Låsa in jordenruntseglare?
Re: Låsa in jordenruntseglare?
Jesus! Ungen skall antagligen gå genom puberteten ensam, isolerad på en båt. Vissa soloruntjordenseglare blir rätt ensamma och tragiska utan att vara en liten pubertetsunge med mer hormoner än blod i ådrorna. Kanske kan vara bra att leta reda på en psykolog för att se om hon kan klara isoleringen... Seglar gör hon nog bättre än flertalet här...
Om den lilla flickans föräldrar inte klarar av uppdraget att uppfostra, skydda och ta hand om sitt barn måste tyvärr samhället gripa in. Saken talar, i detta fall, för sig själv.
Någon sorts psudodebatt om frihet, skicklighet, kunskaper eller förmåga ändrar inte på den saken.
Någon sorts psudodebatt om frihet, skicklighet, kunskaper eller förmåga ändrar inte på den saken.
Jag försöker bara förstå... varför man så kategoriskt på ett segelbåtsforum kan sitta och så totalsåga detta (som dessutom borde vara högintressant ur seglingsperspektiv)?
Vi vet ingenting. Det enda vi förhoppningsvis vet är att världen dess bättre inte ser ut som på 50-talet, med katekesen, stållinjal och rabblande av tyska glosor. Det kan vara så att det är så här:
1. Seglingskompetens: Tjejen är mil, åratal, mer kompetent än någon av oss "gubbar" är. Både på själva seglingen, nautisk/väderkompetens och praktiskt oceanseglarkunskap. Så kan det vara. Vi vet inte. Eller hur F Ehn? Eller så kanske det inte kan vara
2. Hon har långseglat varje dag på egen båt i många år (framgår av artikeln)
3. Motivation: Hon kanske är ganska fed-up på skolan. 2 års erfarenhet av något så speciellt gör henne till en ny människa, som kommer hem med en helt ny och fräsch vinkling på tillvaron. Sen lever hon gott på att vara känd i seglarkretsat mm. Eller så pluggar hon. Jag vet väldigt många som bränt bort mer än 2 år i grundskolan, utan att tappa så mycket som en procent av sitt framtida yrkesliv.
så här kan det vara. Så jag är inte den som dömer ut det hela, utan är snarare intresserad av att få veta mer.
Vi vet ingenting. Det enda vi förhoppningsvis vet är att världen dess bättre inte ser ut som på 50-talet, med katekesen, stållinjal och rabblande av tyska glosor. Det kan vara så att det är så här:
1. Seglingskompetens: Tjejen är mil, åratal, mer kompetent än någon av oss "gubbar" är. Både på själva seglingen, nautisk/väderkompetens och praktiskt oceanseglarkunskap. Så kan det vara. Vi vet inte. Eller hur F Ehn? Eller så kanske det inte kan vara
2. Hon har långseglat varje dag på egen båt i många år (framgår av artikeln)
3. Motivation: Hon kanske är ganska fed-up på skolan. 2 års erfarenhet av något så speciellt gör henne till en ny människa, som kommer hem med en helt ny och fräsch vinkling på tillvaron. Sen lever hon gott på att vara känd i seglarkretsat mm. Eller så pluggar hon. Jag vet väldigt många som bränt bort mer än 2 år i grundskolan, utan att tappa så mycket som en procent av sitt framtida yrkesliv.
så här kan det vara. Så jag är inte den som dömer ut det hela, utan är snarare intresserad av att få veta mer.
- mariatherese
- Diamantmedlem
Tror inte att det är någon här som betvivlar hennes kompetens. Men har man någon praktisk erfarenhet av tonåringar så förstår man varför samhället inte anser att man är vuxen vid 13 års ålder. Möjligen är denna tjej mer mogen än andra 13-åringar och har vad som krävs, men vem skall avgöra det? Föräldrar fattar tyvärr inte alltid de bästa valen för sina barn. Det kan t ex en obehaglig man i Österrike bevisa, eller Jehovas vittnen som inte låter sina barn få transplantationer även om de behöver det... segling kan säkert vara som religion för vissa och ett opium. 
Därför att Pippi Långstrump bara var hittepå, om du nu missat detta. Så enkelt är det.Tommy skrev:Jag försöker bara förstå... varför man så kategoriskt på ett segelbåtsforum kan sitta och så totalsåga detta (som dessutom borde vara högintressant ur seglingsperspektiv)?
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Förbud och repression hyllas av vissa, som tror på myten att staten är allvis och klok. Vill tjejen segla, och stöder hennes föräldrar beslutet, har vi andra ingen rätt att hindra det. Om vi tar oss den rätten, med lagstiftning eller på annat sätt, är vi inte mycket värda...
OM vi vill visa omsorg kan vi ställa upp och hjälpa till OM det går snett, inte hindra ett friskt försökt.
Förmyndarmentalitet som finns överallt... myrstackstänkande. Stacken är allt, myran inget, så resonerar en del. Men vi är människor, begåvade med fri vilja. OM nu ingen förmyndartymp prompt alltid tror sig veta bäst hur andra skall leva sitt liv och försöker hindra människors självbestämmande så långt bara möjligt.
OM vi vill visa omsorg kan vi ställa upp och hjälpa till OM det går snett, inte hindra ett friskt försökt.
Förmyndarmentalitet som finns överallt... myrstackstänkande. Stacken är allt, myran inget, så resonerar en del. Men vi är människor, begåvade med fri vilja. OM nu ingen förmyndartymp prompt alltid tror sig veta bäst hur andra skall leva sitt liv och försöker hindra människors självbestämmande så långt bara möjligt.
Senast redigerad av 2 friseglarn, redigerad totalt 0 gång.
Ett problem är, förutom skolplikten är ju - hur mycket är detta flickans egna beslut och hur mycket ligger föräldrarna bakom?
Jfr hårdpushade idrottsungar eller den lilla 13-åriga tjejen som påstår att hon visst bär burkan frivilligt och hennes föräldrar har absolut inget med saken att göra, hon skulle förmodligen få färre poäng här, eller hur?
Det är lätt att få sympati för tjejen, som vill göra det vi alla drömmer om, och det är lätt att gapa på staten som lägger sig styr och ställer, den sortens kritik ligger sällan långt bort. Men det är också lätt att glömma det finns överambitiösa, manipulerande föräldrar.
Jag dömer inte, bara undrar.
Jfr hårdpushade idrottsungar eller den lilla 13-åriga tjejen som påstår att hon visst bär burkan frivilligt och hennes föräldrar har absolut inget med saken att göra, hon skulle förmodligen få färre poäng här, eller hur?
Det är lätt att få sympati för tjejen, som vill göra det vi alla drömmer om, och det är lätt att gapa på staten som lägger sig styr och ställer, den sortens kritik ligger sällan långt bort. Men det är också lätt att glömma det finns överambitiösa, manipulerande föräldrar.
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Måhända var Pippi Långstrump för bra för att vara helt sann, men prusseluskor formligen kryllar det av. Det är väl därför det är så svårt att hitta en enda Pippi som får vara ifred. Skenheligt och låtsat omtänksamt arbetar prusseluskorna idogt på för att hindra varje människa som visar någon form av initiativförmåga och äventyrslust.F Ehn skrev:Därför att Pippi Långstrump bara var hittepå, om du nu missat detta. Så enkelt är det.Tommy skrev:Jag försöker bara förstå... varför man så kategoriskt på ett segelbåtsforum kan sitta och så totalsåga detta (som dessutom borde vara högintressant ur seglingsperspektiv)?
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Jomenvisst vore det förfärligt om det rörde sig om en pressad liten tjej som klämkäckt säger att det där med burkan visst är hennes idée och så anar man att bakom ridån råkar illa ut om hon inte gör som föräldrarna säger... (burka och segling... dålig parallell, det ena innebär att dölja sig och är ett yttre krav i vissa miljöer, det andra är frihet att röra sig vart man vill och närmast bryter med alla sociala krav).Eilean skrev:Ett problem är, förutom skolplikten är ju - hur mycket är detta flickans egna beslut och hur mycket ligger föräldrarna bakom?
Men jag har själv en trettonårig tjej (snart 14) och hennes vilja går inte av för hackor... Inte heller finns det något att anmärka på vad gäller förmåga att genomdriva denna vilja. Likaså är de särlingar hon umgås med envisa som synden och har sina helt egna projekt, duktiga är de också på vad de gör. Lyckligtvis har hon inte fått idén att segla ensam, det skulle göra mig utomordentligt nervös och jag skulle försöka hindra den idén i sin linda om jag bara kunde.... (behövs pengar, det kan jag i alla fall kontrollera) för den som seglar lite ensam och trivs seglar mer ensam. Och den som samlat erfarenhet och trivs med ensamseglingen kanske en dag vill segla ännu längre... t ex jorden runt.
Den aktuella tjejen har seglat ensam i åratal... Det GÅR inte heller att tvinga någon som är ensam med sina egna tankar, för grupptryck tvång och annat krävs ju att de som tvingar har kontroll... sådan kontroll är omöjlig på distans. Olika typer av tvång kan förekomma i skola eller hem, men knappast när någon är ensam på havet.
Inte vår (samhället, staten, gruppen) sak att hindra sådana enskilda initiativ. Lev och låt leva, ner med prusseluskorna som alltid lurar överallt.
Senast redigerad av 1 friseglarn, redigerad totalt 0 gånger.
Korta frågor till friseglarn:
Är det OK att bryta mot lagen för att värna sin frihet att göra vad man vill?
Jag tänker på den skolplikt som jag förmodar Holland har liksom Sverige.
Och fråga två, är det OK av de sociala myndigheter (läs individer) som gör bedömningen att detta är olämpligt och farligt och skadligt för tjejen att underlåta att agera?
Jag utgår då inte som du tycks göra från att de är skenheliga och bara låtsas vara omtänksamma, utan låt oss för frågans skull utgå från att de är uppriktiga.
MVH
Håkan Långstrump
Och fråga två, är det OK av de sociala myndigheter (läs individer) som gör bedömningen att detta är olämpligt och farligt och skadligt för tjejen att underlåta att agera?
Jag utgår då inte som du tycks göra från att de är skenheliga och bara låtsas vara omtänksamma, utan låt oss för frågans skull utgå från att de är uppriktiga.
MVH
Håkan Långstrump
En expert i mängden
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Tja, svårt att överhuvud behöva förklara konceptet att man ska låta folk vara ifred så långt möjligt o inte prosseluska sig, det borde ju vara självklart, men jag ska försöka ge någon form av svar på de två frågorna:Maxi33 skrev:Korta frågor till friseglarn:
MVH
Håkan Långstrump
1. Vi vet inget om att tjejen bryter mot skolplikten, är det ett påhittat prosseluska argument eller är det klarlagt att skoplplikten kommer att brytas? Inte vet jag om tjejen läser på distans, med radiostöd som de gör på en del håll, hämtar in senare eller kan fullgöra skolplikten snabbare eller på annat sätt. I vart fall finns det ingen lag i sig som förbjuder långsegling. (Än är det tillåtet, låt oss hoppas att prusseluskorna inte reglerar det av "hänsyn".)
2. Vad är frågans utgångspunkt? Är det att sociala myndigheterna bättre kan bedöma situationen än tjejen (med stöd av sina föräldrar)? Vad vet vi om beslutsfattarna på myndigheten överhuvud har ens i närheten av samma kunskap och erfarenhet om ensamsegling som tjejen har hunnit få, sin ringa ålder till trots, eller har ens en tiondel av den omtanke, kunskap, erfarenhet och klokskap som hennes föräldrar har? Vilken förmåga har myndigheten att bedöma saken? Det är inte ok att myndigheten lägger sig i detta oavsett om beslutsfattaren har seglat mycket eller inte, tillräckligt kompetens för att bedöma frågan finns nämligen hos tjejen och hennes föräldrar. Att frånta dem denna rätt är den yttersta integritetskränkningen. Prosseluskor gillar sån´t, för de tror sig alltid veta andras bästa.
Jag tror att en van seglare bättre kan bedöma sin förmåga än en myndighet, även om seglaren bara är 13 år. Sedan, eftersom det är ett barn, är det avgörande om föräldrarna är med på det. I detta fallet är föräldrarna är med på det varför prosseluskor inte bör ha någon möjlighet att förhindra det, oavsett om prosseluskorna uppriktigt tror sig vara omtänksamma på riktigt eller inte.
Det är fel att ha inställningen att myndigheten bestämmer bäst... och att individen har att rätta sig även i frågor som bara rör individen. Det är en farlig, men spridd, människofientlig inställning. Respektera istället att andra människor fattar egna livsbeslut, respektera individen, respektera familjen.
Nu har ju myndigheterna i första hand förbjudit henne att ge sig iväg tills man utrett hennes lämplighet. Det är ju inte seglingen som är ett problem, trots allt, vilken idiot som helst kan lära sig segla. Navigeringen är heller inte något problem, det finns tillräckligt bra hjälpmedel.
Frågeställningen är om hon klarar det mentalt. Det är ju något som inte alla vuxna klarar trots att de är i grupp. Vi har sett åtskilliga exempel på det. Av de som seglar över Atlanten är det en stor del som väljer att inte segla hem. Det finns de som inte fixar två veckor på havet på ett stort och modernt fartyg. Det är inget fel på de människorna, det är bara inte deras grej.
Tjejen är född och uppväxt på en båt. Skulle det verkligen göra henne mer lämplig? Barn i den åldern lever ganska skyddat och förstår inte ev faror. Situationen är troligen extremt trygg med familjen alltid inom en 10 m radie. Hur många förortsungar får uppleva den tryggheten?
Troligen ska hon gå igenom puberteten på egen hand, en tidsperiod när de flesta brukar ha ett enormt behov av kompisar. En tid som är en frigörelse från den trygga flock som familjen utgör.
Vem vet vilka mental skador detta ger på sikt?
Nu kanske hon är den där sällsynta individen som har chans att klara detta mentalt. Men det lär i så fall en psykolog se. För även om psykologer emellanåt är lite udda så kan de en del.
Men det är klart, ser man till hur stora intäkterna från en bok kommer att bli och vad sen tv-rättigheter, medverkan i olika tvprogram, sponsorintäkter mm kommer att ge kanske det kan vara svårt att som förälder säga nej.
Nog har myndigheterna agerat rätt så här långt. Samhället ska ju skydda barnen.
Frågeställningen är om hon klarar det mentalt. Det är ju något som inte alla vuxna klarar trots att de är i grupp. Vi har sett åtskilliga exempel på det. Av de som seglar över Atlanten är det en stor del som väljer att inte segla hem. Det finns de som inte fixar två veckor på havet på ett stort och modernt fartyg. Det är inget fel på de människorna, det är bara inte deras grej.
Tjejen är född och uppväxt på en båt. Skulle det verkligen göra henne mer lämplig? Barn i den åldern lever ganska skyddat och förstår inte ev faror. Situationen är troligen extremt trygg med familjen alltid inom en 10 m radie. Hur många förortsungar får uppleva den tryggheten?
Troligen ska hon gå igenom puberteten på egen hand, en tidsperiod när de flesta brukar ha ett enormt behov av kompisar. En tid som är en frigörelse från den trygga flock som familjen utgör.
Vem vet vilka mental skador detta ger på sikt?
Nu kanske hon är den där sällsynta individen som har chans att klara detta mentalt. Men det lär i så fall en psykolog se. För även om psykologer emellanåt är lite udda så kan de en del.
Men det är klart, ser man till hur stora intäkterna från en bok kommer att bli och vad sen tv-rättigheter, medverkan i olika tvprogram, sponsorintäkter mm kommer att ge kanske det kan vara svårt att som förälder säga nej.
Nog har myndigheterna agerat rätt så här långt. Samhället ska ju skydda barnen.
Naturligtvis måste ungen få göra som hon vill. Man kan väl inte uppfostra barn heller? Den stackars 13-åringen kan ju hämmas för livet och råka ut för ett otäckt trauma om hon inte får förverkliga själv på de sju haven. Och Nederländerna som brukar uppfattas som det mest liberal landet i Europa.
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Det är stor skillnad på om det är föräldrarna eller staten som sköter uppfostran. Själv är jag av uppfattningen att det är ok att staten hindrar individer att skada andra, men förkastligt att ens försöka hindra individer att riskera att skada sig själva. Sen kan man diskutera om föräldrarna är riktigt kloka i det här fallet.Brendan skrev:Naturligtvis måste ungen få göra som hon vill. Man kan väl inte uppfostra barn heller?
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Prusseluskan framför sin åsikt ungefär såhär:
"Frågan är om seglare egentligen vet vad de håller på med... en del har ju med sig barn på båten också.. det kan ju vara farligt. Är det inte bäst att tvångsomhänderta alla barn egentligen, när man tänker efter? För att vara konsekvent helt enkelt. Jag menar, i alla fall tills man utrett att deras föräldrar är vettiga och att varken föräldrar eller barn tänker hitta på något som skulle kunna vara farligt eller utmanande på något sätt. Jag tror att vi kloka o förståndiga myndighetspersoner är mycket bättre på att sköta andras barns uppväxt, än deras egna föräldrar (för att inte tala om att en del barn verkar ha egen vilja och förmåga... helt olämpligt) ja menar... alla andra är ju så oansvariga så att det är tveksamt om de borde lämnas ifred--- man vet ju aldrig vad folk kan hitta på. Lite kontroll av vad de tänker kan också vara bra... det är ju liksom förebyggande att se till att de inte får några andra ideer än vad jag själv har, sån´t kan ju vara farligt. Nä, låt alla som uttrycker någon ovanlig idé eller annars utmärker sig växa upp i myndigheternas trygga famn, det blir nog bäst i längden.
Prusseluskan"
"Frågan är om seglare egentligen vet vad de håller på med... en del har ju med sig barn på båten också.. det kan ju vara farligt. Är det inte bäst att tvångsomhänderta alla barn egentligen, när man tänker efter? För att vara konsekvent helt enkelt. Jag menar, i alla fall tills man utrett att deras föräldrar är vettiga och att varken föräldrar eller barn tänker hitta på något som skulle kunna vara farligt eller utmanande på något sätt. Jag tror att vi kloka o förståndiga myndighetspersoner är mycket bättre på att sköta andras barns uppväxt, än deras egna föräldrar (för att inte tala om att en del barn verkar ha egen vilja och förmåga... helt olämpligt) ja menar... alla andra är ju så oansvariga så att det är tveksamt om de borde lämnas ifred--- man vet ju aldrig vad folk kan hitta på. Lite kontroll av vad de tänker kan också vara bra... det är ju liksom förebyggande att se till att de inte får några andra ideer än vad jag själv har, sån´t kan ju vara farligt. Nä, låt alla som uttrycker någon ovanlig idé eller annars utmärker sig växa upp i myndigheternas trygga famn, det blir nog bäst i längden.
Prusseluskan"
Senast redigerad av 3 friseglarn, redigerad totalt 0 gång.