Nasa batterimonitor provkörd.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Nasa batterimonitor provkörd.

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 21 jun 2009, 18:34

På torsdan var det kallt som f-n här, och samtidigt anlände batterimonitorn från England. Så i stället för att sticka ut på sjön redan på torsdan så satte jag igång att dra om lite kablar, montera mätshunten och en ny grov minus till startbatteriet. Tog sin tid till efter midnatt med ryggskott som gjorde mig mer slow än vanligt. På fredan tog jag upp ett hål för monitorn och smällde dit den plus fyrledaren som följde med. Sist satte jag i säkringen, och vips började monitorn fungera precis som den ska. Nu ser jag rubb och stubb, hur mycket det laddar i eller ur, hur mycket kapacitet det är kvar, hur länge det dröjer inna det är fullladat ellee utdraget. Helt suveränt.
Efter tre dars stillaliggande på Storjungfrun sjönk det aldrig under 80% fast vi både spelade Taube och hade värme på nattetid. En enorm skillnad med nya batterier.
Lyser det rejält på solcellen laddar den över 2 ampere, 2,4 som mest. Och redan tidiga mornar ger den effekt nu när jag kan rikta om den på stolpen.
När vi drog igång motorn idag kunde jag konstatera att min japs 55 A generator ger ända upp till 60 ampere med TWC-regulatorn. Även att TWC-n funkar perfekt ser jag. Den mjukladdar först i ca tre, fyra minuter på 13,9 volt, sen höjer den spänningen till 14,7 volt och då laddar det som bara den. Vi for i bleke på motorn kanske 3,5 nm, sen fick vi lite fesig sjöbris med oss, så vi seglade på bara genuan i den stekande solen och solcellen fortsatte ladda. När vi kom hem var det enligt monitorn full, 100%, men Det gick ändå att ladda vidare med CTEK-laddaren.
Nu har jag inte läst igenom papiren riktigt, (har ägnat mig åt att sjunga Taube, dricka snaps och badat bastu) man kanske ska kalibrera monitorn på nåt sätt, jag knappade bara in att banken är på 293 ampere. (batterierna anges numer att de ger 73 ampere)

Det känns i alla fal kanonbra att se allt så tydligt, att veta att både solcellen och generatorn går som den ska. Strömförbrukningen Webasto för värmaren anger är helt riktig också. Jag skulle säkert kunna ligga ute flera dar till utan extra laddning. Generatorn verkar dessutom ge fullt med redan vid 1200 varv, jag har nog i onödan varavt den till 1800 varv förut när jag nödgats laddköra.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Nasa batterimonitor provkörd.

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 21 jun 2009, 18:43

Kan tillägga att det verkar som att jag har rätt i mina farhågor om lite sämre laddning med ett automatiskt relä som kopplar ihop start och förbrukare. När jag laddkörde på hemvägen idag och kopplade om min manuella batteriväljare så den stod i läget med bägge bankarna hopkopplade minskade laddningen i ampere. Kommer dock inte ihåg hur mycket. Ska bli kul att testa allt mer. Jag satte i höstas dit en 25 kvadrats extrakabel från genaratorn till startmotorn, den magra orginalkabeln fick sitta kvar. Och tydligen så var denna 25-kvadratare helt tillräckligt för att generatorn ska komma helt till sin rätt. Att byta till en 100 amperes generator känns helt overkill nu. Nu funkar ju allt helt suveränt.
"Att mäta är att veta", vem myntade det? Seawolf? :D
Senast redigerad av 1 Guitar Nilsson, redigerad totalt 0 gånger.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

ole
Diamantmedlem
Inlägg: 220
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 22:59
Ort: ole

Re: Nasa batterimonitor provkörd.

Inlägg av ole » sön 21 jun 2009, 18:49

Det där är så man nästan känner gledjan gå gennom sig lik en ström. Lysande kan man säga..... :idea:
ole

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Nasa batterimonitor provkörd.

Inlägg av peterh » sön 21 jun 2009, 20:22

Guitar Nilsson skrev:Kan tillägga att det verkar som att jag har ätt i mina farhågor om automatiskt relä som kopplar ihop start och förbrukare. När jag laddkörde på hemvägen idag och kopplade om min manuella batteriväljare så den stod i läget med bägge bankarna hopkopplade minskade laddningen i ampere. Kommer dock inte ihåg hur mycket. Ska bli kul att testa allt mer. Jag satte i höstas dit en 25 kvadrats extrakabel från genaratorn till startmotorn, den magra orginalkabeln fick sitta kvar. Och tydligen så var denna 25-kvadratare helt tillräckligt för att generatorn ska komma helt till sin rätt. Att byta till en 100 amperes generator känns helt overkill nu. Nu funkar ju allt helt suveränt.
"Att mäta är att veta", vem myntade det? Seawolf? :D
Det ser ut som att du myntade det när du höll på med vattenburen värmare från helvetet :-)

Men det är så rätt så, mäter man så vet man vad som händer.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Nasa batterimonitor provkörd.

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 21 jun 2009, 20:34

Det var nån annan som skrev "att mäta är att veta" först, sen har jag tagit upp det i vokabulären.
Värmaren går som en dröm den med. Rejält med värme även utan fläktarna. :D
I morrn em är det risk för att vi pyser ut på böljan igen. :D :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Nasa batterimonitor provkörd.

Inlägg av Lasse M » sön 21 jun 2009, 21:00

Kul att det blev bra! Själv är jag himlans nöjd med Nasan som vakar över vår lilla förbrukarbank. Visst kan man med volt och amperemeter mäta och räkna fram samma sak som Nasan visar, men det är betydligt omständigare än att bara läsa av en display!

Lasse

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Nasa batterimonitor provkörd.

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 21 jun 2009, 21:16

Noterade att min 25 amp CTEK laddare nöter väldigt länge fast batterierna enligt NASAn är fulla, innan Cteks gröna lampa äntligen tänds. Det laddade idag på slutet en halv ampere, 0,125 per batteri, när jag röck ur landströmmen. Spelar det nån roll om man inte klämmer in det där allra sista? Jag rullade ihop landsladden och överlät på solcellen att fortsätta nöta i det sista. Spelar det någon roll?

Till och med fru Guitar visade intresse för monitorn och testade att slå av och på lampor och såg hur amperen skenade iväg. Varmvita diodlampor måste det bli.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Nasa batterimonitor provkörd.

Inlägg av Mr Q » sön 21 jun 2009, 21:47

Har ni någon länk till den däringa monitorn?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Nasa batterimonitor provkörd.

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 21 jun 2009, 21:55

http://www.seamarknunn.com/cgi-bin/sh00 ... M523_2dBM1

Här finns lite svensk beskrivning och ett rejält dyrare pris, scrolla nästan längst ned, installtions-pdf finns där med:
http://www.lyth.se/navinstr.html
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Nasa batterimonitor provkörd.

Inlägg av Mr Q » sön 21 jun 2009, 22:05

Tack, är det NASA Clipper BM1?

Ser cool ut, fast något dyr möjligen. Vilket iofs allt som har med båtar är. Integrerad peke för 13 500? Jag tar två! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Nasa batterimonitor provkörd.

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 22 jun 2009, 08:41

Ja så heter den. Blev ca 1200 kr med frakt. Det är det värt att slippa leva i ovisshet om, och hur mycket det laddar, resp drar.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Nasa batterimonitor provkörd.

Inlägg av jason » mån 22 jun 2009, 19:26

Guitar Nilsson skrev:Det var nån annan som skrev "att mäta är att veta" först, sen har jag tagit upp det i vokabulären.
Redan 1975 fick jag mig detta uttryck till livs när jag läste elektrisk mätteknik :-)

/j

Tobbe
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 17:14

Re: Nasa batterimonitor provkörd.

Inlägg av Tobbe » mån 22 jun 2009, 21:36

Att laddaren fortsätter trots att monitorn visar fullt beror förmodligen på att den inte tar hänsyn till batteriernas verkningsgrad. En del av strömmen som du laddar in blir ju värme istället för energi som lagras i cellerna, om instrumentet är riktigt smart så går det nog att ställa in en uppskattad verkningsgrad..du får helt enkelt bita i det sura och läsa manualen :D

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Nasa batterimonitor provkörd.

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 22 jun 2009, 21:54

Tobbe skrev:Att laddaren fortsätter trots att monitorn visar fullt beror förmodligen på att den inte tar hänsyn till batteriernas verkningsgrad. En del av strömmen som du laddar in blir ju värme istället för energi som lagras i cellerna, om instrumentet är riktigt smart så går det nog att ställa in en uppskattad verkningsgrad..du får helt enkelt bita i det sura och läsa manualen :D
Allt har sin tid... Kylen som jag har på ständigt drar ur lite också.
En märklig sak är att när jag nyss satt igång monitorn så hade jag ett tjuvdrag på en hel ampere nånstans, med allt utom autopiloten avstäng. Nu har detta tjuvdrag försvunnit, det är nu bara 0,1 amp, antagligen autopilotens elektronik. Men vad tog den strömmen förut? Eller har monitorn sån lång "inlärningstid"? Den ska enlig manualen ha lite tid på sig att lära sig batteribanken.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Nasa batterimonitor provkörd.

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 16 jul 2009, 21:54

Jag tror nu att den ampere som försvann "rann" från de toppladdade förbrukarna över till startbatteriet när jag hade väljaren på läget för bägge bankarna, har inga såna problem nu...

Och, det bästa: Seglade utåt Storjungfrun med cptn G och fick plötsligt se ett bläcksvart åskmoln som jagade oss med en jävla fart. Att hinna kryssa in i hamn var inte att tänka på, igång med motorn och ner med seglen. Kom sen på att jag i paniken startade motorn på förbrukarläget, då får ju shunten ta all startström som antagligen är mer än de max 100 ampere shunten ska tåla. Inget gick sönder, Batterimonitorn funkade likadant sen. :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar