Vad är det här för båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jens K

Vad är det här för båt?

Inlägg av Jens K » lör 27 aug 2005, 09:23

Tydligen fick de roderhaveri och drev på ett skär.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 25,00.html

Gäst

Roderhaveri

Inlägg av Gäst » lör 27 aug 2005, 09:48

Marinan:

Göteborgsposten fredag 2005-08-26

\"Tysk familj i sjönöd räddades

En tysk familj på fem vuxna i en 36-fots segelbåt kunde räddas oskadda under dramatiska omständigheter strax norr om Gullholmen på fredag eftermiddag.


- De hade fått roderhaveri väster om Härmanö utanför Orust och drivit in i skären söder om Silleskär alldeles norr om Lilla Härmanös norra udde. Det blev ganska dramatisk eftersom det blåser 15 meter per sekund, säger räddningsledare Maria Bolin på Sjöfartsverkets sjöräddningscentral i Göteborg.

Följde förloppet
Hon kunde följa förloppet över radio och på en bildskärm. Klockan 14:44 kom första larmet från en person som observerat sjödramat. Därefter kom den tyska båtens Mayday över VHF-radions kanal 16.
Med hjälp av ett system kallat AIS kan sjöräddningscentralen följa fartyg utrustade med transpondrar. Maria Bolin kunde därför direkt se på sin skärm att Kustbevakningens miljöfartyg KBV 050 fanns alldeles i närheten. De sjösatte sin mindre räddningsbåt och gick mot platsen. Samtidigt larmades Sjöräddningssällskapets Rescue Lars Prytz från Käringön.\"

Det ska bli intressant att få veta vad det var för båttyp, vad roderhaveriet berodde och varför man inte lyckades styra med seglen. Om det inte var alltför trångt, borde det ha kunnat gå.

Jens K

Inlägg av Jens K » lör 27 aug 2005, 17:32

Jo tänkt om det var en Bavaria. Ingen som kan känna igen båttypen på bilden?

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 27 aug 2005, 18:17

Jens, det syns tydligt att det inte är en Bavaria (fel rutor, fel stripes, fel utseende på aktern för att vara det). Vet dock inte vad det är.

Jens K

Inlägg av Jens K » lör 27 aug 2005, 18:26

Så bra för dem då. Eller nåt. Jag har inte lärt mig skillnaden på alla dessa moderna husvagnsbåtarna än. De är för stora för min smak i alla fall... :wink:

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 27 aug 2005, 21:01

Det var en Hanse 371 som tappade rodret och sjönk på Nordsjön tidigare i år, fast de ser väl inte ut så

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 27 aug 2005, 21:04

Den ser inte ut som Bavaria eller Benetau. Lite för fyrkantig för att vara en alldeles modern båt.
Kan man gissa på en Dehler med några år på nacken?

Calle C

Inlägg av Calle C » lör 27 aug 2005, 21:17

hej

Väldigt dålig bild, men kan vara Beneteau, Hunter, Dehler eller Feeling.
Ren Chansning :o

Roderhaverier är väldigt ofta orsak till många olyckor, bra att tänka tanken vad jag skall göra om det händer mig.

Calle

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 27 aug 2005, 21:23

Jag har själv råkat ut för ett roderhaveri på en Albin Stratus för några år sedan, utanför Sandhamn. Då var det en wire i styrningen som hoppade av. Vi tog oss in till Sandhamn med reservrorkulten.

Personligen föredrar jag rorkult framför rattstyrning. Dels känns det som att risken för problem med styrningen är mindre, dels har man mycket bättre känsla för hur rodret står vilket underlättar manövrering.

Jens K

Styra med seglen...

Inlägg av Jens K » sön 28 aug 2005, 08:12

Tidigare i tråden här frågar en \"gäst\" varför de inte kunde styra med seglen. Hur lätt är detta egentligen på en sådan båt? Jag vet att det på min båt i princip är omöjligt. Hon vill ha ett ständigt rodertryck oavsett segeltrim för att inte gå upp i vind. Möjligen kan man \"styra\" rakt undanvind med bara genuan eller focken. Å andra sidan är hon tillräckligt liten för att kunna styras med en paddel i nödfall.

Men hur är det med större båtar? Jag har tidigare seglat en del på en tvåmastad Colin Archer och där är det lätt att styra med seglen, förutsatt att mesanen är uppe, annars går det inte heller så bra.

Hur funkar sådant på en båt av den här typen?

Gäst

Styra med seglen

Inlägg av Gäst » sön 28 aug 2005, 08:48

Marinan: (sök på \"rattstyrning\" för att läsa hela tråden!)

\"Ett par kompisar och jag leveransseglade en Maxi 108 från Tyskland till Hisingen förra året. När vi just kommit inomskärs vid Vinga, efter 260 sjömils problemfri segling, upphörde styrningen utan föregående varning att fungera. Ratten snurrade utan verkan och ingen reservrorkult fanns. Det blåste V 12 m/s och vi seglade halvvind med ungefär 3/4 av rullstoren ute och 3/4 av rullfocken. Vi gick norrut i en allt smalare led med Grötö om babord i 6-7 knops fart och \"goda råd var dyra\".

Hur skulle ni ha handlat för att få båten i hamn utan skador?


Del av mitt svar:
Det slutade lyckligt. Det första vi gjorde var att rulla ut både storsegel och fock helt och kunde därmed manövrera båten tillräckligt för att hålla oss på djupt vatten. Genom att skota storen och släppa ut focken blev båten lovgirig = girade babord och genom att skota focken och släppa ut storen blev båten fallgirig = girade styrbord…\"



Naturligtvis kan varje segelbåt styras med seglen. Men det kräver visst sjörum, vilket den tyska båten kanske inte hade utanför Hermanö.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » sön 28 aug 2005, 09:23

Sällan bra.

Moderna båtar har numera ett roder som arbetar helt fritt från kölfenan och rodrets funktion påminner inte så lite om hur en stabilisator fungerar tillsammans med en flygplansvinge. Tar man bort stabilisatorn från ett (konventionellt) flygplan blir det inte bra (underdrift). Har man ett helt fritt roder är det ännu svårare än om man har ett roder upphängt på en roderskädda. Numera är de flesta roderskäddor små med stora roder, så värdet av att ha en liten fenstump kvar kan vara begränsat.

Det handlar också om att man numera värderar riktningsstabilitet lägre än manövrerbarhet och att man vill ta bort våt yta i så stor omfattning som möjligt. Då får man kölfenor och roder som dels är beroende av varandra, dels inte fungerar bra förrän man har relativt snabb strömning (hög belastning). Alla har nog känt hur känslan i rorkulten/ratten förvandlas när båten uppnår en viss fart.

En Colin Archer-ketch (läs: långkölad båt med utsträckt segelplan) går kanske rätt bra att styra genom att justera segeltrycket, men räddningsbåtar är inte ens de det allra bästa exemplet på båtar där skrovformen är självstabiliserande och \"raktfram-villig\" - de skall ju kunna utföra raska manövrer och har sällan brist på besättning för segelhantering. Däremot fanns det många exempel på segelfartyg som kunde seglas av \"två man och en pôjk\" - på ett sådant används rodret bara till fintrim. Sådana båtar trimmas också genom något som förr kallades \"styrlastighet\", dvs det långa, raka skrovet gick djupare i aktern och detta ger också riktningsstabilitet.

En modern segelbåt är bred, kort och har ett noga definerat och ganska svårflyttbart segeltryckcentrum. Utan att röra rodret får man mycket svårt att styra båten, möjligtvis skulle man kunna styra med segeln i lätt vind om rodret låses fast \"rakt-fram\". Den riktigt besvärliga situationen uppstår om rodret av någon anledning låses i ett vinklat läge. Då tror jag inte någon båt, modern eller ej, hade kunnat styras alls.

Så länge rodret finns kvar tror jag att den bästa taktiken är att försöka ordna nödstyrning, kanske med linor som kan hakas i rodret från aktern eller via en rorkult om man har rattstyrning. Försvinner rodret helt och hållet minskar valmöjligheterna drastiskt - man kanske bara kan styra +/- 30 grader med vinden mha något man släpar efter. Förstånd att skaka fram en rejäl lina och kastas i något som bromsar \"lagom\" får man nog bara om man redan från början gjort en plan för detta.

Det finns de som förespråkar ett komplett reservroder som man kan fästa i förberedda maljor på akterspegeln, och det är förstås en bra ide om man är långt från hjälp. Oavsett kan man drabbas då man har mycket litet tid att göra något, och i sjögång kan det inte vara lätt att ordna något sådant heller om rodret är litet större.

Den tyska båtens situation hade möjligen kunnat förändras med ett bra ankare och rejält med tamp, och (tycker jag litet elakt) förtänksamheten att inte onödigtvis segla nära en läkust i frisk/hård vind.
Anders S

Gäst

Roderhaveri

Inlägg av Gäst » sön 28 aug 2005, 11:20

Den fenkölade Maxi 108 får väl anses som halvmodern. Den var det åtminstone inga som helst problem att styra den med seglen. Allt är en fråga om hur mycket man ändrar segelcentrum i förhållande till centrum för laterala motståndet. Om man skulle behöva ytterligare styrfart har man ju motorn att ta till. Den behövde vi dock aldrig använda, eftersom det blåste tillräckligt (10-12 m/s).

Själv hade jag en gång i min ungdom tappat rodret på min J10 (10 kvadratmeters långedragsjulle) i kuling. Då hade jag inte klart för mig hur lekande lätt jag hade kunnat styra med seglen. Men det blev en utmärkt läxa, och när vi nu råkade ut för roderhaveri igen 50 år senare, var jag förberedd och allt gick utan minsta problem.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » sön 28 aug 2005, 12:30

Men styrde du båten eller höll du \"bara\" den kurs som som seglen gav dig? Jag menar inte att du är oskicklig eller så, utan att styrning i sjögång och byig vind är så radikalt annorlunda än att få till ett stabilt trim i själä (och helst jämn vind)..

De flesta båtar kan bli lovgiriga även för enbart fock redan vid måttlig krängning. Jag har aldrig seglat en Maxi 108 och det kan säkert vara en av de båtar som har bra balans och kan styras genom rätt skotning, men det är inget jag skulle räkna med utan vidare på nyare båtar med breda skrov. Här är Maxi 108 rätt så \"gammaldags\" och det hjälper och har man litet tur är balansen bra vid lagom krängning.

Den som vill pröva principen kan med fördel göra det i en liten båt med löstagbart roder. Är det sedan en jolle utan barlast kan man pröva att styra genom att luta åt lä respektive lovart, så får man en fin illustration av vad som händer när segeltryckcentrum flyttas på tvären i båten, och inte längs med. Då får man också den viktigaste förklaringen till varför krängning skapar lovgirighet - dragkraften flyttas ut och får en vridande hävarm - detta betyder mycket mer än om man flyttar tryckcentrum föröver eller akteröver.
Anders S

Gäst

Styra med seglen

Inlägg av Gäst » sön 28 aug 2005, 13:16

Jag styrde Maxi 108:an aktivt genom att ömsom skota och slacka på skoten. Ville jag styra babord skotade jag storen och släppte på focken och vise versa. Haveriet skedde när vi seglade norrut på Vinga Sand, så vi hade tillräckligt sjörum och ganska god tid att vidta åtgärder.

Tyskarna i den moderna AWB-båten hade hårdare vind och säkerligen grövre sjö, kanske var det också så trångt att de helt enkelt inte hann göra någonting.

Hoppas att det så småningom blir offentliggjort exakt vad som hände. Det finns säkert många slutsatser att dra och lärdomar att ta till sig.

Exempel på metoder:
1) styra med reservrorkult
2) styra med seglen
3) styra med bogpropellern om sådan finns
4) styra med autopiloten, om den är kopplad direkt till hjärtstocken
5) ordna nödstyrning
6) ankra

Skriv svar