Farligast på båten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Farligast på båten

Inlägg av GaryGary » lör 18 jul 2009, 20:52

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kvinna ... t-1.914191

Hur vanligt är egentligen detta? Vi halvskrämmer våra barn om detta såsom vi själva blivit skrämda. Min tolkning av den knappa informationen var att det var direkt dödande. Det är första gången jag läser om det i Sverige i a f. R I P sailor.n

Hur seglar forumiterna på länsen? I friska vindar på Bråviken valde jag i somras bort plattlänsen som var min naturliga riktning. Nu kunde autopiloten jobba och fart över grund var ju snabbare. Hur mycket kan man tänkas förlora trots att vi inte hade fördel av något asymmetriskt försegel. Skönt var det i a f att slippa stå med tungan i mungipan och kisa mot Windexen och parera vågor. Preventergaj inomskärs känns sådär.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Farligast på båten

Inlägg av toaen » lör 18 jul 2009, 21:25

På en tidigare båt hade jag "fast monterade" preventgajar, som jag använde väldigt mycke. På de senaste båtarna har jag inte haft det, men jag seglar plattläns i väldigt lite omfattning. Om detta sedan beror på att jag tycker att jag alltid har kryss kan nog va en sanning med modifikation.

Jag har under mina 45 år som seglare bara fått bommen i huvudet en gång. Det var under mina första seglarår. Jag hade hissat storseglet på min båt, men skulle fixa något så jag satt hopkrupen på durken när jag fick höra ett ovanligt ljud. Jag sträckte upp huvudet för att se vad det var och fick en smäll av bommen.

Ljudet kom från Meta av Byxelkrok som seglade som "Zingoskeppet" och med full segelskrud gick genom Gravarnes hamn.

Värre var det nog när jag fick spinnakerbomen i huvudet när den lossade i sitt övre fäste när den stod på sin förvaringsplats i undervanten. Den smällen gav mig en lättare hjärnskakning.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Farligast på båten

Inlägg av Brendan » lör 18 jul 2009, 21:27

Orsaken till att det sker få olycker är nog att de flesta båtar har full ståhöjd under bommen.

Platt läns bör förstås alltid undvikas ändå. Om man är osäker på hur många grader man bör skära på länsen
för optimal fart (Velocity made good, VMG) kan man göra upp ett polardigram.

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Farligast på båten

Inlägg av benq » lör 18 jul 2009, 22:00

Selv om jeg har "stuga" i Sverige så kommer det noen nye ord iblandt, hva er foreksempel " preventgajar"?

PC
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 16:32

Re: Farligast på båten

Inlägg av PC » lör 18 jul 2009, 22:10

preventergaj = jibbpreventer, dvs. en line festet forut for å hindre at storseilet jibber uønsket.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Farligast på båten

Inlägg av Brendan » lör 18 jul 2009, 22:10

benq skrev:Selv om jeg har "stuga" i Sverige så kommer det noen nye ord iblandt, hva er foreksempel " preventgajar"?
Preventergaj (eng. prevent = hindra), stöttetalja, är en lina fäst i bomnocken och långt förut som skall hindra ofrivillig gipp.

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Farligast på båten

Inlägg av benq » lör 18 jul 2009, 22:20

Men vil ikke den være i veien under arbeid på fordekket (spesielt når du skal fram og tilbake)? Der mener jeg er den farligeste plassen på båten spesiellt hvis man seiler alene. Men det er jo klart at denne linen er en sikkerhet. Er det kanskje noen som har ett bilde å vise hvordan det ser ut, kanskje monterer jeg også en " preventgaj" på min båt.

PC
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 16:32

Re: Farligast på båten

Inlägg av PC » lör 18 jul 2009, 22:51

En slik line trenger ikke rigges så langt frem at den sjenerer på fordekket, men den er selvsagt i veien hvis man ønsker manøverfrihet og å kunne jibbe raskt ved behov. Skal man derimot seile lang tid på en kurs og ikke ønsker overraskende storseiljibber kan det være nyttig. Jeg liker ikke å bruke slikt, seiler heller litt høyere.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Farligast på båten

Inlägg av toaen » sön 19 jul 2009, 04:39

På en tidigare båt - en havsfidra - hade jag spinackergajarna som preventgajar. Hade inget brytblock i fören, utan trädde linan runt pulpiten "ben". Sen gick bägge linorna ända till aktern på utsidan mantågstöttorna. De hängde i en svag båge efter skrovsidan. Riggade dem på våren och tog in dom på hösten.
Jag har många bilder på båten, men inga bilder där man ser arrangemanget riktigt bra. Sålde båten 2001 till Öregrund. När jag när jag kom norrifrån i Augusti 2004 fick jag se henne liggandes vid en mekanisk verkstad strax söder om Öregrund. Origgad. Blev lite bestört. Hade hört att den nya ägare skulle byta motor under vintern 03-04 och misstänkte att det var något som gått snett.

Däremot ser man tydligt mina prevetgajar, hur de är dragna. Jag brukade låta dem gå in längre akterut och va mer sträckta. När jag seglade plattläns och det var risk för gipp krokade jag i gajens karbinhake i schakeln där storskotet satt fast i bommen och sträckte upp gajen och satte fast. Om jag behövde gippa gjorde jag det kontrolerat och bytte gaj.

Kostnad - ingenting. Gajarna hade jag till spinnackern som jag aldrig använde. Den var föresten till en TUR 80 och alldeles för stor. Fick den som tack för hjälpen av en äldre an som jag hjälpte lite med hans båt. Däremot spinnackerbommen använde jag som spri bom och gajarna som preventgajar.

tommy
Bilagor
preventgaj.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Farligast på båten

Inlägg av Brendan » sön 19 jul 2009, 07:28

bom.jpg
Enligt Aftonbladet var det bommen eller storskotet! som träffade kvinnans hals.

norre
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 12:04
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Farligast på båten

Inlägg av norre » sön 19 jul 2009, 10:13

Jag måste bekänna en ful tattargipp som jag råkade göra för nu ~2v sen. Jag är på seglats från Luleå till Göteborg, befinner mig nu i nynäshamn. Men iaf. Vi gick från Sundsvall med siktet inställt på Öregrund, natten hade lett till endel kryssande vilket gjorde att vi var rätt nära kusten när detta hände vilket kändes rätt bra. Vinden hade vridit nordligt och vi låg på en plattläns. Dyningarna var rätt tunga att styra i och efter nån timmas länsande kom en våg som jag inte orkade hålla emot fullt ut, bommen gippa vilket inte borde vara så farligt då den kan svinga fri ovanför huvudet, men i samma veva sprack mitt fallhorn på storseglet, dirken var kankse lite i lösaste laget och jag blev nockad. Ramlade ihop i sittbrunnen. Jag försvann i några sekunder men var snabbt på benen, om än rätt illamående av smällen.
Som sagt var vi lyckligtvis rätt nära kusten o 30min senare låg vi i Hölick i höjd med iggesund.
Det tråkiga är att mitt storsegel skörade, men vi tillverka ett nytt fallhorn och seglar just nu på första revet då den spruckit under det.
Jag har nu rätt mycket större respekt för just länsen och ser alltid till att dirken är i lämplig höjd. preventergaj låter helt klart som något att fundera på.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Farligast på båten

Inlägg av Brendan » sön 19 jul 2009, 10:56

norre skrev:Jag måste bekänna en ful tattargipp som jag råkade göra för nu ~2v sen. Jag är på seglats från Luleå till Göteborg, befinner mig nu i nynäshamn. Men iaf. Vi gick från Sundsvall med siktet inställt på Öregrund, natten hade lett till endel kryssande vilket gjorde att vi var rätt nära kusten när detta hände vilket kändes rätt bra. Vinden hade vridit nordligt och vi låg på en plattläns. Dyningarna var rätt tunga att styra i och efter nån timmas länsande kom en våg som jag inte orkade hålla emot fullt ut, bommen gippa vilket inte borde vara så farligt då den kan svinga fri ovanför huvudet, men i samma veva sprack mitt fallhorn på storseglet, dirken var kankse lite i lösaste laget och jag blev nockad. Ramlade ihop i sittbrunnen. Jag försvann i några sekunder men var snabbt på benen, om än rätt illamående av smällen.
Som sagt var vi lyckligtvis rätt nära kusten o 30min senare låg vi i Hölick i höjd med iggesund.
Det tråkiga är att mitt storsegel skörade, men vi tillverka ett nytt fallhorn och seglar just nu på första revet då den spruckit under det.
Jag har nu rätt mycket större respekt för just länsen och ser alltid till att dirken är i lämplig höjd. preventergaj låter helt klart som något att fundera på.
Varför inte skära på länsen istället? Du kommer snabbare till målet! Det finns inga fördelar med att segla platt läns. Mycket, trevligare, tryggare och snabbare att "kryssa på länsen".

Dirken
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 19:59

Re: Farligast på båten

Inlägg av Dirken » sön 19 jul 2009, 12:53

Som Brendan skrev så är det ju inte så ofta man plattlänsar. Trimmet på storen tycker jag ger stora marginaler för att slippa ofrivilliggipp. Bommen så långt ut det går och stram kick så klarar man att ha vinden från fel håll ganska bra. Dessutom har man ju bra roderverkan eftersom man bara plattar i så stark vind att båten går på max.
Hoppas det goa vädret kommer tillbaks snart!

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Farligast på båten

Inlägg av Mr Q » sön 19 jul 2009, 15:50

Den enda orsaken till att man får en ofrivillig gipp är att man seglar som kvinns kör bil, dvs tänker på något helt annat än uppgiften.
En gipp kommer aldrig utan förvarning. Har man inte märkt att storen börjat tenderar att vilja över, eller att framförallt windexen pekar typ åt samma håll som storen, så kan man knappast säga att man fick en "ofrillig gipp". Ok att hög sjögång eller vågor från en stor båt kan ställa till det. Men jag hävdar fortfarande att en gipp inte kommer av sig själv om man är normalt vaken i sittbrunnen.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Farligast på båten

Inlägg av mariatherese » sön 19 jul 2009, 17:57

Med tanke på hur många som verkar ha problem med att möta en kryssande segelbåt så är jag faktiskt lite tveksam till att kryssa på undanvinden i alla lägen. Och visst, kan man hålla sig 100% koncentrerad på windexen så går det säkert att undvika en gipp i de flesta lägen. Min erfarenhet är dock att få kan vara så koncentrerade under några längre tidsperioder - speciellt om man seglar på ett område som är okänt, eller mycket trafikerat. :) En nära vän till mig girar varje gång han tittar till på GPS'en. :o

Skriv svar