Väjningsregler

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
bosseh
Diamantmedlem

Re: Väjningsregler

Inlägg av bosseh » tor 27 aug 2009, 19:52

Filip skrev:vad tommy visar är att sjöreglerna är "gummiparagrafer".....det som först skrivs kanske inte gäller pga någon passus längre ner i texten....
Kan du möjligen exemplifiera detta?

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » tor 27 aug 2009, 20:04

bosseh:
antar du läst tommys utdrag:
citat:
a. Intet i dessa regler fritar något fartyg eller dess redare eller befälhavare eller
besättning från följderna av någon försummelse att åtlyda dessa regler eller
att vidta de försiktighetsmått, som må betingas av vanligt sjömansbruk eller
av särskilda vid tillfället rådande förhållanden.
b. Vid tolkning och tillämpning av dessa regler skall tillbörlig hänsyn tas till
alla navigerings- och kollisionsfaror ävensom till alla särskilda omständigheter,
inbegripet förekommande inskränkningar i berörda fartygs manövreringsmöjligheter,
vilka kan göra en avvikelse från dessa regler nödvändig för
att undgå överhängande fara.

citat:
Den som brister i gott sjömanskap kan enligt sjölagen ställas till ansvar även om någon sjöolycka
ej inträffat. Paragrafen är även tillämplig på t.ex. en förare av fritidsbåt.
Med vanligt sjömansbruk eller gott sjömanskap avses bland annat: Hålla lämplig fart och lämpligt
passageavstånd, hålla undan i god tid och med bestämd manöver, lämna plats för stora och
svårmanövrerade fartyg, hålla noggrann utkik horisonten runt m.m.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 27 aug 2009, 20:18

"Jag fortsätter att tycka att det är fånigt att tro att
alla stora tankfartyg skall ovillkorligen väja för minsta kanot."
Skrev peterh.

Jag håller med dig helt om detta peterh.

Ingen har såvitt jag läst heller påstått något sådant, det är du och endast du som använder uttrycket "ovillkorligen", och det är först i ditt inlägg som en kanot kommer in i bilden, såvida jag inte missat något inlägg förstås. Jag höll ju inte riktigt bra koll på hur många optimistjollar som är ute i stora trafikleder...

MVH
Håkan
En expert i mängden

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 27 aug 2009, 20:38

Filip skrev:bosseh:
antar du läst tommys utdrag:
Jodå jag har läst detta och sjövägsreglerna många gånger men kan inte se det som gummiparagrafer eller att texterna motsätter varandra. Så det är gummit och motsägelserna jag vill ha exempel på!

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tor 27 aug 2009, 20:58

Filip skrev:Usch...vad tommy visar är att sjöreglerna är "gummiparagrafer".....
Om man väljer att läsa portalparagrafen på det sättet Tommy gör får man gummiparagrafproblemet. Skall man tänka på det sättet kan man inte heller köra bil på ett sätt att man någonsin riskerar att köra in i något. Personligen kör jag 70 på en 70-landsväg under någon form av kalkylerad risk att jag eventuellt kan ha maximal otur med en hare eller ett rådjur.

Läser man i "Farwells rules of the nautical road" som erbjuder en genomgång av praxis och rättsfall ser man att Tommys tolkning är rätt fel ute. Vad man i passusen om "sjömansbruk" (ordinary practice of seamen) menar är väldigt enkelt. Det finns helt enkelt även andra lagar och regler som reglerar hur man skall bete sig till sjöss och ingenting i Colregs (sjövägsreglerna) förringar eller ger en någon lindring i brottet mot dessa. När ordinary practice of seamen skrevs in i sjövägsreglerna (1864 om jag inte minns fel) fanns inte regler om ankring, ljus och signaler etc inskrivna i de numera 38 reglerna och därför hade man denna paragraf som reglerade att det alla egentligen visste och fått lära sig i flottan/ostindiska kompaniet eller av sin morbror valfiskaren också gäller. Numera finns dessa i egna paragrafer och därför är de förtydligade där... denna passus har därmed minskat i betydelse.

Vidare visar man med önskvärd tydlighet att b la US Supreme Court i flertal domar slagit fast att reglerna gäller för stor som liten, hangarfartyg som 30-fotare. Detta hamrar man fast med passagen. "To give the rules their maximum effectiveness, this is, of course, precisely as it should be."

Det finns INGEN differentiering i regelverket kring storlek, färg, ägare, militärbåt eller vad det än må vara och "ordinary practice of seamen" rymmer inte heller någon storleksdifferentiering och har inte med detta att göra. Den enda stoleksfrågan har med trånga farleder och hämmad av sitt djupgående att göra och i kommentarerna slår man fast att det snarare är en miljöfråga än en storleksfråga...

Slutligen slås man fast att man ALDRIG kan dömas för ett brott mot regel 2a. Det man i så fall döms gentemot är någon annan tillämplig lagstiftning... Ordinary practice of seamen är ett tillägg och en brasklapp att detta regelverk inte är det enda man kan bryta emot...

Att väja för yrkestrafiken eller storbåtar är en frihet man har och en hänsyn man kan visa och ingen på något sätt straffbar skyldighet. Man kan göra det till en moralfråga men inte en rättslig fråga. Vad man inte får göra är att skapa osäkerhet hos mötande båt men det är väl ingen som tror eller vill det heller!

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » tor 27 aug 2009, 21:35

Tror man att i rättsak skulle kunna få rätt om man som fritidsbåtsägare skulle ha vägrat väg för en 20000 tons fraktfartyg om man kunnat undvika det på annat sätt???...nej inte en chans..det som tommy beskriver är att ansvaret kommer landa på dej och ev fraktfartyget...du kommer aldrig oskyldig ur processen.

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tor 27 aug 2009, 21:57

Filip skrev:Tror man att i rättsak skulle kunna få rätt om man som fritidsbåtsägare skulle ha vägrat väg för en 20000 tons fraktfartyg om man kunnat undvika det på annat sätt???...nej inte en chans..det som tommy beskriver är att ansvaret kommer landa på dej och ev fraktfartyget...du kommer aldrig oskyldig ur processen.
Att det är en fraktbåt på 20 000 ton och en liten segelskuta som brakar ihop kommer iaf inte ha någon bärighet i en rättsprocess. Om jag på ren dumhet tror att jag har någon rätt att segla in i sidan på en 20000 tonnare eller en segelkanot på öppet hav kommer jag få del i skulden för att jag inte gjort allt som krävs för att undvika en kollision. Försöker jag hävda att den stora båten hade "väjningsplikt" kommer jag få regel 17 a och b stoppat i nyllet. Dock aldrig för att storbåten är stor utan för att jag är dum och inte läst på.

Det är dock inte det den här tråden handlar om. Här handlar det om det är en moralisk skyldighet eller en rättslig skyldighet att väja för stora båtar. Jag har inga problem att hålla mig undan för stora båtar och jag gör det. Har inget problem i att se att det är hänsynsfullt att låta storbåtarna puttra på och jag gör det. Ibland kommer jag dock, helt enligt regelverket, att låta en storbåt justera sin kurs för mig för att det är det tydligaste, lämpligaste eller helt enkelt för att jag inte just då kan slå åt det hållet som skulle krävts för att släppa fram storbåten på ett tydligt sätt.

Det finns inte och har aldrig funnits någon skillnad i tillämpningen av reglerna som beror på storlek i annat än trånga farleder och där den stora båten är hämmad...

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 27 aug 2009, 22:09

"Tror man att i rättsak skulle kunna få rätt om man som fritidsbåtsägare skulle..."
Skrev Filip.

Använder man uttrycket "fritidsbåtägare" i ett inlägg där man också använder begreppet "rättsak" visar man att man inte vet någonting om någonting.

Nuff said.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » tor 27 aug 2009, 22:13

Morg:

Tror du inte att rätten skulle fråga dej om den stora båtens manövrerbarhet?? och därmed anse att du skulle inse att du ska väja??......tror du inte den stora båten har ekonomiska muskler att skaffa de bästa advokaterna???....det krävs mod och ekonomiska muskler för att driva en sån process!!!! Med stor sannolikhet blir du skyldig eller medskyldig.....
Moraliskt vet jag ej..en regel vore bra utan konstiga passussar....för jag har stora problem att tolka sjölagen...den verkar gjord för att advokater ska tjäna pengar.

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » tor 27 aug 2009, 22:23

Maxi33 skrev:"Tror man att i rättsak skulle kunna få rätt om man som fritidsbåtsägare skulle..."
Skrev Filip.

Använder man uttrycket "fritidsbåtägare" i ett inlägg där man också använder begreppet "rättsak" visar man att man inte vet någonting om någonting.

Nuff said.

MVH
Håkan
Ursäkta håkan att jag inte vet nånting om nånting......tänkte kanske visa några bilder på min "skena"...då blir väl det 5 sm som du får bjuda på ett annat forum :D

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » fre 28 aug 2009, 07:50

F Ehn skrev:Peter, min vän:

Du tror inte att allas åtlydande av sjövägsreglerna till punkt och pricka är den lille seglarens enda försäkring, den dagen det det går alldeles fel?

Kanske är det snarare så att vi själva alltid skall följa reglerna minutiöst och sedan får vi hoppas att andra också gör det? Den som tror att han måste bryta mot reglerna för att inte korsa vägen för en tanker har möjligen läst, men icke förstått.
Sjövägsreglerna förbjuder inte att man håller undan ( trots att den andre är "väjningskyldig")

Och det hjälper inte att man haft rätt när båten ligger krossad under en tankbåt.

Gott omdöme är inget man lär sig i skolan det är något vissa utvecklar under livet. Andra förstår
inte ens begreppet.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 28 aug 2009, 09:52

peterh skrev: Sjövägsreglerna förbjuder inte att man håller undan ( trots att den andre är "väjningskyldig")
Jo. "När det ena av två fartyg är skyldigt att hålla undan, skall det andra hålla sin kurs och fart"
Däremot har man rätt att ändra sin kurs INNAN det andra fartyget är väjningskyldigt. Den springande punkten är: Hur stort avståndet mellan fartygen när väjningsplikten inträder?

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 28 aug 2009, 15:01

Nästa kväll, nu uppe i bergen i Ueda. Jag ser att tråden fortfarande lever, trots att den sakta håller på att dö ut känns det som. Några tappra som hävdar sjömanskapet och förnuftet (och tolkar väjningsreglerna som de ska) försöker fortfarande hålla stånd.

Men de motsträviga är övermäktiga på forumet. Maxi33, Morg, Bosseh. På något sätt så verkar det som att de som allra mest hävdar den lilla segelbåtens rätt till väg rakt framför ett stort fartyg i varje tänkbart fall också är desamma som allra mest bestämt hävdar sin rätt i denna själva fråga, på detta forum..

Undrar varför det är så... :roll: .... :wink: Men man förstår.

Vi andra seglar nog vidare utan närkontakt med stora fartyg, och utan onödig "friktion". Blir nog over-and-out för mig i denna tråd, allt är sagt.

Väjningsfulla hälsningar
Tommy

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 28 aug 2009, 15:14

Nog verkar alla vara överens om att reglerna gäller och att man i en liten båt i möjligaste mån håller undan för yrkessjöfarten. Nu handlar det mest om vid vilket avstånd man ska gira.
Men det är i stort sett bara du Tommy som verkar anse att sjömansbruk går före regler och att små båtar är skyldiga att väja för större även utanför "trång farled".

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 28 aug 2009, 16:25

Maxi33 skrev:Ingen har någonsin skrivit att man inte skall hålla undan från stora fartyg, Tommy.
bosseh skrev:Nog verkar alla vara överens om att reglerna gäller och att man i en liten båt i möjligaste mån håller undan för yrkessjöfarten.
Stora framsteg har trots allt gjorts! Det tackar man för. Då har vi trots allt exakt samma åsikt, efter allt detta trådande.
Sammanfattar hur jag ser det:

1. Det finns ingen brödseglarregel
2. De strikta sjövägsreglerna kan sägas gälla alla, optimistseglaren har i teorin företräde framför oljetankern
3. Men ni sammanfattar väldigt väl exakt min ståndpunkt också, i de två citerade raderna ovan

Så nu blir det over-and-out-2 och konstaterar att vi tycker exakt på pricken lika!

Koncensushälsningar
Tommy

Skriv svar