Laura Decker har blivit intervjuad, det finns en mängd material på internet. En av de senare finns här:
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/w ... 813281.ece
Vad beträffar ensamheten som seglingen innebär har hon sagt: “The longest stretch I will be at sea is three weeks, and when I stop I will have so much contact with people in different places,”.
Tja, vad vi än tycker här kommer hon nog att segla förr eller senare. Om det blir när hon är 13 eller 14 kan nog kvitta, erfarenhetsmässigt tycks hon ha vad som krävs redan. Beslutsamheten och förmågan tycks också finnas.Det är inte samhällets sak att stoppa sådant. Så länge föräldrarna inte är knarkare, mentalsjuka eller annars otillräkneliga så är det deras sak att se till sitt barns bästa och inte samhällets sak, tycker jag. Man skall inte trycka in alla individer i samma mall, alla behöver inte vara lydiga och "anpassade" till samhället. Samhället bör istället anpassas till att människor vill leva sina egna liv och frihet bör tillåtas.
Det problematiska med att hindra folk från att göra som de vill är att man måste använda våld om de inte lyder, jag tycker inte om denna yttersta konsekvensen av viljan att hindra.
(Förtydligande begreppet "prusseluska" använde jag tidigare om de som, rätt eller fel, vill hindra "pippi" (Laura Decker i detta fall) från att leva sitt liv som hon vill. Det är inte avsett som nedsättande eller förolämpande i sig, även om det klart framgår att jag inte gillar prusseluska- idéer. Jag försöker nu använda begreppet i mindre utsträckning.)