Gamla nödraketers öde

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Gamla nödraketers öde

Inlägg av T » lör 13 jun 2009, 11:13

Brendan skrev:
T skrev:
Brendan skrev:... Och Seawolf har rätt och jag fel, menar du, trots att han och jag har samma åsikt i den här frågan?....
Båda har fel. Naturligtvis.
Jag har rätt. Naturligtvis.

:o
/T
Och eftersom jag har mindre fel än Seawolf tycker jag du borde ha gett dig på honom i första hand
hur roligt det än må vara med personförföljelse och mobbning av mig.
Hur kan du påstå något sådant, som att jag ägnar mig åt personförföljelse och mobbning av dig, Brendan?
Det ligger helt enkelt inte i min natur, hur roligt det än kan vara.

Men det är intressant att konstatera att du bytt åsikt ifråga om nyårsraketerna. Vadan denna nya insikt?

:o
/T

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Gamla nödraketers öde

Inlägg av bosseh » lör 13 jun 2009, 14:59

Brendan skrev: ... Det finns värre "brott".
Det är ungefär samma typ av försvar som Saddam Hussein mfl försökte köra med. Det finns alltid det som är värre.
Brendan skrev: För att delta i havskappseglingar, till exempel Gotland Runt, var det tidigare rigorösa krav på att man skulle ha med sig nödraketer och andra pyrotekniska produkter i visst antal.
Men det kravet kanske är slopat?
Finns det sådana krav så måste man följa dem. Men raketerna är inte ofarliga ens på Gotland Runt:
"Nere i SeaCart 30:an låg flotte och raketer. För att komma undan den exploderande säkerhetsutrustningen och köket kastade sig besättningen i vattnet". Jag har för mig att Jonas Ekblad beskrev detta i någon tidning. Han höll i vart fall ett föredrag om att "Slakta heliga kor" där han bla visade att faran med raketer ombord oftast är mycket större en ev fördelar. Det har även diskuterats livligt i engelsk båtpress.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Gamla nödraketers öde

Inlägg av Maxi33 » lör 13 jun 2009, 15:32

"Ju fler nödraketer som skjuts upp i övningssyfte på nyårsafton, desto färre okynnesuppskjutningar blir det vid andra tillfällen, då de kan leda till onödiga utryckningar. Naturligtvis
ser myndigheterna ifråga positivt på "oskicket" men måste utåt hålla på att det faktiskt är olagligt och kan inte på villkors vis uppmuntra det."
Skrev Brendan.

Undrar om inte detta är ett personligt rekord i Brendandumheter.
"Naturligtvis ser myndigheterna i fråga positivt på..."

Det är helt fantastiskt vad du vet Brendan, tänk om du någon gång ville berätta hur du vet allt.
Då skall jag berätta vad SM är.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Gamla nödraketers öde

Inlägg av Brendan » lör 13 jun 2009, 17:52

Maxi33 skrev:"Ju fler nödraketer som skjuts upp i övningssyfte på nyårsafton, desto färre okynnesuppskjutningar blir det vid andra tillfällen, då de kan leda till onödiga utryckningar. Naturligtvis
ser myndigheterna ifråga positivt på "oskicket" men måste utåt hålla på att det faktiskt är olagligt och kan inte på villkors vis uppmuntra det."
Skrev Brendan.

Undrar om inte detta är ett personligt rekord i Brendandumheter.
"Naturligtvis ser myndigheterna i fråga positivt på..."

Det är helt fantastiskt vad du vet Brendan, tänk om du någon gång ville berätta hur du vet allt.
Då skall jag berätta vad SM är.

MVH
Håkan
Detta vet jag naturligtvis inte. Det är en fundering, som det nog ligger en hel del sanning i dock.

För övrigt är vi fullständigt ointresserade av vad SM betyder. Och en person som rent ut hävdar
att vi ljuger här på Sailguide, skulle vi inte nedlåta oss till att bryggsnacka med.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Gamla nödraketers öde

Inlägg av Maxi33 » lör 13 jun 2009, 18:24

Jag har inte påstått att du ljuger Brendan.
Det är bara en fundering...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Gamla nödraketers öde

Inlägg av coppertail » lör 13 jun 2009, 18:26

Detta vet jag naturligtvis inte. Det är en fundering, som det nog ligger en hel del sanning i dock.

För övrigt är vi fullständigt ointresserade av vad SM betyder. Och en person som rent ut hävdar
att vi ljuger här på Sailguide, skulle vi inte nedlåta oss till att bryggsnacka med.
Då kan du lägga till mig på listan över personer att inte tilltala på bryggan, för du ljuger.

Om du blir ertappad med att skjuta iväg nödraketer blir du lagförd. Oavsett tid och datum.
Jag har jobbat ett antal nyårsaftnar/påskar/valborg och nödraketer förekommer, men alls inte i den utsträckning du tycks tro.
Eller kanske folk inte rapporterar dem?
En rapporterad nödraket till MRCC leder dock alltid till åtgärd.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Gamla nödraketers öde

Inlägg av Brendan » lör 13 jun 2009, 20:04

Maxi33 skrev:Jag har inte påstått att du ljuger Brendan.
Det är bara en fundering...

MVH
Håkan
Jo, du har vid minst två tillfällen påstått att jag ljuger. Men om du vill ändra det till att
det bara är en fundering, är det bra. Gå gärna ett steg till och erkänn att det var överilat
att anklaga Camilla och mig för att ljuga.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Gamla nödraketers öde

Inlägg av Brendan » lör 13 jun 2009, 20:13

coppertail skrev:
Detta vet jag naturligtvis inte. Det är en fundering, som det nog ligger en hel del sanning i dock.

För övrigt är vi fullständigt ointresserade av vad SM betyder. Och en person som rent ut hävdar
att vi ljuger här på Sailguide, skulle vi inte nedlåta oss till att bryggsnacka med.
Då kan du lägga till mig på listan över personer att inte tilltala på bryggan, för du ljuger.

Om du blir ertappad med att skjuta iväg nödraketer blir du lagförd. Oavsett tid och datum.
Jag har jobbat ett antal nyårsaftnar/påskar/valborg och nödraketer förekommer, men alls inte i den utsträckning du tycks tro.
Eller kanske folk inte rapporterar dem?
En rapporterad nödraket till MRCC leder dock alltid till åtgärd.
Nej, jag ljuger absolut inte. Jag ger bara uttryck för vad jag tror många sjöräddare i själ och hjärta tycker. (Jag kan ha fel). Men du menar väl ändå
inte att två nödraketer bland hundratals andra röda raketer klockan 2400 på nyårsafton mitt inne i stan leder till åtgärd?
Nu ljuger du allt. Var går förresten gränsen för vad som räknas som nödraket? Helt röd? De flesta raketer har ju flera färger.
Går de fetbort?

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Gamla nödraketers öde

Inlägg av Maxi33 » lör 13 jun 2009, 20:27

"Gå gärna ett steg till och erkänn att det var överilat
att anklaga Camilla och mig för att ljuga."
Skrev Brendan.

Men nu får du väl ge dig Brendan, jag har ingen aning om vad Camilla har sagt och alltså påstår jag inget om henne och funderar inte ens.
Det är du som påstår saker om gröna sopcontainers, och var du får sånt ifrån är din sak.

Och om din formulering "Naturligtvis ser myndigheterna ifråga positivt på "oskicket" men måste utåt hålla på att det faktiskt är olagligt och kan inte på villkors vis uppmuntra det." skall läsas som att du inte vet men bara funderar, så tycker jag att du i konsekvensens namn skall se min formulering "Du ljuger" som min lilla fundering utan att veta.

För konsekventa skall vi väl vara Brendan och inte begära mer av andra än av oss själva.

Förresten förlåter jag dig dina taskiga personangrepp med funderingar om att jag är mesig och låter mina barn hantera raketerna, alla andra förstod nog att jag menade att jag inte ville ta sakerna i min hand för att bränna av dem, men visst borde jag uttryckt mig tydligare för din skull.

Jag kommer att heja på dig om vi ses på en brygga, du gör som du vill.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Gamla nödraketers öde

Inlägg av Brendan » lör 13 jun 2009, 20:36

Maxi33 skrev:"Gå gärna ett steg till och erkänn att det var överilat
att anklaga Camilla och mig för att ljuga."
Skrev Brendan.

Men nu får du väl ge dig Brendan, jag har ingen aning om vad Camilla har sagt och alltså påstår jag inget om henne och funderar inte ens.
Det är du som påstår saker om gröna sopcontainers, och var du får sånt ifrån är din sak.

Och om din formulering "Naturligtvis ser myndigheterna ifråga positivt på "oskicket" men måste utåt hålla på att det faktiskt är olagligt och kan inte på villkors vis uppmuntra det." skall läsas som att du inte vet men bara funderar, så tycker jag att du i konsekvensens namn skall se min formulering "Du ljuger" som min lilla fundering utan att veta.

För konsekventa skall vi väl vara Brendan och inte begära mer av andra än av oss själva.

Förresten förlåter jag dig dina taskiga personangrepp med funderingar om att jag är mesig och låter mina barn hantera raketerna, alla andra förstod nog att jag menade att jag inte ville ta sakerna i min hand för att bränna av dem, men visst borde jag uttryckt mig tydligare för din skull.

Jag kommer att heja på dig om vi ses på en brygga, du gör som du vill.


MVH
Håkan

Men herregud, Håkan, jag är bara lättsam. Ska det vara så svårt att inse? Beträffande den gröna containern citerar jag Camilla rättav.
Jag är djävligt sur på dig för att du påstår att vi ljuger, men vi kommer nog att heja ändå om vi ses - litet avmätt till att börja med, sedan får vi se...

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Gamla nödraketers öde

Inlägg av Seawolf » lör 13 jun 2009, 20:43

I de allra flesta sammanhang där industri och samhälle har säkerhetsrutiner och säkerhetshjälpmedel så har man också övningar för att se att det hela fungerar och att öva hur man gör. När det gäller nödraketer finns det inget sådant, och det låter som om de som försöker finna ett sätt att lagligt destruera åldrade sådana inte finner nån instans som tar hand om dem.
Står man på någon höjd i klart väder i området Tjörn-Stenungsund-Marstrand på nyårsnatten vid 12-tiden ser man under en period på kanske 10 minuter sällan mindre än 3 samtidiga fallskärmsbloss uppe. Jag har inte hört talas om att någon räddningsinstans gör några utryckningar i samband med detta.

Det är naturligvis olagligt. Jag har svårt att förstå varför det inte vore lämpligt att få fram en tidslucka t.ex. just vid den tiden då uppskjutningsövningar är tillåtna, så säkerhetsövningar som man i de flesta andra sammanhang uppmuntrar och genomför kan ske även för nödraketer.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Gamla nödraketers öde

Inlägg av Brendan » lör 13 jun 2009, 20:46

Seawolf skrev:I de allra flesta sammanhang där industri och samhälle har säkerhetsrutiner och säkerhetshjälpmedel så har man också övningar för att se att det hela fungerar och att öva hur man gör. När det gäller nödraketer finns det inget sådant, och det låter som om de som försöker finna ett sätt att lagligt destruera åldrade sådana inte finner nån instans som tar hand om dem.
Står man på någon höjd i klart väder i området Tjörn-Stenungsund-Marstrand på nyårsnatten vid 12-tiden ser man under en period på kanske 10 minuter sällan mindre än 3 samtidiga fallskärmsbloss uppe. Jag har inte hört talas om att någon räddningsinstans gör några utryckningar i samband med detta.

Det är naturligvis olagligt. Jag har svårt att förstå varför det inte vore lämpligt att få fram en tidslucka t.ex. just vid den tiden då uppskjutningsövningar är tillåtna, så säkerhetsövningar som man i de flesta andra sammanhang uppmuntrar och genomför kan ske även för nödraketer.
Äntligen en förnuftig kommentar. Tack Seawolf! Du har helt rätt.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Gamla nödraketers öde

Inlägg av Maxi33 » lör 13 jun 2009, 20:57

Och det är detta du hela tiden har skrivit, egentligen, eller hur Brendan?

MVH
Håkan
En expert i mängden

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Gamla nödraketers öde

Inlägg av bosseh » lör 13 jun 2009, 21:09

"I de allra flesta sammanhang där industri och samhälle har säkerhetsrutiner och säkerhetshjälpmedel så har man också övningar för att se att det hela fungerar och att öva hur man gör."

Visst, men man övar med lösa skott, inte med skarp ammunition! Det går att göra fullt realistiska övningar med vita raketer!
--
Teoretiskt kan man skapa en tidslucka precis som man kan genomföra en övning. Problemet är att man måste få ut det till allmänheten så att alla får kännedom om detta. Det kostar, vem ska betala?

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Gamla nödraketers öde

Inlägg av Brendan » lör 13 jun 2009, 21:17

Maxi33 skrev:Och det är detta du hela tiden har skrivit, egentligen, eller hur Brendan?

MVH
Håkan
Har jag? Icke! Men det finns en gemensam nämnare. Seawolf och jag har samma uppfattning om
värdet i träna med utgångna nödraketer på nyårsafton.

Skriv svar