Tjörn Runt 2009

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Brendan
Diamantmedlem

Re: Tjörn Runt 2009

Inlägg av Brendan » sön 16 aug 2009, 19:37

blur skrev:
Brendan skrev:Med min nuvarande båt har jag inte haft ett enda uppskär på 34 år, varken under kappsegling, havssegling eller skärgårdssegling.
Imponerande... Men då har du antagligen tagit ner lite för tidigt eller kört med mycket fladder i onödan? Man kan inte få ut 100% av fartpotentialen ur en båt utan att broacha då och då. Hur vet du då var gränsen går?

Vi hade två rejäla broachar i lördags, men snittade ändå 11 knop på undanvinden. Toppade 15. Ganska nice. Och det är inte särskilt farligt att broacha (om det inte är en ö i vägen vill säga).
Du har säkert helt rätt i att vi har seglat med visst fladder i onödan. Eftersom jag aldrig har kappseglat på särskilt hög nivå, har det inte blivit aktuellt att tänja gränserna fullt ut. Vi har alltid släppt lägajen vid minsta tendens till uppskär.

Det må vara hänt att det inte är farligt att skära upp om man har utrymme och det inte finns öar, grund eller båtar i vägen, men det är risk för skador och är ofta mycket obehagligt och direkt skrämmande för ovana besättningsmedlemmar.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 16 aug 2009, 19:58

SWE54 skrev:Ja du Mr Q, wanna be var nog ordet..:)
Man måste inte vara rik för att kappsegla, sponsring funkar med.
Kallar du mig för wannabe, SWE54? :evil:

Nåväl ett annat alternativ till att vara rik och ändå kappsegla är att göra det i en 28-fotare. :mrgreen: Eller virtuellt hemma på datorn.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » sön 16 aug 2009, 20:01

Man kanske kan bli virtuellt sponsrad?

:o
/T

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 16 aug 2009, 20:06

T skrev:Man kanske kan bli virtuellt sponsrad?

:o
/T
Klockrent! Med cybervaluta. :lol:

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 16 aug 2009, 21:10

Tebax till sundpassagen så är det intressant att Blur beskriver att så många som 20% smällde på. Jag hade gissat på några enstaka (de man såg på videon) av flera hundra båtar. Men 20% ! En "chans" på 5 att kvadda både båt och möjlighet till placering i racet.

Är inte det en ganska extrem prioritering och risk som tages? Om risken är 1:5 att smälla på (även om man kan passagen och har bästa plotters & sjökort som finns) så blir ju det hela omvandlat till någon sorts lotteri faktiskt. Dyrt lotteri.

Segling är en fin sport i de flesta fall, men i detta fall så försvinner tyvärr känslan av att det hela är seriöst.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 16 aug 2009, 21:53

Blir det inte lite storm i ett vattenglas nu...
463 båtar genomförde seglingen
om nu var 5:e båt small på just i det hålet, vaddå då? Enbart en bråkdel båtar gick däremmellan.
Det är ju en risk man tar. Eller tom så kan det vara så att man kanske inte har något alternativ när det är fullt med båtar överallt.
Är det något att hänga upp sig på egentligen?
Skrämmande många kan inte ens väjningsregler och hojtar "ur vägen", "plats för land" och annat dumt när dom kommer farande med spinnaker och är klart akterom och därmed upphinnande båt.
Segla Tjörn Runt själv först innan ni kommer med en massa märkliga kommentarer.
Det går alltid båtar på grund, så har det alltid varit och så kommer det förmodligen att förbli.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 16 aug 2009, 22:21

Nej, nu blev det fel. Det är inte 20% chans att smälla på, och det var inte det Blur skrev.

Blur skrev att av de 50 större båtarna gick det illa (eller så) för 10.

Så det är bara för en liten grupp båtar som det var så kraftigt utfall, eller om man skall vara petig, så begränsade sig Blurs utsaga till detta.

Sedan är det stor skillnad på utfall och sannolikhet! Sannolikheten att det går på ett visst sätt kan var 2%, men utfallet kan ändock vara 20%. Utfallet är det faktiska resultatet, kan vid ett tillfälle, medan sannolikheten är hur troligt det är, en teoretisk betraktelse.
(Och kom inte dragandes med Tage Danielssons monolog, den var lysande, men handlade om något annat).
Det finns mycket att säga om denna skillnad, men det drar väl iväg lite. (men ta en en-krona och kasta den några gånger, sannolikheten i varje kast att krona kommer upp är 50%, men det kan bli enbart kronor i en svit).

Faktum är, här har vi ett sedvanligt fall av den fria viljan:
- vill jag delta i TR?
- vill jag köra kortaste, och riskfylldaste, vägen?
- med så mycket segel som möjligt, för de där sekunderna som kan krävas?

Det är väl ingen som har tvingat någon att delta? Eller att segla korta sträckan med fulla segel?

Pratet om försäkringspengar tycker jag är lite skruvat. Det händer tillbud varje dag under säsongen, det är därför vi har försäkringar och d:o bolag.

/J

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 16 aug 2009, 22:29

Jaramaz skrev:Pratet om försäkringspengar tycker jag är lite skruvat. Det händer tillbud varje dag under säsongen, det är därför vi har försäkringar och d:o bolag.
Intressant statistiklektion där :wink: Försäkringspengarna är högst relevanta att prata om. Varje försäkringsbolag har järnkoll på sannolikheten för olika risker, och det är det som de baserar sina premier på. Högre risk innebär högre skadeutbetalning, vilket innebär högre avgifter. De har säkert statistik på hur ofta en stor segelbåt smäller på rakt av i full läns mot en klippa och måste repareras på varv för dyra pengar. Lyckligtvis händer det inte alltför ofta, vilket gör att den kostnaden blandas ut och blir ett ganska litet bidrag till premien.

Men om de försäkrar dessa båtar, som tar 20% risk att förstöras i en kappsegling, så lär det bidra ganska mycket till premien. Enkel matematik helt enkelt.

Så min fråga är: behöver man någon form av tilläggsförsäkring för dylika aktiviteter, eller ersätts skador som uppkommit på detta sätt rakt av?

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » mån 17 aug 2009, 03:52

Jag skulle tippa på att 20-30 båtar går på varje år... så både seglare, StSS och försäkringsbolagen har koll. Inget nytt! Bara att åka runt på varven veckan efter eller prata med de som seglade.

Bara att det i år fanns på YouTube!

Och att båtarna blir mindre och mindre lämpade för rallycross :cry:

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 17 aug 2009, 06:17

Kappsegling är kappsegling och då smäller man på ibland, när adrenalin och testosteron flödar. Det hör till. Löjligt att moralisera över detta.

Att några av de större båtarna skulle missgynnas av att utestängas från ett par grunda genvägar är nog ganska försumbart. Det finns så
många andra faktorer som spelar betydligt större roll, till exempel den utdragna starten som väl ofta missgynnar de båtar som
startar tidigt. Vinden brukar vara bättre för dem som startar sist(?) Vissa båtar hindras av luftledningar och måste gå en längre
väg in i Hästeskärsfjorden för att ta ett annat exempel.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 17 aug 2009, 06:59

Det enda jag kan tämka på är - hur påverkas min försäkringspremie av dessa plantor!
Alla borde ha skägg

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 17 aug 2009, 07:21

Tommy skrev:
Intressant statistiklektion där :wink: Försäkringspengarna är högst relevanta att prata om. Varje försäkringsbolag har järnkoll på sannolikheten för olika risker, och det är det som de baserar sina premier på. Högre risk innebär högre skadeutbetalning, vilket innebär högre avgifter. De har säkert statistik på hur ofta en stor segelbåt smäller på rakt av i full läns mot en klippa och måste repareras på varv för dyra pengar. Lyckligtvis händer det inte alltför ofta, vilket gör att den kostnaden blandas ut och blir ett ganska litet bidrag till premien.

Men om de försäkrar dessa båtar, som tar 20% risk att förstöras i en kappsegling, så lär det bidra ganska mycket till premien. Enkel matematik helt enkelt.

Så min fråga är: behöver man någon form av tilläggsförsäkring för dylika aktiviteter, eller ersätts skador som uppkommit på detta sätt rakt av?

Hälsningar
Tommy
Nej, nej Tommy. Båtägarna, oavsett om vi ser till hela ensamblen eller en delgrupp (som de stora snabba) tar inte 20% risk. (Det var utfallet i en liten grupp, vid ett tillfälle. Sannolikheten, det du kallar risk, är betydligt lägre.).
Och risk för vad? Det måste kvalificeras för att vara användbart. Ser man det som risk för att något händer - då är risken (sannolikheten) hög, kanske 50%: på nästan varje båt händer det något i en kappsegling. Det mesta småsaker, som ägarna fixar själva, som i all segling.
Ser man det som risk för totalhaveri så är den i stort sett 0% på en segling som TR. (Det finns andra kappseglingar, Fastnet, eller Skaw Race på sin tid, där hände det totalhaverier. Burr).

Nå, detta om sannolikheter, risker och utfall.

Tittar vi på försäkringsbolagen så har de koll. Det är detta som är deras jobb, att göra statistik, dela in i riskgrupper osv. Och sedan sätta premier på dessa grunder. Tidigare i tråden sades det att försäkringsbolagen gör undantag för just (?) TR, och ersätter för skador, men att andra regler gäller för kappseglingar. Möjligt, det är bäst att kolla med sitt försäkringsbolag. Det som stälelr till det är ofta kappseglingsreglerna, som etablerar ytterligare en regelsamling.
Min erfarenhet är att försäkringsbolagen ersätter det mesta under kappsegling, men inte för rigg och segleskador. Se där, en gruppindelning, fast på ett lite annat håll än bara båttyp.

Men den stora poängen med allt detta är att vi inte vill att försäkringsbolagen skall kontrollera oss (försäkringstagare ...) i detalj. Vi vill ha ganska generella försäkringar som täcker när vi dummat oss. Nästan alla skador, också i segling, beror på att någon inte tänkt sig för (tillräckligt), gjort ett misstag, sett fel, blackout eller vad vi nu vill kalla dumheterna.
Skulle försäkringsbolagen börja selektera bort kappseglingar så kan de selektera bort andra tillfällen när riskerna är högre än normalt: hårda vindar ("vid segling i vindhastigheter över x m/s gäller inte försäkringen", det vore något!), ovana förare ("då minderårig styr båten gäller inte försäkringen") eller varför inte vid segling i skärgården (försäkringen gäller inte inom ett område blabla). Personligen tror jag att de flesta skador på segelbåtar sker i skärgårdssegling med lite ovana ägare/förare, exempelvis vid grundstötningar (brukar bli dyrt)

I viss mån har försäkringsbolagen tagit sina mått och steg:
- minskad premie för påvisad nautisk kompetens (10-20%)
- minskad premie för de som har en "säker hamn" som hemmahamn (bevakade, låsta, osv).
- vid skada förlorar man i många fall den bonus man haft, många bolag har en bonustrappa som i trafikförsäkringen.
- segel och riggskador under kappsegling täcks ej (om det fortfarande är så).
(kan finnas mer).

Kappsegling är en högst acceptabel form av segling, de flesta kostnaderna tar båtägaren själv. Den som kappseglar flitigt köper en massa (segler, block, instrument ..) som kostar skjortan. Dessutom ökar underhållet på båten ordentligt, i kappsegling ökar alla belastningar. Allt detta får båtägaren själv betala (eller sponsorer, om man nu kan hitta sånt - men det är få förunnat).

I det stora hela vill de flesta att kappseglingar skall finnas. Skitkul med alla unga som kappseglar optimister, 420 och så hela serien (skador där med, tro mig. Kolla vad en tävlingsoptimist kostar!). Lika kul med alla andra kappseglingar - finns mycket om det på nätet (kolla in Blurs blogg, SA, för att nu ta några exempel). Inget som försäkringsbolagen skall straffa med riktade åtgärder.

Mera segling!

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 17 aug 2009, 08:12

You win, Jaramaz :wink:

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » mån 17 aug 2009, 08:23

De flesta grundstötningar sker tydligen i kända vatten, och således antagligen inte av helt gröna befälhavare (eftersom helt gröna befälhavare inte har några kända vatten). Tror dock att damma på i full speta ger större skador än grundstötningar som semesterseglare normalt gör. Försäkringsbolag brukar differentiera mellan de grupper som kostar mer, och jag kan faktiskt inte se att det är fel. Inom andra områden är det standard att de som regelmässigt sysslar med tävlingsverksamhet har andra premier. Nog är det vettigt att alla grupper bär sina egna kostnader. Att försäkringsbolagen skulle göra alltför snäva uppdelningar är ingen större risk utan antagligen ganska självreglerande då detta också utgör en kostnad för bolagen.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 17 aug 2009, 09:38

Jaramaz skrev: Inget som försäkringsbolagen skall straffa med riktade åtgärder.
Men med filmer som dessa är det bara en tidsfråga innan man får teckna en specialförsäkring för ex. Tjörn Runt. Det är väl knappast nån som tror att vanliga bilförsäkringen skulle gälla om man tog ut bilen på en folkracebana, men i Segling fungerar det fortfarande så.
Jaramaz skrev:
Mera segling!
Håller med, och mindre rallycross, alternativt täck upp kostnaderna själva när det tydligen sägs här att det inte är blåbär, utan adrenalinstinna seglare som redan vid start vet att det krävs rejäla chanstagningar för att spara tid.

Archipelago Raid är en annan kul segling där glasfibern yr då risken att segla på land då och då liksom ingår i kalkylen. Jag vet inte hur försäkringen fungerar i den tävlingen, men när jag tänker på det tycker jag själv det vore orimligt om en vanlig båtförsäkring skulle täcka kostnaderna för skador i det fallet. Och får jag gissa har man säkert en särskild försäkring för materialskador, alternativt gäller bara ansvarsdelen i den vanliga försäkringen vid deltagande i en sån tävling. Så borde det vara, tycker jag. Frågan är vad är skillnaden på de som medvetet tar en stor risk när de genar och kör upp på graniten i TR?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Skriv svar