omplastning/ommålning av däck

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

omplastning/ommålning av däck

Inlägg av Mats Brage » ons 26 aug 2009, 17:09

Hej,

Nu är det dags för nästa steg i mitt båtprojekt - däcket.

Nuvarande status är ett orginaldäck, utam de rasterade ytorna som är målade med en enkomponentfärg, samt en rad hål efter bortmontering av tidigare beslag, avlastare, sprayhoodskena, norska knappar mm.

Det jag vill uppnå är en riktigt bra hård yta som inte behöver göras om i brådrasket samt att kunna förselga de håll som blivit efter det att jag rumstrerat om med beslagen och avlastare.

Jag har planerat, och det är här jag behöver hjälp med åsikter, att efter bortmontering av samtliga beslag

1. Använda högtryckstvätten och regöringsmedel så jag får bort en hel del smuts samt beläggningar
2. slipa hela däcket med våtslippapper
3. spackla hål och skador med galsfiberspackel
4. prima däcket
5. Måla på ny gelcoat
6. maska av de rasterade ytorna
7. måla gelcoat med avvikande färg och antihalmedel

Steg 5 och 6 räknar jag med att göra någon dag efter målning av de släta partierna av däcket.

Är detta ett bra tillvägagångssätt?

Vad lägger jag lättas på gelcoaten med - pensel, roller eller snabbstrykare? Spruta har jag aldrig gjort så det är kanske dumt att försöka, dessutom är jag rädd för att det rinner på lodräta ytor.

Ser fram mot era synpunkter och råd?

Hälsn
Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: omplastning/ommålning av däck

Inlägg av toaen » ons 26 aug 2009, 18:32

Punkt 4 förstår jag inte anledningen till om du använder topcoate - Gelcoat med vaxinblandning.


Jag gjorde liknande med min gamla L32:a

1. Rengjorde däcket
2. Slipa hela däcket som skulle målas - men jag torrslipade. Det hade varit målat med en halkskyddsfärg förut
3. Spackla hål och skador. Det var under en period jag använde epoxi i större omfattning än jag gör idag.
4. Maskerade så att jag begränsade de ytor som skulle målas.
5. Målade med en grundfärg
6. Måla med Interdeck, grå (4541-22 beställningsnummer hos Hjertmans)

Hade jag andra ytor av glasfiberlaminat med taskig gelcoat skulle jag måla dem med Double Coat http://de-ijssel-coatings.se/

Jag har sett ett antal båtar som målats (med rulle) med den färgen med utmärkt resultat - betydligt bättre än "vanlig" tvåkomonentsfärg.

Så gjorde jag

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: omplastning/ommålning av däck

Inlägg av Mats Brage » ons 26 aug 2009, 19:35

Tack för svar Tommy

Jag hade tänkt mig att prima för att få gelcaoten att fästa bättre - men det kanske inte behövs. Desto bättre eftersom primern inte är gratis. Den primer jag hade i tankarna är samma som jag använt när jag plastat in ett extra skott mm.

Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: omplastning/ommålning av däck

Inlägg av toaen » ons 26 aug 2009, 19:38

Mats Brage skrev:Tack för svar Tommy

Jag hade tänkt mig att prima för att få gelcaoten att fästa bättre - men det kanske inte behövs. Desto bättre eftersom primern inte är gratis. Den primer jag hade i tankarna är samma som jag använt när jag plastat in ett extra skott mm.

Mats
Jag har plastat sen efter höststormen 1969 (på amatörnivå), men aldrig hört talas om nån primer att ha som underlag för plastning. Vad är det för något?

Sen är väl topcoat ett mindre "lämpligt" matrialet , ur arbetsynpunkt, att använda för den typen av jobb !?

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: omplastning/ommålning av däck

Inlägg av peterh » ons 26 aug 2009, 20:22

Jag skulle kollat att det är helt torrt innan jag lägger på ny plast. Gärna
med fuktmätare över hela ytan.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: omplastning/ommålning av däck

Inlägg av Mats Brage » tor 27 aug 2009, 06:20

Hej

Den primer jag använt - när jag använt primer, är Sika Primer 215, med gott resultat.

/Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem
Inlägg: 145
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 15:03

Re: omplastning/ommålning av däck

Inlägg av Lars L » tor 27 aug 2009, 06:37

:mrgreen: Jag haver oxå lagt däck på båten
Däck12.jpg

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: omplastning/ommålning av däck

Inlägg av bosseh » tor 27 aug 2009, 09:37

Jag hade absolut gjort som Toan och målat med Interdeck. Det kanske finns bra alternativ men folk verkar väldigt nöjda med Interdeck.
Topcoat skulle jag undvika, i så fall är en tvåkomponent bättre. Ska det bli riktigt bra får man lägga typ Treadmaster.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: omplastning/ommålning av däck

Inlägg av Eilean » tor 27 aug 2009, 09:47

Stickspår kanske, men har du funderat på halksyddsmatta, typ TBS eller Treadmaster?

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: omplastning/ommålning av däck

Inlägg av Jaramaz » fre 28 aug 2009, 16:57

Som nu visats så finns det flera olika möjligheter:

gelcoat / topcoat
tvåkomponent färg
intedeck (enkomponent)
matta som treadmaster eller den där korniga som Dehler m fl kör med (TBS?).

gelcoat / topcoat är bra på det sättet att det går snabbt och enkelt att bygga upp ett tjockt skikt. Halkskyddet kan man få med en bra roller.
Nackdelen är främst just de tjocka skikten, det är lätt att det blir sprickor (de syns mycket bra på däck). Gelcoaten har ingen armering, så den håller bara ihop med plasten - och den tål inte så mycket. Väljer man denna metod är det viktigt att slipa bort mycket av den underliggnade gelcoaten!
En annan nackdel - på de blanka ytorna- är att det är svårt att få jämt. Där blir det efterslipning + rubbing + finrubb osv. Går att göra, men mycket jobb.

Tvåkomponent håller bättre än gelcoat, och blir blankt och fint. Om man är bra på att måla tvåkomponent! Det är svårt, tillochmed mycket svårt att måla tvåkomponent. Prova först! Dyrt, oftast.
Obs att Biltemas TopCoat faktiskt är en tvåkomponents färg, och inte gelcoat med vax. Bra pris, begränsat urval kulörer.

Interdeck är bra på många sätt, lättmålat och blir bra på direkten. Men det har begränsad hållbarhet - räkna med att måla om var annan säsong, minst. Och räkna med att International byter kulörer lite hursomhelst, så det gäller att anpassa sig.

Matta är ett bra alternativ, men ... dyrt. Kan vara svårt att skära till, och kanske att klistra dit.
Treadmaster är mjukt och fint, sliter inte på barnrumpor eller tyg. TBS ger bättre halkskydd men sliter lite, en del sägs ha fått stora förslitningsskador på Bikinis - kan ju ha sina sidor.

Råd? Svårt. Ett enkelt mellanting är att måla alla blanka ytor med tvåkomponent, och köra med interdeck på halkskyddsytorna. Alterrnativ tvåkomp över hela linjen . blanda i Halkanix i sista strykningen av halkskyddsytorna.

Gelcoat - mja.


extra: när däcket ändå skall gås över. Kolla om det finns delaminering (krasar när man går på däck). Då kan man skära upp mer eller mindre stora ytor och fixa till, och sedan göra snygga plastjobb över allt. Detta är då ett betydligt större jobb, och inget som man skall ge sig in på om det bara krasar över ett litet område - det spelar inte så stor roll. Men om till exempel hela fördäcket sviktar och krasar, då kan det vara kul att få det bra.

Användarvisningsbild
plarsa
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 01 jun 2006, 11:14
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: omplastning/ommålning av däck

Inlägg av plarsa » mån 31 aug 2009, 18:16

Tjenare !

Vi valde två komponents färg och interdeck. Kolla på http://wasa55.plars.org/projekt/dacksrenovering.html så kan du se hur vi gjorde.


mvh / Plarsa
http://wasa55.plars.org

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: omplastning/ommålning av däck

Inlägg av Lasse M » mån 31 aug 2009, 18:30

plarsa skrev:Vi valde två komponents färg och interdeck. Kolla på http://wasa55.plars.org/projekt/dacksrenovering.html så kan du se hur vi gjorde.
Vilket jobb ni gjort, imponerande och så snyggt det blev!

Lasse

Klas Göran Asplund
Trogen medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 11:09

Re: omplastning/ommålning av däck

Inlägg av Klas Göran Asplund » tor 03 sep 2009, 10:15

På maringuiden.se finna det en kille som renoverat en Möre 30, med fantastiskt resultat. Han har en separat länk som heter Möre 30, tips på alternativ på däck halksmönster. Eftersom han jobbar som båtbyggare så tror jag att hans lösning är bland det bästa du kan uppnå.

Ett tips bara!

Klas Göran

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: omplastning/ommålning av däck

Inlägg av Mats Brage » fre 04 sep 2009, 18:42

Plarsa,

Vilket snyggt jobb. Har inte hunnit läsa in mig på allt ni gjort, men manar definitivt till "kopiering". Ska studera närmare - men visst blir jag inspirerad.

Hälsn
Mats
Scanner 391 nr 142

Skriv svar