Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Mats Brage » lör 13 jun 2009, 18:31

Hej,

Jag tror att konstruktionen på din mast liknar min Athena 34 då det är samma konstruktör. Toppvantet är "låst" på min rigg, genom att ändstycket när det skurvas fast i spridare (med insektsskruv) klämmer åt vantet. Självklart blir det inte helt låst som vid typ vajerlås. Jag vet att Benns levererade rätt mycket till de tidiga Crown 31/Athena 34/SIrena 38. Kolla med dom om du är osäker.

Vantspridaren på Crown 31:a som jag tittade på hade en krage som man satte in spridare i med två genomgående riggbultar. Kragen i sin tur var nitat (och säkert limmad) mot mast. Jag har samma konstruktion.

Jag har noterat att mina flexar lite, men inte mycket mer är några grader, definitivt inte hänger läpp.

Du skrev inte vilken årsmodell du har på din Finngulf 31. Min är från 81 som jämförelse.

Hälsn
Mats
Scanner 391 nr 142

Magic Erik
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Magic Erik » sön 14 jun 2009, 01:53

Var ute vid min ögonsten och rättade till vantspridarna. Enligt John Mast är det idealiskt med 80 graders vinkel över och under spridarnocken i förhållande till vanten. Att kroka två fall var en utmärkt lösning och det blev till 99% en rimlig vinkel igen. Tack SWE 54! Finjustering vid mastkranen krävs kanske dock, men det känns mycket bättre nu. Skönt med nya vant till sommaren och skönt att kunna spänna upp riggen utan att vara rädd för att gammalt skräp skär sig. På min båt sitter det för övrigt 6 mm till toppvanten och 7 mm till undervanten. Någon som har liknande lösning? Spridarna sitter ganska högt upp och det är genomgående mast, kanske en förklaring? Båten är för övrigt en 85:a.

Mvh Erik

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Nubben » sön 14 jun 2009, 04:59

I alla fall min 90:a (även inferno/fg/crown 31) har en Selden mast var stagen skall vara flytande i spridarnocken. Kanske John Mast har löst det på annat sätt på er båt?
Kom ihåg att dra åt toppvanten till > 15% av brottgräns ifall du inte använder backstag då du annars kommer att få rejält löst förstag.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Mats Brage » sön 14 jun 2009, 18:32

Hej,

Om du inte använder backstagen, vilket du egentligen inte behöver för semestersegling, så skall de sitta hårt åt (se Nubbens kommentar). Jag har för övrigt 6mm för alla vant.

Grattis till en finfin båt med fantastiskt driv, och som seglar om många betydligt nyare konstruktioner - dessutom är de vacker att se på!

/Mats
Scanner 391 nr 142

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Maxi33 » sön 14 jun 2009, 19:26

Jag är rätt undrande till det några skriver att toppvanten inte skall låsas i spridarna.
Kan någon förklara vad den önskade funktionen skulle vara, med att den punkt på vantet som spridaren är i kontakt med har en möjlighet att flytta sig?

Jag har aldrig hört om annat än att ett toppvant skall låsas till spridaren så att vinkeln mellan vant och spridare är lika på ovansidan och undersidan. Då får det tryck som det spända vantet överför till spridaren sin riktning genom spridaren och till spridarfästet i masten.
Om vinklarna blir olika uppstår en böjkraft på spridaren.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Mr Q » sön 14 jun 2009, 19:37

Re Maxi 33:

Kanske beror på riggkonstruktionen? :roll:

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Maxi33 » sön 14 jun 2009, 19:47

Re Mr Q: Och det var ju det jag undrade om någon kunde förklara.
Någon annan?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Nubben » sön 14 jun 2009, 21:27

Visst kan man tänkas låsa vinkeln om man faktiskt vill men det måste isf göras med vulktejp eller motsvarande. Mina spridarfästen ser iaf till spridarna kommer i hyfsat rätt riktning mot stagen, i alla fall så bra så att det med ögonmått mätt ser ut som att vinkeln mellan ovan och under är lika stor. Spridaren går max att röra två-tre grader i fästet så det verkar vara designat för riggen.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Maxi33 » sön 14 jun 2009, 21:40

Det nubben beskriver är en konstruktion där spridarfästet i masten styr spridarens vinkel så distinkt att det inte är nödvändigt med att låsa vantet mot spridaren, de böjkrafter som kan uppstå om växlande belastning i vantet får spridaren att vilja röra sig uppåt eller nedåt beräknas alltså vara så små att fästet i masten håller emot utan att riskera att överbelastas.
Det är i så fall inte ett behov att spridare och vant hålls lösa mot varandra, det anses bara inte nödvändigt att låsa dem mot varandra. Men man kan alltså göra det.

Det är sådana distinktioner som jag tycker är så viktiga att vara medveten om. Annars tror man att det är viktigt att INTE låsa vantet.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Magic Erik
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Magic Erik » sön 14 jun 2009, 22:19

Tackar Mats, och detsamma!

Ser sällan Finngulf/Crown/Inferno eller för den delen Athena 34 här på västkusten, men Södergren hade någonting bra på gång när han ritade dessa båtar. Man blir lite lätt beroende av kraften och utseendet. Min båt vårdades ömt i Danmark innan jag fick fatt på den men genomgår en upprustning och byte av mycket gammalt gammalt ombord - från fall till septitank. Detta har tyvärr lett till att den legat vid bryggan en månad utan att bli seglad. Tråkigt! Speciellt idag med 10-12 meter NV och säkert halva Göteborgs båtbestånd på väg hem från Marstrand. En imponerande syn!

Tack för alla tips! Tror nog att jag skall låsa vantspridarna så gott det går, eventuellt med en liten delad gummislang som pressar från ändstycket då spåren blivit slitna med åren. Mitt häfte från John Mast (Står för övrigt Inferno 31 på framsidan) hävdar att vanten skall låsas, så det varierar nog från konstruktion till konstruktion.

Mvh Erik

Jens K
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 18:55

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Jens K » mån 15 jun 2009, 09:46

dator9 skrev:Litet OT: Bilden är väl från Lidingö Runt. Undrar vad som var orsaken i just detta fall? IF-en är ju inte överriggad precis även om det tydligen blåste rejält. Någon som vet?
Det typiska problemet med Lidingö runt är ju att det är så tidigt i säsongen så båtar kappseglar utan att riggen är intrimmad ordentligt. Det deltar ju båtar efter att ha sjösatts och påmastats dagen innan....

Henrik_S
Guldmedlem
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 22 okt 2006, 18:00

Re: Vinkel på vantspridare efter vantbyte.

Inlägg av Henrik_S » lör 20 jun 2009, 10:10

Hej!

Lustigt (eller snarare olustigt) men jag har haft precis samma problem på min Inferno 31-84 med John mast. Min nya spridare ska upp på måndag så jag var precis på gång att starta en liknande tråd.

För att summera:

Mast: John 7/8 med enlka svepta spridare
Spridar fäste: Enligt Mats beskrivning ovan
Problem: Ska spridaren låsas i vanten eller inte och i s f i vilken vinkel.

Tolkning av svaren ovan: Spridaren ska låsas med ändstycket så att vinkeln mellan spridaren och vant vajern är 80 grader både ovan och under spridare.

Några invändningar, tips eller tricks?

Mvh

Henrik

Skriv svar