Låsa in jordenruntseglare?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Brendan
Diamantmedlem

Re: Låsa in jordenruntseglare?

Inlägg av Brendan » mån 31 aug 2009, 18:08

Sneseglarn skrev:
Maxi33 skrev:Sneseglarn, har det aldrig hänt att föräldrar är knäppa och barnen far illa?
Någonsin, någonstans?

Jag har genom åren läst om många fall där de så kallade myndigheterna hudflängs i press och på internetchatsidor för att inte ha ingripit innan det var för sent.
Jovisst finns det föräldrar som är knäppa. Det lilla jag läst om detta fall antyder väl inget sådant? Skulle det vara själva tillåtelsen som visar otillräkneligheten?
Här verkar det som om det är tre inblandade som alla gör bedömningen att det är OK - två föräldrar och ett barn. Skulle en psykolog bättre kunna avgöra lämpligheten?

Diskussionen är givetvis principiell - hellre fri att ta egna risker än vadderad av samhälle och andra som "vet bättre".
Inte för att jag vet någonting om föräldrarna ifråga, men när myndigheterna i Nederländerna, Europas mest liberala land, ingriper och omyndigförklarar dem, då måste det finns starka skäl. Förhoppningsvis kommer bilden att klarna. Eller också, suck, blir det som vanligt att man aldrig får höra slutet på historien (Någon som vet hur det gick för racerbåtsföraren som körde på en snipa i Fjällbacka skärgård? Hur blev det med Fortissimoseglaren, har han återfunnits?)

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 31 aug 2009, 20:37

Om nu alla föräldrar så väl vet sina barns bästa hur kommer det sig då att vi har barnporr, barnarbete, barnsoldater, sexuellt utnyttjande av minderåriga etc?
I väldigt många fall har ovanstående vidrigheter skett med föräldrarnas god minne.

De holländska myndigheterna har inte sagt definitivt nej till hennes seglats men beslutat att utreda hennes mentala lämplighet innan man fattar ett beslut. För att utröna detta anlitar man en barnpsykolog vilket är helt naturligt. En psykolog är en expert som har kunskaper genom studier och erfarenhet. Vad barnpsykologen kommer fram till vet vi inte ännu.

Tjejen seglade i maj ensam från Scheveningen till Lowstoft i England. Hamnmyndigheterna i England tyckte inte det var lämpligt att att hon skulle seglade tillbaka själv så man ringde efter pappan för att han skulle följa med på återresan. Men han hjälpte henne ut och lät henne segla själv. Han visste naturligtvis bättre än på hamnmyndigheterna i Lowestoft.
Seglatsen går genom ingången till Engelska kanalen, hårt trafikerat, starka tidvattenströmmar och mycket dimma. Ett område som brukar göra den mest rutinerade nervös.

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » tis 01 sep 2009, 06:09

De som väljer att tro på att myndigheter vet bättre än individer tills motsatsen är bevisad är som prusseluskor ...De som istället tror att individerna (och i fall av omyndiga, deras föräldrar och närmaste) själva bör få bestämma vinner min sympati.

De som har övertro på systemet tror inte riktigt på människors egna omdöme... och tror att det är något suspekt med att fatta egna beslut, bättre att reglera så att människor inte behöver något omdöme utan endast behöver följa order eller instruktion av något slag.

I mina ögon är dessa systemtroende farliga... de vill utöva inflytande över andra människor och är beredda att tillgripa våld för att säkerställa detta inflytande. I fallet med flickan består våldet i att tvångsomhänderta för att stoppa flickan, familjen, från att utöva sin fria vilja.
Senast redigerad av 3 friseglarn, redigerad totalt 0 gång.

F Ehn
Silvermedlem

Inlägg av F Ehn » tis 01 sep 2009, 06:46

Friseglaren, testa din (skenbart vackra) princip med de här tre varianterna:

1. "Pappa, jag vill bli världens första 13-åriga ensamseglare jorden runt, det kan ja väl få ?" - "Ja mitt älskade barn, det får du"
2. "Pappa, jag vill bli en 13-årig prostituerad, det kan ja väl få ?" - Ja mitt älskade barn, är det det du vill, så går det också bra"
3. "Pappa, jag har blivit militant muslim och vill bli bombmartyr i Irak, det kan ja väl få" - Ja mitt barn, är det det du vill så går det bra, det också".

Klarnar saken?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 01 sep 2009, 07:18

F Ehn skrev:Friseglaren, testa din (skenbart vackra) princip med de här tre varianterna:

1. "Pappa, jag vill bli världens första 13-åriga ensamseglare jorden runt, det kan ja väl få ?" - "Ja mitt älskade barn, det får du"
2. "Pappa, jag vill bli en 13-årig prostituerad, det kan ja väl få ?" - Ja mitt älskade barn, är det det du vill, så går det också bra"
3. "Pappa, jag har blivit militant muslim och vill bli bombmartyr i Irak, det kan ja väl få" - Ja mitt barn, är det det du vill så går det bra, det också".

Klarnar saken?
Oj, oj, oj...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » tis 01 sep 2009, 07:28

F Ehn skrev:Friseglaren, testa din (skenbart vackra) princip med de här tre varianterna:

Klarnar saken?
Poängen är att det inte på något sätt är visat att flickan är i fara, ändå tycker du och flera andra att det är ok att samhället vidtar tvångsåtgärder i syfte att hindra flickan. Det är fel, fel och fel. Det förvånar att du jämför bombmartyrer som mördar andra och begår självmord med ensamseglare... Det förvånar även att du jämför med prostitution... Samhällets ingripanden i allmänhet (nu tvångsomhändertagande av trettonårig seglare) berättigas med att våld eller ingripanden kan vara motiverat i vissa extremexempel. Ingripandena kan gott stanna vid extremexemplen. Det kan gott räcka.

Här tvångsomhändertas ett barn som inte är i fara, inte skadar vare sig själv eller någon annan. Här borde samhället allt vackert vänta tills hon eventuellt faktiskt hamnar i fara. Man kan inte rimligen agera med tvång för att förebygga att någon kanske kommer utsätta sig själv för fara om de gör som de vill. Då går inte många säkra från samhällets insatser...
Senast redigerad av 2 friseglarn, redigerad totalt 0 gång.

F Ehn
Silvermedlem

Inlägg av F Ehn » tis 01 sep 2009, 07:55

Friseglaren, min vän, jag vill bara visa att principen faller platt när frihetsgraden blir oacceptabel.

Om du håller med om detta, vilket du verkar göra, skall vi då fortsätta diskutera sakliga grunder för varför det eventuellt inte är bra för en 13-åring att lämna samhället och skolan under ett par av de viktigaste åren under sin utvecklingen för att isolera sig på en båt?

Sedan kan vi därefter diskutera den objektiva faran med ett barn, ensamt på havet i en 8-metersbåt, i två års tid.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 01 sep 2009, 08:04

"Här borde samhället allt vackert vänta tills hon eventuellt faktiskt hamnar i fara."
Skrev friseglarn.

Vore intressant att få veta vad du då, tvärsäkert naturligtvis, anser att samhället skall göra.
Vilka samhällsresurser finns längs en jordenruntseglingsrutt?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 01 sep 2009, 08:44

Isoleringen på en liten båt långt ute på en ocean är mentalt mycket påfrestande och kan leda till farliga konsekvenser. Det vet man, även om man inte seglat jorden runt själv. Två exempel ur verkligheten: Bernard Moitessier och Donald Crowhurst under Golden Globe Around the World 1968. Kan förresten varmt rekommendera Chris Eakins bok "A Race too Far".
Såg någon Sebastian Näslunds film från hans ensamsegling över Atlanten? Hur han satt ensam därute och nästan grät in i kameran. Rädd, ensam och ångestfylld.
Dessa var vuxna människor med livserfarenhet. Jag tycker det är rätt att hindra en 13-åring att genomföra en ensamsegling på egen hand. Finns ingen anledning att inte vänta. Mer än att hon kanske inte blir den yngste någonsin. Men då blir det ju mindre uppmärksamhet och mindre pengar i potten förstås...
---
Bosse
Monsun 31, #116

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » tis 01 sep 2009, 10:18

Men snälla nå´n, ingrip inte mot allt som skulle kunna vara farligt! Det lämnar inget utrymme för folk att leva och drömma. Det är nu en gång så att människor måste få vara fria att göra saker, annars finns inget liv värt att leva. Inskränkta människor skall inte ingripa och hindra allt som skulle kunna vara farligt, och sedan be dem som säger "låt bli" att motivera varför man ska låta bli. Låt folk vara helt enkelt, ska det vara så svårt att förstå? Vad är det som är så stötande för er proseluskor med att lämna människor i fred? Vi andra har ingen rätt att bestämma över deras liv eller hindra dem från att drömma eller ens genomföra sina drömmar. OM vi tar oss rätten att ingripa i förebyggande syfte så snart vi tror att något kan utvecklas på ett farligt sätt för en individ.... då är det illa. Låt bli. Lev och låt leva istället.
Senast redigerad av 1 friseglarn, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 01 sep 2009, 10:33

Man är inte mogen som människa vid 13 års ålder. Det innebär att man inte är myndig. Man tillåts inte ta livsavgörande beslut på egen hand. Man ställs inte till svars för sina gärningar på samma sätt som vuxna gör. Man avkrävs inte samma ansvar. Man har inte samma skyldigheter och alltså heller inte samma rättigheter. Det är rimligt.
---
Bosse
Monsun 31, #116

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 01 sep 2009, 10:35

Myndiga personer får "leva och drömma". Barn däremot ska skyddas. Därför har vi tex FNs barnkonvention.
Det är ganska självklart för de flesta.

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » tis 01 sep 2009, 10:58

friseglarn skrev: Det är bara att välja sida, systemet eller människan. De som tror på systemet tror inte riktigt på människors egna omdöme... och tror att det är något suspekt med att fatta egna beslut, bättre att reglera så att människor inte behöver något omdöme utan endast behöver följa order eller instruktion av något slag.
Är det inte de omdömesgilla människorna över hela världen som på ett eller annat sätt kommit överens om att "systemet" behövs? Vill du skrota "systemet"?

Allt är inte svart eller vitt, man behöver inte välja sida.

N.N

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » tis 01 sep 2009, 12:32

Det bör inte utan bevis om motsatsen misstänkas att flickan och hennes föräldrar inte är kapabla. Att som Holland gör; tvångsomhänderta för att under tiden låta flickan bevisa att hon är kapabel, är inte bra. Om man generellt tillämpar principen att hindra tills någon bevisat att de kan göra något (innan de gjort det) leder det till allvarliga frihetsinskränkningar och kränkningar av enskilda individer. Det är dessutom mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att i förväg bevisa för någon som inte förstår förutsättningar för viss uppgift att man klarar av den bara man tillåts försöka...

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 01 sep 2009, 12:37

Så om föräldrarna tycker att flickan är mogen och överens med henne, så skall hon så klart få lov att rösta i allmänna val också.
Och om hon och föräldrarna är överens om det skall hon naturligtvis få gifta sig, 13 år gammal.
Köra bil? Självklart skall hon få ta körkort om hennes föräldrar anser att hon är mogen för det.

Är det så du menar, friseglarn? Jag kan inte tolka ditt resonemang, där du underkänner de regler samhället har för omyndigas rättigheter och skyldigheter, på annat sätt

I så fall håller jag inte alls med dig.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Skriv svar