Nord eller färdriktning upp?
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Nord eller färdriktning upp?
Jag har alltid kört med norr uppåt i både papperskorten och i laptop-Fugawit. Men enligt Baylinergrannen är det mycket bättre att ställa om så färdriktningen är uppåt när man kör med en femtums liten plotterskärm.
Hur gör ni?
Hur gör ni?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Re: Nord eller färdriktning upp?
Testa att köra head-up. Kör du i kända vatten känns det bakvänt, är det okända vatten känns det väldigt naturligt. Efter några timmar är det få som kan återgå till nord upp.
Prova tex hur enkelt det blir att titta efter en prick som syns på plottern.
Få kör nord-upp på bilnavigatorn...
Prova tex hur enkelt det blir att titta efter en prick som syns på plottern.
Få kör nord-upp på bilnavigatorn...
Re: Nord eller färdriktning upp?
Här är det nog tycke och smak som gäller. Som "gammal" sjöman är det för mig självklart att ha nord uppåt medans de som mest sprungit i skogen oftast använder färdriktningsmetoden. Gör du det som känns rätt för dig.Guitar Nilsson skrev:Jag har alltid kört med norr uppåt i både papperskorten och i laptop-Fugawit. Men enligt Baylinergrannen är det mycket bättre att ställa om så färdriktningen är uppåt när man kör med en femtums liten plotterskärm.
Hur gör ni?
Mvh
Janne
Re: Nord eller färdriktning upp?
Jag har alltid färdriktning upp på kartplottern, trots att jag inte har några svårigheter med att "vända" min egen projektion då jag tittar på papperskortet.
Jag sitter alltså inte och vrider papperskortet för att linjera den aktuella kursen på kortet med båtens riktning.
Lite knepigt faktiskt, varför gör man olika?
MVH
Håkan
Jag sitter alltså inte och vrider papperskortet för att linjera den aktuella kursen på kortet med båtens riktning.
Lite knepigt faktiskt, varför gör man olika?
MVH
Håkan
En expert i mängden
Re: Nord eller färdriktning upp?
Kör med norr upp. Provade i en vecka med färdriktningen upp, tycker att det hade sina fördelar men nackdelarna var fler.
Färdriktning upp
+ Enkelt att momentant se vart man är vi rak kurs
- Svårt att hålla koll på vindriktningen då den rör sig på plottern hela tiden. (Kappsegling & trånga ställen)
Norr upp
+ Samma som papperskort, enkelt att planera slag o.s.v.
+ Du kan enkelt tänka vart vinden kommer ifrån samt se när den vrider.
- Antagligen lite svårare att lära sig, men man bör ju lära sig att navigera med papperskort och norr uppåt!
Jag trodde att det var så att motorbåtar kör heads up och folk som alltid seglar kör north up!? Men så verkar det inte vara eller har ni mast på motorbåten?
Färdriktning upp
+ Enkelt att momentant se vart man är vi rak kurs
- Svårt att hålla koll på vindriktningen då den rör sig på plottern hela tiden. (Kappsegling & trånga ställen)
Norr upp
+ Samma som papperskort, enkelt att planera slag o.s.v.
+ Du kan enkelt tänka vart vinden kommer ifrån samt se när den vrider.
- Antagligen lite svårare att lära sig, men man bör ju lära sig att navigera med papperskort och norr uppåt!
Jag trodde att det var så att motorbåtar kör heads up och folk som alltid seglar kör north up!? Men så verkar det inte vara eller har ni mast på motorbåten?
Re: Nord eller färdriktning upp?
Kurs upp på min lilla handhållna plotter, norr upp på kortet. Plottern används till "var är jag, finns det något i vägen", kortet till "vart skall jag".
Jag har orienterat, och är självlärd på navigation.
Jag har orienterat, och är självlärd på navigation.
- mariatherese
- Diamantmedlem
- Inlägg: 274
- Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32
Re: Nord eller färdriktning upp?
Vi har bara en handhållen plotter och den huvudsakliga navigeringen görs på sjökort.
Vi kan inte ha head-up för trots att vi numer har en båt som även i fislätt bris gör god fart genom vattnet så har plottern noll koll på vilket håll vi är påväg åt. Jag tror mig minnas att vi ställde ner uppdateringsfrekvensen för att spara batteri, vilket möjligtvis kan göra att den har svårt att hålla koll på åt vilket håll vi är påväg. Iallafall så snurrar kartan runt som en halshuggen höna om man skulle ge sig på head-up. Jag gillar dessutom att ha north up så jag slipper tänka om när jag kastar ett öga på plottern. Men det beror säkert på hur man navigerar. Personligen tittar jag nio gånger på sjökortet, en gång på plottern och då får gärna plottern se ut som sjökortet så jag slipper lägga huvudet på sné.
Vi kan inte ha head-up för trots att vi numer har en båt som även i fislätt bris gör god fart genom vattnet så har plottern noll koll på vilket håll vi är påväg åt. Jag tror mig minnas att vi ställde ner uppdateringsfrekvensen för att spara batteri, vilket möjligtvis kan göra att den har svårt att hålla koll på åt vilket håll vi är påväg. Iallafall så snurrar kartan runt som en halshuggen höna om man skulle ge sig på head-up. Jag gillar dessutom att ha north up så jag slipper tänka om när jag kastar ett öga på plottern. Men det beror säkert på hur man navigerar. Personligen tittar jag nio gånger på sjökortet, en gång på plottern och då får gärna plottern se ut som sjökortet så jag slipper lägga huvudet på sné.
Re: Nord eller färdriktning upp?
Guitar Nilsson skrev:Jag har alltid kört med norr uppåt i både papperskorten och i laptop-Fugawit. Men enligt Baylinergrannen är det mycket bättre att ställa om så färdriktningen är uppåt när man kör med en femtums liten plotterskärm.
Hur gör ni?
Läggningssak, som flera påpekat. Föreslår att du börjar med "North up", som du är van vid, och så kan du experimentera lite. Själv är jag helt tillvand vid "north up" efter mångårig hantering av kort, på papper och dator.
Det ger viss riktiningshjälp med north up, det går nog att få plottern att visa upp till exempel en kurs-pointer som också hjälper till.
Om du ändrar zoom mycket, för att få översikt osv, är det nog mest naturligt med north up, kartor i stor skala är vi helt vana att se på det sättet. Zoomen användes ibland mycket då man lägger upp rutter. Återigen: läggningssak.
Tycker inte att det är så mycket en fråga om skärmstorlek, 5" ger en hyfsad översikt.
Var inte frågan upp i våras, i en ganska hetsig diskussion?
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Re: Nord eller färdriktning upp?
Ja, nog känns norr up, som det bästa. Det är ju så jag kört i 20 år, mestadels med enbart papperskort. I Fugawi testade jag att ha färdriktningen upp, men gillade det inte alls.
Tar man färdriktning upp får man kanske sämre begrepp om när det är vettigast att slå på kryssen. Att ha vinden från samma håll hela tiden i kartbilden känns ju vettigast. Det är ju en parameter som min Baylinergranne inte har alls i sin båtåkarvärld. Han räknar mest jeep-dunkar i sin ruttplanering.
Tar man färdriktning upp får man kanske sämre begrepp om när det är vettigast att slå på kryssen. Att ha vinden från samma håll hela tiden i kartbilden känns ju vettigast. Det är ju en parameter som min Baylinergranne inte har alls i sin båtåkarvärld. Han räknar mest jeep-dunkar i sin ruttplanering.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Re: Nord eller färdriktning upp?
Att head-up är en bättre metod än north-up är helt klart. Det har bla Thomas Porathe visat i sin doktorsavhandling. Snesegalren frågade honom och svaret finns här:
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... the#p66681
Kortfattat:
"De experiment som jag gjort i en laboratorielabyrint med amatörer, sjökaptener och stridsbåtsförare visar entydigt att head-up är bättre (snabbare beslutsfattande och mindre fel)."
Sen kan det vara svårt att lära om, visst, men man bör absolut ge head-up en chans.
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... the#p66681
Kortfattat:
"De experiment som jag gjort i en laboratorielabyrint med amatörer, sjökaptener och stridsbåtsförare visar entydigt att head-up är bättre (snabbare beslutsfattande och mindre fel)."
Sen kan det vara svårt att lära om, visst, men man bör absolut ge head-up en chans.
Re: Nord eller färdriktning upp?
Ska man "bara" transportera sig mellan två punkter så funkar head-up alldeles utmärt.
Men det är precis som MartinM säger, bra mycket enklare att hantera "den stora bilden" när man kryssar mellan kobbar och skär i nord-up.
Jag har också provat och head-up krånglar mest till det. Det blir många variabler att hålla reda på.
Att ha koll på vindar, strömmar, bäringar i nord-up går både enkelt och fort.
Men det är precis som MartinM säger, bra mycket enklare att hantera "den stora bilden" när man kryssar mellan kobbar och skär i nord-up.
Jag har också provat och head-up krånglar mest till det. Det blir många variabler att hålla reda på.
Att ha koll på vindar, strömmar, bäringar i nord-up går både enkelt och fort.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Nord eller färdriktning upp?
Åsikter är som bekant delade. Att kategoriskt avfärda "north up" på grundval avbosseh skrev:Att head-up är en bättre metod än north-up är helt klart. Det har bla Thomas Porathe visat i sin doktorsavhandling. Snesegalren frågade honom och svaret finns här:
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... the#p66681
Kortfattat:
"De experiment som jag gjort i en laboratorielabyrint med amatörer, sjökaptener och stridsbåtsförare visar entydigt att head-up är bättre (snabbare beslutsfattande och mindre fel)."
Sen kan det vara svårt att lära om, visst, men man bör absolut ge head-up en chans.
en enda ( och den var inte entydig !!) avhandling är enögt. Vidare saxade du
den enda mening i avhandlingen som stöder din åsikt. Är du politiker ??
Verkligheten är sällan så enkel att "ett sätt" är det enda riktiga.
Jag säger i stället "prova alternativen och välj det som passar, för stunden.
Jag har tom north up i min bilnavigator, detta för att lättare och snabbare kunna
orientera mig i verkligheten.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Nord eller färdriktning upp?
bosseh skrev: ...
"De experiment som jag gjort i en laboratorielabyrint med amatörer, sjökaptener och stridsbåtsförare visar entydigt att head-up är bättre (snabbare beslutsfattande och mindre fel)."
...
Skulle vara intressant att veta hur många av dom som var seglare...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Nord eller färdriktning upp?
Det jag tycker är att man inte ska avfärda någonting utan prova. Många avfärdar head-up därför att de alltid kört north-up. Prova säger jag men gör det inte i kända vatten där man i ett halvsekel stirrat på ett north-up orienterat papperskort.
Porathe har en ganska gedigen forskning, det ingår ju faktiskt i en doktorsavhandling. Det finns fö mycket material som stödjer hans påstående. Däremot finns ingen forskning som visar att north-up skulle vara bättre. Jag har läst Porathes avhandling och jag har hört honom live, man blir övertygad.
Jag är "klassiskt skolad" dvs att vid terrester navigering använder man kartan för att orientera sig i naturen. Det underlättas betydligt av att jag på plottern kan se att jag tex ska ha en prick fyra streck om BB, då vet jag exakt vart jag ska rikta ögonen eller kikaren för att se den i verkligheten osv.
Porathe har en ganska gedigen forskning, det ingår ju faktiskt i en doktorsavhandling. Det finns fö mycket material som stödjer hans påstående. Däremot finns ingen forskning som visar att north-up skulle vara bättre. Jag har läst Porathes avhandling och jag har hört honom live, man blir övertygad.
Jag är "klassiskt skolad" dvs att vid terrester navigering använder man kartan för att orientera sig i naturen. Det underlättas betydligt av att jag på plottern kan se att jag tex ska ha en prick fyra streck om BB, då vet jag exakt vart jag ska rikta ögonen eller kikaren för att se den i verkligheten osv.
Re: Nord eller färdriktning upp?
Om jag inte missminner mig fanns det seglare med i gruppen AMATÖRERSWE54 skrev: Skulle vara intressant att veta hur många av dom som var seglare...