Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
morg
- Diamantmedlem
hedgehog skrev:
Om man är fri att göra vad man vill (nåja inte riktigt, väl) utanför väjningssituationen (och det är man) så kan man väl inte kalla det för "det beror på"-segling att genom en egen manöver se till att en väjningssituation inte uppkommer. Eller hur tänker du nu?
Analogin med övergångssället haltar eftersom man alltid är skyldig att stanna om ngn annan redan gjort det. Oavsett om det är av snällhet.
Själv går jag aldrig över utan att ha kollat att bilen i ytterfilen tänker stanna men det är en helt annan historia.
Min slutsats blir som många andras. Väjningreglerna gäller oavsett bröd men är brödet tillräckligt stort gäller självbevarelsedriften, dvs undvik väjningssituation. Det måste väl ändå vara mkt svårt för någon att missuppfatta?
Det är så kul med forum eftersom man ser olika situationer där det för den ena är riktigt olämpligt och för den andra är helt ok. Det jag ser framför mig är ett band av fritidsbåtar kommer ut från kusten där hälften viker av och hälften håller kursen enligt reglerna. Då blir möjliga kurser för båten som skall ge väg betydligt färre och man har åstadkommit något mycket trängre än vad som hade behövts.
Cheezuz, sorry är otydlig. Att stanna på en tvåfilig väg och vinka över någon är det man blir tagen i örat för. Det är inte förbjudet att vinka över bara extremt olämpligt! Du skickar en signal att det är ok och det är farligt. Vinka aldrig över är grejjen. Tokförbjudet (att köra förbi) är namnet eftersom lappen så vitt jag vet åker utan spärrtid om bängen ser en köra förbi en bil som stannat vid övergångsställe. Snäll kan vara farligt var min tes...
-
morg
- Diamantmedlem
bosseh skrev:Det finns ju fall där mindre båtar är skyldiga att hålla undan för större, tex trång farled eller båtar under 7 m som endast har ett vitt ljus i mörkret.
Jag känner lite folk i står där på bryggorna på de stora båtarna i sitt dagliga arbete. De tycker sådana här trådar är underhållande. "Visst håll på din rätt och väj inte. Om du klarar dig kanske vi ses i rätten". Och i rätten kommer de att ha en massa bra argument.
Fel? Visst, som så mycket annat.
Du tror verkligen att jag tycker man skall mordhålla kursen rätt in i stortankern. Jag förstår inte hur du fortfarande kan missförstå det jag (och salig Anders S m fl) hävdade i 2000 inlägg. När förra tråden var aktuell kollade jag med några skeppare som menade att deras liv skulle vara lättare om alla följde väjningsreglerna och de kunde räkna med det regelbundet. Det blir lite förutsägbarare att stå på bryggan då...
-
bosseh
- Diamantmedlem
Nu har du missuppfattat mig morg, jag tycker definitivt man ska följa reglerna. Jag trodde det framgick klart vad jag tyckte var fel.
Det skulle underlätta för alla om alla följde givna regler.
-
morg
- Diamantmedlem
bosseh skrev:Nu har du missuppfattat mig morg, jag tycker definitivt man ska följa reglerna. Jag trodde det framgick klart vad jag tyckte var fel.
Det skulle underlätta för alla om alla följde givna regler.
Ok, rutten skalle som inte fixar nyanser. Sover nog nu tror jag. Godnatt

-
peterh
- Diamantmedlem
S-B A-son skrev:I lördags gick min dotter, hennes kompis och jag själv tillbaka till Gbg från Läsö. Få fartyg på route T och som alltid inga som helst problem. I "skärgårdsleden" söder om Göteborg, utanför Tistlarna kom två båtar om babord, bägge på kollisionskurs. Den första, en välhållen modernare kusttanker ökade farten någon knop och väjde en aning. Alltså helt enligt boken. Den andra båten gav fullständigt f-n i allt vad väjningsregler heter och ångade oberörd på!
DSC_0434 Kollisionskurs..jpg
DSC_0435 väjde.jpg
Fanns ingen på bryggan? Var den som eventuellt fanns där berusad? Outbildad, okunnig eller så utmattad att densamme inte klarade av att fullgöra sina uppgifter? Sömnbrist?
Naturligtvis väjde jag i så god tid att även om kanalbåten hade fått för sig att i sista minuten väja hade vi gått fria.
Nog är det själve f-n!
mvh Sven-Barry
Du tycker alltså på fullt allvar att en kusttanker skall väja för en segelbåt ??
Paragrafryttare eller rättshaverist är väl den bästa benämningen jag kommer att tänka på.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
-
morg
- Diamantmedlem
peterh skrev:
Du tycker alltså på fullt allvar att en kusttanker skall väja för en segelbåt ??
Paragrafryttare eller rättshaverist är väl den bästa benämningen jag kommer att tänka på.
Får man fråga var gränsen för när icke rättshaverister och och oparagrafryttare tillämpar väjningsreglerna går. Är det 46 fot, 120 fot eller kanske 136,5 fot. Det är ganska vanligt med 50 fotare där jag bor så jag skulle vilja veta om väjningsreglerna gäller mot dessa, Ibland är de chartrade också men det är så svårt att se. Är det när de för en skogaholmslimpa som signal?
Jag tycker det är ganska svårt att veta men jag vill inte vara en rättshaverist. Skall man väja för alla blå båtar som har ammoniak ombord eller är det samma regler med timmerbåtar? Vad händer om barnen leker med pinnar ombord eller någon tar bort smink eller baddar insektsbett med sprit. Är det en produkttanker då? Hur mycket alsolsprit ombord behövs för att det skall vara en produkttanker? Vi har två flaskor, lite diskmedel, en whiskeyflaska, en pava portvin, gasol och rökförbud ombord. Har vi gått över gränsen till produkttanker då?
Det är bra med tydliga regler så produkttankern och jag vet vad som gäller i mötet. Vad händer på natten? Hur vet jag om det är en liten brödseglare eller en stor privatyacht. På finlandsbåtarna ser man diskokulan, är det det som är nattsignalen?
Vänliga hälsningar
En nybörjare som undrar!
-
Tommy
- Diamantmedlem
Frågan var väl ställd till peterh, men jag griper in såsom jag skulle svara.
Ett enkelt svar är att väjningsreglerna gäller. punkt. Rent strikt ska alltså en supertanker väja för en optimist. Men de flesta resonerar (lyckligtvis) inte så i praktiken, utan föredrar att visa hänsyn dvs man håller undan. I god tid så att inga missförstånd kan ske. Men givetvis så kan man å andra sidan välja att stå på som en kamikazepilot rakt mot tankern, och tycka att man har rätten på sin sida. För det kan man på något sätt hävda att man har (tveksamt dock att man skulle ha någon större framgång mot tankern om det blev kollision och rättsak, då skulle man garanterat åka dit på att ha visat prov på extremt dåligt sjömanskap).
Nu händer detta lyckligtvis sällan, eftersom de allra största flertalet är förnuftiga och resonabla seglare.
Allt frågande om från exakt vilken fotlängd detta gäller, hissade Skogaholmslimpor, diskmedelsflaskor ombord osv får man tolka som ett trevligt kåseri.
-
Seawolf
- Diamantmedlem
Till brödseglarfalangen:
Om en nöjesbåt framförs av en anställd besättning, är då flytetyget att anse som en brödseglare eller ej?
-
Segelbo
- Diamantmedlem
Mitt förhållningssätt är att undvika att hamna i väjningssituationer med stora tankbåtar och dylika fartyg. Dvs jag håller undan i god tid, innan det är fråga om väjningssituation. Egentligen kan man då inte tala om väjning utan bara gott sjömansskap, som jag tolkar det. Om man skulle bli tvungen att hamna i en väjningssituation, dvs inom sådant avstånd att väjningsregler kan bli aktuella (OBS. avstånd med hänsyn till den stora båtens manöverförmåga mm) försöker jag bete mig så förutsägbart och tydligt som möjligt. Inser jag att det inte är något problem för den stora båten att göra en liten fart- eller kursförändring, avvaktar jag det med skärpt uppmärksamhet. Tycker jag att jag inte kan ana någon sådan tendens, väjer jag övertydligt och på ett sådant sätt att vi inte hamnar i problem om han plötsligt skulle väja i alla fall.
Så gör jag och så kommer jag att fortsätta göra. Det känns vettigt ombord på min båt.
---
Bosse
Monsun 31, #116
-
Tommy
- Diamantmedlem
Seawolf skrev:Till brödseglarfalangen:
Om en nöjesbåt framförs av en anställd besättning, är då flytetyget att anse som en brödseglare eller ej?
Alla dessa petimeterfrågor är tyvärr ungefär som jag brukar kunna höra av min lille son.
Exakt hur ser man si eller så, exakt vad gäller osv.
Ungefär som att fråga: "Jaha? du släpper fram gamla tanter över gatan? Exakt hur gammal ska tanten vara för att räknas som tant? 65 år, 73 år? Om hon har sällskap av en yngre bekant, kan hon då fortfarande räknas som tant? För att räknas som tant måste hon ju föra en speciell tantsignal! Tänk om det blir oklart! Tänk om både du och tanten visar hänsyn samtidigt! Hon väntar och du stannar, vad händer då?"
Alltihop handlar ju om att det är fullt frivilligt och rimligt att en liten segelbåt på ett tidigt stadium håller undan för stora lastbåtar. Så gör åtminståne jag, och tänker fortsätta med det. Då slipper man otrevliga närkontakter, och kanske har man dessutom gjort en medmänniska glad.
-
xyz123
- Guldmedlem
Så långt väjningsreglerna tillåter så tillämpar jag:
1. Störst går först.
2. Vaknast väjer.
Och om man ändrar kurs i mycket god tid så kan en ändring, mest visst våld, pressas in som en kursändring av andra skäl.
Jag vill gärna ha några grynnor eller grundflak mellan mig och alla kommersiella skepp. Det kanske beror på att jag för mycket
länge sedan stod till rors, på en svårt underbemannad kusttanker, totalt uttröttad av för långa arbetstider.
/ xyz123
PS. Det framgår inte vare sig av storlek, fartygstyp eller något annat vem som seglar mest för sitt 'bröd'. Väjningsregler måste baseras på vad som syns på utsidan. DS
xyz123
-
Eilean
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Segelbo skrev:Mitt förhållningssätt är att undvika att hamna i väjningssituationer med stora tankbåtar och dylika fartyg. Dvs jag håller undan i god tid, innan det är fråga om väjningssituation. Egentligen kan man då inte tala om väjning utan bara gott sjömansskap, som jag tolkar det. Om man skulle bli tvungen att hamna i en väjningssituation, dvs inom sådant avstånd att väjningsregler kan bli aktuella (OBS. avstånd med hänsyn till den stora båtens manöverförmåga mm) försöker jag bete mig så förutsägbart och tydligt som möjligt. Inser jag att det inte är något problem för den stora båten att göra en liten fart- eller kursförändring, avvaktar jag det med skärpt uppmärksamhet. Tycker jag att jag inte kan ana någon sådan tendens, väjer jag övertydligt och på ett sådant sätt att vi inte hamnar i problem om han plötsligt skulle väja i alla fall.
Så gör jag och så kommer jag att fortsätta göra. Det känns vettigt ombord på min båt.
Jag tror att både du och jag kan framledes titulera oss som "Brödseglarfalangister"
Jag tycker om benämningen - det ger en aura av skäggiga revolutionärer omgivna av vackra, eldiga kvinnor i yviga kjolar bärandes på korgar med bröd, ost och vin.
-
Segelbo
- Diamantmedlem
Eilean skrev:Segelbo skrev:Mitt förhållningssätt är att undvika att hamna i väjningssituationer med stora tankbåtar och dylika fartyg. Dvs jag håller undan i god tid, innan det är fråga om väjningssituation. Egentligen kan man då inte tala om väjning utan bara gott sjömansskap, som jag tolkar det. Om man skulle bli tvungen att hamna i en väjningssituation, dvs inom sådant avstånd att väjningsregler kan bli aktuella (OBS. avstånd med hänsyn till den stora båtens manöverförmåga mm) försöker jag bete mig så förutsägbart och tydligt som möjligt. Inser jag att det inte är något problem för den stora båten att göra en liten fart- eller kursförändring, avvaktar jag det med skärpt uppmärksamhet. Tycker jag att jag inte kan ana någon sådan tendens, väjer jag övertydligt och på ett sådant sätt att vi inte hamnar i problem om han plötsligt skulle väja i alla fall.
Jag tror att både du och jag kan framledes titulera oss som "Brödseglarfalangister"
Jag tycker om benämningen - det ger en aura av skäggiga revolutionärer omgivna av vackra, eldiga kvinnor i yviga kjolar bärandes på korgar med bröd, ost och vin.
Haha, det var bra! Vad gäller kvinnor har jag i alla fall märkt att vägen till mitt hjärtas dam, dvs min kära hustru, går via beteendet ovan. Skulle jag hålla på att stenhårt segla efter väjningsreglerna i Kattegatt, skulle jag framledes få segla betydligt mer ensam än jag gör idag. Kanske rentav leva ensam, vem vet...
Bosse
skäggig falangist
---
Bosse
Monsun 31, #116
-
Mr Sailman
- Diamantmedlem
Mitt vanliga seglingsvatten är Öresund som väl räknas som ett att världens mest trafikerade farvatten och här funkar inget annat än att hålla undan för den tunga trafiken bäst man kan. På ett flertal ställen (Drogdenrännan, Helsingborg/Helsingör) är det dessutom så smala passager för den tunga trafiken i nord-sydlig riktning så att de ofta inte har möjlighet att väja även om det skulle vilja. Vid en normal helgsegling till Danmark är det inte ovanligt att man måste ta hänsyn till ett antal (ibland ända upp till 10-tal) fartyg vars väg man korsar.
-
morg
- Diamantmedlem
Segelbo skrev:Mitt förhållningssätt är att undvika att hamna i väjningssituationer med stora tankbåtar och dylika fartyg. Dvs jag håller undan i god tid, innan det är fråga om väjningssituation. Egentligen kan man då inte tala om väjning utan bara gott sjömansskap, som jag tolkar det. Om man skulle bli tvungen att hamna i en väjningssituation, dvs inom sådant avstånd att väjningsregler kan bli aktuella (OBS. avstånd med hänsyn till den stora båtens manöverförmåga mm) försöker jag bete mig så förutsägbart och tydligt som möjligt. Inser jag att det inte är något problem för den stora båten att göra en liten fart- eller kursförändring, avvaktar jag det med skärpt uppmärksamhet. Tycker jag att jag inte kan ana någon sådan tendens, väjer jag övertydligt och på ett sådant sätt att vi inte hamnar i problem om han plötsligt skulle väja i alla fall.
Det där har väl ingen problem att köpa! Att bli dumförklarad för att man följer väjningsreglerna har jag svårt att köpa. Kikar jag ut ur ett sund framför en vaxholmsbåt eller en färja drar iväg 500 meter från där jag är följer jag väjningsreglerna och det gör de med. Jag är övertygad om att de tycker att det är behagligare att alla båtar följer väjningsreglerna än att båt 1, 5, och 7 kör enligt reglerna och 2 och 4 tillämpar brödseglarmyten och båt 3, 6 inte har någon aning om vad de håller på med...
Jag har inga problem med Tommys och dina åsikter rent generellt men jag har problem med att folk kör efter sin egen regelbok i väjningssituationer och tycker att deras egenhopkok skall vara norm. Den enda normen som finns är sjövägsreglerna precis som jag läser mellan dina rader och att hålla undan utanför dessa situationer är väl inget konstigt. Jag seglar utanför de kommersiella farlederna så gott det går för att inte jiddra och för att det är lugnast och trevligast så...