Skeppskatt ? Skitfråga (!)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
peterh
Diamantmedlem

Skeppskatt ? Skitfråga (!)

Inlägg av peterh » mån 15 jun 2009, 09:16

Vår dotter har flyttat hem till oss för ett tag. Med sig i bagaget har hon katt.

Nu undrar jag, kan man ta med en "typisk innekatt" i en segelbåt ? Katter
skiter och pissar väldigt karekteristiskt - hur löser man detta ? Skall man
skaffa flytväst ( katt i flytväst !!) ?? Eller bör vi avstå från att ta med katt?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Jens K
Platinamedlem

Re: Skeppskatt ? Skitfråga (!)

Inlägg av Jens K » mån 15 jun 2009, 09:26

Det bästa är att ni provar. Katter är väldigt individuella och vissa funkar inte alls som skeppskatt medan andra funkar hur bra som helst. Det finns ett antal historier om katter som följt med på små båtar jorden runt och även ett youtube-klipp på en skeppskatt som simmar runt hela båten innan den klättar upp igen (fast i varmare vatten än här...).

Skitfrågan: det behövs nog en låda för bajset, men katter kan lära sig att kissa i självlänsen/sittbrunnen och så sköljer man bort det med vatten. Det finns kattlådor att köpa som har "tak" och öppning att krypa in i, de kanske håller sanden på plats bättre.
Katter behöver inte ha flytväst, de simmar alldeles utmärkt och flytvästen är bara till hinders för dem. Däremot är sele bra om man ska gå iland. Folk som seglar med katter brukar ha katten i ruffen under segling, medans den går fritt på däck i hamn (eller med sele).
Katter kan lätt bli sjösjuka eftersom de har väldig väl utvecklat balanssinne.

Men som sagt prova först ta med katten på båten i hamn ett tag och bryggsegla lite. Då märker man nog om den gillar stora mängder vatten eller blir rädd.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 15 jun 2009, 10:22

Spola ut kattpiss i havet...
Chockerande!

MVH
Håkan
En expert i mängden

Lasse O
Guldmedlem

Inlägg av Lasse O » mån 15 jun 2009, 11:20

Skaffade katt för en del år sen och tanken var att katten skulle med ut på sjön och så blev det under en semester samt några helger men tyvärr fick det räcka med det ,vår katt klarade av sjölivet så länge vi höll oss inomskärs och det inte var någon sjögång att tala om så fort det blev sjögång blev han helt ifrån sig och våldsamt sjuk och han både spydde och sket ner dynorna , vid ett tillfälle trillade han även överbord vid svajankring och det blev minst sagt stressigt för oss övriga när katten simmade runt i viken vrålande med svår dödsångest dock med flytväst på.
Numera har han en kattkompis och dom är hemma under helgerna samt på pensionat under semestern lugnast för alla parter.

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » mån 15 jun 2009, 12:04

Här är youtubeklippet. Grymt söt katt som försöker hoppa från jollen till båten, missar, men sen simmar en sväng runt båten innan den klättrar upp.
http://www.youtube.com/watch?v=iLOLWY9RDxE

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 15 jun 2009, 13:25

Jag har en innekatt med mig ganska ofta och det går förvånansvärt bra. Nu är min katt till 75% Birma och har personlighet därefter. I båten har jag en öppen låda med kattsand (kompaktsand), det ska vara mycket sand som absorberar all fukt och lukt. Det luktar inte, förutom när hon precis gjort sitt såklart, men inget annars. Jag har en liten flytväst men den går inte att använda, katten är lite väl liten och ålar sig snabbt ur den. Vi har en sele och en lång flagglina i den i stället. Dagtid när man seglar så ligger hon ändå inne i en stickkoj och slappar/sover. Beroende på kattens personlighet så kan land nog vara det större problemet, inte alltid som katten kommer tillbaka är man vill åka har jag hört. Jag har själv inga problem med det, min är bara borta någon enstaka timme i taget. Jag var väldigt noga med "kattvalet" just pga av båtlivet. Är det en huskatt/bondkatt så är det nog bara att prova och se hur det går. Man får ock räkna med att katten kliver precis överallt och det blir lätt ganska mycket katthår.

Skriv svar