Hej på er.
Hoppas ni har/ har haft en bra seglingssäsong.
Jag har börjat titta på större båt efter att ha vecklat in mig själv och frugan i Misilen för sjunde säsongen i rad. En båttyp som jag tycker är intressant är plastskrov med träöverbyggnad typ Vindö. Jag har dock hört att Vinöarna seglar sådär halvbra. Någon sa att 32:an sätter sig på häcken i motsjö. Någon annan sa att 40:an är lovgirig på undanvindsbogar. Vet någon något om dessa båtars seglingsegenskaper så tar jag tacksamt emot information.
Hälsningar
Seglingsegenskaper för Vindö 30, 32 och 40
-
Glad_seglare
- Platinamedlem
Seglingsegenskaper för Vindö 30, 32 och 40
Glad Seglare
Re: Seglingsegenskaper för Vindö 30, 32 och 40
Du har väl sett http://www.vyc.se/ och http://www.vindonet.com/ där finns det mycket att hämta.
Vi hade en Vindö 30 tidigare. Av egen erfarenhet och vad jag har hört av andra Vindö-ägare, seglar nog 30:an bättre än både 32:an och 40:an. Vindö 40 har litet för litet kölvikt och flera ägare har lagt på extra vikt i kölen för att ge henne bättre seglingsegenskaper. 32:an är bredare än 30:an och en aning kortare. Om du tittar på en 40:a är det bra att veta att båtarna på sent 70-tal har bättre takhöjd i kajutan. Dessa båtar känns igen på den litet välvda däcket. Gemensamt för alla Vindö-båtar är det kraftigt byggda skrovet som är mycket omsorgsfullt byggt. Osmos lär vara ett nästan okänt begrepp på Vindö-båtarna.
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
- coppertail
- Platinamedlem
Jag är tillsammans med min far delägare i en Vindö 30 sedan 15 år.
Visserligen en riktig båt byggd av mahogny och med trämast, men plastskrovet kanske inte är så mycket sämre.
Personligen så måste jag säga att den båten överträffade alla förväntningar på seglingsegenskaper.
Med nya segel blev hon en LYSraket. 32:an spelar inte i samma liga trots samma (?) lystal.
40:an vet jag inget om.
Begynnelsevek, så byig vind i innerskärgård är ingen höjdare ur fartsynpunkt. Föga förvånande kanske.
Se upp för ägare som läst riggtrimningstips på internet. Det går att knäcka däcksbalkarna under mastfoten om man tightar vantskruvarna för hårt. Hon seglar bäst om lävanten tillåts slacka en aning vid hård krängning.
Visserligen en riktig båt byggd av mahogny och med trämast, men plastskrovet kanske inte är så mycket sämre.
Personligen så måste jag säga att den båten överträffade alla förväntningar på seglingsegenskaper.
Med nya segel blev hon en LYSraket. 32:an spelar inte i samma liga trots samma (?) lystal.
40:an vet jag inget om.
Begynnelsevek, så byig vind i innerskärgård är ingen höjdare ur fartsynpunkt. Föga förvånande kanske.
Se upp för ägare som läst riggtrimningstips på internet. Det går att knäcka däcksbalkarna under mastfoten om man tightar vantskruvarna för hårt. Hon seglar bäst om lävanten tillåts slacka en aning vid hård krängning.
Var 30:a var också en träbåt, faktiskt exemplar nr 1, byggd 1964. Fantastiskt vacker båt.
Vi köpte ny genua första året och det var en enorm skillnad jämfört med det gamla seglet. Visst har hon en märkbar avdrift vid hård kryss, men på halvvind seglade hon verkligen fint.
Vi köpte ny genua första året och det var en enorm skillnad jämfört med det gamla seglet. Visst har hon en märkbar avdrift vid hård kryss, men på halvvind seglade hon verkligen fint.
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116