Beg båt 30000 kr?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
boxleitner

Beg båt 30000 kr?

Inlägg av boxleitner » mån 29 aug 2005, 13:35

Är hemskt sugen på att skaffa segelbåt, men har bara ca 30000kr sparat.
Vilket är bästa köpet för denna prisklass? :?
(Verkar handla om båtar 20-24 fot, tex Helmsman 23, Magnifik Midget, Ohlsson 22 mfl)
Vad kostar båtplats för motsvarande båt i Stockholmsområdet per år, inkl sjösättning och \"landning\"?
Är det klokare att låna pengar/köpa del i en större båt (ca 60000kr)?
Har seglat ganska mkt i min ungdom, värdesätter bra seglingsegenskaper men också komfort (pentry, 2m-kojer o toa/porta potti.), då jag tänker segla mkt i skärgården om somrarna.

Mkt tacksam för svar!

P.S. Nån som vet nåt om komforten i Comfort 26? Varför är de så billiga? D.S

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 29 aug 2005, 14:05

Hej

Jag har haft en Comfort 26a, dock utan toa enbart spann.
Båten är faktiskt mycket prisvärd framförallt med tanke på seglingsegenskaperna. två vuxna+två barn fungerar.
Komforten är inte jämförbar med nya båtar men för priset är den helt OK.
Jag köpte den för weekendseglingar och kvällsseglingar och till det fungerade den bra. Riktigt kul att segla.

Calle

boxleitner
Silvermedlem

Inlägg av boxleitner » mån 29 aug 2005, 15:15

Blir lite sugen på Comfort 26an, men vet för lite om dem invändigt. Skiftar det mkt? Hembyggen?
Tyvärr har jag inte råd med den i nuläget.

Nån som har erfarenheter av de andra båtarna? (Helmsman 23, Magnifik Midget mfl?)

Är det överhuvudtaget möjigt att få en båt med pentry, toa/pp, motor, 2m-kojer för 30 lakan? (Självklart m schysst segelställ)

Tips mottages tacksamt.
Anfäkta o anamma, landkrabbor o sötvattenspirater!

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 29 aug 2005, 19:27

Hej

Javisst kan du få det, men ett lågt pris har alltid en hake. Glöm inte det.

Titta på träbåtar, moderna människor orkar inte med dessa därför kan du få dem till ett oförskämt lågt pris, samtidigt får du en riktig båt som lär dig mycket. Tids nog blir du lat och då köper du dig något annat.
Men det är en viss känsla med trä, bara att ta på, lukten, ljudet,mm. mm.
Börja med det, det kommer att berika ditt liv.

Calle

Gäst

Nybörjarbåt

Inlägg av Gäst » mån 29 aug 2005, 20:56

Jag skulle vilja anlägga ett annat perspektiv på träbåt som nybörjarbåt.Antalet träbåtar och skicket på dessa kräver sin man och sina pengar.Kulturarvet som träbåten representerar är för värdefullt för att det skall lämnas som en rest till dom som inte har råd.Jag tycker att träbåtsinnehav innebär ett ansvar - som kräver både ett stort intresse och pengar.Ok lite högtravande kanske.Jag har funderat på att skaffa en gammal ekjulle men inser att jag inte har tid och kunskap att vårda och skulle få fruktansvärt dåligt samvete om den förfor på ngt vis som inte gick att rätta till.Men ngn måste ju göra´t kan man ju invända och det kanske är säljarens ansvar att anpassa priset till den \"rätte\" köparen.

boxleitner
Silvermedlem

Inlägg av boxleitner » mån 29 aug 2005, 21:46

Måste nog säga att jag håller med \"Gästen\" i det här fallet. Träbåt är nog inte min grej - än. Jag vill först se till att \"ta hand\" om en vanlig plastbåt. Jag har aldrig ägt en själv, bara seglat andras, så jag har lite dålig koll på hur mkt arbete som egentligen krävs. Jag har inte tid/pengar/engagemang för en träbåt. En funderare förresten: Hur är det med arbetsbördan för båtar med plastskrov och träöverbyggnad? Är de lika krävande som vanliga träbåtar?

Åter till ursprungstråden - beg båt för 30000kr?
Vill i första hand komma ut med min flickvän och/eller min 8-åriga dotter, gärna med någon kompis då o då.
Tips? Favorit? Varningsrop?

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 29 aug 2005, 22:51

Okej

Träbåtar
För att underhålla en kravellbyggd träbåt utan förfall innebär inte större arbetsinsats en för en normal plastbåt, ej heller mer pengar.
Den dag då du behöver renovera/restaurera den krävs det lite mer jobb inte så mycket pengar.
Om ni väl hoppar på en träbåt i hyffsat skick och underhåller den normalt så lär ni er mycket mer än ni annars skulle göra, de som aldrig har haft en träbåt har missat en viktig bit i livet, den lär er att vårda. När du väl gör det får du mångfaldt igen av båten och det är inte mer arbete än med än plastbåt.
Skillnaden är egentligen den att med plastbåten kan du hoppa över underhållet i ett par år utan någon katastrof.
Våra träbåtar ligger nu bara och ruttnar eller säljs till utlandet, om några år köps de tillbaka för dyra pengar för dom har sin charm.

Det är bara en klycha att det är mycket jobbigare med trä men så är det inte. Det beror sannolikt enbart på det faktum att moderna båtar byggs i plast och inget annat, en plastbåt är inte underhållsfri om ni nu tycks tro det. det finns inget så fint som en välhållen träbåt, men den är trång inuti, lite mer fuktig, inte lika bekväm, kanske inte lika snabb, men tusen gånger mer personlig, charmigare, vackrare och som alla vill se.
Jämför det med att köra en gammal veteranbil på stan.
Ta hand om våra träbåtar och vårda dem, vi kommer bittert att ångra oss om så inte sker NU. Detta gäller framförallt den nya generationen seglare.

Lite nostalgi, so what...

Calle

boxleitner
Silvermedlem

Inlägg av boxleitner » tis 30 aug 2005, 01:12

den är trång inuti, lite mer fuktig, inte lika bekväm, kanske inte lika snabb
Där slog du liksom huvudet på spiken...
Vill inte vara otacksam, men jag tycker inte riktigt jag får svar på min egentliga fråga. Har läst tidigare inlägg i forumet och lärt mig mycket, men vill fortfarande lära mig mer. Förstår att min fråga kanske är alldeles för vidlyftig, men nånstans måste jag ju börja...

Så för att snäva till det lite:
Såg annons här om en Helmsman 23 för 28k. Nån som vet något om den båten?

Sarne
Erfaren medlem

Inlägg av Sarne » tis 30 aug 2005, 05:41

Det går att få en bra segelbåt för de pengarna. Men då får man hålla sig i 20-fots klassen.Det viktigaste är som du vet bra segel. I det här fallet representerar inköp av nya segel halva båtens inköpspris. Alltså, titta efter en 20 fotare från slutet av 70-talet med nyare segel. När det gäller komfort så får man fyra kojer, kök, vattentank, värmare, belysning, kanske utrymme för en Portapotti om man skulle vilja ha det. Vill man dessutom ha kyl, spis med ugn etc. då blir det annan pris o storleksklass. Ett konkret exempel, det finns just idag minst 4-5 Triss Magnum till salu på nätet. OK, jag seglar själv en sådan, tycker att det är väldigt mycket båt och segling för pengarna. En valdäckad båt ger stora innerutrymmen. För mera info, länkar, se båtfakta. Det gäller att hitta en båt i bra skick, de är marginellt dyrare än billiga objekt. Kom sedan ihåg Sven Yrvinds formel, för varje 3 fots ökad längd fördubblas priset :-)
Lycka till.
Sarne
Seglar Triss Magnum

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 30 aug 2005, 07:20

Nybörjare och träbåtar är ingen höjdare.

Man kanske kan förmoda att både Calle och jag började med båtar på den tiden plasten var på ingång i stor stil och den \"billiga båten\" alltid var en träbåt. Idag är det inte så längre - den \"billiga båten\" är numera alltid en plastbåt.

Att träbåtar kan skötas och underhållas tids- och kostnadseffektivt är bara sant om man har en \"perfekt\" utgångspunkt. De båtarna säljs inte billigt. Är båten inte felfri måste man själv vara duktig båtbyggare, med allt vad det innebär - och tro inte en sekund att meriter från att bygga sommarstuga eller ens att man inrett en plastskrov kommer att räcka. Jag tittar alltid runt efter träbåtar när jag är ute, och det är sällan man ser någonting som inte kräver rejäla insatser för att bli i skick. Den här välskötta träpärlan som Calle pratar om syns aldrig till salu, vågar jag påstå - och när(om) den säljs är det till en annan entusiast. Jag är kanske \"lat\", men jag vet precis hur mycket arbete det är att byta sambord,sätta i bottenstockar, sätta i en ny stäv och annat pyssel, som (tyvärr) är troliga vinterjobb för den som köper en träbåt i prisklassen 30K. Däremot vet jag inte längre var man skall få tag på bra virke - men bara materialet till en mindre reparation kan kosta tusentals kronor. I träbåtsannonser betyder \"skrapas och målas\" = \"en del av träet kan nog behållas\" och \"visst renoveringsbehov\" = \"duger till mallar\".

Tyvärr, Calle, du är 15 år för sen med det tipset - 1990 fanns det bra träbåtar, billigt, men idag är det bara vraken och pärlorna kvar.

I saken:

I din prisklass kan man hitta (Blocket t ex) Ohlson 22, Magnifik Midget, Viggen (båda), Hurley 20, IW-23, Triss Magnum etc etc. Detta är alla båtar som dels går att realisera igen, om/när ni vill byta upp er, dels bör fungera som konstruktiva \"pröva-på\"-båtar. Ju bättre segel, ju roligare får ni - komfort och utrymme blir liksom andrahandsfrågor i denna storleks- och prisklass.
Anders S

Smail

Inlägg av Smail » tis 30 aug 2005, 08:08

Jag har dessvärre inte erfarenhet av de båtmodeller du efterfrågar men jag var för ungefär tre år sedan i samma situation som du, dvs jag hade ca 30000 att köpa mig en båt för. Det blev en Birdie 24 i ganska bra skick och den hade alla de bekvämligheter du efterlyser.

Angående båtplats i Stockholmstrakten så upplever jag det som ett större problem. Du kan ju börja som jag gjorde i Rastaholm samtidigt som du köar för en mer central plats. Billigt kommer det inte heller att bli, tror du måste räkna med minst 4k/år bara för sommar/vinterplats+ att du måste gå vakt mm.

I år sålde jag Birdien till förmån för en katamaran (Dacpo 21) som kostade lika mycket. Jag är otroligt nöjd med detta, bättre kunde det inte bli. Vill du ha bra komfort, en snabb seglare, en trygg båt till en billig summa? Då ska du självklart skaffa dig en katamaran. Dubbelt skrov till halva vikten av en kölbåt och allt för samma pris helt enkelt.

Angående träbåtar så såg jag denna på blocket http://www.blocket.se/view/5909365.htm? ... c=1&city=0

Lycka till med att hitta en bra båt.

Mvh Gustav

Calle C

Inlägg av Calle C » tis 30 aug 2005, 08:40

Hej

Det är aldrig för sent.
Och visst finns det träbåtar i skick.(om än inte lika många som för 15 år sedan).

Jag ser det som ett billigt/trevligt sätt att komma ut på sjön.

Calle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 30 aug 2005, 09:46

Trevligt - ja (JA!) En välhållen träbåt har en charm och en trivselfaktor som få (om någon) plastbåt kommer i närheten av.

Att komma ut på sjön - absolut. En välhållen träbåt, byggd av erfarna byggare är lika säker som en plastbåt. Men den måste vara i skick.

På Blocket finns en (1) K-25 som kanske (KANSKE) kan vara något i så fall. Men eftersom sådana som är i skick brukar kosta rätt mycket mer kanske jag inte tror det utan vidare. En billig träbåt som möjligtvis skulle kunna fungera bättre för en nybörjare är i så fall en folkbåt, men många av dessa är slitna kappseglare och blir inte bobåtar utan kompletteringar.

Calle är kunnig och generös, så jag vill inte komma med något dumt eller flasigt, utan skulle hellre vilja föreslå att en träbåt i så fall kan vara något att tänka på när man sett sig om litet grann och tänker byta upp sig från förstabåten - särskilt om man önskar sig litet mer att göra på vintersäsongen, har intresse för träarbete och gillar lukten av linolja.
Anders S

Gäst

Nybörjarbåt

Inlägg av Gäst » tis 30 aug 2005, 10:24

För att krångla till det ännu mer så kan man påpeka att det gäller att välja träslag åckså.Mahogny är ett träslag som nybörjare definitvt skall undvika,iaf i saltvatten.
En nybörjarbåt som jag tycker ser väldigt trevlig ut och som seglar bättre än den ser ut är Sunwind 23.Dessutom ritad av en svensk klassiker -Sunde´n.Kanske är den aningen för liten om nu en segelbåt kan bli det.

Calle C

Inlägg av Calle C » tis 30 aug 2005, 11:40

Hej

Mitt tjat om träbåtar har en orsak.
Titta i hamnarna under tidig vår, de som då håller på med träbåtar är samtliga i åldern 40+. och yngre blir dom inte.
Ska det finnas träbåtar kvar så gäller det att den nya generationen seglare tar över och för kunskapen vidare, detta är det viktigaste.

Kunskap är lätt att bära, men kunskapsbanken är på utdöende.

Calle

Skriv svar