Revning
Revning
Testade revet i storseglet på min nyinköpta Birdie 24:a.
Det är modellen med en metallögla vid mastliket och en tamp i bommen som kan träs genom en öljett i seglets akterlik.
Är det tänkt att man bara skall ställa sig vid masten medan fallet släpps och kroka i metallöglan mot bommen för hand?
Känns som att det skulle vara besvärligt om det verkligen blåste mycket.
Det är modellen med en metallögla vid mastliket och en tamp i bommen som kan träs genom en öljett i seglets akterlik.
Är det tänkt att man bara skall ställa sig vid masten medan fallet släpps och kroka i metallöglan mot bommen för hand?
Känns som att det skulle vara besvärligt om det verkligen blåste mycket.
Re: Revning
Ja, i princip är det så.
Jag drar alltid ner fal, rev och trimlinor till sittbrunnen för att jag skall slippa gå fram på däck när jag skall reva mm. Större risk på en liten båt, speciellt om man seglar själv, som jag i stort sett alltid gör.
På bifogade bilder kan man ana hur jag gjore på en tidigare båt - en havsfidra.
Jag har på några båtar gjort en snikvariant. Dvs en lina för föriket och en lina för akterliket. Det finns ju en del färdiga och mer komplicerade system
.
tommy
Jag drar alltid ner fal, rev och trimlinor till sittbrunnen för att jag skall slippa gå fram på däck när jag skall reva mm. Större risk på en liten båt, speciellt om man seglar själv, som jag i stort sett alltid gör.
På bifogade bilder kan man ana hur jag gjore på en tidigare båt - en havsfidra.
Jag har på några båtar gjort en snikvariant. Dvs en lina för föriket och en lina för akterliket. Det finns ju en del färdiga och mer komplicerade system
.
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Re: Revning
Ja, precis så gör man. Släpp fallet, fäst öglan, sträck fallet och avsluta med att spänna revlinan i bommen.
Om man känner att det är olustigt att gå upp på däck när man revar, så kan man alltid fixa en tam till så att man slipper gå fram och haka i. Tänk bara på att den inte skall dra akteröver utan lite svagt för över.
Om man känner att det är olustigt att gå upp på däck när man revar, så kan man alltid fixa en tam till så att man slipper gå fram och haka i. Tänk bara på att den inte skall dra akteröver utan lite svagt för över.
Senast redigerad av 1 MartinM, redigerad totalt 0 gånger.
Re: Revning
Hittade ytterligare en bild på arrangemanget av revlinorna på min havsfidra-
tommy
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Re: Revning
Hej!
Fixade till singelrev på båda reven för ett antal år sedan på min Birdie 32. Det har jag aldrig ångrat. Inte var det svårt heller, men det är klart att jag skulle spegelvända hela system innan jag blev klar. Övning ger färdighet.
Ritningen som jag jobbade efter fanns, om jag inte missminner mig, i Segling nr 7 1977. Men det kan ha varit -87, -97. Nummret på tidningen stämmer i alla fall, för det hade samma siffra som året.
Om du inte kan få tag på tidningen så skicka ett PM så ska jag försöka få tag på den och faxa dig.
Ha de
Kenta
Det var lättare förr - längre tillbaka
Fixade till singelrev på båda reven för ett antal år sedan på min Birdie 32. Det har jag aldrig ångrat. Inte var det svårt heller, men det är klart att jag skulle spegelvända hela system innan jag blev klar. Övning ger färdighet.
Ritningen som jag jobbade efter fanns, om jag inte missminner mig, i Segling nr 7 1977. Men det kan ha varit -87, -97. Nummret på tidningen stämmer i alla fall, för det hade samma siffra som året.
Om du inte kan få tag på tidningen så skicka ett PM så ska jag försöka få tag på den och faxa dig.
Ha de
Kenta
Det var lättare förr - längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!
Re: Revning
Här är två varianter.
En enkel
Och en med utväxling/utjämningsblock.
Den här har jag på min och den funkar väldigt bra.
En enkel
Och en med utväxling/utjämningsblock.
Den här har jag på min och den funkar väldigt bra.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Re: Revning
Jag kör den övre enkla varianten, fungerar hur bra som helst. Vid lucknedgången har jag två oväxlade fallvinschar, med bb´s släpper jag sakta ned storsegelfallet, med sb´s sträcker jag efter revet. Man får en väldig kraft i revningen tack vare utväxlingen som blir i och med att revlinan går upp och ned i seglet två ggr. Bäst är om man sätta ett block för revlinan i den främre revpunkten, friktionen blir väldigt stor om man bara drar linan genom öljetten vid mastliket. I bakre öljetten behövs inget block, där går det lätt ändå.SWE54 skrev:Här är två varianter.
En enkel
Och en med utväxling/utjämningsblock.
Den här har jag på min och den funkar väldigt bra.
Jag har två singelrev, ett för första, ett för andra revet. Jag har lagt det ena revets block på bb sida av seglet, det andra på sb, så inte linorna trasslar in sig i varandra.
Övar man lite på att reva så här så behöver man inte ens gå upp helt i vind när man gör det, lite vindtryck i seglet går bra.
En förutsättning för att det ska funka är att man kan dra revlinan både på ovansidan och på undersidan av hjulen fram på bommen.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Re: Revning
Vi har som Guitar, dvs ett singelrev per rev i seglet, typ 2 toti alltså.
Tyvärr har vi aldrig nyttjat revet, vilket är mera en svaghet från skippern. Vi kör med fullt ställ upp till 11-12 m/s, dock med fock istället för genua. Det nya storseglet har gjort stor skillnad att man kan planka ut det.
Tyvärr har vi aldrig nyttjat revet, vilket är mera en svaghet från skippern. Vi kör med fullt ställ upp till 11-12 m/s, dock med fock istället för genua. Det nya storseglet har gjort stor skillnad att man kan planka ut det.
Re: Revning
Har revningen ordnat delvis som ett enlinerev. Hoppar dock över vändan upp till främre revöglan och går direkt ner efter masten och bakåt mot sittbrunn. Naturligtvis skulle jag gärna vilja ha det ordnat som SWE54 beskriver. Problemet är att det sitter en travarspärr i likrännan någon decimeter upp från bommen och hindrar seglet från att "spåra ur" eftersom likrännan är bredare längst ner. Vid revning måste man därför kravla upp på däck och pilla tillbaka spärren släppa förbi någon eller några travare och sedan kroka i revöglan. Finns det någon patentlösning på detta?
Lasse
Lasse
Re: Revning
Jepp. Jag har som du. Försökt med enkel skiss visa hur jag har det. Travarna upp till revöglan sitter i en tamp (röd) med anpassad längd. När seglet är hissat och sträckt sträcker de seglet mot masten.Lasse M skrev:Finns det någon patentlösning på detta?
Lasse
När du revar slackar den röda tampen så du kan ta hem på revtampen i halshornet.
Runt masten har jag liten tamp (blå på bild) som stoppar travarna från att rappa ur.
- Bilagor
-
- Reef.jpg (9.24 KiB) Visad 6123 gånger
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Re: Revning
KISS! (keep it simple Sir!) Det enklaste är att gå upp på rufftaket och kroka i revöglan i halshornskroken. Man måste ju ändå upp på rufftaket för att beslå överskottsduken.
Re: Revning
Vem har sagt att man måste beslå överskottsduken?Brendan skrev:KISS! (keep it simple Sir!) Det enklaste är att gå upp på rufftaket och kroka i revöglan i halshornskroken. Man måste ju ändå upp på rufftaket för att beslå överskottsduken.
Re: Revning
För egen del skulle jag inte kunna tänka mig att segla i hård kuling med mer än halva storsegletNubben skrev:Vem har sagt att man måste beslå överskottsduken?Brendan skrev:KISS! (keep it simple Sir!) Det enklaste är att gå upp på rufftaket och kroka i revöglan i halshornskroken. Man måste ju ändå upp på rufftaket för att beslå överskottsduken.
vilt fladdrande. Självklart måste överskottsduken tas om hand på något sätt. Somliga
anser att man kan hålla den på plats med lazy-jacks om man har fullattor. Fan tro't.
Re: Revning
Men Brendan, nu är ju inte alla som du och alla revar inte alltid mera än halva seglet och alla revar inte först i hård kuling.Brendan skrev:För egen del skulle jag inte kunna tänka mig att segla i hård kuling med mer än halva storsegletNubben skrev:Vem har sagt att man måste beslå överskottsduken?Brendan skrev:KISS! (keep it simple Sir!) Det enklaste är att gå upp på rufftaket och kroka i revöglan i halshornskroken. Man måste ju ändå upp på rufftaket för att beslå överskottsduken.
vilt fladdrande. Självklart måste överskottsduken tas om hand på något sätt. Somliga
anser att man kan hålla den på plats med lazy-jacks om man har fullattor. Fan tro't.
På nuvarande båt har jag aldrig behövt mera än ett rev, och de 1,5m av förliket som minskas och den segelyta som kommer med det hålls under god kontroll utan att binda upp den till åtminstone 15m/s. Detta gäller för både laminatstoren och kevlar/kolstoren varav den senare hålls ännu bättre då duken är så styv.
Om man däremot tänker reva ner förliket på ett gammalt dacronsegel med 5m eller mera är det säkert skäl att binda upp duken. Men nu tänkte vi ju inte det så då det är ju onödigt i många fall.
Re: Revning
Snitsigt och simpelt. Tackar för tipset!stangen skrev:Jepp. Jag har som du. Försökt med enkel skiss visa hur jag har det. Travarna upp till revöglan sitter i en tamp (röd) med anpassad längd. När seglet är hissat och sträckt sträcker de seglet mot masten.
När du revar slackar den röda tampen så du kan ta hem på revtampen i halshornet.
Runt masten har jag liten tamp (blå på bild) som stoppar travarna från att rappa ur.
Lasse