Tjörn Runt 2009

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Brendan
Diamantmedlem

Re: Tjörn Runt 2009

Inlägg av Brendan » sön 16 aug 2009, 08:08

SWE54 skrev:
Brendan skrev:Varje gång jag ser båtar skära upp okontrollerat vid spinnakersegling blir jag lika förvånad. Det är ju så elementärt och enkelt att häva genom att ha gajarna ordentligt suggade och inte segla med fast lägaj. Man måste vara beredd att släppa lägajen vid minsta tendens till uppskär.

Du har kappseglat många överriggade, lätta båtar i 10-12 m/s i en trång skärgård?
Det är stor skillnad på båt och båt och det är stor skillnad på att bara segla och kappsegla.
Du är mer än välkommen att visa en dag det blåser lite mer... :wink:
Många båtar har jag inte kappseglat men tillräckligt många för att våga hävda att man med lätthet kan häva ett uppskär om släpper lägajen i tid. Med tidigare båtar råkade jag ut för uppskär, innan jag hade lärt mig tekniken. Med min nuvarande båt har jag inte haft ett enda uppskär på 34 år, varken under kappsegling, havssegling eller skärgårdssegling. Däremot har jag varit med om att systerbåtar, båtar av samma klass som min, som legat intill mig och drabbats av samma vindby har skurit upp, medan vi har kunnat fortsätta med fladdrande spinnacker, som snabbt skotats hem och fyllt igen. Och vi har vunnit flera båtlängder.

Hör av dig när jag har kommit på plats igen, så ska jag demonstrera!

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 16 aug 2009, 09:47

Brendan, det går inte att jämföra en familjebåt med en racemaskin. Om båten är tillräcklig extrem kan den få rodersläpp även med bara stor och fock.

Den båt som seglade upp på land på filmen var dessutom på väg att göra en kinesare, dvs broacha båten åt fel håll. Det krävs mod att hissa spinken i 14 m/s. Men är det räjs är det.

Det som förvånar mest var det lilla asshole till kameraman som satt passivt och filmade båt efter båt som gick på grundet, istället för att försöka varna båtägarna som tog den passagen.

Det måste vara en Göteborgare...

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 16 aug 2009, 09:58

Mr Q skrev:Brendan, det går inte att jämföra en familjebåt med en racemaskin. Om båten är tillräcklig extrem kan den få rodersläpp även med bara stor och fock.

Den båt som seglade upp på land på filmen var dessutom på väg att göra en kinesare, dvs broacha båten åt fel håll. Det krävs mod att hissa spinken i 14 m/s. Men är det räjs är det.

Det som förvånar mest var det lilla asshole till kameraman som satt passivt och filmade båt efter båt som gick på grundet, istället för att försöka varna båtägarna som tog den passagen.

Det måste vara en Göteborgare...
Det är alldeles riktigt att extrema racerbåtar skär upp lättare. Men jag har sett att även på sådana båtar missar man att lätta på lägajen i tid. Detta är något som inte lärs ut av någon anledning.

Det faller väl ingen som helst skugga på kameramannen? Kappseglarna måste väl för höge farao kunna navigera utan att ta hjälp från amatörer från land. Du måste vara stockholmare så konstiga åsikter som du för till torgs.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » sön 16 aug 2009, 10:30

Jag tycker det är märkligt att man kan tillåta en bana som inte är öppen för alla. Ett djupgående på 2,5 meter eller mer på en 40-fotare är inte ovanligt nu för tiden och medför definitivt begränsningar om man har en banbeskrivning som enbart (?) består av 'Tjörn om styrbord'. Med min 35-fotare som sticker 1,8 skulle jag ha helt andra möjligheter. Och den drygt 40-fotare jag en gång hade, stack bara 1,7...
Det handlar här inte om att kunna navigera eller inte, det handlar om viljan att vinna men där ges inte alla samma chans.

Det är heller ingen bra propaganda för seglingssporten med händelser som dom som kan ses på youtube-klippen. Med en lämplig presentation på t.ex AB:s hemsida skulle det enkelt kunna fungera som argument för både båtskatt och båtkörkort och att polis/kbv ska ges möjligheter till slumpmässiga kontroller av båtfolket och ev annat jävelskap som man kan vilja hitta på.

:o
/T

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 16 aug 2009, 11:01

T skrev:Jag tycker det är märkligt att man kan tillåta en bana som inte är öppen för alla. Ett djupgående på 2,5 meter eller mer på en 40-fotare är inte ovanligt nu för tiden och medför definitivt begränsningar om man har en banbeskrivning som enbart (?) består av 'Tjörn om styrbord'. Med min 35-fotare som sticker 1,8 skulle jag ha helt andra möjligheter. Och den drygt 40-fotare jag en gång hade, stack bara 1,7...
Det handlar här inte om att kunna navigera eller inte, det handlar om viljan att vinna men där ges inte alla samma chans.

Det är heller ingen bra propaganda för seglingssporten med händelser som dom som kan ses på youtube-klippen. Med en lämplig presentation på t.ex AB:s hemsida skulle det enkelt kunna fungera som argument för både båtskatt och båtkörkort och att polis/kbv ska ges möjligheter till slumpmässiga kontroller av båtfolket och ev annat jävelskap som man kan vilja hitta på.

:o
/T

Jag håller med. Ledningen för Tjörn Runt är obenägna att införa banbegränsningar i Tjörn Runt.
En annan egendomlighet är att försäkringsbolagen som har villkor som uteslutar att de gäller vid kappsegling, gör undantag för Tjörn Runt. De borde i stället ställa specifika krav på sina försäkringstagare att antingen hålla sig borta från vissa passager eller att teckna en tilläggsförsäkring. Detta skulle antagligen orsaka förnuftigare banbegränsningar. Snabbt.

De flesta grundstötningar som visas på: http://www.youtube.com/watch?v=z1s4qoYKCqM beror på att rorsman inte lärt sig hemläxan, nämligen att veta EXAKT var de två stenarna i det smala sundet ligget. Här handlar det om att inte ligga mer än enstaka metrar vid sidan av djuprännan med båtar som sticker mer än 2 meter.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 16 aug 2009, 11:54

Brendan skrev: ...
Hör av dig när jag har kommit på plats igen, så ska jag demonstrera!
Och hur ska jag veta när du har kommit på plats igen tänkte du..?

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 16 aug 2009, 16:30

Hemsk video att skåda! Ren misshandel av dyra fina båtar som antagligen får repareras för dyra penningar. Hoppas de inte är försäkrade i mitt försäkringsbolag, och hoppas egentligen att inte något bolag accepterar att försäkra dem.

Om man ger sin in för att länsa igenom ett såpass smalt sund så får man faktiskt förutsätta att man känner vattnen så att detta inte sker, eller ? Men här går ju båt efter båt "avsiktligt" på grund våldsamt.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 16 aug 2009, 16:52

Ja och bara på andra sidan holmen, "bakom ryggen" på kameran, så är det inga som helst problem att gå med större båt. Det får plats flera i bredd där. Men det är ju jakten på enstaka metrar som gör det.

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » sön 16 aug 2009, 18:38

Mycket kunnigt folk här som vanligt, som vet precis hur man skall släppa på skotet och köra genom sundet :D

Men nu satt väl ingen av er på en modern 40-fotare med spinnaker i lördags???

Lite fakta i målet:
- Man måste välja denna väg om man vill vinna. Den är närmast. Alla vet det. Om man nu inte har en gennakerbåt och inte kan ta denna väg.
- Alla båtar på filmerna har koll på båt, boathandling, trim & nav. De är bland de 20-30 större kölbåtar som kappseglar aktivt.
- Vinden var svår, med vindceller som innehöll 10-15 gradiga vrid vilket gjorde plattläns vansklig.
- Många faktorer påverkar. Ofta andra båtar.
- Det går fort. 10-12 knop. Hur många av er har navigerat med ovanståpende begränsningar i dessa farter?

Folk går in i dessa situationer med en kalkylerad risk. Av 50 stora båtar som gick här gick kanske 10 på. det är 20% chans. I jakt på en bra placering så tycker folk att det är värt det?

Jag tycker inte seglingen blir rättvis när folk som är rädda om sina båtar (och besättningar) inte kan välja närmaste vägen. Då åligger det tävlingsledningen att lägga en bana som ger samma förutsättingar för alla tävlande. Det gjorde man ju vid Björholmen?

Men debatten är het. Just nu 54% som vill ha banbegränsning (eller en boj i havet vid Martsrand) som ger mer trättvis segling.
http://www.blur.se/2009/08/16/tjorn-run ... hon-derby/

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » sön 16 aug 2009, 18:43

Brendan skrev:Med min nuvarande båt har jag inte haft ett enda uppskär på 34 år, varken under kappsegling, havssegling eller skärgårdssegling.
Imponerande... Men då har du antagligen tagit ner lite för tidigt eller kört med mycket fladder i onödan? Man kan inte få ut 100% av fartpotentialen ur en båt utan att broacha då och då. Hur vet du då var gränsen går?

Vi hade två rejäla broachar i lördags, men snittade ändå 11 knop på undanvinden. Toppade 15. Ganska nice. Och det är inte särskilt farligt att broacha (om det inte är en ö i vägen vill säga).

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 16 aug 2009, 18:54

Intressant omrästning på Blur. Tyvärr är det litet av std jargongen bland wannabe rika kappseglare.

-Jaså skörade du två spinnakers idag. Coolt!
-Dammade på grund i 12 knop? Jamen då missade du ju första rundan skumpa på Stenungssundsbadet! Too bad asså.

Att båtägaren får kölreparation för närmare 50 tuss är ju totalt irrelevant. Om det ens går att laga.

-Vi pratar aldrig om pengar! Det är regeln.

Det får en att tänka på Jens Lapidus bok "Snabba Cash". JW ville så gärna vara med i socitetseliten. Svarttaxi och kokainförsäljning gav honom en biljett in i de fina salongerna.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » sön 16 aug 2009, 19:02

Fast är det inte lite av grejjen ändå, att det inte är en "snitslad bana" och att olika vägval är en del av kappseglingen? Som publik tycker jag det är intressantare att följa när båtarna väljer olika vägar.

Tordmulen
Platinamedlem

Inlägg av Tordmulen » sön 16 aug 2009, 19:04

Beklämmande att se dessa chansningar för att vinna ett race! tveksamt om det är att visa ett gott sjömanskap.

Camilla
Trogen medlem

Inlägg av Camilla » sön 16 aug 2009, 19:05

Man får tänka på besättningen också. Att broacha är inte alls roligt.
Senast redigerad av 2 Camilla, redigerad totalt 0 gång.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 16 aug 2009, 19:06

Ja du Mr Q, wanna be var nog ordet..:)
Man måste inte vara rik för att kappsegla, sponsring funkar med.

Grattis Blur till en bra placering och en gruppvinst!

Skriv svar