Revning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Revning

Inlägg av Brendan » fre 07 aug 2009, 21:01

Nubben skrev:Men Brendan, nu är ju inte alla som du och alla revar inte alltid mera än halva seglet och alla revar inte först i hård kuling.

På nuvarande båt har jag aldrig behövt mera än ett rev, och de 1,5m av förliket som minskas och den segelyta som kommer med det hålls under god kontroll utan att binda upp den till åtminstone 15m/s. Detta gäller för både laminatstoren och kevlar/kolstoren varav den senare hålls ännu bättre då duken är så styv.

Om man däremot tänker reva ner förliket på ett gammalt dacronsegel med 5m eller mera är det säkert skäl att binda upp duken. Men nu tänkte vi ju inte det så då det är ju onödigt i många fall.
Det är väl bra att frågan belyses så mångsidigt som möjligt? Jag drar bara mitt lilla strå till stacken. Somliga, bland annat jag, behöver använda de hål som segelmakaren förser storsegel med för att binda upp överskottsduken. Andra, kanske du, avstår från hålen, eftersom du är säker på att aldrig behöva dem?

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: Revning

Inlägg av Nubben » fre 07 aug 2009, 21:20

Brendan skrev: Det är väl bra att frågan belyses så mångsidigt som möjligt? Jag drar bara mitt lilla strå till stacken. Somliga, bland annat jag, behöver använda de hål som segelmakaren förser storsegel med för att binda upp överskottsduken. Andra, kanske du, avstår från hålen, eftersom du är säker på att aldrig behöva dem?
Jag avstår att använda dem då det inte behövts tillsvidare, jag har dock ett rep tillhanda för den dagen då detta kommer att behövas. Däremot påpekar jag att det långt ifran alltid behövs, eventuellt med över halva storen revad och i hård kuling/storm, men det är väl max 10% av gångerna som man revar som det är en sådan situation. Betydligt vanligare är nog 1 rev i 8-12m/s då det i de flesta fall är totalt onödigt att binda upp överlopps duk.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Revning

Inlägg av stangen » tis 11 aug 2009, 21:37

Lasse M skrev: Snitsigt och simpelt. Tackar för tipset!

Lasse
Väl bekomme! Fick tipset själv av Knotan från Benns. Kört med det i ett par år nu.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Revning

Inlägg av fredrikk » tor 13 aug 2009, 18:03

Jag antar att det sitter en bygel och ett block på var sin sida av bommen för den aktre revöglan. Har ni ett kindblock fast monterat, eller har ni blocket på en skena? Om det är fast monterat, hur skall det sitta i förhållande till revöglan? För det skall väl dra nedåt/bakåt?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Revning

Inlägg av stangen » tor 13 aug 2009, 18:14

Jag har fäst revlinorna med timmermansstek på bommen. Sedan går den upp genom revöglan och ner till blocken i bomfästet.
Seglet sträcks ner och bak. Beslag är sådant som väger och går sönder.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Revning

Inlägg av fredrikk » tor 13 aug 2009, 19:07

Nu förstår jag inte riktigt. Timmermansstek är jag med på, men det borde väl finnas ågot block med innan blocket vid bomfästet? Eller sitter det i bomnocken?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Revning

Inlägg av stangen » tor 13 aug 2009, 20:30

fredrikk skrev:Nu förstår jag inte riktigt. Timmermansstek är jag med på, men det borde väl finnas ågot block med innan blocket vid bomfästet? Eller sitter det i bomnocken?
Jepp. I nocken sitter tre trissor: rev 1, uthal och rev 2.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar