Fyren Stora Oset syd Rörö/Hyppeln
Re: Fyren Stora Oset syd Rörö/Hyppeln
Vilket var inte lätt?
Att hitta en bild på Stora Oset inom 40 minuter efter att Hönö presenterat svaret på Planket?
/T
Att hitta en bild på Stora Oset inom 40 minuter efter att Hönö presenterat svaret på Planket?
/T
Precis! Och att se att det var Stora Oset på den första bilden. Jag funderade på om det kunde vara Stora Osets fyrT skrev:Vilket var inte lätt?
![]()
/T
men kände inte alls igen den.
Ledsen om bilden inte var så skarp och att vädret inte var så bra.
Kanske lättare att se vilken fyr detta är. Ledtråd fotoplats idag 4-5 nm NV om den förra.
Hönö
Kanske lättare att se vilken fyr detta är. Ledtråd fotoplats idag 4-5 nm NV om den förra.
Hönö
-
Brygg seglaren
- Silvermedlem
Ja det var nästan för lätt. Kan inte vara annat än Vinga. Det är bara sjöfarande väster om ön, som kan se fyren till vänster om båken och utkiken.Hönö skrev:Ledsen om bilden inte var så skarp och att vädret inte var så bra.
Kanske lättare att se vilken fyr detta är.
Ledtråd fotoplats idag 4-5 nm NV om den förra.
Hönö
Du var tydligen på plats och kan kanske säga exakt var Telefonica Blue gick på. Trodde först det var strax söder om Skallen men de var ju på väg ett bra tag innan det small.
MVH
Kaj
Ligger Vinga 4 - 5 Nm nordväst om Rörö/Hyppeln...?
MVH
Håkan
MVH
Håkan
En expert i mängden
Söder om St Sillesund, alltså väster om Bussholmen.
Rakt på den 1,5 a som ligger där...
Bara metrar innan det small.
Det var nästan omöjligt att få till någon vettig bild överhuvudtaget.
Rakt på den 1,5 a som ligger där...
Bara metrar innan det small.
Det var nästan omöjligt att få till någon vettig bild överhuvudtaget.
Senast redigerad av 1 SWE54, redigerad totalt 0 gånger.
Enligt vissa uppgifter var det ett 1,5-metersgrund väster om Ussholmen. Kanske avses 1,6-metersgrundet väster om Bussholmen?Brygg seglaren skrev:Ja det var nästan för lätt. Kan inte vara annat än Vinga. Det är bara sjöfarande väster om ön, som kan se fyren till vänster om båken och utkiken.Hönö skrev:Ledsen om bilden inte var så skarp och att vädret inte var så bra.
Kanske lättare att se vilken fyr detta är.
Ledtråd fotoplats idag 4-5 nm NV om den förra.
Hönö
Du var tydligen på plats och kan kanske säga exakt var Telefonica Blue gick på. Trodde först det var strax söder om Skallen men de var ju på väg ett bra tag innan det small.
MVH
Kaj
Där får man hålla tungan rätt i mun. Det skulle vara intressant att veta om de bara slarvat med navigeringen eller om plottern visat fel. Kanske var
plottern utslagen och de saknade papperskort...
Dom klarade sig emellertid bättre än sina landsmän på lastfartyget Agromayor, som ligger bland Grösslingarna litet längre nordväst ut.
Den båten blev vrak där i den svåra stormen den 22 september 1969. Några spanska sjömän omkom vill jag minnas.
-
Brygg seglaren
- Silvermedlem
Nej!Maxi33 skrev:Ligger Vinga 4 - 5 Nm nordväst om Rörö/Hyppeln...?
MVH
Håkan
Det är inte Vinga som ligger där, utan platsen som Hönö fotat Vinga ifrån.
MVH
Kaj
Det beror lite på vilket kort man kollar i.. det står olika i dom olika skalorna av någon anledning.Brendan skrev:
Enligt vissa uppgifter var det ett 1,5-metersgrund väster om Ussholmen. Kanske avses 1,6-metersgrundet väster om Bussholmen?
Där får man hålla tungan rätt i mun. Det skulle vara intressant att veta om de bara slarvat med navigeringen eller om plottern visat fel. Kanske var
plottern utslagen och de saknade papperskort...
...
Det finns lite info om grundstötningen på VOR siten. Det finns lite bilder med.
It is clearly our own mistake of course, we thought we were to leeward of the rock and clear of it and we smacked it right on the head ...
Jag tror mig se det nu Brygg seglaren, först trodde jag att det bara var ett skrivfel med NV och att det skulle varit SV, men då hade väl de inbördes placeringarna av fyr, båk och utkik varit mer spridda.
Det är lurigt med avstånd och positionsbedömningar.
MVH
Håkan
Det är lurigt med avstånd och positionsbedömningar.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Jag var inte så nära att jag såg precis var de gick på men enligt mitt kort och vad jag hört och sätt borde det vara på 1.5meters grundet V bussholmen som har en brant ostsida enligt mitt kort.
Detta måste vara några minuter efter de gick på:
Hönö
Detta måste vara några minuter efter de gick på:
Hönö