Erfarenhet av Pacyfic Sweden (båtdynor)?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Annika
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 12 okt 2006, 07:59

Erfarenhet av Pacyfic Sweden (båtdynor)?

Inlägg av Annika » ons 19 aug 2009, 14:45

Efter att ha sett en annons om båtdynor på Blocket tog jag kontakt med den svenska representanten för Pacyfic (polskt företag) i mitten av maj i år. De skulle komma och malla på plats och skulle höra av sig när de skulle till Stockholmstrakten. När han inte gjorde det ringde jag i slutet av maj igen för att höra när de kunde komma. Då bokade han in min båt första helgen i juni. Men de varken dök upp eller hörde av sig. Jag mailade då och tyckte det var dålig stil, varpå jag blev uppringd och då skulle de komma redan nästa dag, vilket de också gjorde. Nu var det redan veckan innan midsommar och jag hade redan vid första samtalet frågat vad de hade för leveransperspektiv. Njaee..jag vill inte lova att det blir i juni eftersom det finns en risk att vi inte kan hålla det...men i juli..., sa han.

Nu är det så att de först kommer och mallar, åker tillbaka till Polen (där tillverkningen sker), tillbaka till båten för att kolla att de tillskurna dynorna passar ordentligt, tillbaks till Polen för beklädnad, sen till båten för leverans.

Efter att de var här och mallade före midsommar har jag fått kontakt två gånger via mail där jag fortfarande inte fått något besked om när de tänkt komma och kolla om dynorna passar. Sen tar det ju fortfarande tid för beklädnad och slutleverans. Nu är det fokus på Öppna varv i Ellös, säger den svenska representanten.

Det som denna leverantör har att konkurrera med är ju priset, som ligger ett par tusen kronor under svensktillverkade för en komplett dynsats. Men nu är säsongen över (nä, inte riktigt) och i lågsäsong kan man ju få ner priserna även hos svenska tillverkare.

Nu behöver jag råd om jag ska strunta i det här företaget och undrar om det är någon annan som har erfarenhet av Pacyfic Sweden? Kvalitet, leverans?

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Re: Erfarenhet av Pacyfic Sweden (båtdynor)?

Inlägg av Puff » ons 19 aug 2009, 15:17

Har du inte betalt något så verkar det väl som de försuttit sin chans. Alternativt att du kräver en kraftfull rabatt på grund av försenad leverans.

Användarvisningsbild
mikaelno
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 20:04

Re: Erfarenhet av Pacyfic Sweden (båtdynor)?

Inlägg av mikaelno » ons 19 aug 2009, 20:34

Köpte nya dynor via Pacyfic under vintern. Hade inga problem med att de inte kom på uttalad tid däremot var framförhållningen lite kort ibland ringde typ söndag och ville komma på Måndag.
Hade heller inget problem med leveranstid då det var vinter med det tog nog lite tid.

Vad det gäller kvalitet så är jag mycket nöjd, kanon passform och sömmar osv är väldigt fina. Killen från Polen som mätte i båten kan verkligen sy fina dynor så du behöver inte oroa dig för resultatet.
Fördelen med Pacyfic är både pris samt att de inte utgår från gamla dynor.

/Mikael

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Erfarenhet av Pacyfic Sweden (båtdynor)?

Inlägg av Eilean » tor 20 aug 2009, 16:24

Jag tycker att bemötandet hitintills samt att de nu struntar i eller lägger gamla åtaganden åt sidan för att fokusera på något de tror ger mer, dvs Öppna Varv, säger allt.
Tänk om de får en massa nya ordrar där då - var hamnar du då i kön? Och sedan är det Flytande Båtmässan i Sthlm, sedan Allt för Sjön.....
Min erfarenhet av dåliga leverantörer är att de som strular redan från början blir sämre, sällan bättre.

Nä, vore jag du skulle jag meddela dem att du kliver av.

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Re: Erfarenhet av Pacyfic Sweden (båtdynor)?

Inlägg av Puff » fre 21 aug 2009, 08:21

Var inne på deras hemsida och det verkar ju seriöst, men när man förstår att deras huvudverksamhet är stora leveranser till de stora båtvarven i Europa så kan man ju undra var en liten privatkund i Sverige kommer in i produktionscykeln. Förmodligen ganska långt bak.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Erfarenhet av Pacyfic Sweden (båtdynor)?

Inlägg av Segelbo » mån 24 aug 2009, 14:19

Visare än förr, till stor del av bitter erfarenhet, släpper jag numera all kontakt med hantverkare som är svåra att få ordning på redan innan man lagt order eller betalt några pengar. Är det svårt då, är det som regel helt omöjligt att komma till tals med dem efteråt. Blir bara massa bekymmer, oro, magkatarr och åldrade blodkärl. Det är det inte värt för litet lägre pris, tycker jag.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Annika
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 12 okt 2006, 07:59

Re: Erfarenhet av Pacyfic Sweden (båtdynor)? Uppföljning

Inlägg av Annika » fre 28 aug 2009, 10:37

Jag nu konstatera att iallafall den svenska representanten inte är ett dugg att lita på. En vecka efter att den viktiga tredagars mässan, som har förhindrat leverans sedan i juni, är över har jag fortfarande inte fått något besked. Så det är säkert som ni har svarat att vi privatpersoner inte är av något stort intresse. Och som sagt; om de krånglar redan från början kan man ju knappast räkna med att få någon respons efter leverans om det tex visar sig att någon söm spricker. Den chanstagningen är definitivt inte värt de få tusenlappar man sparar i sammanhanget.

Som tur är har jag inte betalat något än. Och nu går min beställning till en pålitlig tillverkare på hemmaplan.

Annika

h
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 18:47

Re: Erfarenhet av Pacyfic Sweden (båtdynor)?

Inlägg av h » lör 05 dec 2009, 21:04

Precis fått mina dynor till x-102 och dom håller absolut toppklass :D Att de kostade mindre än hälften av vad de skulle gjort hos en dynmakare i SWE är egentligen helt sjukt.. Kan varmt rekommenderas// Henrik

borens
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 17 dec 2011, 18:38

Re: Erfarenhet av Pacyfic Sweden (båtdynor)?

Inlägg av borens » lör 17 dec 2011, 18:52

Ang Annikas erfareheter av Pacyfic Sweden.
Det är aldrig roligt att få kunder som inte är nöjda men i detta fall slutade det med att hon köpte dynor av fabriken i Polen även om hon sa att hon skulle vända sig till en pålitlig leverantör på hemmaplan
Pacyfic Sweden
Bo Renström

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Erfarenhet av Pacyfic Sweden (båtdynor)?

Inlägg av sator » lör 17 dec 2011, 20:44

Lustigt att kommentera detta nästan 3 år senare... :roll:
Hur vet vi att det stämmer?
Kass marknadsföring!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Erfarenhet av Pacyfic Sweden (båtdynor)?

Inlägg av Anders S » lör 17 dec 2011, 22:18

sator skrev:Lustigt att kommentera detta nästan 3 år senare... :roll:
Hur vet vi att det stämmer?
Kass marknadsföring!
Jag håller med i princip. En kritiserad leverantör bör dock ha rätt till ett genmäle.
Anders S

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Erfarenhet av Pacyfic Sweden (båtdynor)?

Inlägg av Anders » sön 18 dec 2011, 11:51

Jag instämmer i att en kritiserad leverantör naturligtvis skall få lämna genmäle.

/Anders L

120cara
Silvermedlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 26 feb 2009, 19:39

Re: Erfarenhet av Pacyfic Sweden (båtdynor)?

Inlägg av 120cara » sön 18 dec 2011, 18:13

Jag köpte dynor till min båt förra våren av Pacific, och kan bara rekommendera dom. Leveransen var ett par veckor sen, men var verkligen värd att vänta på. Fabriken i Polen gjorde vad jag kan se ett fantastiskt fint jobb till nästan halva priset mot övriga offerter.
Vi är flera från vår båtklubb som anlitat dom, och hittills har jag inte hörs någon som är missnöjd.
Bilagor
dynor.jpg

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Erfarenhet av Pacyfic Sweden (båtdynor)?

Inlägg av sator » mån 19 dec 2011, 20:36

Anders skrev:Jag instämmer i att en kritiserad leverantör naturligtvis skall få lämna genmäle.

/Anders L
Okidoki! :D
Men hade hellre hört slutet på historien av Annika själv.

frejo
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 12 okt 2009, 10:46

Re: Erfarenhet av Pacyfic Sweden (båtdynor)?

Inlägg av frejo » mån 10 dec 2012, 14:08

Nu plockas en gammal tråd upp igen men när firmor gör bra arbeten ska man dela med sig tycker jag.

Jag fick mina dynor nu i lördags och måste säga att de ser fantastiska ut. Mycket välsydda och fint designade. Jag tycker också att både svenske representanten och "polacken", som utförde mätningarna (i två omgångar), kom både med goda råd samtidigt som de var lyhörda för mina önskemål. Det tog lite längre tid än vad de trodde från början, främst beroende på att tyget inte fanns tillgängligt hos leverantören utan fick inväntas. För mig hade det gärna inte behövt komma förrän det är dags för sjösättning men man kan väl inte få allt...

/frejo

Skriv svar