Läckande sötvattenkylning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Puuh
Erfaren medlem

Läckande sötvattenkylning

Inlägg av Puuh » mån 06 jul 2009, 21:09

Hej! Förre ägaren eftermonterade en Martec sötvattenkylning på en VP MD5C från 1982. Monteringen gjordes för cirka 10 år sedan. Båten hade fram till dess seglat i Mälaren och Östersjön. Jag har haft båten, en Facil 26, i snart 6 säsonger, och har de senaste åren haft problem med att sötvattenkylningen läckt, några matskedar i timmen.

Jag har konstaterat att det kommer från locket på expansionskärlet. Jag har bytt kärlet och locket och i vintras plockade jag hem kylaren för rengöring och inspektion. Hittade mycket lite avlagringar, och inga rostflagor eller annat gojs heller. Jag spolade igenom värmeväxlaren och vad jag kunde bedöma så rann vattnet igenom utan någon "tröghet".

Motorn startar lätt och går bra, både kall och varm och både på låga och höga varvtal. Den blir inte överhettad; värmeväxlaren är ljummen och jag kan lägga handen på motorn utan att bränna mig.

Jag har fått två teorier från två större VP-serviceställen på västkusten. Båda tror det beror på övertryck i kylsystemet, vilket låter logiskt. En sa att det kan bero på läckande topplockspackning, och den andre sa att kylkanalerna kanske börjar tätna.

Vad göra? Hur akut är det? Jag är själv inne på att fortsätta använda motorn under resten av säsongen, ut och in i hamnarna. Sedan kanske man får bita i det sura äpplet i höst (vilket i värsta skräckscenariet kan bli riktigt surt).

/Per S

gvs
Diamantmedlem

Re: Läckande sötvattenkylning

Inlägg av gvs » tis 07 jul 2009, 06:40

Eftersom den kyler bra och du har kört med det i 6 år så kan det väl gå ett år till? Sedan är ju frågan om det är värt att göra något åt det alls? Det verkar dyrt, och går motorn bra i övrigt så kan det väl vara?
En tanke bara: om det trycker upp vatten ut locket på expansionskärlet, är det inte för mycket vatten i systemet då?

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » tis 07 jul 2009, 07:47

Det där är väl ett typiskt tecken på att topplockspackningen börjar ge sig, läckage från cylinder in i kylkanal. Det är jobbigt om det läcker åt andra hållet.

Funkar Bar's Leak i båtdieslar? Hade jag varit du hade jag testat, sett om den slutade trycka vatten och i så fall väntat med att byta topplockspackning till hösten.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 07 jul 2009, 08:06

Kolla att det inte är vacuumventilen, jag fick in ganska många liter vatten per dag bara genom att köra motorn in och ut ur hamn innan vi bytte till en droppfri Martec.
Bild

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 07 jul 2009, 08:42

Jag skulle gissa på topplockspackning. Skulle det vara igensatta kylkanaler så ser du det om det även läcker när motorn är stoppad men cirkulationspumpen går. Kör någon timma med "tändningen" påslagen men utan att starta. Läcker det då också?
Annars är det nog ingen panik, kolla bara att vattnet inte försvunnit i exp kärlet när du startar!
--
Vakuumventilen är det inte, den sitter på sjövattensidan. Alternativet till att byta till Martecventil är att ta ur membranet och sätta på en liten skvallerslang som tex rinner ner i ett avlopp. Så gjorde jag och det fina är att när man stoppar motorn hör man ett slurp och då vet man att slangarna dränerar. Sen tycker vår hund det är bra att dricka vatten där så länge det inte blir för varmt. Det har sina fördelar att segla i sötvatten ...

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 07 jul 2009, 10:10

Re bosseh:

En sak jag lärt mig med båtar är att aldrig vara bombsäker. Det som vid första anblick verkar vara ett visst problem kan vid senare aha-upplevelse visa sig vara något helt annat.

Med andra ord, vatten i kölsvin eller fukt på expansionskärl kan mycket väl komma någon annanstans ifrån.

Från en som numera har ett kruttort kölsvin även efter 5 timmars motorgång, vilket troligen är en combo av att ha fyllt på olja i propelleraxeltätning, kört epoxytricket på propelleraxelhylsan och bytt vacuumventil. Dock ska erkännas att vi häftigt regn kommer det in från masten istället. Alltid ere nåt! :mrgreen:

eos
Trogen medlem

Inlägg av eos » tis 07 jul 2009, 17:27

Kan var ett av rören i värmeväxlaren som har en liten spricka ,mässingen utvidgar sig lite vid värme så att sjövatten kan gå ut i färsk vattnet i värmeväxlaren och på så sätt öka vatten nivån i expansions kärlet ,man kan prov trycka växlaren och förmodligen bara löda igen det trasiga röret mvh Gunnar

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 07 jul 2009, 17:58

Ok, jag borde skrivit "Vakuumventilen är det troligen inte". Det är helt riktigt man ska inte vara för säker.
--
Jag tror inte det är värmeväxlaren heller. Trycket brukar vara högre på färskvattensidan så läcker det så förlorar man vatten till havet.

Man kan provtrycka färskvattensidan tex genom att koppla in en slang typ 2 m och fylla den med vatten. Lossa den tunna slangen som går från motorn till expansionkärlet. lossa på motorn. Vik ihop och tejpa slangen samt sätt en bit genomskinlig slang på motorn och fyll.

eos
Trogen medlem

Inlägg av eos » tis 07 jul 2009, 20:10

bosseh skrev:Ok, jag borde skrivit "Vakuumventilen är det troligen inte". Det är helt riktigt man ska inte vara för säker.
--
Jag tror inte det är värmeväxlaren heller. Trycket brukar vara högre på färskvattensidan så läcker det så förlorar man vatten till havet.

Man kan provtrycka färskvattensidan tex genom att koppla in en slang typ 2 m och fylla den med vatten. Lossa den tunna slangen som går från motorn till expansionkärlet. lossa på motorn. Vik ihop och tejpa slangen samt sätt en bit genomskinlig slang på motorn och fyll.
i mitt fall var det så på en md21 ett rör spruckit sjövattnet gjick in och ökade vatten mängden i kylaren kanske inte samma fenomen i en martec vet ej men i mitt fall var det spricka i sjövatten

rören( vid kallt vatten upptäcks inte sprickan vattnet måste vara varmt då rören utvidgas och den lilla sprickan släpper igenom sjövattnet sprickan utvidgas)
Gunnar

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 07 jul 2009, 22:18

eos skrev: i mitt fall var det så på en md21 ett rör spruckit sjövattnet gjick in och ökade vatten mängden i kylaren kanske inte samma fenomen i en martec vet ej men i mitt fall var det spricka i sjövatten
Det kan säkert hända men Martec är helt slutet så när vattnet blir varmt blir det tryck på FW sidan så det bör inte komma in SW-vatten. Så vill man gärna ha det, det är ju olyckligt om SW-vatten kommer in så att kanske hela systemet till slut är fyllt med sjövatten.
--
Konstigt att ett rör spruckigt? Frysning?
I min Martec stod det troligen kvar vatten som frös. Locket på kylaren lossade 10 min efter start. Det var bara att plocka ut kylaren och löda. Vi provtrycket också för säkerhetsskull.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » ons 08 jul 2009, 09:12

Puuh skrev:Jag har fått två teorier från två större VP-serviceställen på västkusten. Båda tror det beror på övertryck i kylsystemet, vilket låter logiskt. En sa att det kan bero på läckande topplockspackning, och den andre sa att kylkanalerna kanske börjar tätna./Per S
Jag tror inte att du har blåst topplockspackning. En blåst topplockspackning blir snabbt sämre och gör att motorn blir svårtstartad och går ojämnt. Är du verkligen säker på att du har ett signifikant läckage via expansionskärlet? Det är normalt att en liten mängd kylvatten "fuktar ut" via locket.

På en MD11 jág haft sprack ett kylvattenrör pga utmattning precis där ett fäste var fastlött. En hårfin spricka som inte läckte annat än när motorn gick. Jag skulle leta noga efter en sådan innan jag rev av toppen. Sprickan lagades f.ö. med PP läcktätare.

mvh Sven-Barry

Puuh
Erfaren medlem

Inlägg av Puuh » ons 08 jul 2009, 21:20

Tack för alla ideer!

Några kommentarer:
- Jag har konstaterat att det läcker från locket på expansionskärlet och endast där. Det kan vara som Sven-Barry skrev, att det "fuktar" ut vätska via locket i exp-kärlet, men jag tycker det är lite väl mycket, några matskedar - 1/2 dl per timma.
- Motorn går som sagt bra vilket den väl inte borde göra med en läckande topplockspackning?
- Mängden vätska minskar i expansionskärlet. Det läcker alltså inte IN någon vätska i systemet.
- Vätskenivån i exp-kärlet är så låg jag vågar ha den, fylld till ca 2/3.

Jag ska kolla Bosseh's metod att köra med cirkulationspumpen utan att starta motorn och se om det läcker då.

Vad ger ni för teorin om att kylkanalerna börjar bli trånga?

/Per S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 08 jul 2009, 23:32

Puuh skrev: Vad ger ni för teorin om att kylkanalerna börjar bli trånga?
Då lär du ha en kraftig cirkulationspump, de brukar inte kunna ge så mycket tryck.
--
Det är inte ovanligt att det läcker igenom topplockspackningen när den börjar bli dålig. Då kan det läcka avgaser in i kylsystemet. Det behöver inte märkas på motorn om läckaget är litet. Det kan också vara sprickor i topplock eller cylinderväggar men det är betydligt mer ovanligt.

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem

Inlägg av Perra » tor 09 jul 2009, 10:12

Puuh
Du skriver att Du har nivån på 2/3 i expansionskärlet. Är det kall motor, så kan det vara för högt.
Expansionskärlet är ju just detta. Har Du t.ex. varmvattenberedare i kylvattenkretsen, så bör du
ha större exp.kärl för att ge plats för vattnet att expandera.
Kör motorn ordentligt varm och låt det läcka ut vatten genom locket. Sen låter du motorn kallna,
kolla sen nivån i kärlet,det bör vara mellan 1/2 och 1/3 vid kall motor.
Det är inte ovanligt att man blir lite nervös för låg nivå och fyller på för mycket.
Finns det överhuvudtaget vatten i kärlet vid kall motor så är det ok. att köra.
Perra.
Segla vackert.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 09 jul 2009, 10:26

En fråga om expansionskärl: hur viktigt är det att den sitter över värmeväxlaren? Min är litet i lägsta laget tycker jag, även fast det är kylvatten upp till kanten på locket i värmeväxlaren när jag kollar.

Skriv svar