Varvräknare
Varvräknare
Jag har en Volvo Penta MD17D och i fredags när vi skulle ut med båten över helgen så var varvräknaren död?
Hur skall jag felsöka?
Jag har ingen aning om hur den funkar.
Hur skall jag felsöka?
Jag har ingen aning om hur den funkar.
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Re: Varvräknare
Om det är en varvräknare som får pulserna från klämma F på generatorn så är det bara att kolla om flatstiftskontakten sitter på. Vissa motorer har anslutningen via en pulsgivare i akterkanten av kamaxeln. det är också en flatstiftskontakt. Det är det första jag skulle kolla.
Staffan
Staffan
Re: Varvräknare, rättelse
Anslutningen på generatorn skall vara klämma W, inget annat.
Här finns kanske lite hjälp: Skrolla fram till Electrical System, nr 37 (sid 35)
http://www.82ms.se/workshop_manual_MD11_MD17.pdf
Staffan
Här finns kanske lite hjälp: Skrolla fram till Electrical System, nr 37 (sid 35)
http://www.82ms.se/workshop_manual_MD11_MD17.pdf
Staffan
Re: Varvräknare
På min MD17 gav själva givaren upp. Sitter i bakre änden på kamaxeln, en stor gängad historia. Enkelt att byta.
mvh Sven-Barry
mvh Sven-Barry
Re: Varvräknare
Är det pulser (12V) som jag skall mäta på givaren för att se om det är den som givit upp?S-B A-son skrev:På min MD17 gav själva givaren upp. Sitter i bakre änden på kamaxeln, en stor gängad historia. Enkelt att byta.
mvh Sven-Barry
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Re: Varvräknare
Uppdatering:
Jag har en pågående diskussion på Drevia:
http://kunder.olzzon.com/cgi-bin/robboa ... &num=16787
Men jag blir inte mycket klokare
Hur skall jag konstatera om det är varvräknaren, givaren eller däremellan som felet är?
Att det är en varvtalsgivare vet jag nu tack vare Sven-Barry.
Jag provade mäta över polerna på givaren och fick 2,5V DC vid tomgång och 2,65V DC vid uppskattningsvis 2000RPM.
Mellan en av polerna och "neg" ligger normal systemspänning.
Men som sagt har jag ingen aning om hur jag skall mäta...
Sven-Barry: Hur konstaterade du vad som var fel?
Sprängskiss: http://www.marinepartseurope.com/sv/vol ... 15141.aspx
Edit: Länk till sprängskiss.
Jag har en pågående diskussion på Drevia:
http://kunder.olzzon.com/cgi-bin/robboa ... &num=16787
Men jag blir inte mycket klokare
Hur skall jag konstatera om det är varvräknaren, givaren eller däremellan som felet är?
Att det är en varvtalsgivare vet jag nu tack vare Sven-Barry.
Jag provade mäta över polerna på givaren och fick 2,5V DC vid tomgång och 2,65V DC vid uppskattningsvis 2000RPM.
Mellan en av polerna och "neg" ligger normal systemspänning.
Men som sagt har jag ingen aning om hur jag skall mäta...
Sven-Barry: Hur konstaterade du vad som var fel?
Sprängskiss: http://www.marinepartseurope.com/sv/vol ... 15141.aspx
Edit: Länk till sprängskiss.
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Re: Varvräknare
Mät med ett instrument som kan mäta frekvens eller häng på ett oscilloskop och titta på pulståget.
Re: Varvräknare
Verkar inte vara pulser eftersom jag har konstant spänning över polerna på givaren när motorn går.bosseh skrev:Mät med ett instrument som kan mäta frekvens eller häng på ett oscilloskop och titta på pulståget.
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Re: Varvräknare
Men man ser nog inte det på en digital multimeter, den hinner inte med. Kanske eventuellt man skulle kunna se det med ett vridspole instrument (analog) men det beror på hur hög frekvensen är.
Det skulle ju kunna innebära att det är en frekvens du mäter och högre varvtal ger högre medelvärde på spänningen. Men det säger ju inget om kvaliteten på signalen.Jag provade mäta över polerna på givaren och fick 2,5V DC vid tomgång och 2,65V DC vid uppskattningsvis 2000RPM.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Varvräknare
Hej Styrman
Ledsen att du fått vänta ett slag, men jag kom helt enkelt inte ihåg några siffror. Men, idag mätte jag på en fungerande givare, nämligen min egen.
Jag antar att du har en digital multimeter tillgänglig. På dessa kan du mäta antingen AC eller DC. Det brukar finnas en omkopplare eller något ditåt. Det brukar också gå att mäta resistans. (ohm)
Mina värden för givaren:
Resistans: 1.06 kohm. (1060 ohm) utan att vara inkopplad till varvräknaren.
DC med tändningen i läge 1: 0.26 V
Tomgång (800 rpm): 0.22 V DC och 0.97 V AC.
2000 rpm: 0.22V DC och 1.66 V AC
Hoppas att detta kan ge dig lite vägledning. Stirra dig inte blind på absolutvärdena, dock skall du se en tydlig skillnad mellan tomgång och säg 2000 rpm när du mäter AC. Men, ett fel i själva varvräknaren och dess kretsar kan troligen också påverka hur signalen ser ut vid givaren. Kolla ordentligt att alla kablar och kontakter är OK. Bäst är naturligtvis om du kan låna en givare för test. Jag vet att MD11 och MD17 har samma givarte.
Lyka till / Sven-Barry
Ledsen att du fått vänta ett slag, men jag kom helt enkelt inte ihåg några siffror. Men, idag mätte jag på en fungerande givare, nämligen min egen.
Jag antar att du har en digital multimeter tillgänglig. På dessa kan du mäta antingen AC eller DC. Det brukar finnas en omkopplare eller något ditåt. Det brukar också gå att mäta resistans. (ohm)
Mina värden för givaren:
Resistans: 1.06 kohm. (1060 ohm) utan att vara inkopplad till varvräknaren.
DC med tändningen i läge 1: 0.26 V
Tomgång (800 rpm): 0.22 V DC och 0.97 V AC.
2000 rpm: 0.22V DC och 1.66 V AC
Hoppas att detta kan ge dig lite vägledning. Stirra dig inte blind på absolutvärdena, dock skall du se en tydlig skillnad mellan tomgång och säg 2000 rpm när du mäter AC. Men, ett fel i själva varvräknaren och dess kretsar kan troligen också påverka hur signalen ser ut vid givaren. Kolla ordentligt att alla kablar och kontakter är OK. Bäst är naturligtvis om du kan låna en givare för test. Jag vet att MD11 och MD17 har samma givarte.
Lyka till / Sven-Barry
Re: Varvräknare
Jag har nu mätt med min "Fluke" (multimeter) och fått motsvarande Sven-Barry´s mätningar med AC.
Jag har också haft med mig ett oscilloskop för att konstatera att det är en sinusvåg.
Mycket tyder nu på att själva varvräknaren är död
Typiskt att det är den dyraste delen (3.800:-). Givaren är ju under halva det priset...
Letar frenetiskt efter en beg.
MD11 och MD17 har samma och jag vet också att MD1, MD2 och MD3 har samma givare så då borde varvräknaren oxå vara den samme?
Förslag på var jag skall leta? Blocket är ju självklart men kanske någon "båtmotorskrot"
Vad jag förstått kan man ha alternativ. Tex. http://www.tinytach.com/tinytach/index.php
Kan det vara nått att ha? Tyvärr passar den ju inte i ursprungliga hålet i panelen.
Jag har också haft med mig ett oscilloskop för att konstatera att det är en sinusvåg.
Mycket tyder nu på att själva varvräknaren är död
Typiskt att det är den dyraste delen (3.800:-). Givaren är ju under halva det priset...
Letar frenetiskt efter en beg.
MD11 och MD17 har samma och jag vet också att MD1, MD2 och MD3 har samma givare så då borde varvräknaren oxå vara den samme?
Förslag på var jag skall leta? Blocket är ju självklart men kanske någon "båtmotorskrot"
Vad jag förstått kan man ha alternativ. Tex. http://www.tinytach.com/tinytach/index.php
Kan det vara nått att ha? Tyvärr passar den ju inte i ursprungliga hålet i panelen.
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Re: Varvräknare
Har du "W" uttag på generatorn kan man koppla en vanlig dieselvarvräknare där - pris och urval är nog bättre för den typen.
Kanske kan man få en vanlig dieselvarvräknare att fungera med bef givare om int spännigen är för låg.
Så när som på att det ska bli gjort så är en varvräknare löjligt enkel. Ett vridspoleinstrument och en frekvens-till-spännings krets.
Fast det är ju ganska coolt att åka omkring med ett oscilloskop också ...
Kanske kan man få en vanlig dieselvarvräknare att fungera med bef givare om int spännigen är för låg.
Så när som på att det ska bli gjort så är en varvräknare löjligt enkel. Ett vridspoleinstrument och en frekvens-till-spännings krets.
Fast det är ju ganska coolt att åka omkring med ett oscilloskop också ...
Re: Varvräknare
Yepp, det är någe att ha!styrman skrev:Vad jag förstått kan man ha alternativ. Tex. http://www.tinytach.com/tinytach/index.php
Kan det vara nått att ha? Tyvärr passar den ju inte i ursprungliga hålet i panelen.
Skaffade Tinytach för 2 år sedan till vår MD:5a och den har skött sig klanderfritt hela tiden. Beställde från UK med leverans i brevlådan på några dagar. Installationen busenkel.
Lasse
Re: Varvräknare
De flesta smådieslarna t.ex MD2, MD3, MD6, MD7, MD11 och MD17 verkar ha samma varvtalsgivare, åtminstone enligt http://marinepartseurope.com som säljer den(nr 1502028) för 1450 kr.
Om din generator har ett signaluttag (klämma W) är det billigare att t.ex. köpa en dieselvarvräknare (no-name Wema) från Biltema för 399 kr eller Wema eller VDO från 550-1500 kr hos ex.vis Hjertmans, Erlandsons bga. eller SeaSea. Fast då måste du låna eller hyra en varvtalsräknare, mekanisk som du trycker mot dubbhålet på vevaxeln, eller en laserräknare som riktas mot en reflextejp på svänghjulet för att kalibrera varvräknaren.
Staffan
Om din generator har ett signaluttag (klämma W) är det billigare att t.ex. köpa en dieselvarvräknare (no-name Wema) från Biltema för 399 kr eller Wema eller VDO från 550-1500 kr hos ex.vis Hjertmans, Erlandsons bga. eller SeaSea. Fast då måste du låna eller hyra en varvtalsräknare, mekanisk som du trycker mot dubbhålet på vevaxeln, eller en laserräknare som riktas mot en reflextejp på svänghjulet för att kalibrera varvräknaren.
Staffan
Re: Varvräknare
Efter en del diskussion med Fredrik på Drevia kom vi fram till att det måste vara varvräknaren.
Som tur var fanns det en beg hos dom och den skickades direkt. Ligger på Coop och väntar nu
Skall byta omg.
Bäst med detta är att jag har 30dgr bytesrätt om det nu visar sig att det trots allt inte är varvräknaren...
Som tur var fanns det en beg hos dom och den skickades direkt. Ligger på Coop och väntar nu
Skall byta omg.
Bäst med detta är att jag har 30dgr bytesrätt om det nu visar sig att det trots allt inte är varvräknaren...
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso