Ta bort maskeringstejp
Ta bort maskeringstejp
Tog fel sorts maskeringstejp vid ett jobb. Nu sitter den som berget på gelcoaten. Hopplöst... Eller?
Vad är bästa trixen för att få bort den? Tacksam för idéer och hjälp.
Vad är bästa trixen för att få bort den? Tacksam för idéer och hjälp.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
Re: Ta bort maskeringstejp
Som vanligt vet jag inte. Men om du har något kvar utav tejpen - då kan du kanske
testa lite olika medel för att se vad som kan lösa upp den sortens lim eller klister
som är använt på tejpen då........
Hoppas då du finner något som inte skadar coaten.
testa lite olika medel för att se vad som kan lösa upp den sortens lim eller klister
som är använt på tejpen då........
Hoppas då du finner något som inte skadar coaten.
ole
Tack för svar. Lacknafta fungerar bra på tex klistermärken och även här limrester från tejpen när den lossnat.
Men när tejpen sitter kvar är det en annan bollpark.
Aceton och t-röd biter inte. Eller snällare grejer för den delen.
Nu klöser jag mm flisor och varvar med lacknafta. Puh.
Men när tejpen sitter kvar är det en annan bollpark.
Aceton och t-röd biter inte. Eller snällare grejer för den delen.
Nu klöser jag mm flisor och varvar med lacknafta. Puh.
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Hej!
Förr gick det att köpa något som hette Perkloetylen, det brukade fixa limrester från masktape.
Kenta
Det var bättre förr, längre tillbaka.
Förr gick det att köpa något som hette Perkloetylen, det brukade fixa limrester från masktape.
Kenta
Det var bättre förr, längre tillbaka.
Det var bättre förr, längre tillbaka!
Biltema säljer en spray, Label Off, som lär ska funka bra särskilt på plast- och lackytor.
Jag brukar använda ren bensin. Finns hos färghandlaren.
/ALm
/ALm
Kemiskt ren bensin brukar vara det som tar tejp, klistermärken mm. Har också hört att Biltemas Label Off fungerar bra på svåra klisterrester.
Varmluftspistolen kan också gå?
Brukar funka med klistermärken med plastisk framsida men med pappersliknande som mask.tejp vet jag inte...
På prispappar funkar oftast Fru Styrmans hårfön.
Värmen mjuknar upp klistret.
Brukar funka med klistermärken med plastisk framsida men med pappersliknande som mask.tejp vet jag inte...
På prispappar funkar oftast Fru Styrmans hårfön.
Värmen mjuknar upp klistret.
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Och vinnaren år...
Limresterna är inte lika svårt. Lacknafta regerar. Skall testa Label Off mest på skoj dock.
Fungerade galant för att få bort själva tejpen mha japanspackel. Stort tack!styrman skrev:Varmluftspistolen kan också gå?
Limresterna är inte lika svårt. Lacknafta regerar. Skall testa Label Off mest på skoj dock.
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Helt kanon!stangen skrev:Skall testa Label Off mest på skoj dock.
Väl fungerande metod:
Först värmepistol för själva tejpen.
Sedan Label Off spray + vit Scotch Brite svamp för limrester.
Sist trasa med lacknafta för att torka rent efter sprayen.
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Jag har provat många lösningsmedel på limrester, gamla segelsiffror mm och Wax Remover för skidor var det bästa hittills, bättre än Label Off. Finns i välsorterade sportbutiker. Det torkar inte så fort, luktfritt och miljövänligt märkligt nog... en gummiskrapa på det och det går bort ganska enkelt.
Klas Göran Asplund
- Trogen medlem
När det gäller maskeringstape så bör man alltid börja med att lägga på ny tape av samma kvalitet på de klisterrester som blev kvar på underlaget. Tryck till på det gamla klisterresterna och försök lyfta bort. Ofta kommer man lång med rensningen denna väg. Därefter går man på med lämpligt medel. Kemiskt ren bensin är utmärkt, om underlaget tål det.
Skyltfirmorna har ofta olika produkter som man kan få köpa i mindre mängder och prova sig fram. De tar ofta bort gamla stripes på billack. Och jag lovar, det finns ingen som är mera rädd om lackytan än lastbilschaffisar. Duger resultatet för dom så garanterar jag att du också blir nöjd med resultatet.
KGA
Skyltfirmorna har ofta olika produkter som man kan få köpa i mindre mängder och prova sig fram. De tar ofta bort gamla stripes på billack. Och jag lovar, det finns ingen som är mera rädd om lackytan än lastbilschaffisar. Duger resultatet för dom så garanterar jag att du också blir nöjd med resultatet.
KGA