Ny Startmotor men ..Problem Löst! Se sista tråd

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Ny Startmotor men ..Problem Löst! Se sista tråd

Inlägg av msbr » ons 19 aug 2009, 22:46

Hej , Behöver ha en översyn av min startmotor omgående. Den är urplockad ur båten så imorgon ska jag försöka få en bedömning på den. Orsaken till att den plockades ut är att vid start visade den alla klassiska symtom som innebär att solenoidens fjäder inte skjuter ut kugghjulet dvs den klickade vid start efter att dragit runt lite grann och efter några slag på startmotorn så börjar den dra igen men den kommer inte igång. Batterikraft finns det gott om och det elektriska är ok. Motorn är en YSM 8 och har gått som en klocka tills detta hände av orsak som jag inte kan förklara.

Nu till frågorna:

Bortsett från Palmblads, Bewete i Skåne som är en rena båtverkstäder - vilka kan man mer vända sig till för att få ett bra utlåtande om sin kära startmotor ?

Vilka startmotorer kan man använda om man inte använder Yanmars ?

Tacksam för snabbt svar !

// M
Senast redigerad av 3 msbr, redigerad totalt 0 gång.

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: Startmotorn - Vem i Skåne renoverar ?

Inlägg av Tomas B » tor 20 aug 2009, 08:40

Tänkte göra samma med min till en YSB12 - men instället kommer det att bli en ny
http://www.frejbildelar.e-butik.se/?ref=penta

/ Tomas
/ Tomas B
Maxi 999

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Startmotorn - Vem i Skåne renoverar ?

Inlägg av Mr Sailman » tor 20 aug 2009, 11:20


Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 20:39
Ort: KNIVSTA

Re: Startmotorn - Vem i Skåne renoverar ?

Inlägg av BF!! » tor 20 aug 2009, 12:44

Utan att veta vad för sorts startmotor du har utgår jag ifrån att startmotorn är kontruerad på samma sätt som en bil d:o.
Symptomet på din starter är ju en klassiker med att det bara klickar när du försöker få den att dra runt motorn. Problemet brukar för det mesta
vara att axeln som ska skjuta fram själva drevet till strartkransen är "igenkleggad" med kletig olja/fett/damm/smuts.
Genom att knacka på startmotorn med en hammare så brukar det släppa så det går att få igång motorn.

Mitt tips är att du letar reda på någon firma som renoverar generatorer/startmotorer till bilar/lastbilar så får du den säkert i toppskick igen.
Kolla i telekatologen alt. nätet efter en lämplig firma för detta.
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Ny Startmotor men ..(Re: Startmotorn - Vem i Skåne renoverar

Inlägg av msbr » sön 23 aug 2009, 16:18

Tack för alla snabba svar. Det fick bli en ny startmotor som efter installation drog igång motorn. Dock inte Yanmar original utan en no-name som båtverkstaden sålde och jag tror de i sin tur hämtar den härifrån men jag är inte säker. --> http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemI ... +12V+1.4kW

Dock är det en sak som irriterar mig med denna nya startmotor och jag tvivlar också på att det är så det ska vara.
Det tar så lång tid för den att dra igång huvudmotorn. Min föregående startmotor drog igång huvudmotorn på 1-2 sek efter jag tryckt in startknappen medan med den nya så har det krävts minst 10-12 sek och då har jag fått start på halvväxel ilagd (har aldrig hänt med föregående)

Min egna teori är att den nya som enligt etiketten på den har 1,4 kw inte snurrar lika snabbt som den gamla på 1.0 kw dvs den tar tid innan motorn kommer upp i varv och därav den stora skillnaden mellan gammal och ny startmotor?
Då kan man enkelt konstatera att jag fått fel startmotor av verkstaden. :evil:

I en panik situation kan man inte tillåta att du ska försöka dra igång motorn på 3:e försöket a 10 sek (i bästa fall) bara för att startmotorn jobbar för sakta men i övrigt fungerar som den ska ...

Tacksam för kommentarer!

// M

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Ny Startmotor men ..Se sista trådn (Vem i Skåne renoverar?

Inlägg av Schvidja » mån 24 aug 2009, 09:17

Min GM20 klickade allt oftare, jag tog lös generatorn och fixade alla anslutningar på solenoiden, klämde om lite stift och drog åt rejält och problemet försvann. Du kanske hade två problem från start dels anslutningar på solenoiden och kanske även spänningsfall fram till startmotorn. När du bytte generator+solenoid så löste du problem 1 men det andra kvartsår och då får du inte ut 1,4kw. Testa att direktkoppla en ny fet bultad kabel från batteri till startmotor och se vad som händer.

msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Re: Ny Startmotor men ..Se sista trådn (Vem i Skåne renoverar?

Inlägg av msbr » mån 24 aug 2009, 13:35

Tack för tipset men jag var ganska övertygad om att elen är ok och det kunde även varvets mekaniker konstatera när han var nere och provade i förmiddags.
Det fanns ordentligt med ström på kablen bak till startmotorn. Så vi startade upp och samma visa repeterades motorn kom ine igång trots 10sek intryck av startknapp och arbetandes startmotor som förvisson drar runt men inte tillräckligt.

Mekanikern var förbryllad och nästa steg blir att pröva med en ny startmotor på 1.0 kw , vilket det var i original.

to be continued ...

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Ny Startmotor men ..Se sista trådn (Vem i Skåne renoverar?

Inlägg av Jaramaz » fre 28 aug 2009, 20:25

Märkeffekten på startmotorn kan mycket väl vara lite av önskningar - som du var inne på.

Nu har det gått en tid sedan du skrev om detta, jag skulle i vilket fall som helst ansluta mig till BF som föreslog att lämna in startmotorn till en bil/traktor/lastbil rep med specialitet för startmotorer och generatorer. Det blir nog bättre än en noname historia; originalstartmotorn har nog många år kvar.

Känns det som att du inte vill investera mer så kan du själv göra ett försök.

msbr
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 04 aug 2007, 14:00
Ort: Skåne

Re: Ny Startmotor men ..Problem Löst! Se sista tråd

Inlägg av msbr » sön 06 sep 2009, 22:35

Den första startmotorn på 1,4kw jag fick var en prototyp som av någon anledning skickades mig men som verkstaden inte kunde begripa varför... Efter att ha fått en ny på 1,0 kw så är det precis som det ska vara - max 1 sek innan motorn är igång och redo. Jag fick en mkt bra reducering av priset pga allt strul som detta orsakat mig så jag är nöjd.

Tack alla för er svar!

Mattias

Skriv svar