Låsa in jordenruntseglare?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Brendan
Diamantmedlem

Re: Låsa in jordenruntseglare?

Inlägg av Brendan » mån 31 aug 2009, 13:18

Sneseglarn skrev:
Brendan skrev:Naturligtvis måste ungen få göra som hon vill. Man kan väl inte uppfostra barn heller?
Det är stor skillnad på om det är föräldrarna eller staten som sköter uppfostran. Själv är jag av uppfattningen att det är ok att staten hindrar individer att skada andra, men förkastligt att ens försöka hindra individer att riskera att skada sig själva. Sen kan man diskutera om föräldrarna är riktigt kloka i det här fallet.
Det är väl säkrast att poängtera att det jag skrev är ren ironi.

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » mån 31 aug 2009, 13:30

bosseh skrev: Nog har myndigheterna agerat rätt så här långt. Samhället ska ju skydda barnen.
"Visst är det så, samhället måste skydda barnen från både sig själva och från sina föräldrar. Det är därför jag menar att alla barn egentligen borde tvångsomhändertas tills föräldrarna bevisat sin lämplighet och barnen bevisat att de inte tänker göra något på egen hand, annars har man ju ingen kontroll. Det är ju inte alla oansvariga som i förväg säger att de tänker segla jorden runt eller nåt, en del gör ibland vad de vill utan att ha givit myndigheterna någon chans att hinna tvångsomhänderta innan de redan gjort vad de vill.

Prusseluskan"

Obs! Även detta är ironi. Rakt emot vad jag tycker. Tänkte jag skulle tydliggöra att det är ironi så att ni som så beklagligt håller med om ovanstående inte tror att det är min åsikt.
Senast redigerad av 1 friseglarn, redigerad totalt 0 gånger.

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » mån 31 aug 2009, 13:47

Brendan skrev: Det är väl säkrast att poängtera att det jag skrev är ren ironi.
Jag tror jag förstod det - men jag förstår inte riktigt vad du menar. Tycker du att staten skall sätta stopp, eller att föräldrarna skall sätta stopp eller att det är ok?

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 31 aug 2009, 14:04

Sneseglarn skrev:
Brendan skrev: Det är väl säkrast att poängtera att det jag skrev är ren ironi.
Jag tror jag förstod det - men jag förstår inte riktigt vad du menar. Tycker du att staten skall sätta stopp, eller att föräldrarna skall sätta stopp eller att det är ok?
Det framgick inte, men när föräldrarna uppenbart inte klarar av sin uppfostrargärning, måste staten till sist gripa in. Ett flickebarn på 13 år kan inte vara moget att klara sig själv utan daglig kontakt med vuxna.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 31 aug 2009, 14:42

Jag fick ett mycket mångordigt inlägg från friseglarn efter att ha ställt två korta och tydliga frågor till honom, men något svar kan jag inte få ut av ordmängden.
Så jag gör ett nytt försök och försöker formulera mig tydligt, vilket verkar behövas. Och jag ber om ett svar utan känslostormar friseglarn, bara några få sakliga ord.

Alltså:
Om skolan gör bedömningen att skolplikten inte kan uppfyllas, har då föräldrarna rätt att bryta mot lagen om skolplikt?
Om de sociala ansvariga gör bedömningen att seglingen är olämplig och farlig för flickan ur ett barnavårdsperspektiv, skall de då ändå strunta i att agera och låta henne segla?

MVH
Håkan
En expert i mängden

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » mån 31 aug 2009, 15:21

Maxi33 skrev:Jag fick ett mycket mångordigt inlägg från friseglarn efter att ha ställt två korta och tydliga frågor till honom, men något svar kan jag inte få ut av ordmängden.
Så jag gör ett nytt försök och försöker formulera mig tydligt, vilket verkar behövas. Och jag ber om ett svar utan känslostormar friseglarn, bara några få sakliga ord.

Alltså:
Om skolan gör bedömningen att skolplikten inte kan uppfyllas, har då föräldrarna rätt att bryta mot lagen om skolplikt?
Om de sociala ansvariga gör bedömningen att seglingen är olämplig och farlig för flickan ur ett barnavårdsperspektiv, skall de då ändå strunta i att agera och låta henne segla?

MVH
Håkan
Dina frågor innehåller egna (påhittade)förutsättningar, kontrollera följande:

Har skolan gjort bedömningen att skolplikten inte kan uppfyllas? Jag uppfattade inte att så var fallet.
Har de sociala redan bedömt att seglingen är olämplig och farlig för flickan ur barnavårdsperspektiv redan? Jag uppfattade att de tvångsomhändertog i avvaktan på att göra en bedömning. För att svara på vad du inte frågat men kanske fortfarande undrar om.... så anser jag fortfarande att myndigheterna i detta fallet gör fel när de ingriper och att de gör rätt om de istället inte ingriper.

De int´ lätt att förklara för en som int´ förstår.... lite ensidigt om jag skall svara flera gånger o du inte svarar på mina frågor....

Det verkar som om du tycker det är rätt att låsa in jordenruntseglaren? Är det så? Även om världens alla prusseluskor håller med dig så håller jag ändå inte med.
Senast redigerad av 1 friseglarn, redigerad totalt 0 gånger.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 31 aug 2009, 15:31

Friseglarn, jag uppfattar ditt svar som att du tycker det är rätt av de personer som är ansvariga för barnens skydd i samhället att låta bli att agera även om de gör bedömningen att de borde agera.
Det är oklart för mig hur du då resonerar.

Beträffande frågan om det är rätt av föräldrarna att bryta mot lagen om skolplikt svarar du fortfarande inte såvitt jag kan se, men jag gissar att du tycker de har rätt att bryta mot den lagen om de vill.
Korrigera mig gärna om jag förstår dig fel.

Observera att jag funderar över principfrågor, jag vet lika lite som du hur alla sakförhållanden är friseglarn, och jag är inte så tvärsäker som du.
Men jag lutar starkt åt att det är vansinne att låta en trettonårig flicka segla ensam runt jorden - för det är väl det hon skall göra?
Inte bara vara ensam i själva segelbåten och med följebåt osv alldeles i närheten, för då blir ju hela grejen bara ett fejkjippo.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 31 aug 2009, 15:36

Det här var en oerhört intressant tråd, filosofisk och med stor touch kring hur vi ska se på våra medmänniskor, och hur vi ska bedöma andras möjlighet och prestationer.

Jag kontasterar att Friseglaren verkar vara en sann humanist. Helt oavsett hur det ligger till i detta specifika fall, så skulle jag aldrig överhuvudtaget komma på att formulera mig som Ehn, Maxi, Bosse mfl gör i denna tråd.

För att inte tala om detta:

Ett flickebarn på 13 år kan inte vara moget att klara sig själv utan daglig kontakt med vuxna.

Skolplikt, samhället ska gripa in, bryta mot lagens långa arm, avvik inte, gå igenom folkskolan och sedan rakt in i ekorrhjulet. Jag är inte alls lika tvärsäker som herrarna verkar vara. Vill ge möjligheter, förstå situationer och vara flexibel istället.

Herrarna är Inte utvecklande / utvecklade.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 31 aug 2009, 16:10

Du är åtminstone tvärsäker på två saker Tommy, dels att enda alternativet till jordenruntsegling är ett ekorrhjul.

Och det andra, att du vet mer än övriga herrar om ekorrhjul.

MVH
Håkan som nästan behövde en smiley nu
En expert i mängden

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 31 aug 2009, 16:15

Tommy skrev:Det här var en oerhört intressant tråd, filosofisk och med stor touch kring hur vi ska se på våra medmänniskor, och hur vi ska bedöma andras möjlighet och prestationer.

Jag kontasterar att Friseglaren verkar vara en sann humanist. Helt oavsett hur det ligger till i detta specifika fall, så skulle jag aldrig överhuvudtaget komma på att formulera mig som Ehn, Maxi, Bosse mfl gör i denna tråd.

För att inte tala om detta:

Ett flickebarn på 13 år kan inte vara moget att klara sig själv utan daglig kontakt med vuxna.

Skolplikt, samhället ska gripa in, bryta mot lagens långa arm, avvik inte, gå igenom folkskolan och sedan rakt in i ekorrhjulet. Jag är inte alls lika tvärsäker som herrarna verkar vara. Vill ge möjligheter, förstå situationer och vara flexibel istället.

Herrarna är Inte utvecklande / utvecklade.
Men snälla nån, det är ett barn - BARN - det är fråga om. Hon är inte myndig förrän om 5 år. Hon kan väl för höge farao inte uppfostra sig själv?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 31 aug 2009, 16:19

Låt henne segla om hon vill! Skulle livet hemma vara mindre farligt? Som ET skrev; på land gå värre hajar än man skåda får på sjön...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » mån 31 aug 2009, 16:33

Brendan skrev: Men snälla nån, det är ett barn - BARN - det är fråga om. Hon är inte myndig förrän om 5 år. Hon kan väl för höge farao inte uppfostra sig själv?
Alls inte. Det är två myndiga föräldrar och deras omyndiga barn. Varför skulle någon annan vara bättre lämpad att avgöra frågan än föräldrarna?

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 31 aug 2009, 17:06

Sneseglarn, har det aldrig hänt att föräldrar är knäppa och barnen far illa?
Någonsin, någonstans?

Jag har genom åren läst om många fall där de så kallade myndigheterna hudflängs i press och på internetchatsidor för att inte ha ingripit innan det var för sent.

Detta sagt utan några jämförelser med andra länders myndigheter som självklart inte skall ingripa i någons frihet att göra vad de vill.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » mån 31 aug 2009, 17:41

Maxi33 skrev:Sneseglarn, har det aldrig hänt att föräldrar är knäppa och barnen far illa?
Någonsin, någonstans?

Jag har genom åren läst om många fall där de så kallade myndigheterna hudflängs i press och på internetchatsidor för att inte ha ingripit innan det var för sent.
Jovisst finns det föräldrar som är knäppa. Det lilla jag läst om detta fall antyder väl inget sådant? Skulle det vara själva tillåtelsen som visar otillräkneligheten?
Här verkar det som om det är tre inblandade som alla gör bedömningen att det är OK - två föräldrar och ett barn. Skulle en psykolog bättre kunna avgöra lämpligheten?

Diskussionen är givetvis principiell - hellre fri att ta egna risker än vadderad av samhälle och andra som "vet bättre".

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » mån 31 aug 2009, 18:05

Helt klart är det moderna samhället alldeles för vadderat för invånarnas bästa. Om några generationer kommer förmågan att klara oss på egen hand att vara förlorad.
Att systemet får spatt i ett sånt här fall beror nog mycket på att det regelverk som myndigheterna har att följa inte alls är skrivet med tanke på seglande 13-åringar utan barn som misshandlas eller på annat sätt far illa. Jag tror inte alls de utredare som säkerligen är mycket kompetenta att avgöra om t.ex ett barn till missbrukare behöver tas om hand kan bedöma om den här seglingen är lämplig eller ej.
I Sverige (och förmodligen i även i Holland) måste det göras en anmälan för att maskineriet öht ska sätta igång. Det är redan där det börjar kännas snett. En person helt utan förmåga att själv avgöra kan TYCKA att detta verkar "farligt". Gör personen en anmälan måste myndigheterna då givetvis följa de regler som finns. Och så blir det som det blir. Jämför det helvete som manliga förskolelärare helt oskyldigt kan utsättas för därför att någon tycker att han verkar pedofil och anmäler.
Jag har givetvis ingen aning om den holländska flickan fixar detta eller ej men det måste vara upp till föräldrarna att avgöra. Att tala om skolplikt är bara trams, det finns sätt att lösa det på, inget ovanligt.
Om jag skulle låtit något av våra barn göra jorden runt vid 13-års ålder? Inte en chans men det är andra barn med andra förutsättningar.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Skriv svar