Lowrance och Egnos

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Lowrance och Egnos

Inlägg av Lasse M » mån 03 aug 2009, 15:58

Har en Lowrance 7200C plotter som jag är lite fundersam på. Har aldrig lyckats hitta en tillräckligt stark EGNOS signal trots testande med helt fri antennhorisont. Bläddrade runt bland menyerna och hittade en sida där signalstyrkan redovisades för varje satellit och kunde konstatera att plottern enbart letade efter satellit nr 122 dvs den som är parkerad över Brasilien och avsedd för Amerika... Någon som fått egnos att funka här i Sverige med liknande plotter?
Plottern är förvisso inhandlad i USA men nog skall väl mjukvaran var densamma :o

Lasse

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Lowrance och Egnos

Inlägg av Jaramaz » mån 03 aug 2009, 21:33

Nä det är svårt att verkligen få till det med EGNOS med Lowrance, eller kanske att "alltid" få att EGNOS är på. Med den noggranhet som ofta erhålles misstänker jag att mottagaren tar in EGONS när det går.

När din plotter letade efter 122 - hade du slagit till "require WAAS" då?
I satellit-vyn finns det tre som boxar: 2D, 3D och WAAS. i den medföljande bilden är 2D och WAAS markerade med samma färg, medan 3D har en avvikande färg. En rimlig tolkning är att både 2D och WAAS är på, medan 3D inte är på (tror jag att jag ställt av på ett annat ställe i menyerna).
Manualen är inte så bra, tyvärr. Och inte helt tydlig på en del funktioner som tycks ha tillkommit lite i efterhand.

Som jag förstått det skall det vara samma radiointerface och frekvenser för WAAS och EGNOS (men jag har inte studerat detta på djupet). Så det borde gå fint, var man än köpt sin mottagare.

Fö är den senaste programvaran 2.4.0 (eller 2.4.2 beta), som man kan roa sig lite med. Finns på Lowrances hemsida!
Bilagor
Screen000x.jpg
screenshot

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Lowrance och Egnos

Inlägg av Lasse M » tis 04 aug 2009, 07:16

Tack för svar Jaramaz.
Jaramaz skrev:När din plotter letade efter 122 - hade du slagit till "require WAAS" då?
Nix, detta är inte valt. Helt omöjligt att få en "fix" med denna funktion förkryssad.

Finns ytterligare en skärmsida med satellitinfo (tror inte den finns beskriven i den helt hopplösa manualen...) Dubbelklicka på pil ned så dyker den upp.
Jaramaz skrev:I satellit-vyn finns det tre som boxar: 2D, 3D och WAAS. i den medföljande bilden är 2D och WAAS markerade med samma färg, medan 3D har en avvikande färg. En rimlig tolkning är att både 2D och WAAS är på, medan 3D inte är på (tror jag att jag ställt av på ett annat ställe i menyerna).
Jag tolkar det annorlunda! Den knapp som är upplyst, i ditt fall 3D, talar om status på aktuellt fix. På min burk vid start så blir först 2D upplyst och sedan slocknar den och 3D tänds. Däremot så har aldrig WAAS lyst, inte ens varit i närheten av en blink.
Jaramaz skrev:Fö är den senaste programvaran 2.4.0 (eller 2.4.2 beta), som man kan roa sig lite med. Finns på Lowrances hemsida!
Laddade ner 2.4.0 inför den här säsongen men såg igår att 2.5.0 nu fanns för nedladdning. Kul att de fortfarande uppdaterar mjukvaran trots att nästa generations plottrar marknadsförs ganska hårt. Skillnaderna verkade dock inte vara så stora om man inte hade ekolod.

Lasse

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Lowrance och Egnos

Inlägg av Jaramaz » tis 04 aug 2009, 08:18

Lasse M skrev: Finns ytterligare en skärmsida med satellitinfo (tror inte den finns beskriven i den helt hopplösa manualen...) Dubbelklicka på pil ned så dyker den upp.
Aha! Där är den, jag fick upp den en gång, men kunde inte hitta den senare. Trodde jag blandade samman plottern med något annat.
Lasse M skrev:
Jaramaz skrev:I satellit-vyn finns det tre som boxar: 2D, 3D och WAAS. i den medföljande bilden är 2D och WAAS markerade med samma färg, medan 3D har en avvikande färg. En rimlig tolkning är att både 2D och WAAS är på, medan 3D inte är på (tror jag att jag ställt av på ett annat ställe i menyerna)
Jag tolkar det annorlunda! Den knapp som är upplyst, i ditt fall 3D, talar om status på aktuellt fix. På min burk vid start så blir först 2D upplyst och sedan slocknar den och 3D tänds. Däremot så har aldrig WAAS lyst, inte ens varit i närheten av en blink.
Låter som en bättre tolkning. Fint att det framgår så bra i manualen .... konstigt att Lowrance har en plotter som är bättre, och har fler egenskaper, än vad som framgår av manualen!

Lasse M skrev: Laddade ner 2.4.0 inför den här säsongen men såg igår att 2.5.0 nu fanns för nedladdning. Kul att de fortfarande uppdaterar mjukvaran trots att nästa generations plottrar marknadsförs ganska hårt. Skillnaderna verkade dock inte vara så stora om man inte hade ekolod.
Lasse
Ännu bättre! Tack! Jag tror att nästa generations plottrar (HDM) är samma som x200c-serien (GLobalMap?), med lite annan förpackning och lite snabbare processor, så HDM skall nu klara Platinum+. Vad man nu skall med det till! (OK, kan vara bra då man skall gå in i stora hamnar).

WAAS/EGNOS på dessa plotters framstår fortfarande som en gåta! Plotterns precisionen är hög (får ofta 3-5 reell precision, medan uppgiven oprecision är högre). EGNOS är förvisso inte fullt operativt (som morg skrev), men ingen nyhet heller. Nu tycks fler ha haft problem med EGNOS (som Seawolf), oberoende av fabrikat. Tyder det på problem med satelliterna?

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Lowrance och Egnos

Inlägg av Jaramaz » tis 04 aug 2009, 12:04

Kollade in lite i Manualen för 3300c (som figurerade i en annan tråd). Där står det
Require WAAS
You can force the unit to require WAAS for reporting a valid position.
(The default setting, off, uses WAAS automatically, but doesn't require
it to yield a position.)

Just motsvarande sökte jag efter i manualen för GlobalMap av senare datum, fruktlöst! Borde ju gälla ändå ...
En slutsats är att Lowrance borde satsa lite mer på sina manualer!

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Lowrance och Egnos

Inlägg av bosseh » tis 04 aug 2009, 15:12

Jaramaz skrev:... uses WAAS automatically, but doesn't require it to yield a position
Flertalet plotters verkar göra så dvs använder WAAS/EGNOS om kvaliteten på signalen är god annars struntar man i den. Man kan se när man startar plottern att den hittar en EGNOS-satellit men när den sen låser så finns inte EGNOS-satelliten inte med - signalen var för dålig.
Tack vare automatiken så behövs ingen funktion för att stänga av WAAS/EGNOS och därför finns den funktionen helt enkelt inte.
Garmin verkar ha svårare att validera kvaliteten på WAAS/EGNOS signalen.

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Lowrance och Egnos

Inlägg av Lasse M » tis 04 aug 2009, 16:08

bosseh skrev:Man kan se när man startar plottern att den hittar en EGNOS-satellit men när den sen låser så finns inte EGNOS-satelliten inte med - signalen var för dålig.
Har kollat på just detta under uppstarten men den Lowranceapparat som jag har letar enbart efter satellit 122 samt de icke stationära. Hade jag haft båten på Barbados hade det säkert fungerat helt ok men i Östersjön så fungerar det inte alls. EGNOS hit eller dit spelar väl kanske inte så stor roll, se andra trådar, men det skulle va kul om det kunde funka någon gång!

Lasse

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Lowrance och Egnos

Inlägg av bosseh » tis 04 aug 2009, 16:20

Lasse M skrev: Hade jag haft båten på Barbados hade det säkert fungerat helt ok
Bra, då vet du vart du ska segla i höst!
--
Har du en GPS-puck till datorn så brukar man kunna se lite mer. VisualGPS heter gratisprogrammet om jag kommer ihåg rätt.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Lowrance och Egnos

Inlägg av Jaramaz » tis 04 aug 2009, 18:23

Lasse M skrev:
Har kollat på just detta under uppstarten men den Lowranceapparat som jag har letar enbart efter satellit 122 samt de icke stationära. Hade jag haft båten på Barbados hade det säkert fungerat helt ok men i Östersjön så fungerar det inte alls. EGNOS hit eller dit spelar väl kanske inte så stor roll, se andra trådar, men det skulle va kul om det kunde funka någon gång!

Lasse

Kollade en gång till, speciellt i uppstarten. Satellit 122 är inte alls med bland de som presenteras, inte heller den lista man kan få fram (som egentligen är samma förteckning).
Du har förstås initierat om GPS:n?

Jag graderade upp till 2.5. Det enda jag märkte var att alla inställningsvärden (som mått) fick ställas in på nytt. Ev finns det sådant som ändrats utan att det annonserats.

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Lowrance och Egnos

Inlägg av Lasse M » ons 05 aug 2009, 15:41

Jaramaz skrev:Du har förstås initierat om GPS:n?
Jodå, det har jag gjort men ingen skillnad.

Vid uppstart så letar den som sagt enbart efter nr 122 ( + övriga icke stationära), men så fort plottern räknat fram en fix så försvinner den från listan.
I morgon åker jag till båten för lite segling. Passar på och uppdaterar till 2.5.0. Kanske löser det mina problem annars så kan det nog kvitta! Hursomhelst så verkar ju morgondagens väder bli kanon så seglingen, med eller utan egnos, kommer säkert att bli fin :D

Lasse

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Lowrance och Egnos

Inlägg av bosseh » ons 05 aug 2009, 22:03

Som jämförelse: Så här såg min GPS-status ut idag.
Översta raden med satellitnr är de som används, nedre raden är trackade men inte använda.
Klart ä att jag använder två EGNOS satelliter, nr 120 & 126.
Bilagor
Egnos.png
Egnos.png (151.42 KiB) Visad 7625 gånger

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Lowrance och Egnos

Inlägg av Jaramaz » fre 28 aug 2009, 19:57

Har följt upp detta lite. Det finns både goda och dåliga "nyheter":

Lowrance har uppenbarligen haft problem med sina aktiva antenner (som i detta fall är hela GPS-mottagare), och troligen framförallt med deras NMEA2000-anslutning. Lowrance har lanserat först LGC-2000 och sedan LGC-3000 till GPSMAP-serien. 3000 lär också finnas med olika färger på kontakterna, vilket kan vara olika generationer av NMEA-2000 lösningar i antennen.
Problemen visar sig som att antennen helt plötsligt slutar kommunicera med plottern. Kan hända efter någon månad, eller efter ett år eller ....
Då det är ett tydligt konstruktionsfel kan man tänka sig att Lowrance borde ta ansvar för detta, men så verkar det inte vara. Garantitid, efter det är det slut.

GPSMAP 5300/7200/8200/osv sägs på flera håll vara klara för både WAAS och EGNOS.
Men den svenske generalangenten har för tidigare modeller anfört att apparaten inte visar att den använder EGNOS, trots att den gör det. (På dessa modeller visas om den använder WAAS med en liten * ovanför berörda satteliter, iaf enligt manualen. tydligen har inte ens uppfriskad mjukvara lett till att det markeras för EGNOS).

Detta kan vara helt sant då en anställd på Lowrance i ett forum förklarat att de tidigare serierna programmerades i maskinkod (troligen assembler), medan de nya (HDM) är Linuxbaserade (vilket egentligen är en annan femma, men Linux brukar medföra C/C++, eller något högre språk som Java.). Dessutom skall det vara samma plattform igenom för hela koncernen.

De nya modellerna (HDM) har integrerade antenner - därmed borde det akuta problemet med NMEA-anslutningen försvinna.

Den goda nyheten i sammanhanget är att om den aktiva antennen ger upp - då kan man köpa ny antenn från vilken tillverkare som helst som använder sig av NMEA-2000. Det finns en hel del att välja på, bla Garmin (som tycks ha den bästa!). Tyvärr kostar det $200 och upp.
Det kan koma allt fler sensorer / givare med NMEA2000 - alla skall gå att ansluta till plottern. Detta har jag mest betraktat som ointressant, men så är det kanske inte?


Mycket av detta är spekulationer, gissningar och rykten. Då är det naturligt att ta kontakt med Lowrance direkt. Sagt och gjort, email har sänts.
Lowrance har inte svarar på något email / förfrågan från mig i denna fråga på nu ca 3 veckor. Jag har påminnt ....

Denna brist på reaktion är också något som påpekas på många håll på nätet. Lowrances kundtjänst / helpdesk är helt enkelt inte fungerande, på samma sätt som med de flesta tillverkare av alla möjliga grunkor i vår tillvaro.

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Lowrance och Egnos

Inlägg av Lasse M » fre 28 aug 2009, 20:24

Tack för engagemanget Jaramaz!
Jaramaz skrev:Mycket av detta är spekulationer, gissningar och rykten. Då är det naturligt att ta kontakt med Lowrance direkt. Sagt och gjort, email har sänts.
Lowrance har inte svarar på något email / förfrågan från mig i denna fråga på nu ca 3 veckor. Jag har påminnt ....

Denna brist på reaktion är också något som påpekas på många håll på nätet. Lowrances kundtjänst / helpdesk är helt enkelt inte fungerande, på samma sätt som med de flesta tillverkare av alla möjliga grunkor i vår tillvaro.
Har kontaktat Lowrance i USA via deras supportlänkar på hemsidan. Fick svar inom 24 timmar men tyvärr a´la goddag yxskaft. Skickade då tillbaka en ny förfågan och påpekade att de inte svarat på min fråga och förklarade ytterligare en gång min frågeställning. Även detta resulterade i ett snabbt svar, inom 24 timmar, men oxå detta "goddag yxskaft" men den här gången v2.0... Återigen ett mail tillbaka till Lowrance där jag i lite skarpare ordalag påpekade att jag faktiskt ville ha ett svar på min fråga och inte något svammel om något i sammanhanget icke relevant spörsmål. Nu fick jag vänta några dagar innan ett svar dök upp i form av "goddag yxskaft v3.0". Någon mera kontakt har icke tagits och det skall bli spännade att höra vad Jaramaz får för besked.

Lasse

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Lowrance och Egnos

Inlägg av Jaramaz » fre 28 aug 2009, 20:59

Aha, då var det du som fick svar. De tyckte väl att det räckte att svara en svensk ....
Tveksamt om jag får svar, kan ju försöka en vända till. Ännu svårare är det nog att få svar med innehåll.

För ett år sedan fick jag svar på lite andra frågor kring deras plotters - också intetsägande.

Suck!

Tyvärr verkar det vara så här med många tillverkare - de sparar in på alla möjliga håll.

Men, mina erfarenheter från Silva och Lewmar är att de svarar kunnigt på alla frågor. Och snabbt! Så det finns de som satsar på långsiktiga kundrelationer.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Lowrance och Egnos

Inlägg av Jaramaz » tor 10 sep 2009, 12:10

Man skall aldrig ge upp! Jämt en månad efter min fråga till Lowrance om GlobalMap / LGC-3000 tar emot och använder EGNOS så svarar de!!

Thank you for your inquiry. We do apologize for the delay in responding. We are currently responding to all e-mails as quickly as possible. We do appreciate your patience and understanding. Our GlobalMap units and LGC-3000 GPS modules are capable of receiving the EGNOS correction signal. The units do not have an indicator lamp at this time to notify that EGNOS is being used but the units will utilize the signal the same as it would WAAS if located here in the States.

Det är ett sådant svar man vill höra som konsument, det känns ganska bra. Det gör väl inget att det inte markeras att EGNOS används?

Men ... det går ju inte att kontrollera att det är så som Lowrance säger! Ja, det skulle vara om "crazy Ivan" var framme, tydligt och fint. Men Lowrance kan ju ha lagt in ett enkelt filter som tar bort dessa effekter. Så avsaknaden av "crazy Ivan" säger inget det heller.

Den subjektivt upplevda precisionen är som om EGNOS verkligen funkade. Men som ägare är man också lite förlåtande ...

På Lowrance hemsida skriver de om den nya serien (HDS):
Internal 16-channel GPS+WAAS (GPS+EGNOS+MSAS for non-Americas) Antenna

Vilket kan tolkas på lite olika sätt, även om den troligaste tolkningen är att samma enhet (antennen) tar emot satilletbaserade korrektionssignaler, oberoende av var den befinner sig (en annan tolkning är att det är olika antenner, eller olika mjukvara eller ...) i de serier som levereras åt olika håll.


Nog svårt att komma längre än detta.

Skriv svar