Ja, det är nog inte så att vi har någon större dispyt i sakfrågan.
Men det är uppenbart att informationen varierar mellan olika publikationer: Standerten nämns inte längre som \"kryssarklubbs-ID\" i matrikeln utan nu tycks det vara årsmärket som gäller. Det är också längesedan SXK drog in den gästvänliga rätten att ligga fritt vid bojarna om man var utlänning - gissa vilket nordiskt grannland som orsakade det...
Bojarna har blivit mycket populära, och det är väl ca 10 år sedan jag slutade att bry mig vem som ligger vid dem. Är det sedan uppenbart så att det med stor sannolikhet handlar om en medlem behöver man inte hänga upp sig på formalia. Men det känns ändå litet surt när det handlar om uppenbart snylteri.
Vid ett tillfälle kom vi in till bojen vid Hermanö, och vi tyckte att det var synnerligen lyckat då båten som låg där precis släppte och gick. När vi lagt till kom det ut en båt från land, där frun ombord var arg som ett bi. De hade tydligen legat landförtöjda, och ansåg att de var först i kön till bojen. Jag kände mig nästan litet illa till mods och hänvisade litet allmänt till att bojreglementet nog inte direkt stödde någon sådan köordning. Då kom det en dum kommentar om att allemansrätten gällde i tur och ordning, och de stod i tur, så det så. Såklart visade det sig att de inte var medlemmar, och \"privat för SXK\" betydde ingenting, uppenbarligen.
Båtens Registreringsnummer
Mest om SXK och bojar
Anders S
-
Jens K