Snäckor!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Snäckor!

Inlägg av Mr Q » sön 30 aug 2009, 15:02

Ni som är Ostkustbaserade kan jag tipsa om att kolla båten för snäckor nu. Jag stålsatte mig idag och hoppade i för att kolla.

Stora delar av rodret och hela partier längs vattenlinjen, ett stort sjok under fören och även där propelleraxeln kommer ut. Jag kom inte åt kölen, men med tanke på hur mkt snäckor det var, funderar jag på ett lyft för rengöring, även om det bara är en månad kvar på säsong. Det var slem överallt, men det är ju "normalt" vid denna tidpunkten, bara å gnugga bort.

Och jag har mkt bra bottenfärg ska tilläggas, utan att gå in på detaljer på den fronten.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Snäckor!

Inlägg av S-B A-son » sön 30 aug 2009, 16:18

Mr Q skrev: ... Och jag har mkt bra bottenfärg ska tilläggas, utan att gå in på detaljer på den fronten.
Nej Q, i min bok är färgen inte alls bra (bra endast för fabrikanten och färghandlarn, bäst att tillägga) om det växer snäckor på botten.

Det vore bra om du i stället talade om i vilket vatten du använder båten och vilken färg du använder! Möjligtvis andra till varnagel.

Jag använder min båt på västkusten, har i år seglat och motoriserat mellan Kungsbacka, Läsö och Norska gränsen. Målat med Hempel Mille Ultimate som jag målat tunt en gång med. Kommer till våren att endast bättra. Har ingen beväxning alls och är som vanligt mycket nöjd.

Att måla med något hemligt och förment lagligt gifthopkok som färgfabrikanten hitat på, som ändå inte stoppar beväxning, är i min bok både farligt och dumt. Varför då överhuvudtaget måla?

mvh Sven-Barry

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Snäckor!

Inlägg av Mr Q » sön 30 aug 2009, 16:26

Det är VC 17 "the real thing" 2 lager och båten seglas huvudsakligen i Stockholms skärgård.

mvh Q

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Snäckor!

Inlägg av Lasse M » sön 30 aug 2009, 18:00

Mr Q skrev:Det är VC 17 "the real thing" 2 lager och båten seglas huvudsakligen i Stockholms skärgård.
Känner inte igen modellbetäckning "the real thing", men kan du haft otur och målat med färg som endast fungerar på Västkusten?

Lasse

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Snäckor!

Inlägg av Vilse » sön 30 aug 2009, 19:25

Jag använder VC17 Eco och ligger i Mälaren och men är ute i skärgården max 2 veckor. Jag får vara lite slem, men har hört att de som ligger t.ex i Viggbyholm kan få snäckor. Du kanske skall byta till en självpolerade färg.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Snäckor!

Inlägg av Mr Q » sön 30 aug 2009, 19:30

Tack för råd.

Jag har litet dålig erfarenhet av mjuka färger, då de tenderar att släppa i stora sjok med åren. Vilket till slut inte lämnar annat alternativ än helslip och nya tag. Plus att man bara behöver vidröra botten så får man färg på sig.

Det är VC17NT. Det bör nämnas att det inte är stora mängder snäckor utan möjligen kan bero på att det är någon form av snäcksäsong? Vilket jag i så fall ville tipsa mina Ståckholmskollegor om att bita ihop och hoppa i med en levang och skrubba bort. Alternativt pröjsa för ett lyft, innan snäckorna får fäste.

mvh Q

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Snäckor!

Inlägg av barry » sön 30 aug 2009, 21:22

Signade upp mig på ett nyhetsbrev som länsstyrelsen i Stockholms län ligger bakom förra säsongen. Mycket träffsäker rapportering när snäckorna börjar sätta sig och man kan prenumerera på brevet för en viss kuststräcka (Stockholms södra, norra etc).

För 13 dagar sedan damp årets brev ner med rubriken "Dags att tvätta båtbottnar i Stockholms skärgård samt längs Skånes kust"

http://www.infobaltic.se är hemsidan för initiativet.

Då vi hade vägarna förbi så tog vi tillfället i akt och prövade att köra båten ett varv i bottentvätten i Käppalahamnen i början av denna vecka. Verkar klart intressant och ett jäkla tryck på anläggningen. Vi dök upp några minuter innan fyra då dom öppnade och var andra båt på plats. Under tiden vi låg där (tog väl ~15 minuter att tvätta av båten) så dök det upp 5-6 båtar som fick ställa sig i kö. Känns helt klart som ett ekonomiskt tilltalande alternativ till att lyfta och spola om man kan tima in en tvätt till perioden när snäckorna börjar fästa på skrovet!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Snäckor!

Inlägg av Seawolf » mån 31 aug 2009, 06:54

I år ser det ut som om salthalten i Östersjön ligger ovanligt högt. Detta visar sig i att det är massor av blåstång, små blåmusslor och t.o.m. små öronmaneter. Som följd av detta bör man vänta sig att även havstulpanerna blir mera växtkraftiga. Och att även behandling som tidigare år varit bra nog, nu inte håller måttet.
Så här mycket tång har jag inte sett vid Dalarö på väldigt många år ....

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Snäckor!

Inlägg av Eilean » mån 31 aug 2009, 08:01

Seawolf skrev:I år ser det ut som om salthalten i Östersjön ligger ovanligt högt. Detta visar sig i att det är massor av blåstång, små blåmusslor och t.o.m. små öronmaneter. Som följd av detta bör man vänta sig att även havstulpanerna blir mera växtkraftiga. Och att även behandling som tidigare år varit bra nog, nu inte håller måttet.
Så här mycket tång har jag inte sett vid Dalarö på väldigt många år ....

Vi har ju haft två år, -03 och -05 med ovanligt stor inbrytning av saltvatten i Östersjön under höst och vinter. Något som bl.a (kortsiktigt) hjälpt torsken till större kullar. Det vore märkligt om inte detta även påverkat andra organismer.

Sambal
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 31 mar 2006, 12:57
Kontakt:

Re: Snäckor!

Inlägg av Sambal » tis 01 sep 2009, 10:09

Jag har också provat Käppala-tvätten på Lidingö i Stockholm, i slutet av juli. Linjett 30, ligger i Småängsviken på Ingarö, granne med Nämdöfjärden. Här finns inget strömmande vatten. Måttlig båtanvändning i år. Hade konstaterat slem men vet inte om det också fanns snäckor någonstans.

Vid kontroll efteråt befanns att hela botten var ren fram till kölens akterkant, samt även rodrets sidor.
Däremot var det ett tjockt och delvis brunt slemlager på hela "skeget" alltså det nedbyggda partiet mellan köl och roderskädda. Borttaget manuellt.
Några snäckor hittade jag också mellan rodrets ovansida och roderskäddans undersida, där det glipar några centimeter. Borttaget manuellt.

Detta är också vad man sagt till mig. På en fenkölad båt garanteras inte att tvätten kommer åt tillräckligt bra på just det partiet.
Eftersom jag vann tre gratisbiljetter till Käppala tänker jag tvätta båten en gång till i september och sedan strax före upptagningen i mitten av oktober. Inget manuellt tvättarbete fram till dess. Ska bli mycket intressant att se hur det ser ut!

Båttvätten vid Kolström klarar inte en Linjett 30 som sticker ca 1,65. Jag fastnade halvvägs trots att tvätten var sänkt i sitt nedersta läge.
Däremot kunde jag komma under bron med min 13,5 m höga mast (inkl VHF-antenn) trots att det står bara 11,5 m på sjökortet! Tvättaren säger att det är 14 m seglingsfri höjd och det stämmer nog. Vid normalvatten...

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Snäckor!

Inlägg av Mr Q » tis 01 sep 2009, 10:29

Tog den kölens sidor bra?

Jag såg att Käppalatvätten hade restriktion på 3 meter i vattenlinjen. Finns det något mekaniskt som tar i om båten är bredare, eller är det bara att den inte blir ren den yttersta delen?

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Snäckor!

Inlägg av barry » tis 01 sep 2009, 18:47

Mr Q skrev:Tog den kölens sidor bra?

Jag såg att Käppalatvätten hade restriktion på 3 meter i vattenlinjen. Finns det något mekaniskt som tar i om båten är bredare, eller är det bara att den inte blir ren den yttersta delen?
Är nog tyvärr mekaniska hinder i vägen, infästningen av valsarna som sköter borstarna är fast monterade på sidorna av tvätten. Såvitt jag kunde bedöma från sittbrunnen på vår Wasa 30 hade vi dock en dryg meter tillgodo på såväl bredd som längd så testa att ringa (0730793639) och fråga hur bred båt han har lust att köra!

Inte haft möjlighet att kolla kölen men maskinisten var i alla fall fylld av självförtroende när jag frågade hur bra den var på en djup fena..

Bild
Bild

Skriv svar