VHF-abonnemang eller inte

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: VHF-abonnemang eller inte

Inlägg av bosseh » tor 09 jul 2009, 21:29

Jaramaz skrev:
bosseh skrev: --
Man behöver inte ha licens eller tillstånd för att köpa VHF.
Nä, men för innehav krävs licens och implicit cert. Glömde det, inte sant?
Det krävs tillstånd för en VHF som är monterad i båten.
För att använda i andra situationer än nöd krävs ett SRC/VHF certifikat.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: VHF-abonnemang eller inte

Inlägg av Jaramaz » tor 09 jul 2009, 21:56

bosseh skrev:
Jaramaz skrev:
bosseh skrev: --
Man behöver inte ha licens eller tillstånd för att köpa VHF.
Nä, men för innehav krävs licens och implicit cert. Glömde det, inte sant?
Det krävs tillstånd för en VHF som är monterad i båten.
För att använda i andra situationer än nöd krävs ett SRC/VHF certifikat.

Innehav av radiosändare kräver tillstånd, vilket i dessa sammahang oftast kallas licens. Monatrge i båt ärt helt ovidkommande.
För att få licens krävs cert.

"andra situationer än nöd" är rent hemmasnickeri. För innehav krävs tillstånd.... om det i e nödsituation visar sig att användaren inte haft det ena eller det andra så kanske tillståndsgivaren (PTS) inte driver frågan, men det är i så fall en ren vänlighet.

Kolla fakta.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: VHF-abonnemang eller inte

Inlägg av bosseh » tor 09 jul 2009, 22:26

Jaramaz skrev: Innehav av radiosändare kräver tillstånd, vilket i dessa sammahang oftast kallas licens. Monatrge i båt ärt helt ovidkommande.
För att få licens krävs cert.

"andra situationer än nöd" är rent hemmasnickeri. För innehav krävs tillstånd.... om det i e nödsituation visar sig att användaren inte haft det ena eller det andra så kanske tillståndsgivaren (PTS) inte driver frågan, men det är i så fall en ren vänlighet.

Kolla fakta.
Svammel, Jaramaz, svammel.
Så här säger PTS:
"För att använda VHF-radio ombord på ett fartyg krävs ett så kallat tillstånd att använda radiosändare ombord på fartyg, även kallat VHF-tillstånd."

"För att få använda maritim VHF-radio krävs även ett certifikat. Certifikat kan jämföras med ett "körkort" för radio. Det finns olika sorters certifikat. Certifikat utfärdas bland annat av Nämnden för båtlivsutbildning, NFB. På NFB:s webbplats finns mer information om krav och provförrättare.
"


Kravet på tillstånd för innehav är borttaget, men tidigare var det krav på tillstånd när en VHF monterades i en båt.

Nöd går före rätt. Vem som helst kan använda en VHF i en nödsituation, då finns inget krav på vare sig certifikat eller tillstånd.

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: VHF-abonnemang eller inte

Inlägg av naffatS » tor 09 jul 2009, 23:03

När jag köpte min VHF fanns inga mobiltelefoner. Då var VHF enda sättet att få och ringa samtal via telenätet. Numera ringer jag via VHF bara de gånger jag inte kan få kontakt via mobiltelefonen p.g.a. radioskugga eller annat trassel. (ca 17 min gratis samtalstid ingår i abonnemanget). Däremot är VHF-telefonen ovärdelig vid ett skarpt nödläge. Med den kan jag avlyssna och delta i trafiken mellan räddningsledaren och ingående räddningsenheter i form av båtar och ev helikopter. Min VHF ingår i säkerhetsutrustningen ombord som eldsläckare, flytvästar, livbojar, säkerhetslinor, fyrverkerier mm. Dessa är helt onödiga till den dag de verkligen behövs.

Staffan

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: VHF-abonnemang eller inte

Inlägg av Jaramaz » fre 10 jul 2009, 08:22

bosseh skrev: Svammel, Jaramaz, svammel.
Så här säger PTS:
"För att använda VHF-radio ombord på ett fartyg krävs ett så kallat tillstånd att använda radiosändare ombord på fartyg, även kallat VHF-tillstånd."

"För att få använda maritim VHF-radio krävs även ett certifikat. Certifikat kan jämföras med ett "körkort" för radio. Det finns olika sorters certifikat. Certifikat utfärdas bland annat av Nämnden för båtlivsutbildning, NFB. På NFB:s webbplats finns mer information om krav och provförrättare.
"


Kravet på tillstånd för innehav är borttaget, men tidigare var det krav på tillstånd när en VHF monterades i en båt.

Nöd går före rätt. Vem som helst kan använda en VHF i en nödsituation, då finns inget krav på vare sig certifikat eller tillstånd.

Som vanligt tolkar du texten som du vill att det skall vara, och snickrar lite där du vill få ihop det.
I grunden för PTS finns RadioReglementet (RR). Där finns tydligt och klart vad som gäller för sändare.

De citat du anför säger tydligt och klart att "för att använda" så krävs osv. Inget står om någon slags befrielse från tillstånd för innehav. Däremot kan man diskutera vad "använda" betyder!

Det står heller inget om att "nöd går före rätt", även om tillståndssidan av saken tar man ställning till vid ett senare tillfälle, sannolikt låter man ofta saken bero. Som vi ofta sett på detta forum kan man dock ha olika uppfattning om vad som är en nödsituation - något slags carte blanche att använda VHF utan vare sig tillstånd eller cert finns inte.

Men att sprida ut missuppfattningen att det bara är att köra på - vad vill du egentligen uppnå?

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: VHF-abonnemang eller inte

Inlägg av Lasse M » fre 10 jul 2009, 08:30

Det framgår klart och tydligt i RR att något tillstånd INTE behövs för innehav av radiosändare. Tillstånd krävs enbart för användande.

Lasse

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: VHF-abonnemang eller inte

Inlägg av Lasse M » fre 10 jul 2009, 08:33

Info.

Den 8:e april 2000 försvann kravet på tillstånd för innehav av radiosändare. PTS pratar enbart om användandet av radiosändare.

Lasse

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: VHF-abonnemang eller inte

Inlägg av bosseh » fre 10 jul 2009, 09:18

Det kanske skulle vara bra att kolla fakta innan man vräker ur sig anklagelser om "sprida ut missuppfattningen" eller "hemsnickerier".
--
Att nöd går före rätt är en urgammal princip inom rättssystemet, det är ganska allmänt känt. Men det är knappast text man finner på PTS-sidor.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: VHF-abonnemang eller inte

Inlägg av Mr Q » fre 10 jul 2009, 09:45

Det här var ju en underhållande tråd! :lol:

Nemertina
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 21:10

Re: VHF-abonnemang eller inte

Inlägg av Nemertina » fre 10 jul 2009, 11:06

Som många redan skrivit - abonnemang hos Stockholm Radio och tillstånd är två skilda saker. För innehav krävs tillstånd (och en årlig avgift till PTS på 140-150 kronor - glömt exakt belopp), men abonnemanget Sockholms radio är frivillig. Själv har jag har både Sjöassistens och Trossen. Att stödja Sjöräddningssällskapet tycker jag är en självklarhet för alla på sjön, och skulle jag behöva t e x bogsering här på västkusten skulle jag i första hand ringa upp dom före Sjöassistens. Men, sjöassistens har lite mer att erbjuda och jag hade anledning att ta kontakt med dom tidigare i somras i samband med motorproblem. Dom ordnade fram en mekaniker på störten, som direkt tog kontakt och fixade problemet. Det är inte alltid lätt att få den hjälpen under semestern så snabbt och min känsla var att eftersom han var "kontrakterad" så hade jag prioritet. Överlag var min kontakt med Sjöassistens mycket positiv och dom agerade väldigt professionellt.

Om man vill/skall ha VHF ombord tycker jag är en fråga om hur man seglar/färdas på sjön. Seglar man mycket utomskärs (där mobilen inte har täckning) och bland yrkestrafik (som man kanske vill kalla upp av olika anledningar) tycker jag VHF är en självklarhet. I en nödsituation går ju dessutom ett anrop ut till alla i närheten direkt vilket kan vara bra. Plus, idag säljs alla VHF med DSC vilket ju är en ytterligare säkerhet - med VHF:en kopplad till GPS får ju sjöräddningen direkt positionen vilket kan vara avgörande vid t ex man över bord. Håller man sig inomskärs räcker väl mobilen för eventuella kontakter med t ex sjöräddningen, men kostnaden för en VHF och ett cert är förmodligen för de flesta marginell bland alla andra kostnader förknippade med att ha båt?

Lars J
Platinamedlem
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 22 sep 2006, 09:47
Ort: Onsala

Re: VHF-abonnemang eller inte

Inlägg av Lars J » fre 10 jul 2009, 11:16

Jaramaz skrev: ...
Jo, visst är det så. Men det skulle förvåna om VHF-abben är någon direkt vinstmaskin för Viamare. Frågan är nog snarast när (och inte om) VHF-nätet läggs ner.

Vad skall då MRCC använda för att göra sitt jobb? Rimligtvis är det väl så att kustradion drivs av Stockholm Radio på uppdrag av staten, tex sjöfartsverket, även om jag inte kan surfa fram något om det.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: VHF-abonnemang eller inte

Inlägg av S-B A-son » fre 10 jul 2009, 12:55

Det finns inget som helst skäl till att INTE ha tillstånd av PTS för VHF-radiosändare eller certifikat för densamma. Man är förutom olaglig direkt oansvarig om man struntar i ovan nämnda. Egenpåhittade luddigheter gör varken till eller ifrån därvidlag!

Om man bara tänkt lyssna på väder- och navigationsvarningar köper man sig en scanner eller världsradio med lämpliga frekvensband. Då förstör man i alla fall inte för någon annan om man trasslar med knapparna. VHF-radion är en viktig del i säkerhetskedjan till sjöss. Varför anser vissa att det är obehövligt med utbildning för att rätt kunna använda radion vid exempelvis en nödsituation.

"Nöd går före rätt" skriver bosseh! "Snålheten bedrar visheten" passar absolut bättre, eller i förlängningen "mot dumheten kämpar gudarna förgäves"!

mvh Sven-Barry

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: VHF-abonnemang eller inte

Inlägg av bosseh » fre 10 jul 2009, 13:23

Jag tycker absolut inte att man inte ska ha både tillstånd och cert. Det är en självklarhet. Men rätt ska vara rätt. Man får ha en VHF ombord utan tillstånd och cert. Det är trots allt bättre än att vänta med inköpet av VHFen till man fått sina papper. Men man ska absolut skaffa tillståndet, årskostnaden är löjligt låg och man ska definitivt skaffa SRC-certifikatet, läser man in det själv är det bara förhörskostnaden på 350 kr som kostar. En normalintelligent person klarar det utan vidare.

Att nöd går före rätt kan ha betydelse när båtägaren trillat överbord. Då kan tex hustrun använda radion även om hon inte har cert och utan att lagföras för detta. Fast ni har väl skickat era fruar på SRC-kurs, eller?

En väldigt positiv sak numera är alla dessa trollingfiskare som är ute nästan året runt och även när solen inte skiner. Nästan alla har VHF och de lyssnar.
--
Staten äger och underhåller sändarnätet, Stockholmradio hyr sen in sig. MRCC har naturligtvis också tillgång till nätet.

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: VHF-abonnemang eller inte

Inlägg av Lasse M » fre 10 jul 2009, 14:11

S-B A-son skrev:Det finns inget som helst skäl till att INTE ha tillstånd av PTS för VHF-radiosändare eller certifikat för densamma.
Håller med :D
S-B A-son skrev:Man är förutom olaglig direkt oansvarig om man struntar i ovan nämnda. Egenpåhittade luddigheter gör varken till eller ifrån därvidlag!

Håller inte med. Det var just detta myndigheterna ändrade på för dryga 9 år sedan.

Lasse

Jens K
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 18:55

Re: VHF-abonnemang eller inte

Inlägg av Jens K » tis 14 jul 2009, 10:24

S-B A-son skrev: Då förstör man i alla fall inte för någon annan om man trasslar med knapparna. VHF-radion är en viktig del i säkerhetskedjan till sjöss. Varför anser vissa att det är obehövligt med utbildning för att rätt kunna använda radion vid exempelvis en nödsituation.

"Nöd går före rätt" skriver bosseh! "Snålheten bedrar visheten" passar absolut bättre, eller i förlängningen "mot dumheten kämpar gudarna förgäves"!

mvh Sven-Barry
Men snälla rara så det tas i. Man kan ju undra hur det kan finnas en fungerande sjöräddning i stora starka USA över huvud taget, där har de inte några VHF-cert och folk använder VHF mycket mer än vad vi gör här. Hela den där tillståndshysterin finns inte för att den behövs av säkerhetsskäl, det är bara en bortförklaring så folk lyder utan att fråga. Det är i själva verket en kvarleva från en gammal europeisk tradition att radiosändare, det är minnsann försvarsgrejer det ska inte vem som helst ha tillstånd och rätt att använda och knappt ens lyssna. Sen har restriktionerna tagits bort successivt. Saken är densamma i hela Europa och Sverige ligger inte längre i framkant med avregleringen heller (i UK har man nyligen gjort licensen till en gratis formalitet, fast de har också själva certet kvar).

Det är skitlätt att använda en VHF. Ett par timmars lyssnande på 16 och kanske någon trafikkanal och man vet hur det funkar. Hur ett Maydayanrop funkar bör man lära sig, men det behövs ingen kurs för det direkt utan en halv minuts googlande.

Disclaimer: jag har både tillstånd och cert, men det är bara för att jag är en tråkig laglydig torrboll - inte för att det finns någon som helst mening med det.

Skriv svar