert att fungera.

Papa Blondie hade för avsikt att segla jorden runt med sin Ballad. Han kom en bra bit på väg men fick ta båten på lastbåt sista biten. Men han var en gammal man och lyckades nog inte få någon med sig från Sydafrika.

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » sön 13 sep 2009, 20:38

Är det inte så att man kan segla till västindien ToR med de flesta båtarna......alla möjliga båtar (från 18 fot ---till hur många fot som helst) har seglat dennna sträcka bara båten har förbereds på rätt sätt .... mej veterligen har ingen förolyckats pga av båtens konstruktion....problemet är nästan alltid besättningen.....så man ska inte stirra sej blind på massa konstiga tal som anger båtens sjövärdighet...om nån påstår att det är tur så är det bara ett sätt att framhäva sin åsikt.
Statistiskt är det väl farligare att köra nån dag i veckan mellan stockholm o göteborg än att korsa atlanten??

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 13 sep 2009, 21:10

Jag är mycket väl medveten om att CSF inte något bra mått på båtars sjöduglighet. Men läser man listen så finns det ett visst mönster även om en del båtar helt klart hamnar på fel plats. Jag använde CSF för att visa att Comfort och Ballad inte är samma båt.
Att en IOR båt kan segla med vattenfylld sittbrunn är en sak men hur det blir med ett ton last och i Atlant sjö är något helt annat.

När någon ska ge sig ut på Atlantsegling tycker jag man ska ge en varning om båtens lämplighet. Likaså bör man peka på detta med bekävmlighet. Det handlar inte om mjuka kuddar och liknande utan om att kunna äta och sova anständigt. Jag tycker man ska ta sig en ordentlig funderare om man kanske ska skaffa en båt som ger en trevligare upplevelse. Det finns många som aldrig vill göra om resan, till största delen beroende på fel båt och att de inte kunde föreställa sig hur det är att dag efter dag sitta i en liten plastbalja.
Det är aldrig helt ofarligt, många båtar har gått under och många seglare har försvunnit. För 10 år sen var båtarna som gick över Atlanten i genomsnitt mycket bättre än de som går idag. En rejäl storm i december nu skulle troligen få ödesdigra konsekvenser.
Det hjälper föga hur bra besättningarna än är om båtarna inte klarar ett oväder.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 13 sep 2009, 21:46

Filip skrev:Är det inte så att man kan segla till västindien ToR med de flesta båtarna......alla möjliga båtar (från 18 fot ---till hur många fot som helst) har seglat dennna sträcka bara båten har förbereds på rätt sätt .... mej veterligen har ingen förolyckats pga av båtens konstruktion....problemet är nästan alltid besättningen.....så man ska inte stirra sej blind på massa konstiga tal som anger båtens sjövärdighet...om nån påstår att det är tur så är det bara ett sätt att framhäva sin åsikt.
Statistiskt är det väl farligare att köra nån dag i veckan mellan stockholm o göteborg än att korsa atlanten??
Till att börja med finns det nog ett litet mörkertal när det gäller haverier med småbåtar, det ligger ju i sakens natur att man inte får reda på vad som händer med de (sannolikt mycket få) som inte kommer fram. Det finns en bra tråd om en atlantöverfart med en segelbåt som heter Sun Chaser på forumet - den kan man studera om man vill få en belysning på hur det kan bli - och det handlade om en stor båt, åtminstone stor i förhållande till en Comfort 30. Att köra mellan Göteborg och Stockholm kan säkert vara farligare. Å andra sidan kan en Atlantsegling kännas som den resan, liggande i bagaget, när Björn Waldegård kör bilen, på småvägar... åtminstone ibland. Brendan, som verkligen är vän med sin Comfort 30 säger ju också att han nog hade valt en sävligare och stabilare båt för en sådan resa.
bosseh skrev:Jag använde CSF för att visa att Comfort och Ballad inte är samma båt.

Du hade nog litet otur där. Det finns ett gäng båtar som är ganska snarlika, typ Möre30, Player311, ÅH30, Comfort 30, Joker och Ballad. Skillnaden dem emellan är inte så stor, och spridningen mellan exemplaren efter alla dessa år är sannolikt lika stor som mellan modellerna.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 13 sep 2009, 22:11

bosseh skrev:Jag använde CSF för att visa att Comfort och Ballad inte är samma båt.
Sämre "formel" än CSF kunde du inte ha använt för att visa den saken.

Jag har visat med mina exempel att det räcker att
ändra deplacementet med ett par hundra kilo, så ändras bilden radikalt.
I den lista du har tittat på är inputen för Comfort 30 helt fel. Om rätt deplacement
registreras blir resultatet dramatiskt annorlunda.

Som alltid med data: "shit in, shit out".

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 13 sep 2009, 22:19

bosseh skrev:Att en IOR-båt kan segla med vattenfylld sittbrunn är en sak men hur det blir med ett ton last och i Atlantsjö är något helt annat.
Det är just tungt lastade båtar under svåra förhållanden i grov havssjö som måste klara att få sittbrunnen fylld.
Detta klarar en IOR-båt, eftersom regeln ställer tillräckligt höga krav på att sittbrunnen inte får överstiga en
viss volym och självlänsarna måste ha en viss kapacitet. Det är just sådana förhållanden regelmakarna har haft för ögonen när de har utformat regeln.

Sittbrunnen blir för övrigt inte fylld någon längre stund efter en pooping. Det mesta vattnet skvätter ut av båtens häftiga rörelser. Det sista tar självlänsarna
hand om.

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » mån 14 sep 2009, 11:20

KUL att du är tillbaks Anders S!! :D :D
//Niklas S

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » mån 14 sep 2009, 13:16

Vad gäller livlighet är det ofta ett hackbräde och bra revad segelsättning som behövs för att få drägliga egenskaper... Det kanske räcker för comforten? Och ett av de bästa hackbrädena som finns (när man har el) är en juste autohelm, bra monterad. Med ytterligare en i reserv. Om segelsättningen sedan är balanserad så att det blir så lite jobb för autopiloten som möjligt är man nära idealet. Möjligheten att vid behov kunna föra riktigt lite och välbalanserad segelsättning är nödvändig. Eftersom det är undanvind kanske två försegel, ett ut åt varje håll, båda revbara genom rullning, som ger den en del av den sävlighet som gör det hela lite mindre obekvämt om det blir tufft väder? Någon som provat detta med mindre båt? Då kanske autohelmen rentav kan vara låst eller ersättas av "riktigt" hackbräde som man bör ha tillgång till, om inte annat en motsvarighet. Jag har ofta jobbat med linlåsning av rorkulten, linan går tvärs över sittbrunnen o rundar rorkulten ett antal varv på vägen, fast i ena sidan och spänns med winch i andra sidan, men det kan vara lite i vägen när man är flera.

Kul att se dig Anders!

Skriv svar