Lågbroar stänger ute seglare i Bohuslän
Lågbroar stänger ute seglare i Bohuslän
En riktigt fin segling gjorde vi idag med min lilla båt - Skaftö runt. Vädret var strålande. Det var
lagom varmt, soligt och det blåste en härlig sydvästlig bris på 6-7 m/s. Det vimlade av segel på Gullmarsfjorden
och i leden söderut mot Fredagsholmen. Vi hade många medgångare som kryssade söderut och en
oändlig massa länsande båtar på väg norröver. Inne på Ellösefjorden var det också gott om båtar
till och från Malö strömmar. Men när vi vek av mot Nordströmmarna var vi plötsligt ensamma, då var det nästan
öde. Knappt en segelbåt så långt ögat nådde - i denna gudomligt vackra led, Snäckedjupet och Vägeröds ränna. Vi
länsade långsamt fram för bara storsegel i den pastorala idyllen mellan Skaftö och Flatö norrut.
Vi var två stora frågetecken. Nog för att det var fint ute på havets "E 6:a", men varför fanns det ingen
mer än vi som upptäckt att även inomskärsleden har sin tjusning?
Vid Skaftöbron föll polletten ner. Trots att vår mast bara sticker 13 meter hade vi inte mer än 3 meter
till godo under bron. Hur många av alla båtarna vi mötte därute hade en mast kort nog att klara bron
vid Källviken? Knappast någon. Så begränsas möjligheterna till makalöst fina naturupplevelser för
tusentals seglare på grund av kortsiktigt tänkande i samband med brobyggen i skärgården.
Det är beklämmande.
Istället för att täppa till och stänga igen gamla leder med vägbankar och lågbroar, borde fler leder skapas.
Med mycket små insatser (muddring och viss sprängnng) skulle betydligt större områden kunna bli farbara till fromma för det rörliga friluftslivet.
lagom varmt, soligt och det blåste en härlig sydvästlig bris på 6-7 m/s. Det vimlade av segel på Gullmarsfjorden
och i leden söderut mot Fredagsholmen. Vi hade många medgångare som kryssade söderut och en
oändlig massa länsande båtar på väg norröver. Inne på Ellösefjorden var det också gott om båtar
till och från Malö strömmar. Men när vi vek av mot Nordströmmarna var vi plötsligt ensamma, då var det nästan
öde. Knappt en segelbåt så långt ögat nådde - i denna gudomligt vackra led, Snäckedjupet och Vägeröds ränna. Vi
länsade långsamt fram för bara storsegel i den pastorala idyllen mellan Skaftö och Flatö norrut.
Vi var två stora frågetecken. Nog för att det var fint ute på havets "E 6:a", men varför fanns det ingen
mer än vi som upptäckt att även inomskärsleden har sin tjusning?
Vid Skaftöbron föll polletten ner. Trots att vår mast bara sticker 13 meter hade vi inte mer än 3 meter
till godo under bron. Hur många av alla båtarna vi mötte därute hade en mast kort nog att klara bron
vid Källviken? Knappast någon. Så begränsas möjligheterna till makalöst fina naturupplevelser för
tusentals seglare på grund av kortsiktigt tänkande i samband med brobyggen i skärgården.
Det är beklämmande.
Istället för att täppa till och stänga igen gamla leder med vägbankar och lågbroar, borde fler leder skapas.
Med mycket små insatser (muddring och viss sprängnng) skulle betydligt större områden kunna bli farbara till fromma för det rörliga friluftslivet.
Re: Lågbroar stänger ute seglare i Bohuslän
Nu gör du mig förvirrad, jag trodde att du inte ville att någon levande själ skulle befolka bohusländska skärgården (förutom möjligen du själv).
Har du bytt ben Brendan?
Har du bytt ben Brendan?
- mariatherese
- Diamantmedlem
- Inlägg: 274
- Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32
Re: Lågbroar stänger ute seglare i Bohuslän
Lyckades ni länsa hela vägen genom nordströmmarna?
Bron har väl stått där ett tag... men det som fick mig att sätta smörgåsen i halsen är att bron enligt mitt båtsportkort är märkt med segelfrihöjd 16.8 meter men när man kommer fram så står det 16 meter på ett plakat under bron. Nu klarar vi oss ändå - men det gör ju att man blir lätt orolig. Är man säker på hur hög den är? Vi hade viss marginal och så även de lite större 36 fotare som gick före oss. Visst finns det säkert båtar som inte går under, men många gör väl ändå det?
Bron har väl stått där ett tag... men det som fick mig att sätta smörgåsen i halsen är att bron enligt mitt båtsportkort är märkt med segelfrihöjd 16.8 meter men när man kommer fram så står det 16 meter på ett plakat under bron. Nu klarar vi oss ändå - men det gör ju att man blir lätt orolig. Är man säker på hur hög den är? Vi hade viss marginal och så även de lite större 36 fotare som gick före oss. Visst finns det säkert båtar som inte går under, men många gör väl ändå det?
Re: Lågbroar stänger ute seglare i Bohuslän
Har jag verkligen uttryckt mig så oklart? Jag trodde att jag har varit väldigt tydlig med att framhållaMr Q skrev:Nu gör du mig förvirrad, jag trodde att du inte ville att någon levande själ skulle befolka bohusländska skärgården (förutom möjligen du själv).
Har du bytt ben Brendan?
hur viktigt det är att lilla Bohuslän inte exploateras på ett sätt som ytterligare inskränker det rörliga
friluftslivets behov. Jag har sannerligen inte bytt ben. Jag står stadigt på båda två på den bohuslänska
graniten, var så säker!
Re: Lågbroar stänger ute seglare i Bohuslän
Nja, vi länsade alltså från i höjd med Rågårdsvik till Gullmarn genom Snäckedjupet, Vägeröds ränna och vidare under bron. Detmariatherese skrev:Lyckades ni länsa hela vägen genom nordströmmarna?
Bron har väl stått där ett tag... men det som fick mig att sätta smörgåsen i halsen är att bron enligt mitt båtsportkort är märkt med segelfrihöjd 16.8 meter men när man kommer fram så står det 16 meter på ett plakat under bron. Nu klarar vi oss ändå - men det gör ju att man blir lätt orolig. Är man säker på hur hög den är? Vi hade viss marginal och så även de lite större 36 fotare som gick före oss. Visst finns det säkert båtar som inte går under, men många gör väl ändå det?
är kanske fel att kalla det Nordströmmarna, men rätt eller fel, jag har alltid räknat in den leden i Strömmarna.
Vi konstaterade också att uppgifterna i kortet och skylten på bron skiljer nästan en meter. Men det finns nog under alla förhållanden en ganska god marginal.
Om så många båtar faktiskt kan gå under, tycker jag att det är mycket märkligt att så få går den vackra leden. I leden väster
om Skaftö var den närmast trängsel idag.
- coppertail
- Platinamedlem
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
- Ort: Norra roslagen och Mälaren
Re: Lågbroar stänger ute seglare i Bohuslän
Med en segelfri höjd av 16,8 m, lär väll åtminstone 98% av sveriges övernattningsbara fritidsbåtar flyta under?
I mitten av bron finns oftast metrar att hämta.
Observera att som brons lägsta höjd räknas den lägsta punkten inom hela den farbara bredden.Segelfri höjd
Vid kraftledningar, broar och andra hinder över farbara vatten finns tavlor som anger hindrets höjd över vattnet. Den angivna höjden benämns ”segelfri höjd” och det är denna höjd som anges i sjökortet. ”Segelfri höjd” beräknas enligt följande:
Kraftledningar
Avståndet från medelhögvattenytan till ledningens lägsta punkt reducerat med ett
skyddsavstånd. (Skyddsavståndet är 1,5 m – 2,75 m, beroende av ledningens spänning.)
Broar och andra hinder
Avståndet från medelhögvattenytan till hindrets lägsta höjd, inom segelbar bredd, reducerat med en säkerhetsmarginal. Säkerhetsmarginalen är 0,5 m – 2 m beroende av förväntad sjöhävning i farvattnet. Medelhögvattenytan är medelvärdet av årets högsta vattenstånd beräknat under en lång följd av år.
Låga broar över skyddade farvatten
Vanligtvis anges brons lägsta höjd över medelvattenytan, utan säkerhetsmarginal. Med låga broar avses de broar där man med lätthet från en mindre båt själv kan bedöma höjden under bron, dvs. upp till ca 3 m höjd. Medelvattenytan är medelvärdet av vattenytans nivå vid fleråriga observationer. Observera att vattenytan kan vara mer än 1 m över denna nivå.
I mitten av bron finns oftast metrar att hämta.
Re: Lågbroar stänger ute seglare i Bohuslän
Vi gick den leden häromveckan men i sydlig riktning, helt obeskrivligt vackert och så långt håller jag med Brendan.
Vår mast med antenn är väl något över femton meter och det ser spännande ut när man närmar sig bron.
Men, med hänvisning till formuleringar i ditt inledande inlägg, vad är en "lågbro" Brendan?
Och, menar du på allvar att "de flesta" segelbåtar stängs ute av 16,8 meter fri höjd?
Och slutligen, menar du på allvar att man då denna bro byggdes skulle ha byggt den väsentligt högre, att orsaken att det inte gjordes var felaktiga prioriteringar gentemot segelbåtsägare, och att du annars gärna skulle ha varit med att bekosta en högre bro med dina skattepengar?
Och att du då samtidigt begär av alla Sveriges skattebetalare att de skall tycka det vara en gemensam angelägenhet att göra detsamma?
Av den enda orsaken att segelbåtar med master över 16,8 meter skall kunna gå denna vackra vattenled, någon gång per år.
MVH
Håkan
Vår mast med antenn är väl något över femton meter och det ser spännande ut när man närmar sig bron.
Men, med hänvisning till formuleringar i ditt inledande inlägg, vad är en "lågbro" Brendan?
Och, menar du på allvar att "de flesta" segelbåtar stängs ute av 16,8 meter fri höjd?
Och slutligen, menar du på allvar att man då denna bro byggdes skulle ha byggt den väsentligt högre, att orsaken att det inte gjordes var felaktiga prioriteringar gentemot segelbåtsägare, och att du annars gärna skulle ha varit med att bekosta en högre bro med dina skattepengar?
Och att du då samtidigt begär av alla Sveriges skattebetalare att de skall tycka det vara en gemensam angelägenhet att göra detsamma?
Av den enda orsaken att segelbåtar med master över 16,8 meter skall kunna gå denna vackra vattenled, någon gång per år.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Re: Lågbroar stänger ute seglare i Bohuslän
Jag vet inte exakt när bron byggdes men antar att det åtminstone var minst 30 år sedan? På den tiden var båtarna avsevärt mindre och därmed kortare master. Det var inte lätt att då veta hur höga masterna skulle bli på 2000-talet? Hur höga borde broarna byggas nu förtiden för att vara 2035-säkra?
Re: Lågbroar stänger ute seglare i Bohuslän
Jag vill minnas att jag någonstans läst att den segelfria höjden på denna bro är satt med hänsyn till Fantasi 37 som byggdes i Källviken.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL
Re: Lågbroar stänger ute seglare i Bohuslän
Bron över Sotenkanalen byggdes betydligt tidigare än Skaftöbron. Trots det utgör den bron inget hinder för segelbåtar hur höga master de än har. Det är bara att öppna.Anders skrev:Jag vet inte exakt när bron byggdes men antar att det åtminstone var minst 30 år sedan? På den tiden var båtarna avsevärt mindre och därmed kortare master. Det var inte lätt att då veta hur höga masterna skulle bli på 2000-talet? Hur höga borde broarna byggas nu förtiden för att vara 2035-säkra?
Re: Lågbroar stänger ute seglare i Bohuslän
Sotenkanalen har sitt ursprung sedan århundraden i yrkessjöfartens behov av en skyddad led, men den blev inte verklighet förrän i början trettiotalet.
När man beslutade att bygga en bro till det tidigare fastland som genom kanalen skulle bli en ö gjorde man den låg och öppningsbar i stället för att till stora merkostnader göra den så hög att dåtidens skutor skulle kunnat passera.
Fritidsbåtar var på denna tid en helt marginell sak och de allra flesta hade ändå master som var lägre än skutornas.
Först på långt senare tid kom fartygstekniken därhän att kanalen förlorade sin betydelse för yrkessjöfarten för att i stället övergå till att bli en uppskattad led för i stort sett bara fritidsbåtar.
Detta om varför bron är öppningsbar.
MVH
Håkan
När man beslutade att bygga en bro till det tidigare fastland som genom kanalen skulle bli en ö gjorde man den låg och öppningsbar i stället för att till stora merkostnader göra den så hög att dåtidens skutor skulle kunnat passera.
Fritidsbåtar var på denna tid en helt marginell sak och de allra flesta hade ändå master som var lägre än skutornas.
Först på långt senare tid kom fartygstekniken därhän att kanalen förlorade sin betydelse för yrkessjöfarten för att i stället övergå till att bli en uppskattad led för i stort sett bara fritidsbåtar.
Detta om varför bron är öppningsbar.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Re: Lågbroar stänger ute seglare i Bohuslän
Vi körde in vid DRAGSMARK och tog oss hela vägen. Det är en underbar tur med många trånga och grunda passager. Varningssignalen för 3m pep till under ett par gånger.
Jag gillar speciellt slalomstället på mitten http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&map ... tq=0&pis=0
/Martin
Jag gillar speciellt slalomstället på mitten http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&map ... tq=0&pis=0
/Martin
Re: Lågbroar stänger ute seglare i Bohuslän
Jag såg att Brendan skrev i en annan tråd tidigare i dag, han är alltså nu uppkopplad och jag utgår från att han också läst vad jag och andra skrivit i denna tråd sedan hans senaste inlägg här.
Jag och kanske andra hoppas på att Brendan snart kommenterar de synpunkter, frågor och invändningar som jag och andra har kommit med i denna tråd som han själv startade och ansåg angelägen.
MVH
Håkan
Jag och kanske andra hoppas på att Brendan snart kommenterar de synpunkter, frågor och invändningar som jag och andra har kommit med i denna tråd som han själv startade och ansåg angelägen.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Re: Lågbroar stänger ute seglare i Bohuslän
Det är inte bron som är avpassad till Fantasi 37 utan 37an är avpassad till bron.
Vad jag förstått så beställdes bron till 16 m segelfri höjd. Dock kom byggföretaget fram till att det skulle varit billigare att bygga den lite högre men eftersom de hade beställt 16 m så fick det bli så.
Vad jag förstått så beställdes bron till 16 m segelfri höjd. Dock kom byggföretaget fram till att det skulle varit billigare att bygga den lite högre men eftersom de hade beställt 16 m så fick det bli så.