Båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
cruisaren
Diamantmedlem

Re: Båt?

Inlägg av cruisaren » tis 08 sep 2009, 17:35

Oavsett båtfabrikat:
Kombinationen bred häck, grund köl, grunt roder och krängning gör att du inte får mycket roder kvar i vattnet som styr. Detta i kombination med lovgirighet (ofta till del pga budgetsegel) ger risk för uppskärningar på bidevind långt innan båten som sådan är "overpowered". Detta är ett nytt fenomen som kommit av kraven på boendeutrymmen och litet djupgående. Fenomenet är oerhört ovanligt för 70-talsbåtar.

Om man aktivt gör ett val att prioritera boendeutrymmen med vetskap om nackdelarna hos en slik båttyp är det helt ok. Frågan är om folk har koll när de köper. Jag är helt säker på att återförsäljarna inte skyltar med informationen.

Pelle-48
Platinamedlem

Inlägg av Pelle-48 » tis 08 sep 2009, 18:01

cruisaren skrev:Oavsett båtfabrikat:
Kombinationen bred häck, grund köl, grunt roder och krängning gör att du inte får mycket roder kvar i vattnet som styr. Detta i kombination med lovgirighet (ofta till del pga budgetsegel) ger risk för uppskärningar på bidevind långt innan båten som sådan är "overpowered". Detta är ett nytt fenomen som kommit av kraven på boendeutrymmen och litet djupgående. Fenomenet är oerhört ovanligt för 70-talsbåtar.

Om man aktivt gör ett val att prioritera boendeutrymmen med vetskap om nackdelarna hos en slik båttyp är det helt ok. Frågan är om folk har koll när de köper. Jag är helt säker på att återförsäljarna inte skyltar med informationen.
Är det inte så att de flesta helt enkel vill ha en båt som ett alternativ till en sommarstuga i marin miljö (något som är mer än måttligt dyrt...). En liten minoritet av dessa envisas med att flytta på båten med motor och en ännu mindre minoritet seglar också. Men den stora massan (80-90%) flyttar aldrig på båten under hela sommaren så egentligen vad har segelegenskaperna för betydelse? Så visst har boendekomforten avgörande betydelse- precis som i sommarstugen....

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » tis 08 sep 2009, 18:09

cruisaren skrev:Oavsett båtfabrikat:

Folk är nästan alltid mycket medvetna om vad dom köper och gör de prioriteringar som de anser sig behöva utifrån den normalt stora erfarenhet de har...en x ägare vet att han har gjort avkall på något för att få något annat..
Att någon egenskap skulle vara okänd är inte så normalt, det är mycket grunnande, stöpande o blötande innan man bestämmer sej ..om man mot förmodan inte skulle veta detta, lär man sej snabbt hur man ska handskas med situationen.
Vilka båtar har dessa egenskaper?

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 08 sep 2009, 20:22

Jag instämmer med Filip, jag tror att speciellt när det gäller båtar så är nog de allra flesta mycket väl medvetna om vad de köper. De flesta gör grundliga bedömningar innan köpet. Skulle man ändå välja fel hoppas jag de flesta åtgärdar detta genom att byta båt.

Jag skulle egentligen vilja vända på hela tråden och säga: Sådan tur att vi alla är olika som människor även när det gäller båtlivet! Tänk vad tråkigt det hade varit om vi alla hade velat ha exakt samma segelbåtsmodell, om inte annat hade varit svårt att hitta rätt i hamnen; vilket exemplar är mitt nu igen?

Min erfarenhet är att olika personer är ute efter olika saker och att preferenserna även varierar med åren. Detta kan jag bara se på mig själv och min familj. Vi har seglat ganska många olika båtar och min "drömbåt" har varierat kraftigt över åren. Vi är nu inne på 5:e sommaren med en båt som är 33 fot och 3,35 m bred och har de flesta bekvämligheterna. Dessutom är den byggd i Tyskland... (ja det är en Bav). Den är perfekt för våra ändamål för tillfället och den seglar snabbare än vad många tror.

Jag utgår från att alla har den båt som de själva tycker är mest lämplig för tillfället i livet. Att detta huvudsakligen stämmer bevisas av att trådar på forum ofta slutar i att man försöker förklara för omvärlden varför den båten man själv har är bäst. Vad som är viktigt i denna typ av argumentation är dock att ödmjukt inse att vald modell är bäst om man tycker precis som en själv, men samtidigt inse att många har andra preferenser och att då kanske en annan båtmodell är mer lämplig. Detta innebär dock inte att någon har fel, bara att man är olika som person (och kanske i olika faser i livet).

Och! Tänk vad tråkig sailguides båtfakta-del hade varit om vi hade kunnat enas om vilken båt som passar alla. Bara en modell att titta på....

/Anders L

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 08 sep 2009, 20:43

Det finns bara en grej en typisk man snackar upp mer än sin båt och det är bilen, eller möjligen grillen.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 08 sep 2009, 21:02

Filip skrev:
....Varför jag skriker är att det finns en konstig attetyd att inkompetensförklara vissa båtägare som äger vissa båttyper...."dagens husvagnsägare"...sen vet jag inte vilken båt du pratar om? du får ge exempel utan att komma med svepande generaliseringar..obs.en båtmodell stärker inte tesen.
Det finns massor av bredhäckade båtar med goda segelegenskaper och det där med uppskärning lär nog mer hänga på underkroppens utformning än häckens utformning. Sen är ju inte frågan bara om segelegenskaper ..utan om båtens alla goda och dåliga egenskaper..Dagens båtar försöker kombinera alla egenskaperna..gårdagens båtar sökte några egenskaper ofta då segelegenskaperna och sjöduglighet ...ändå seglar dagens båtar betydligt bättre och bekvämare
Ja, det är ju en anledning till att skrika...
Min s.k. inkompetensförklaring - när jag påstår att marknadskrafterna tar stort grepp över våra liv, oavsett om vi köper båt, bil, mobiltelefon eller ekologisk mjölk är knappast något att förvånas över. Vi sitter nog i samma sits allihopa, mer eller mindre.
Och husvagnsägare? Ovettet för det får du nog ge någon annan.

Att plocka ner den här diskussionen på enskild typnivå tänker jag inte göra. Det får bli "svepande generaliseringar", jag tror de flesta begriper vad som menas ändå. Skillnaderna mellan en skärgårdskryssare, koster, IOR-båt eller dagens ideal är nog tydliga.
Dessutom tycker jag egenskaper som "seglar betydligt bättre", och uttryck som "segelegenskaperna" är minst lika svepande...

Jag delar absolut inte din uppfattning att dagens ideal söker förena "alla" egenskaper. Vissa ja, men exempelvis hårdvindskryss i sjö är inte prioriterat och blir dessutom synnerligen obekväm. Inte heller egenskaper som gör en båt bekväm och lättseglad för en liten besättning (läs familj) i frisk byig vind.
Dagens ideal prioriterar vissa egenskaper, andra tider och andra ideal prioriterade andra. Att man prioriterar bovolym idag behöver du inte försvara, jag hör inte till dem som påstår att bekvämt liv ombord är förkastligt.
Läs vad jag skriver. Och gör inte misstaget att dra slutsatsen att min kritik förordar att allt var bättre förr. Jag säger istället - allt är inte bättre idag.

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 08 sep 2009, 21:15

En liten önskan till Eilan och filip (och allla andra):
Vi är alla överens om att sailguide skall vara ett trevligt och sakligt forum. Låt oss försöka hålla denna tråd (liksom alla andra) till sak och inte person.
Tråden har inte spårat ur än, låt oss tillsammans jobba för att den inte gör det heller.

Vänligen

Anders L
webmaster

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » tis 08 sep 2009, 21:30

Det finns massor av bredhäckade båtar med goda segelegenskaper och det där med uppskärning lär nog mer hänga på underkroppens utformning än häckens utformning. Sen är ju inte frågan bara om segelegenskaper ..utan om båtens alla goda och dåliga egenskaper..Dagens båtar försöker kombinera alla egenskaperna..gårdagens båtar sökte några egenskaper ofta då segelegenskaperna och sjöduglighet ...ändå seglar dagens båtar betydligt bättre och bekvämare
Nej det finns inte alls massor av bredhäckade båtar med goda segelegenskaper, det är just det som är en av poängerna.
Alla båtar har väl i alla tider försökt kombinera olika egenskaper, men numer tycker jag att man lägger alldeles för stor vikt på innervolym och offrar allt för mycket av annat på detta altare.
Vad som menas med att segla bättre kan ju diskuteras men dessa moderna skapelser seglar definitivt inte bekvämare.
Man får naturligtvis ha vilken båt man vill men jag måste ju inte tycka att det är "riktiga båtar" för det.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 08 sep 2009, 22:18

Dagens konsument må vara hur insatt som helst och göra en synnerligen genomtänkt affär när han köper båt. Vi utgår ifrån det, även om jag ibland tvivlar....
Men ett problem är - vad har han att välja emellan?
De stora varven bygger ju båtar på ett vis som mer än i ett avseende liknar bilindustrin - man måste ju gå fram och närsynt studera märkningen på skrovet för att se om det är en Bavaria, Hanse, Beneteau eller Jeanneau.

Ok jag är litet svepande nu, men jämför exempelvis 70-talet.
Då kunde du köpa en Scampi eller Ballad om du gillade IOR, du kunde köpa en S-30 eller Lady Helmsman om du gillade långsmalt, en Allegro eller L32 om du gillade långkölat och ville du mest bara ha det (relativt) bekvämt och inte betala för mycket stod Maxi för den optionen. Alla är båtar i överkomlig prisklass.
Jag säger inte att dessa båtar är bättre. Men de representerade ett brett och särpräglat urval av "folkliga" båtar för olika smak, ideal och behov som inte finns idag. Och man kunde se skillnad på dem på en sjömils håll, utan seglen uppe.

Vill man avvika från strömlinjeutformningen av många av båtar och ha en båt som har lagom lång köl och lätt v-formade linjer för styrka och kurstabilitet och måttligt djupgående, modern utformning av köl och roder för bästa prestanda, vettigt fördelad max bredd för goda egenskaper vid krängning, hyggligt fylliga ändskepp för reservdeplacement och lastförmåga, måttligt överhäng för landförtöjning, enkel MH-rigg med måttlig förtriangel och stor volym invändigt men utan 3 dubbelhytter + salong på 36 fot, så att man kan segla utan att bara vara gifta par ombord och har plats för större grejor under däck hittar man ingenting från de stora prispressande varven.
Man får vända sig till de smala exklusivare. Det kallar jag bristande valfrihet och en brist i utvecklingen.

F Ehn
Silvermedlem

Inlägg av F Ehn » ons 09 sep 2009, 05:28

Eilean skrev:Vill man avvika från strömlinjeutformningen av många av båtar och ha en båt som har lagom lång köl och lätt v-formade linjer för styrka och kurstabilitet och måttligt djupgående, modern utformning av köl och roder för bästa prestanda, vettigt fördelad max bredd för goda egenskaper vid krängning, hyggligt fylliga ändskepp för reservdeplacement och lastförmåga, måttligt överhäng för landförtöjning, enkel MH-rigg med måttlig förtriangel och stor volym invändigt men utan 3 dubbelhytter + salong på 36 fot, så att man kan segla utan att bara vara gifta par ombord och har plats för större grejor under däck hittar man ingenting från de stora prispressande varven.
Man får vända sig till de smala exklusivare. Det kallar jag bristande valfrihet och en brist i utvecklingen.
Måhända är dina krav helt enkelt också att anse som "smala exklusivare" ? Efterfrågan styr ju tillgången, åtminstone i den bästa av världar.

F Ehn
Silvermedlem

Inlägg av F Ehn » ons 09 sep 2009, 05:57

janne skrev: men numer tycker jag att man lägger alldeles för stor vikt på innervolym och offrar allt för mycket av annat på detta altare
En 15 ton tung, 40 fot lång segelbåt brukar vara "rymlig" hur man än ser på saken.
Kanske är då frågan om en 30 fot lång "Joshua jr" fortfarande är din bästa kompromiss ?

Varma hälsningar,
F Ehn

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » ons 09 sep 2009, 06:28

Jag kan inte låta bli att undra om det någonstans inte finns en uns avundsjuka i de här diskussionerna. Mitt exempel, Maxi 77:an som enligt många var Bavarians motsvarighet i folkmun "kass seglare för lite pengar". Idag får man leta länge innan man hittar någon som snackar ner den även om jag är övertygad om att i princip alla Bavarias modeller seglar bättre (och med det menar jag snabbare, enklare och bekvämare) än den båten. Är det då det faktum att en Maxi 77:a får man lätt för under 100.000:- som gör att ingen säger något om dig bakom din rygg när du köpt en sådan båt? Bavariaägare, eller mest deras båtar, sprids det dock en massa obekräftade uppgifter om.... För mig kan jag inte undra om det inte är lite avundsjuka det handlar om...

Visst, jag kan köpa att man också kan vara riktigt bestört över att ingen tillverkar den båt man verkligen är ute efter, iallafall inte för den summan pengar som faller inom budgetramarna. Men sanningen och säga, om detta är ens enda problem, så finns det betydligt mer konstruktiva sätt att diskutera det på än att kräkas på de båttyper man inte gillar.

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » ons 09 sep 2009, 06:34

F Ehn skrev:
En 15 ton tung, 40 fot lång segelbåt brukar vara "rymlig" hur man än ser på saken.
Kanske är då frågan om en 30 fot lång "Joshua jr" fortfarande är din bästa kompromiss ?

Varma hälsningar,
F Ehn
Jag har inte sagt att båtar inte får vara rymliga men det får inte vara prio nr 1. Invändigt är en Joshua förmodligen jämförbar med en modern "drygt 30 fotare".

F Ehn
Silvermedlem

Inlägg av F Ehn » ons 09 sep 2009, 06:49

janne skrev: Jag har inte sagt att båtar inte får vara rymliga men det får inte vara prio nr 1. Invändigt är en Joshua förmodligen jämförbar med en modern "drygt 30 fotare".
Jodå, det får det visst vara. Den som av olika skäl (det behöver inte vara fattigdom) måste begränsa längd och bredd kan mycket väl få tänka på det sättet.
Jag håller med om att det finns några riktigt rymliga moderna båtar runt 30 fot. Bavaria 30/31 är ett exempel.

F Ehn
Silvermedlem

Inlägg av F Ehn » ons 09 sep 2009, 06:58

mariatherese skrev: Är det då det faktum att en Maxi 77:a får man lätt för under 100.000:- som gör att ingen säger något om dig bakom din rygg när du köpt en sådan båt?
Den som har investerat en stor summa i sitt flytetyg vill sannolikt rättfärdiga detta. Ett bakvänt sätt är att rättfärdiga negativt, dvs tala illa om om vad andra valt, istället för att fokusera på den egna båten. Kanske en variant av Jantelagen - inte framhålla sitt eget utan hellre sänka andras.

Skriv svar