Revning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
tamb
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 13 nov 2008, 18:53

Revning

Inlägg av tamb » lör 01 aug 2009, 22:47

Testade revet i storseglet på min nyinköpta Birdie 24:a.

Det är modellen med en metallögla vid mastliket och en tamp i bommen som kan träs genom en öljett i seglets akterlik.
Är det tänkt att man bara skall ställa sig vid masten medan fallet släpps och kroka i metallöglan mot bommen för hand?
Känns som att det skulle vara besvärligt om det verkligen blåste mycket.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Revning

Inlägg av toaen » sön 02 aug 2009, 04:45

Ja, i princip är det så.

Jag drar alltid ner fal, rev och trimlinor till sittbrunnen för att jag skall slippa gå fram på däck när jag skall reva mm. Större risk på en liten båt, speciellt om man seglar själv, som jag i stort sett alltid gör.

På bifogade bilder kan man ana hur jag gjore på en tidigare båt - en havsfidra.

Jag har på några båtar gjort en snikvariant. Dvs en lina för föriket och en lina för akterliket. Det finns ju en del färdiga och mer komplicerade system
.
tommy
Bilagor
V_avl_bb_50.jpg
dogghause_50.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Re: Revning

Inlägg av MartinM » sön 02 aug 2009, 08:21

Ja, precis så gör man. Släpp fallet, fäst öglan, sträck fallet och avsluta med att spänna revlinan i bommen.

Om man känner att det är olustigt att gå upp på däck när man revar, så kan man alltid fixa en tam till så att man slipper gå fram och haka i. Tänk bara på att den inte skall dra akteröver utan lite svagt för över.
Senast redigerad av 1 MartinM, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Revning

Inlägg av toaen » sön 02 aug 2009, 15:30

Hittade ytterligare en bild på arrangemanget av revlinorna på min havsfidra-

tommy
Bilagor
ruff_o_d_ck_f_r_ver_50.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Revning

Inlägg av Kenta » tis 04 aug 2009, 12:13

Hej!
Fixade till singelrev på båda reven för ett antal år sedan på min Birdie 32. Det har jag aldrig ångrat. Inte var det svårt heller, men det är klart att jag skulle spegelvända hela system innan jag blev klar. Övning ger färdighet.
Ritningen som jag jobbade efter fanns, om jag inte missminner mig, i Segling nr 7 1977. Men det kan ha varit -87, -97. Nummret på tidningen stämmer i alla fall, för det hade samma siffra som året.
Om du inte kan få tag på tidningen så skicka ett PM så ska jag försöka få tag på den och faxa dig.

Ha de
Kenta
Det var lättare förr - längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Revning

Inlägg av SWE54 » tis 04 aug 2009, 12:25

Här är två varianter.
enlinerev.jpg
enlinerev.jpg (5.47 KiB) Visad 6463 gånger
En enkel
singlelinereef2.JPG
singlelinereef2.JPG (9.49 KiB) Visad 6465 gånger
Och en med utväxling/utjämningsblock.
Den här har jag på min och den funkar väldigt bra.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Revning

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 07 aug 2009, 10:50

SWE54 skrev:Här är två varianter.
enlinerev.jpg
En enkel
singlelinereef2.JPG
Och en med utväxling/utjämningsblock.
Den här har jag på min och den funkar väldigt bra.
Jag kör den övre enkla varianten, fungerar hur bra som helst. Vid lucknedgången har jag två oväxlade fallvinschar, med bb´s släpper jag sakta ned storsegelfallet, med sb´s sträcker jag efter revet. Man får en väldig kraft i revningen tack vare utväxlingen som blir i och med att revlinan går upp och ned i seglet två ggr. Bäst är om man sätta ett block för revlinan i den främre revpunkten, friktionen blir väldigt stor om man bara drar linan genom öljetten vid mastliket. I bakre öljetten behövs inget block, där går det lätt ändå.

Jag har två singelrev, ett för första, ett för andra revet. Jag har lagt det ena revets block på bb sida av seglet, det andra på sb, så inte linorna trasslar in sig i varandra.

Övar man lite på att reva så här så behöver man inte ens gå upp helt i vind när man gör det, lite vindtryck i seglet går bra.

En förutsättning för att det ska funka är att man kan dra revlinan både på ovansidan och på undersidan av hjulen fram på bommen.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Revning

Inlägg av Mr Q » fre 07 aug 2009, 12:25

Vi har som Guitar, dvs ett singelrev per rev i seglet, typ 2 toti alltså.

Tyvärr har vi aldrig nyttjat revet, vilket är mera en svaghet från skippern. :oops: Vi kör med fullt ställ upp till 11-12 m/s, dock med fock istället för genua. Det nya storseglet har gjort stor skillnad att man kan planka ut det.

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Revning

Inlägg av Lasse M » fre 07 aug 2009, 15:07

Har revningen ordnat delvis som ett enlinerev. Hoppar dock över vändan upp till främre revöglan och går direkt ner efter masten och bakåt mot sittbrunn. Naturligtvis skulle jag gärna vilja ha det ordnat som SWE54 beskriver. Problemet är att det sitter en travarspärr i likrännan någon decimeter upp från bommen och hindrar seglet från att "spåra ur" eftersom likrännan är bredare längst ner. Vid revning måste man därför kravla upp på däck och pilla tillbaka spärren släppa förbi någon eller några travare och sedan kroka i revöglan. Finns det någon patentlösning på detta?

Lasse

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Revning

Inlägg av stangen » fre 07 aug 2009, 15:28

Lasse M skrev:Finns det någon patentlösning på detta?
Lasse
Jepp. Jag har som du. Försökt med enkel skiss visa hur jag har det. Travarna upp till revöglan sitter i en tamp (röd) med anpassad längd. När seglet är hissat och sträckt sträcker de seglet mot masten.
När du revar slackar den röda tampen så du kan ta hem på revtampen i halshornet.
Runt masten har jag liten tamp (blå på bild) som stoppar travarna från att rappa ur.
Bilagor
Reef.jpg
Reef.jpg (9.24 KiB) Visad 6094 gånger
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Revning

Inlägg av Brendan » fre 07 aug 2009, 16:12

KISS! (keep it simple Sir!) Det enklaste är att gå upp på rufftaket och kroka i revöglan i halshornskroken. Man måste ju ändå upp på rufftaket för att beslå överskottsduken.

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: Revning

Inlägg av Nubben » fre 07 aug 2009, 17:56

Brendan skrev:KISS! (keep it simple Sir!) Det enklaste är att gå upp på rufftaket och kroka i revöglan i halshornskroken. Man måste ju ändå upp på rufftaket för att beslå överskottsduken.
Vem har sagt att man måste beslå överskottsduken?

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Revning

Inlägg av Brendan » fre 07 aug 2009, 19:17

Nubben skrev:
Brendan skrev:KISS! (keep it simple Sir!) Det enklaste är att gå upp på rufftaket och kroka i revöglan i halshornskroken. Man måste ju ändå upp på rufftaket för att beslå överskottsduken.
Vem har sagt att man måste beslå överskottsduken?
För egen del skulle jag inte kunna tänka mig att segla i hård kuling med mer än halva storseglet
vilt fladdrande. Självklart måste överskottsduken tas om hand på något sätt. Somliga
anser att man kan hålla den på plats med lazy-jacks om man har fullattor. Fan tro't.

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: Revning

Inlägg av Nubben » fre 07 aug 2009, 19:51

Brendan skrev:
Nubben skrev:
Brendan skrev:KISS! (keep it simple Sir!) Det enklaste är att gå upp på rufftaket och kroka i revöglan i halshornskroken. Man måste ju ändå upp på rufftaket för att beslå överskottsduken.
Vem har sagt att man måste beslå överskottsduken?
För egen del skulle jag inte kunna tänka mig att segla i hård kuling med mer än halva storseglet
vilt fladdrande. Självklart måste överskottsduken tas om hand på något sätt. Somliga
anser att man kan hålla den på plats med lazy-jacks om man har fullattor. Fan tro't.
Men Brendan, nu är ju inte alla som du och alla revar inte alltid mera än halva seglet och alla revar inte först i hård kuling.

På nuvarande båt har jag aldrig behövt mera än ett rev, och de 1,5m av förliket som minskas och den segelyta som kommer med det hålls under god kontroll utan att binda upp den till åtminstone 15m/s. Detta gäller för både laminatstoren och kevlar/kolstoren varav den senare hålls ännu bättre då duken är så styv.

Om man däremot tänker reva ner förliket på ett gammalt dacronsegel med 5m eller mera är det säkert skäl att binda upp duken. Men nu tänkte vi ju inte det så då det är ju onödigt i många fall.

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Revning

Inlägg av Lasse M » fre 07 aug 2009, 19:57

stangen skrev:Jepp. Jag har som du. Försökt med enkel skiss visa hur jag har det. Travarna upp till revöglan sitter i en tamp (röd) med anpassad längd. När seglet är hissat och sträckt sträcker de seglet mot masten.
När du revar slackar den röda tampen så du kan ta hem på revtampen i halshornet.
Runt masten har jag liten tamp (blå på bild) som stoppar travarna från att rappa ur.
Snitsigt och simpelt. Tackar för tipset!

Lasse

Skriv svar