Hydrographica använder sig av 2- resp 3-meterskurvor, inte 3 och 6.dator9 skrev:Borde det inte vara 3-meterskurva? Det ser ut som 6-meters. Detta är förresten inte helt ovanligt på äldre bluechart-kort.
/T
Hydrographica använder sig av 2- resp 3-meterskurvor, inte 3 och 6.dator9 skrev:Borde det inte vara 3-meterskurva? Det ser ut som 6-meters. Detta är förresten inte helt ovanligt på äldre bluechart-kort.
Ditt exempel är inte från ett Hydrographica-kort men det var Seawolfs.dator9 skrev:På mitt Bluechart 2008.5 är det 3 och 6. Men det kanske är en inställningsfråga?
Jag kan bekräfta att denna 2.8:a syns utan problem i Bluechart mars -09, både i Mapsource och i min navigator. Inga problem. Observera dock att jag inte kan uttala mig om g2-versionen då jag använder standard Bluechart.Seawolf skrev:Se bifogat, det är Bluechart med Hydrographicas kort på Huvudskär. Men ta inte denna innfo bokstavligt, det är hörsägen att detta grund inte syns på Garmin Mars09.consensus skrev:
Kan du ta en skärmdump och bifoga på 2.8:an vid Huvudskär så att vi kan kolla med våra navigatorer.
Svenska farvatten liggger i utkanten av WAAS täckningsområde, och de extrasattelliter som sänder WAAS-info ligger ibland lågt över horisonten med osäker signalole skrev:Kartor är en sak - GPS en annan.
Seglar man på marginalen - då tar man kanske en chans från tid till annan....![]()
"Newer Garmin GPS receivers with WAAS (Wide Area Augmentation System) capability can improve accuracy to less than three meters on average."
Inte vet jag - vi får kanske veta mer.......

Det var väl ändå att ta i. _En_ uppgrundning mellan Kleningen och Bussholmen... Det är väl inget gytter! Skulle du själv tveka att passera platsen?Mr Q skrev:Sjökortsmiss eller inte, frågan är varför båtarna valde det spåret från första början? Det är ju byst med grynnor där. Har man ett djupgående på 4 meter kanske man inte bör mörscha på i 16 knop rakt genom gyttret?
Jag håller nog med Q.Sneseglarn skrev:Det var väl ändå att ta i. _En_ uppgrundning mellan Kleningen och Bussholmen... Det är väl inget gytter! Skulle du själv tveka att passera platsen?Mr Q skrev:Sjökortsmiss eller inte, frågan är varför båtarna valde det spåret från första början? Det är ju byst med grynnor där. Har man ett djupgående på 4 meter kanske man inte bör mörscha på i 16 knop rakt genom gyttret?
T-Blå räknar med att sjösätta idag på eftermiddan och vara på banan igen till kvällen. Så dom dyker nog upp i Sthlm i god tid... men det är klart, stenen dom hittade är ju inte direkt Sveriges enda grund...Mr Q skrev:... Jahapp en båt mindre till inportracet på Kanholmsfjärden...
Finns på piratbukten!Hans skrev:Garmin!!!
Det är inte bara användare/ägare av G2 kort som drabbas av Garmin-strulet.
Jag har beställt ett Bluechart (Classic) datacard till min 192C för att vi skall kunna segla runt kusten och gå Göta Kanal tillbaka till GBG.
Garmin klarar inte av att leverera några kort pga att man är upptagen med att byta ut felaktiga G2-kort....
Det är möjligtvis inte nån som har ett EU468S (Trelleborg-Södertälje) eller EU046R (Malmö-Öregrund) datacard liggande???
Behöver köpa eller låna för att det inte skall bli en "show-stopper" av semesterplanerna.
Har ringt runt till i stort sett varenda tillbehörsbutik för att kolla om nån har något på "hyllan".
Alla har samma tråkiga budskap - Garmin klarar inte av att leverera just nu...
Har även kollat Blocket - soprent! (det som finns säljs direkt)
Garmin