Låsa in jordenruntseglare?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Lars J
Platinamedlem

Re: Låsa in jordenruntseglare?

Inlägg av Lars J » ons 02 sep 2009, 09:09

friseglarn skrev:Prussiluskorna blir oerhört upprörda om man försöker säga att det är fel att tvångsomhänderta en trettonåring ...
Flickan bor som sagt hemma hos sin pappa. Hon har alltså inte skrikande ock sparkande hämtas och låst in på ett ungdomshem. Så pratet om våld mot enskilda och tvångsomhändertagande är kanske lite överdriet? Vad som hänt i svenska termer är väl att man tillsatt en (över?)förmyndare.

/Lars J

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » ons 02 sep 2009, 11:31

Den här tråden är ett gigantiskt skämt!!!

Tommy och friseglaren gör om det som andra säger så att det går att diabolisera och raljera över. Hederligt? Knappast, och dessutom ett stort självmål eftersom alla som kan läsa kan bläddra tillbaka en sida och verifiera...

Hela skiten låter som ett gäng fyraåringar som bråkar om världen är svart eller vit.

Menar ni att principen om individens frihet alltid gäller före allt annat och att föräldrar alltid vet bäst. Skapligt naiv syn på världen.

Priset tas av de komiska försöken till politisk filosofi som tar språng i att någon opponerar mot att barn skall få gå i skogen... fullständig tonårslogik som helt saknar nyans!

Någonstans där tog gapflabet över...

Varma hälsningar från Linz och en brun Donau!

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » ons 02 sep 2009, 11:46

morg skrev:Den här tråden är ett gigantiskt skämt!!!

Tommy och friseglaren gör om det som andra säger så att det går att diabolisera och raljera över. Hederligt? Knappast, och dessutom ett stort självmål eftersom alla som kan läsa kan bläddra tillbaka en sida och verifiera...

Hela skiten låter som ett gäng fyraåringar som bråkar om världen är svart eller vit.

Menar ni att principen om individens frihet alltid gäller före allt annat och att föräldrar alltid vet bäst. Skapligt naiv syn på världen.

Priset tas av de komiska försöken till politisk filosofi som tar språng i att någon opponerar mot att barn skall få gå i skogen... fullständig tonårslogik som helt saknar nyans!

Någonstans där tog gapflabet över...

Varma hälsningar från Linz och en brun Donau!
Ja, ja.. håna du bara. Jag tycker i alla fall att det inte är samhällets sak att stoppa tjejen från att segla, när hon nu vill det och hennes föräldrar stödjer henne i beslutet. Det enda sakliga skälet jag sett från dig, jag bortser nu från allt hånande av meningsmotståndare, var något om att hon inte skulle behöva gå igenom puberteten ensam på en båt. Inget dåligt argument, men dels är det inte samhällets sak ändå dels kan hon avbryta om det skulle visa sig vara för svårt att segla ensam. Tro´t om du vill det finns trettonåringar som är mer kapabla än många vuxna. Allt kan inte tryckas in i en mall.

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » ons 02 sep 2009, 11:55

friseglarn skrev:Inget dåligt argument, men dels är det inte samhällets sak ändå dels kan hon avbryta om det skulle visa sig vara för svårt att segla ensam. Tro´t om du vill det finns trettonåringar som är mer kapabla än många vuxna. Allt kan inte tryckas in i en mall.
Nä, och det är väl därför de utreder. Hårda och fasta principer och mallar står du för!

Jag vet inget om puberteten mer än att jag gått igenom den själv och äldsta ungen är sju år. Spekulerade att det snarare handlade om isolering och pubertet än seglingskunskaper... Hon seglar garanterat bättre än jag och kan kanske klara av isolering bättre än jag och många andra. Skulle jag segla själv skulle masten ha fått namn och jag skulle prata med skoten innan Gotland!

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » ons 02 sep 2009, 12:14

friseglarn skrev: Ja, ja.. håna du bara. Jag tycker i alla fall att det inte är samhällets sak att stoppa tjejen från att segla, när hon nu vill det och hennes föräldrar stödjer henne i beslutet.
Är det fel av samhället att skjutsa in en självmordshoppare till psyket? Att ge vård och rädda livet på densamma? Får samhället inte lägga sig i några beslut som individer fattar, inte ens om de riskerar att skada andra! Någonstans där går en tydlig moralisk gränslinje för mig iaf. Individer är fria tills deras beslut riskerar kan skada andra och det är precis det som fallet handlar om... föräldrar kan skada sina barn och därmed har de inte rätt att fatta alla beslut de vill. Barnen måste gå i skola, man får inte aga barnen (det är det förresten upprörande många som vill i opinionsundersökningar i Sverige). Skall man få göra det med... aga som fenomen har ju inget ont uppsåt! Vet föräldrarna bäst?

I Sverige skulle socialen tvingas stå inför länsrätten och bevisa att 13-åringen skulle lida skada. Men det är ju också en myndighetsprocess så den är väl också otillförlitlig utifrån grundaxiomet. Min svägerska på soc har haft mycket svårt att omhänderta barn som i trettonårsåldern agerar som den enda vuxna i en familj av missbrukare och mår piss. Jag tror inte övernitiskhet och klåfingrighet är problemet med alla Louisar och Amstetten barn som figurerat...

Det har ju iofs inget med seglingsungen att göra...

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » ons 02 sep 2009, 12:54

Morg, jag tror att de seglande föräldrarna och den seglande trettonåringen inte vet sämre än den icke seglande myndigheten. Inte heller tror jag att myndigheten bör ha rätt att ingripa i sådana här fall. Därför är det svårt för mig att se att den bästa lösningen är att myndigheten bestämmer hur de ska leva sina liv och hindrar tjejen från att segla.

Familjen har ju seglat hela hennes liv och hon själv har visat sin förmåga genom att ensamsegla sedan tioårsåldern... hon har uppenbarligen inte dött av det. Inte heller har hon farit illa (möjligen kan någon tycka att sådan självständighet som hon utvecklat är ett problem, men det tycker inte jag, ett sådant kapabelt barn är livets salt, det bästa och finaste som kan finnas, så bra kan det bara bli när folk tillåts leva sina egna liv) Jag tycker det ska krävas starkare skäl för ingripanden än att någon uttryckt vilja att göra något som skulle kunna vara farligt för någon som inte klarar av det....

Det är inte så väldans farligt att ensamsegla faktiskt, inte för en van seglare som ju denna trettonåring är. Jag kan inte se att det är visat att det är någon förhöjd fara för hennes liv jämfört med vad som i övrigt kan inträffa. Kan vara betydligt farligare om hon stannar uppe sent eller dröjer sig ute med kompisar i en storstads sämre kvarter t ex.... Verkar mest handla om fördomar och om att myndigheten strävar efter att hindra det den inte förstår.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 02 sep 2009, 13:19

Är det inte lite överdriven tro på den perfekta seglande familjen? Vi vet att föräldrarna är skilda, hur mamman ställer sig till det hela vet vi inte riktigt.
Är pappan omdömesgill? Trots varningar låter han ungen segla ensam i farliga och besvärliga vatten i Engelska kanalen. Är det inte troligt att de engelska hamnmyndigheterna förstår riskerna bättre? Borde han inte varit med ombord? Eller eskorterat på behörigt avstånd?
Vad kommer härnäst? En sexåring som ska segla ensam över Atlanten i en Optimist?

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » ons 02 sep 2009, 13:33

bosseh skrev:Är det inte lite överdriven tro på den perfekta seglande familjen? Vi vet att föräldrarna är skilda, hur mamman ställer sig till det hela vet vi inte riktigt.
Är pappan omdömesgill? Trots varningar låter han ungen segla ensam i farliga och besvärliga vatten i Engelska kanalen. Är det inte troligt att de engelska hamnmyndigheterna förstår riskerna bättre? Borde han inte varit med ombord? Eller eskorterat på behörigt avstånd?
Vad kommer härnäst? En sexåring som ska segla ensam över Atlanten i en Optimist?
Härnäst kommer kanske sinnesundersökning om man överhuvudtaget vill segla ensam, oavsett ålder. Aktiviteten är ju inte typiskt sett absolut inte farligare för en trettonåring som har ensamseglat i tre år redan än för en vuxen person som skall ensamsegla för första gången.

Allvarligt; om vi inte vet förutsättningarna bör vi i alla fall inte argumentera för ingripande, eller hur? Grundläget, när inget annat visats (när information saknas t ex), är väl ändå tjejen får göra som hon vill så länge hennes föräldrar är med på det. Det är grundläget för mig i alla fall. De som har grundläge att det ska stoppas för att man inte vet tillräckligt begriper jag mig inte på. Om vi vill ha ingripande varje gång en myndighet inte är säker på att något är säkert lär de flesta barn bli tvångsomhändertagna, om inte annat när det börjar bli dags för segling, fjällvandring, utförsåkning eller annat.
Senast redigerad av 1 friseglarn, redigerad totalt 0 gånger.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » ons 02 sep 2009, 14:17

Friseglarn, jag kan inte annat än imponeras av ditt starka engagemang, även om jag inte delar din åsikt i just det här fallet.

Jag blev nyfiken på dig och läste igenom dina tidigare inlägg. Och vad fann jag? Sällan har jag tagit del av förnuftigare
åsikter här på Sailguide och sällan har jag funnit en skribent som jag sympatiserar så helhjärtat med. Vi har skrivit mycket i samma trådar och
nästan genomgående haft samma uppfattning, vare sig det gällt vindkraft, sjöräddningsinsatser, tilläggning för segel och
mycket mycket annat.

Men i det här fallet tycker jag ditt frisinne har gått ett steg för långt. Du tycks stå på en bergfast värdegrund och det är värt
respekt. Men, som sagt, jag kan inte på villkors vis dela din uppfattning.

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » ons 02 sep 2009, 15:16

morg skrev: I Sverige skulle socialen tvingas stå inför länsrätten och bevisa att 13-åringen skulle lida skada. Men det är ju också en myndighetsprocess så den är väl också otillförlitlig utifrån grundaxiomet. Min svägerska på soc har haft mycket svårt att omhänderta barn som i trettonårsåldern agerar som den enda vuxna i en familj av missbrukare och mår piss. Jag tror inte övernitiskhet och klåfingrighet är problemet med alla Louisar och Amstetten barn som figurerat...

Det har ju iofs inget med seglingsungen att göra...
Håller med dig Morg om att det är för j-vligt att man ibland inte kan hjälpa barn som det du nämner i exemplet. Men det är ändå bra att man måste bevisa att att ett barn lider skada innan man tvångsomhändertar. Det brukar nog gå att bevisa... om inte domar´n är helt uppåt väggarna fanatiskt frisinnad som du kanske tror att jag är. I ditt exempel med knark vill jag tvångsomhänderta o skulle bli både frustrerad och olycklig om inte länsrätten fattade hur illa barnet for av att vara lämnad åt sitt öde. Om det inte lyckades att rädda barnen med knarkarföräldrarna skulle jag överklaga o försöka se till att vinna i nästa instans.

Men jag håller absolut inte med när det gäller seglingsexemplet. Jag tycker inte det är ok att som i Holland tvångsomhänderta för kontrollera om det kan vara så att barnet lider skada av SEGLING. Jag tycker att segling inte alls är skadligt i sig, inte ens om det är ensamsegling och inte ens om flickan bara är 13 år. Det är så långt ifrån knark och fara illa som man kan komma. Tycker jag.

Min tjej är 13 år. Hon är mycket kapabel (det påverkar mina skriverier här, naturligtvis), men där är det hästar som är grejen och inte segling. Vän av ordning kan nog komma på att påpeka att vissa situationer i ett stall eller på hästryggen är för farliga för barn. Jag tror inte att hästvärlden är mindre farlig än segling. Jag är övertygad om att hästvärlden är farligare. Det sker dödsfall i hästvärlden och det är många skador av både skalle och ryggrad. Ändå vill jag inte hindra henne från att söka sin lycka, för sådant hinder är värre än risken för skador eller död. Segling är inte farligare än ridning, varför då hindra någon från segling? Det är periodvis ensamt till havs, men en del söker ensamhet och har inget emot den. Vi skall inte döma och säga att den som söker ensamhet eller gör något en smula riskabelt måste tvångsomhändertas. Det är inte samhällets sak. Det finns andra saker som samhället skall ordna istället. Tycker jag.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » ons 02 sep 2009, 15:50

Jag tror som sagt att det är bäst att vi lägger ner här. Om man läser noga bland alla inläggen så kan man se att det definitivt inte bara är friseglaren och jag som tycker att det inte är orimligt att överväga att hon kan vara kapabel till denna seglats. Men de flesta andra med den åsikten har nog lämnat in för länge sedan.

Men maken till frontalangrepp från forumets herrar har nog aldrig skådats. Så ska man tycka. I form av rent löjeväckande liknelser av knark, porr, självmordsbombare osv.
Så det känns som en ganska infekterad tråd, och nog bäst att lägga ner. Ingendera sidan lär ändra sig.

Hälsningar
Tommy

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » ons 02 sep 2009, 16:08

"Om man läser noga bland alla inläggen så kan man se att det definitivt inte bara är friseglaren och jag som tycker att det inte är orimligt att överväga att hon kan vara kapabel till denna seglats. "
Skrev Tommy.

Jag hade verkligen inte tänkt att tjafsa mer i denna tråd, men en så bedrövligt falsk återgivning av vad som skrivits klarar jag inte att låta stå oemotsagd.
Friseglarn blev snudd på överhettad i sina invektiv och påhopp på de av oss som tyckte att man borde överväga att det kunde vara riktigt att stoppa flickan från att segla, och Herr Tommy höll helt med om allt men gick inte till frontalangrepp mot någon utan smög med sina gliringar om Herrar och vad de hade för samhällsyn och syn på människor och frihet osv, efter att i tidigare inlägg namngivit vilka han absolut inte höll med om någonting.

Och nu vill han ha det till att det är friseglarn och han själv som stått för förnuftiga resonemang.

Jag trodde inte man kunde uppleva så mycket intressant på detta forum där tonen ju är vänlig och man skiljer på sak och person.

MVH
Håkan
En expert i mängden

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 02 sep 2009, 16:16

friseglarn skrev:Aktiviteten är ju inte typiskt sett absolut inte farligare för en trettonåring som har ensamseglat i tre år redan än för en vuxen person som skall ensamsegla för första gången.
Nej men vägvalet är synnerligen udda. Ingen vuxen har troligen använt denna sträcka för sin första solosegling. De vanliga verkar vara att ge sig ut i betydligt mindre trafikerade vatten när de ska prova på att segla längre.
Jag tycker det visar tydligt hur angelägen pappan ä att hon ska härdas för att kunna ge sig ut på en lukrativ rekordsegling.
Man kan ju göra jämförelsen med att låta sin 13-åring rida ensam i skogen och över flera hårt trafikerade landsvägar. Det skulle ingen normal förälder tillåta. Ingen ridande 13-åring skulle heller komma på tanken.

Det allvarligaste är och förblir hennes mentala hälsa. Jag har träffat tre som ensamseglat långväga och dessutom läst en del böcker. Då handlar det om vuxna och erfarna personer. Riktigt normala är de inte och de lyckas heller aldrig återanpassa sig i samhället.

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » ons 02 sep 2009, 16:28

Laura Decker har blivit intervjuad, det finns en mängd material på internet. En av de senare finns här: http://www.timesonline.co.uk/tol/news/w ... 813281.ece

Vad beträffar ensamheten som seglingen innebär har hon sagt: “The longest stretch I will be at sea is three weeks, and when I stop I will have so much contact with people in different places,”.

Tja, vad vi än tycker här kommer hon nog att segla förr eller senare. Om det blir när hon är 13 eller 14 kan nog kvitta, erfarenhetsmässigt tycks hon ha vad som krävs redan. Beslutsamheten och förmågan tycks också finnas.Det är inte samhällets sak att stoppa sådant. Så länge föräldrarna inte är knarkare, mentalsjuka eller annars otillräkneliga så är det deras sak att se till sitt barns bästa och inte samhällets sak, tycker jag. Man skall inte trycka in alla individer i samma mall, alla behöver inte vara lydiga och "anpassade" till samhället. Samhället bör istället anpassas till att människor vill leva sina egna liv och frihet bör tillåtas.

Det problematiska med att hindra folk från att göra som de vill är att man måste använda våld om de inte lyder, jag tycker inte om denna yttersta konsekvensen av viljan att hindra.

(Förtydligande begreppet "prusseluska" använde jag tidigare om de som, rätt eller fel, vill hindra "pippi" (Laura Decker i detta fall) från att leva sitt liv som hon vill. Det är inte avsett som nedsättande eller förolämpande i sig, även om det klart framgår att jag inte gillar prusseluska- idéer. Jag försöker nu använda begreppet i mindre utsträckning.)

F Ehn
Silvermedlem

Inlägg av F Ehn » ons 02 sep 2009, 21:29

friseglarn skrev:Så länge föräldrarna inte är knarkare, mentalsjuka eller annars otillräkneliga så är det deras sak att se till sitt barns bästa och inte samhällets sak, tycker jag.
Det är ju alldeles utmärkt att du intar den här positionen.

Sakligt sett är en ensamsegling jorden runt ingen lekstuga. Varje gång man sover bryter man mot sjövägsreglerna (de du, Tommy, sug på den!). Det är också frågan om hur man skall förhålla sig till ett barn som väljer självvald isolering från samhället, sin familj och sina kamrater kombinerat med risksökande och utagerande.

Skriv svar