Teakdäck, behandling..?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Teakdäck, behandling..?

Inlägg av richardk » lör 18 apr 2009, 17:45

Antar att ämnet varut uppe ett par gånger förut men behöver tips ändå... Står i valet o kvalet hur jag ska behandla teakdäcket på min båt. Däcket har slipats nu under vintern för en allmän uppfräschning och för att bli lite jämnare och lättare att hålla rent. Ser väldigt trevligt ut med sin träbruna färg och skulle gärna vilja behålla det så. Men hur gör man det bäst.. ? Har tidigare bara erfarenhet av Internationals teakolja och erfarenheten efter den = ett däck som suger åt sig smuts och sen blir svart - inte snyggt och inte lätt att hålla rent. Funderar över vilka andra alternativ det finns? Funkar kinesisk träolja bättre? Om man tvättar däcket med såpa ett par gånger per sommar, slipper man att det svartnar då?

Har också hört att Lidköpings Båtsnickeri ska ha nån bra olja som håller sig snygg, nån som har nån erfaranhet av den och nån som vet vad den består av..?

Och nån som har några andra bra alternativ? (Förutom det allra enklaste och kanske också bästa att låta däcket vara som det är och bara tvätta av med såpa då o då... fast då får jag stå ut med grått däck...)

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Teakdäck, behandling..?

Inlägg av HansH » lör 18 apr 2009, 20:13

Behandla med Boracol och låt det bli silver-grått (Boracolen håller borta mögel/alger).
Vad du än gör, undvik Snappy!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Teakdäck, behandling..?

Inlägg av Anders S » lör 18 apr 2009, 20:42

Boracol (egentligen, valfri alg&spordödare) hjälper rätt bra. Det är till stor del dessa små växter som förfular teakdäcken, med svarta fläckar och i svåra fall gröna strimmor.

Vi tvättar däcket varje vår, vare sig det behövs eller ej. Då använde vi förr maskintvättmedel för låga temperaturer, men det har vi slutat med til förmån för såpa. I år använde vi Ajax i brist på annat, vilket också fungerade utmärkt. Hela poängen är att få bort smutsen (så mycket som möjligt) utan mekaniskt slitage. Sedan svabbar man vid behov (det ÄR skitigt på en del ställen). Däcket blir visserligen grått, men är det bara rent ser det helt OK ut, tycker jag.

Vill man ha nyputsad look så krävs det nog någon form av behandling, tyvärr. Snappy är ett medel som man använder två gånger, första och sista gången. Det blir IOFS prydligt, men bara ett kort tag. Sedan ser man spåren i däcket, bokstavligen. (=fotspåren - sealern tål inte slitage).
Anders S

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Teakdäck, behandling..?

Inlägg av HR312 » sön 19 apr 2009, 02:17

Nej, jag delar inte Anders S uppfattning att vilket alg/mossdöande medel som helst går bra.

Jag har prövat med t.ex. Borex, ett lite billigare alternativ (150 kr/flaska 1l), men det blev inte alls särskilt bra. Teaken gulfärgades på ett inte snyggt sätt. Om man inte vill kosta på båten en Boracolbehandling per år förefaller det bästa vara att använda grön/gul såpa och en (mycket) mjuk borste eller svamp när man tvättar.

Dessvärre finns det inget sätt (bortsett från kontinuerlig slipning) att behålla den vackra teakfärgen. Jag skulle nog vilja påstå att ingen av produkterna, som t.ex. Golden teak, får teaken att se "ny" ut. Det ser i mitt tycke mer eller mindre solkigt ut. En behandlig riskerar alltså dels föra med sig merarbete och dels leda till ett trist utseende.
Henric D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Teakdäck, behandling..?

Inlägg av Anders S » sön 19 apr 2009, 07:31

Aha, du menar att Boracol fungerar bättre? Det säger jag inte emot, alla medel är inte lika. Boracol lär ha goda långtidsegenskaper, i vart fall skryter man med det i säljsnacket.

Men den principiella gången är att göra rent med tvättmedel, sedan utrota mögel och svamp och det brukar man få göra i två steg. Jag tror att de flesta "terass-tvätt" och mögelrens fungerar likadant. Här bör man också veta att de kan etsa aluminium (det kan Boracol också) och en rejäl eftersköljning kan vara en god ide.
Anders S

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Teakdäck, behandling..?

Inlägg av consensus » sön 19 apr 2009, 12:16

Jag tycker att tid på vård av teakdäck i första hand skall läggas på nåt och pluggar. All lös nåt måste bytas varje år, alla lösa pluggar likaså - eventuellt genom att skruva ur skruven och försänka den ytterligare om nödvändigt.

När allt det är tiptop, först då kan man börja oroa sig för mögelfläckar och färgen (som ju är grå om naturen har sin gång). Inget är dock så fult som ett svart teakdäck, pga av att någon fått för sig att olja in det.

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Teakdäck, behandling..?

Inlägg av richardk » sön 19 apr 2009, 19:44

Håller absolut med om att prio 1 när det gäller underhåll av teakdäck måste vara att hålla koll på att nåt och pluggar är ok och åtgärdade där det behövs. Men när det är gjort, och däcket i övrigt är fint, finns det verkligen inget sätt att behålla den bruna teakfärgen..? Att de flesta oljor går bort är jag helt på det klara med då de binder smuts och om det är linoljebaserat, oxiderar och blir svart. Men, finns det andra oljor som funkar bättre? Kinaolja har jag hört ska fungera bra men aldrig sett nån som använt coh är lite skeptisk till att den inte binder smuts. Finns det nån som har egen erfarenhet av denna?

Och Golden Teak sealer, nån som har erfarenhet av denna..?

När det gäller Snappy är jag skeptisk till deras rengörinsgvätskor som jag mycket väl kan tänka mig sliter rejält på trät ( ungefär som lut på vanliga trägolv - förstör ytträt och gör det mjukt och mycket ömtåligare) . Men kan deras sealer vara nåt att använda på ett renslipat teakdäck..?

Om inte nåt av ovnastående funkar eller nån har nåt annat bra tips kommer jag lacka däcket med Coelan - förmodligen det som kan göra mest för att förlänga livet på teakdäcket då man slipper slitage på träet. Lär kräva en del merjobb dock då det lär krävas att man slipar däcket med långkloss för at få det tillräckligt slätt ( alla ojämnheter sysn ju direkt på ett lacka däck till skillnad från ett oljat)

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Teakdäck, behandling..?

Inlägg av HR312 » sön 19 apr 2009, 20:09

Vi är många som gärna vill ha teaken sådär vackert brun/guldig men jag har ännu inte sett ett behandlat teakdäck eller teakdetaljer som behåller denna färg. De olika produkter som finns på marknaden (i Sverige) ger alla ett i utseendehänseende misslyckat resultat i mitt tycke. Kanske finns det något annat i vida världen som infriar förväntningarna men jag tvivlar då det sannolikt redan borde ha varit här eftersom de produkter som nu finns på marknaden ger ett så taskigt resultat.

Men ett ljust silverfärgat däck är inte heller fy skam och detta får du med varsam tvättning med såpa och med en á två behandlingar per år (á 400 kr för en 31-fotare).

Det finns några produkter/varumärken som jag faktiskt tycker infriar vad de lovar. Miele-hushållsmaskiner, Yes-diskmedel och Boracol är exempel på sådana produkter/varumärken. Tycker Mercedes-Benz personbilar också hör dit även om jag med största säkerhet får mothugg på denna punkt.

Satsa på ett par flaskor Boracol och du kommer att bli nöjd.
Henric D

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Teakdäck, behandling..?

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 19 apr 2009, 20:55

En av klubbkompisarna har en 80-tals Linjett med ett teakdäck som ser helt nytt ut. Han gör en ganska omständig tvådagars behandling varje vår. Ska fråga vad det är när jag träffar honom...

Jag själv ska nog prova Benarolja på mina sittbrunnsbänkar sen jag slipat dem, jag har läst om såna som har det och är mkt nöjda.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: Teakdäck, behandling..?

Inlägg av Tomas B » mån 20 apr 2009, 14:15

Har provat det mesta i min sittbrunn.
Jag tycker det är ganska stor skillnad på Snappy Sealer och Golden Teak Sealer. Snappy är mer som färg som man målar teaken med - ger lite konstig nyans. Denna skall läggas på med svamp i ett tunt skickt, ger färgnyanser om den läggs på ojämt.
Golden teak är mer som olja, läggs på pensel i två lager första åren sedan 1 lager förljnde år. Inga problem med färgnyanser pga av att man jägger på ojämt.
Importeras av http://www.martinssons-batbyggeri.com/sealer.html på Orust.

Benaroljan ger en yta som verkar lackad - skillnaden är att den blir inte lika hård - dvs bra om det rör sej mycket så spricker det inte.

/ Tomas B
/ Tomas B
Maxi 999

richardk
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 14:04

Re: Teakdäck, behandling..?

Inlägg av richardk » ons 26 aug 2009, 14:00

Så börjar säsongen gå mot sitt slut och det börjar bli dags att sammanfatta årets erfarenheter..

Efter funderande i våras hur jag skulle behandla nyslipad teak ombord ( däck, sittbrunnstofter, sittbrunns + relings sarg etc) föll valet tillslut på att all teak förutom däck och durk skulle fernissas. Valde att använda Epifanes fernissa för teak där fernissning skulle ske och Golden Teak sealer för däcket.

Alla fernissade ytor är fortfarande i nyskick, finns några ställen på relingslisten där fernissan blev lite tunn och som nötts bort. I övrigt som nytt fortfarande. (La 7-8 lager)

Däcket behandlade jag med Golden Teaksealer i hopp om att få behålla teakens ooxiderade, bruna färg.. Hur det gick? - Inte riktigt så bra som reklamen utlovade men rätt ok i alla fall. Teaken har blekts och närmat sig ett grånande men ser fortfarande fräscht ut och betydligt roligare än förra året , teakens bruna träfärg anas fortfarande. Kommer att behandla däcket med Golden Teak Sealer nästa år också. Kommer att behövas en lätt avslipning för att få tillbaks den bruna teakfärgen helt igen men det är det värt anser jag.

Nån mer än jag som provat Golden Teak och har erfarenheter att dela med sig av? Eller någon som behandlat däcket med kinesisk träolja? Glömde nämna att jag använde den senare oljan till teakdurk i sittbrunn. Ser fortfarande ut som den gjorde direkt efter oljning, d vs brun teakfärg helt intakt och inga somhelst antydningar till svartoxiderad olja.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Teakdäck, behandling..?

Inlägg av Seawolf » ons 26 aug 2009, 16:45

Tja, jag har nu i tio år använt följande metod för att hålla badplattformens teak, och sittbrunnsdurktrallens, i ett utseende som är mycket nära nytillverkat skick, och som håller en hel säsong:
- Jag slipar ytan med 100-papper med en excenterslip bara så mycket att föregående års behandling försvinner. Görs t.ex. i december eller så.
- Sen lägger jag på en polymerbaserad soppa från "Teak Wonder". Den behöver polymerisera utan att man går på den eller liknande under några veckor (vintertid)

Ytan ser sen nytillverkad ut resten av säsongen.
Nästa vinter upprepas proceduren.
De flesta tror att detta skulle leda till att man förbrukar tjockleken, men det är snarare tvärtom:
- Obehandlad teak oxiderar och försvinner mera av än för den polymerbehandlade
- Slipningen förbrukar i princip ingen teak, bara föregående års polymerbehandling.

Jag kan inte iakttaga någon minskad tjocklek alls efter dessa tio år.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Teakdäck, behandling..?

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 27 aug 2009, 12:38

Jag tog Benarolja UV på min sittbrunnsteak i våras. Det verkar hålla bra, och är inte halt att gå på. Till våren ska jag slipa lätt och stryka en gång till.
Jag är absolut nöjd med resultatet, inte så mycket jobb är det heller.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Teakdäck, behandling..?

Inlägg av hedgehog » lör 29 aug 2009, 14:56

Ni som har använt Boracol till teaken, hur går man tillväga för bästa resultat?
Antar att man först tvättar rent med vatten och såpa eller liknande. Kan man sedan pensla på medlet direkt eller måste träet torka först?
Hur skyddar ni eventuella aluminiumbeslag, typ skotskena? Sköljer man rent efter behandlingen eller ska Boracolen torka in?
Andra tips?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Teakdäck, behandling..?

Inlägg av cruisaren » mån 31 aug 2009, 08:26

hedgehog skrev:Ni som har använt Boracol till teaken, hur går man tillväga för bästa resultat?
Antar att man först tvättar rent med vatten och såpa eller liknande. Kan man sedan pensla på medlet direkt eller måste träet torka först?
Hur skyddar ni eventuella aluminiumbeslag, typ skotskena? Sköljer man rent efter behandlingen eller ska Boracolen torka in?
Andra tips?
Citat från http://www.hallberg-rassy.com/Download/ManualSve.pdf (de borde väl veta?)

"Ett bra sätt att hålla mögel borta från utvändig teak är att behandla det en till två gånger per år med
Boracol. Boracol är ett efterimpregneringsmedel för trä, som tar bort svamp- och mögelangrepp på trä.
Effekten håller i sig omkring en säsong. Resultatet märks gradvis efter behandling och når full effekt efter
ca två månader.
Däcket skall vara så rent som möjligt före behandling. Det är ingen nackdel om däcket är lite fuktigt.
Boracolen blöts på generöst med exempelvis svamp eller pensel. Se till att använda skyddshandskar. I
övrigt läs bruksanvisningen. Låt sedan Boracolen torka in i däcket. Det kan på vissa ställen bildas
kristaller av torkad Boracol. Dessa sköljs bort med vatten någon dag senare, när allt är väl intorkat.
Viktigt är att teaken inte överspolas med vatten de närmsta dagarna. Kraftigt regn eller överspolande sjö
tvättar nämligen bort Boracolen innan den gjort önskad verkan.
Även slipning med fint, märk väl FINT, sandpapper medför en viss avverkning, men är i praktiken
betydelselös. I varje fall är det så att en slät yta samlar mindre smuts och är lättare att tvätta än en grov
yta."


Kolla oxo;
http://www.krsis.dk/202-teak_deck.htm
http://www.boracol.dk/page10922.asp

jag har inte testat men är sugen på att prova!
//Niklas S

Skriv svar