Plottern är förvisso inhandlad i USA men nog skall väl mjukvaran var densamma

Lasse
Nix, detta är inte valt. Helt omöjligt att få en "fix" med denna funktion förkryssad.Jaramaz skrev:När din plotter letade efter 122 - hade du slagit till "require WAAS" då?
Jag tolkar det annorlunda! Den knapp som är upplyst, i ditt fall 3D, talar om status på aktuellt fix. På min burk vid start så blir först 2D upplyst och sedan slocknar den och 3D tänds. Däremot så har aldrig WAAS lyst, inte ens varit i närheten av en blink.Jaramaz skrev:I satellit-vyn finns det tre som boxar: 2D, 3D och WAAS. i den medföljande bilden är 2D och WAAS markerade med samma färg, medan 3D har en avvikande färg. En rimlig tolkning är att både 2D och WAAS är på, medan 3D inte är på (tror jag att jag ställt av på ett annat ställe i menyerna).
Laddade ner 2.4.0 inför den här säsongen men såg igår att 2.5.0 nu fanns för nedladdning. Kul att de fortfarande uppdaterar mjukvaran trots att nästa generations plottrar marknadsförs ganska hårt. Skillnaderna verkade dock inte vara så stora om man inte hade ekolod.Jaramaz skrev:Fö är den senaste programvaran 2.4.0 (eller 2.4.2 beta), som man kan roa sig lite med. Finns på Lowrances hemsida!
Aha! Där är den, jag fick upp den en gång, men kunde inte hitta den senare. Trodde jag blandade samman plottern med något annat.Lasse M skrev: Finns ytterligare en skärmsida med satellitinfo (tror inte den finns beskriven i den helt hopplösa manualen...) Dubbelklicka på pil ned så dyker den upp.
Låter som en bättre tolkning. Fint att det framgår så bra i manualen .... konstigt att Lowrance har en plotter som är bättre, och har fler egenskaper, än vad som framgår av manualen!Lasse M skrev:Jag tolkar det annorlunda! Den knapp som är upplyst, i ditt fall 3D, talar om status på aktuellt fix. På min burk vid start så blir först 2D upplyst och sedan slocknar den och 3D tänds. Däremot så har aldrig WAAS lyst, inte ens varit i närheten av en blink.Jaramaz skrev:I satellit-vyn finns det tre som boxar: 2D, 3D och WAAS. i den medföljande bilden är 2D och WAAS markerade med samma färg, medan 3D har en avvikande färg. En rimlig tolkning är att både 2D och WAAS är på, medan 3D inte är på (tror jag att jag ställt av på ett annat ställe i menyerna)
Ännu bättre! Tack! Jag tror att nästa generations plottrar (HDM) är samma som x200c-serien (GLobalMap?), med lite annan förpackning och lite snabbare processor, så HDM skall nu klara Platinum+. Vad man nu skall med det till! (OK, kan vara bra då man skall gå in i stora hamnar).Lasse M skrev: Laddade ner 2.4.0 inför den här säsongen men såg igår att 2.5.0 nu fanns för nedladdning. Kul att de fortfarande uppdaterar mjukvaran trots att nästa generations plottrar marknadsförs ganska hårt. Skillnaderna verkade dock inte vara så stora om man inte hade ekolod.
Lasse
Flertalet plotters verkar göra så dvs använder WAAS/EGNOS om kvaliteten på signalen är god annars struntar man i den. Man kan se när man startar plottern att den hittar en EGNOS-satellit men när den sen låser så finns inte EGNOS-satelliten inte med - signalen var för dålig.Jaramaz skrev:... uses WAAS automatically, but doesn't require it to yield a position
Har kollat på just detta under uppstarten men den Lowranceapparat som jag har letar enbart efter satellit 122 samt de icke stationära. Hade jag haft båten på Barbados hade det säkert fungerat helt ok men i Östersjön så fungerar det inte alls. EGNOS hit eller dit spelar väl kanske inte så stor roll, se andra trådar, men det skulle va kul om det kunde funka någon gång!bosseh skrev:Man kan se när man startar plottern att den hittar en EGNOS-satellit men när den sen låser så finns inte EGNOS-satelliten inte med - signalen var för dålig.
Bra, då vet du vart du ska segla i höst!Lasse M skrev: Hade jag haft båten på Barbados hade det säkert fungerat helt ok
Lasse M skrev:
Har kollat på just detta under uppstarten men den Lowranceapparat som jag har letar enbart efter satellit 122 samt de icke stationära. Hade jag haft båten på Barbados hade det säkert fungerat helt ok men i Östersjön så fungerar det inte alls. EGNOS hit eller dit spelar väl kanske inte så stor roll, se andra trådar, men det skulle va kul om det kunde funka någon gång!
Lasse
Jodå, det har jag gjort men ingen skillnad.Jaramaz skrev:Du har förstås initierat om GPS:n?
Har kontaktat Lowrance i USA via deras supportlänkar på hemsidan. Fick svar inom 24 timmar men tyvärr a´la goddag yxskaft. Skickade då tillbaka en ny förfågan och påpekade att de inte svarat på min fråga och förklarade ytterligare en gång min frågeställning. Även detta resulterade i ett snabbt svar, inom 24 timmar, men oxå detta "goddag yxskaft" men den här gången v2.0... Återigen ett mail tillbaka till Lowrance där jag i lite skarpare ordalag påpekade att jag faktiskt ville ha ett svar på min fråga och inte något svammel om något i sammanhanget icke relevant spörsmål. Nu fick jag vänta några dagar innan ett svar dök upp i form av "goddag yxskaft v3.0". Någon mera kontakt har icke tagits och det skall bli spännade att höra vad Jaramaz får för besked.Jaramaz skrev:Mycket av detta är spekulationer, gissningar och rykten. Då är det naturligt att ta kontakt med Lowrance direkt. Sagt och gjort, email har sänts.
Lowrance har inte svarar på något email / förfrågan från mig i denna fråga på nu ca 3 veckor. Jag har påminnt ....
Denna brist på reaktion är också något som påpekas på många håll på nätet. Lowrances kundtjänst / helpdesk är helt enkelt inte fungerande, på samma sätt som med de flesta tillverkare av alla möjliga grunkor i vår tillvaro.