Svajliggning
Svajliggning
Hej!
Har under sommaren upptäckt fördelarna att ligga på svaj. Men båten ligger ju och svänger en del beroende på vind,
strömmar mm. Man ( i alla fall jag) fäster ankarlinan i en knapp i fören eller rättare sagt vid sidan av fören och då blir draget inte helt rakt genom båtens längdlinje. Tycker mig se att båtar med ankarspel i fören ligger något mer still, men det kanske bara är inbillning. I så fall borde man kanske lägga fast ankarlina via en hanfot som går till båda knaparna i fören.
Får jag någon förbättring att göra så, eller finns det något annat bra tips?
Hälsningar
Göran A
Har under sommaren upptäckt fördelarna att ligga på svaj. Men båten ligger ju och svänger en del beroende på vind,
strömmar mm. Man ( i alla fall jag) fäster ankarlinan i en knapp i fören eller rättare sagt vid sidan av fören och då blir draget inte helt rakt genom båtens längdlinje. Tycker mig se att båtar med ankarspel i fören ligger något mer still, men det kanske bara är inbillning. I så fall borde man kanske lägga fast ankarlina via en hanfot som går till båda knaparna i fören.
Får jag någon förbättring att göra så, eller finns det något annat bra tips?
Hälsningar
Göran A
Re: Svajliggning
Jag brukar lägga en tamp akterut till ankarkättingen så att båten får vinden på sidan, den "seglar" inte så mycket då.
Re: Svajliggning
Jag tycker det är kanonfint att ligga på svaj, tyvärr blir det inte så ofta eftersom övriga besättningen i ung ålder hellre vill komma iland. Men kommer man in sent till en vik så är det bra.
Ja, man "seglar" en del fram och tillbaka om linan går ut lite vid sidan av fören. Jag brukar därför knyta en liten ögla av en tunn lina längst fram i mitten av peket, och låta ankarlinan gå genom öglan då hålls den precis rakt fram och vi ligger helt stilla. Viktigt att rodret står rakt också.
Hälsningar
Tommy
Ja, man "seglar" en del fram och tillbaka om linan går ut lite vid sidan av fören. Jag brukar därför knyta en liten ögla av en tunn lina längst fram i mitten av peket, och låta ankarlinan gå genom öglan då hålls den precis rakt fram och vi ligger helt stilla. Viktigt att rodret står rakt också.
Hälsningar
Tommy
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Re: Svajliggning
Jag svajar alltid från aktern. Då ligger båten blick still. Från peket eller knapen fram då kryssar den som besatt från sida till sida, det ger ju nervfnatt. Och för varje sidoryck båtem gör ju större chans att ankaret släpper. Det är möjligt att kostrarna slingrar sig värre än andra, men jag gillar inte att åka så där i alla fall. Och spetsig akter ligger ju bra mot sjön, det funkar ju inte med surf-aktrar.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Re: Svajliggning
Många båtar ligger förvånansvärt bra för akterankare men det är väl mest för lunchankring. Blåser det upp är nog ett förligt ankare att föredra. Ankrar man i fram med kätting så sätter man en krok i kättingen med en tamp till den förstärkta stäv/bogseröglan som väl alla har strax ovan vattenlinjen? Då håller ju kättingen tyst också.
Sen är ju ankarsegel väldigt bra, ibland räcker det med en badhanduk! Det går även ganska bra med en lättviktspresenning för 25 spänn som viks längs sin diagonal runt akterstaget och spänns upp.
Ankarseglet kan även sättas som en plog: http://www.lundhsails.se/produkter_segel_plog.php
Sen är ju ankarsegel väldigt bra, ibland räcker det med en badhanduk! Det går även ganska bra med en lättviktspresenning för 25 spänn som viks längs sin diagonal runt akterstaget och spänns upp.
Ankarseglet kan även sättas som en plog: http://www.lundhsails.se/produkter_segel_plog.php
- Bilagor
-
- Enkelt ankarsegel
- ankarsegel.png (1.54 KiB) Visad 7193 gånger
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
- Ort: sällan långt från båten
Re: Svajliggning
Guitar Nilsson skrev:Jag svajar alltid från aktern. Då ligger båten blick still. Från peket eller knapen fram då kryssar den som besatt från sida till sida, det ger ju nervfnatt. Och för varje sidoryck båtem gör ju större chans att ankaret släpper. Det är möjligt att kostrarna slingrar sig värre än andra, men jag gillar inte att åka så där i alla fall. Och spetsig akter ligger ju bra mot sjön, det funkar ju inte med surf-aktrar.
Konstigt, min L32 seglar ytterst lite för ankar...kan det bero på att jag har kättign hela vägen? Tror egentligen inte det, utan att det är kombinationen långköl och lågt skrov/vindfång.
Du, gitarrman, har väl dubbla rullar i fören, DET ger vindfång som kanske ger denna effekt. Jag har inte rullbeslag. Vindfånget(-s oönskade) effekter verkar vara förbisedd av de flesta.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Re: Svajliggning
Jag har bara en rulle, det inre förstaget kan jag kroka bort. Men genuarullen blir en ganska rejäl korv som tar vinden. Dessutom har nog kölen sitt tryckcentrum lite längre bak på Vagabonden än på en L32.KaptenKlant skrev:Guitar Nilsson skrev:Jag svajar alltid från aktern. Då ligger båten blick still. Från peket eller knapen fram då kryssar den som besatt från sida till sida, det ger ju nervfnatt. Och för varje sidoryck båtem gör ju större chans att ankaret släpper. Det är möjligt att kostrarna slingrar sig värre än andra, men jag gillar inte att åka så där i alla fall. Och spetsig akter ligger ju bra mot sjön, det funkar ju inte med surf-aktrar.
Konstigt, min L32 seglar ytterst lite för ankar...kan det bero på att jag har kättign hela vägen? Tror egentligen inte det, utan att det är kombinationen långköl och lågt skrov/vindfång.
Du, gitarrman, har väl dubbla rullar i fören, DET ger vindfång som kanske ger denna effekt. Jag har inte rullbeslag. Vindfånget(-s oönskade) effekter verkar vara förbisedd av de flesta.
På denna nytagna bild ligger pistolhaksfocken i fockkapellet som en korv runt masten. Kutterstaget är uppkrokat i zickzack runt fotstegen i masten. Gör att jag kan slå easy med genuan, jag använder inte x-focken i fesigare vindar.
Allegrona kryssar också gärna när de ankrar från näbben har jag hört.
Att backa ut en bit mot vind och vågor går ganska bra med Vagabonden
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Re: Svajliggning
Min kära hustru sydde ett ankarsegel av några bitar kapellväv. Hissar seglet med dirken och låter det löpa längs akterstaget och knopar fast det på bommen.
Svajet vid stävankring är som bortblåst!
mvh Sven-Barry
Svajet vid stävankring är som bortblåst!
mvh Sven-Barry
Re: Svajliggning
Det är ytterst få båtar som seglar med kätting.KaptenKlant skrev:....Konstigt, min L32 seglar ytterst lite för ankar...kan det bero på att jag har kättign hela vägen? Tror egentligen inte det, utan att det är kombinationen långköl och lågt skrov/vindfång.....
Vill man ankra ofta bör man nog fundera på att lösa problemen en gång för alla. Blåser det hårt kommer den seglande båten förr eller senare rycka loss ankaret. Dessutom är en sådan båt otrevlig att ha som granne i trånga ankarplatser och kan ställa till med massa oreda.
I första hand skulle jag satsa på att testa olika hanfotsvarianter, det kan hjälpa. Men å andra sidan - ankrar man ofta och inte bara för lunch eller stilla sommarblekenätter är kätting ändå något man bör överväga. Men då tillkommer naturligtvis ett ankarspel. Men å andra sidan, med ett sådant blir ankarvikten mindre betydelsefull, man kan gå upp en eller två storlekar och ligga riktigt tryggt i dåligt väder...
Funkar inte det - ja då återstår naturligtvis bara ett segel.
Att ankra med aktern mot vinden är naturligtvis ett slags lösning när det är varmt och svaga vindar. Men regnar det, är kallt och/eller blåser hårt är det synnerligen otrevligt. En av svajligandets fördelar är ju att man alltid har lä och kan gosa ner sig och utnyttja sittbrunnen bakom ruff/sprayhood även i dåligt väder
Re: Svajliggning
Alla båtar är inte lämpliga att förse med ankarkätting och spel. Det har att göra med ankarboxens utformning och båtens storlek. Har man en grund ankarbox, som många båtar inklusive min har, blir kätting en omöjlig ekvation förutan en större ombyggnad. Dessutom är 75 kg extra vikt på alldeles fel ställe ... inte bra.
Kätting är naturligtvis ett bra alternativ för en större båt med ekonomiskt oberoende redare, men att för den skull sjunga kättingens lov i alla tonarter känns ... fel.
mvh Sven-Barry
Kätting är naturligtvis ett bra alternativ för en större båt med ekonomiskt oberoende redare, men att för den skull sjunga kättingens lov i alla tonarter känns ... fel.
mvh Sven-Barry
Re: Svajliggning
Som jag skrev - ankrar man ofta bör man fundera på kätting. Det känns inte som lovsång i alla tonarter, kanppt ens en truddelutt i K-moll.S-B A-son skrev:Alla båtar är inte lämpliga att förse med ankarkätting och spel. Det har att göra med ankarboxens utformning och båtens storlek. Har man en grund ankarbox, som många båtar inklusive min har, blir kätting en omöjlig ekvation förutan en större ombyggnad. Dessutom är 75 kg extra vikt på alldeles fel ställe ... inte bra.
Kätting är naturligtvis ett bra alternativ för en större båt med ekonomiskt oberoende redare, men att för den skull sjunga kättingens lov i alla tonarter känns ... fel.
mvh Sven-Barry
Naturligtvis blir ankarboxen ett problem en del båtar. Däremot är nackdelen med vikten universell, alla mår nog bättre av en viktbesparing lång föröver. Men i slutändan är det ändå få bland dem som regelmässigt ankrar som framhärdar med lina. Av någon anledning...
Som med allt annat får man ju prioritera.
F.ö finns ju alltid möjligheten att ha en kättingstuv längre akterut och djupt ner och låta kättingen rinna ner genom ett rör mellan förpikskojerna, en lösning vissa kan acceptera, andra inte.
Re: Svajliggning
Framhärdar med lina??? Du menar alltså att de som ankrar med lina gör det mot bättre vetande?Eilean skrev: Men i slutändan är det ändå få bland dem som regelmässigt ankrar som framhärdar med lina. Av någon anledning...
Jag är emellertid övertygad om att de flesta som regelbundet ankrar, exempelvis jag själv, har funnit den metod och den utrustning som bäst passar deras behov.
mvh Sven-Barry
Re: Svajliggning
Tack för de olika förslagen. Det blir att testa vid nästa tillfälle enligt följande:
1) Låta ankarlinan gå via peket för att få en bättre dragvinkel.
2) Sätta upp ett segel i akterstaget. Förslaget med en liten lättviktspressening låter intressant att testa.
Hoppas större delen av problemet skall vara löst i och med dessa enkla åtgärder.
Som sista utväg får man ankra med kätting, men det verkar tungt om man inte skaffar ett ankarspel. Börjar dock förstå varför de flesta importbåtar har sitt ankarspel i fören.
En vacker dag kanske man till och med börjar ankra från fören och lägger till med aktern mot bryggan.
Fortfarande ovanligt men sättet börjar få terräng, speciellt för de som har en modern båt med öppen akter.
Hälsningar
Göran A
1) Låta ankarlinan gå via peket för att få en bättre dragvinkel.
2) Sätta upp ett segel i akterstaget. Förslaget med en liten lättviktspressening låter intressant att testa.
Hoppas större delen av problemet skall vara löst i och med dessa enkla åtgärder.
Som sista utväg får man ankra med kätting, men det verkar tungt om man inte skaffar ett ankarspel. Börjar dock förstå varför de flesta importbåtar har sitt ankarspel i fören.
En vacker dag kanske man till och med börjar ankra från fören och lägger till med aktern mot bryggan.
Fortfarande ovanligt men sättet börjar få terräng, speciellt för de som har en modern båt med öppen akter.
Hälsningar
Göran A
Re: Svajliggning
Många gånger kan det vara så, ja. De har gjort den bedömningen att de bara ankrar relativt sällan och då i gott skydd och svaga vindar (läs; de flesta i våra vatten). Eller så har de en prestandaorienterad båt som mer än andra lider av ankardonens vikt och där avlägsna ankarplatser är oviktigare än placeringar på banan. Och väljer därmed bort möjligheten att ligga kvar för ankar även när det varnas för kuling.S-B A-son skrev: Framhärdar med lina??? Du menar alltså att de som ankrar med lina gör det mot bättre vetande?
Det tar inte lång tid att konstatera att i vatten där omständigheterna är sådana att svajankring är norm snarare än undantag är det mycket, mycket långt mellan dem som använder lina. Och att båtar härrörande från, eller avsedda för dessa regioner oftast har stabila ankarrullar, kättingklys, lämpad box och ofta ankarspel som standard.
Många av de val vi gör är väl mer eller mindre mot bättre vetande, beroende ur vilken vinkel vi betraktar dem?
Vissa framhärdar med italienska halvsportbilar för att pendla till och från jobbet när en Smart hade varit både billigare, mer praktisk och tillförlitlig. Andra seglar gaffelriggade båtar trots begränsningarna i segelegenskaper eller struntar i säkerhetsbältet trots att rimligtvis varje människa vet att bältet ständigt räddar liv. Andra röker eller klottrar på SG....
Re: Svajliggning
Aha, det är därför man har ankar segel. Sågen Hanse med ett i sommar. Såg ganska smutt ut. Fäst i (ja vad heter det nu?) linan som håller upp bommen, uthalet och en tamp till masten. Dessutom hade den oranga kanter som ökar synligheten.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4