Många båtar har jag inte kappseglat men tillräckligt många för att våga hävda att man med lätthet kan häva ett uppskär om släpper lägajen i tid. Med tidigare båtar råkade jag ut för uppskär, innan jag hade lärt mig tekniken. Med min nuvarande båt har jag inte haft ett enda uppskär på 34 år, varken under kappsegling, havssegling eller skärgårdssegling. Däremot har jag varit med om att systerbåtar, båtar av samma klass som min, som legat intill mig och drabbats av samma vindby har skurit upp, medan vi har kunnat fortsätta med fladdrande spinnacker, som snabbt skotats hem och fyllt igen. Och vi har vunnit flera båtlängder.SWE54 skrev:Brendan skrev:Varje gång jag ser båtar skära upp okontrollerat vid spinnakersegling blir jag lika förvånad. Det är ju så elementärt och enkelt att häva genom att ha gajarna ordentligt suggade och inte segla med fast lägaj. Man måste vara beredd att släppa lägajen vid minsta tendens till uppskär.
Du har kappseglat många överriggade, lätta båtar i 10-12 m/s i en trång skärgård?
Det är stor skillnad på båt och båt och det är stor skillnad på att bara segla och kappsegla.
Du är mer än välkommen att visa en dag det blåser lite mer...
Hör av dig när jag har kommit på plats igen, så ska jag demonstrera!