Värmdö - Mem, söker tips inför segling
Värmdö - Mem, söker tips inför segling
Jag sitter i båtköpartagen och planerar för en färd från Sthlm genom Göta kanal. Jag har inte seglat på ostkusten tidigare och har därför några frågor som ni kanske kan klara ut.
Om ni skulle ensamsegla med en 9,5 m segelbåt med lys 1,15, hur skulle ni då lägga upp seglatsen givet att ni disponerar 3-4 dagar?
Sträckan är Värmdö - Mem.
Syftet är transport-/nöjessegling till Göta kanal där gastar möter upp för kanalfärden.
Om ni skulle ensamsegla med en 9,5 m segelbåt med lys 1,15, hur skulle ni då lägga upp seglatsen givet att ni disponerar 3-4 dagar?
Syftet är transport-/nöjessegling till Göta kanal där gastar möter upp för kanalfärden.
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Re: Värmdö - Mem, söker tips inför segling
Hej,
Beror lite på hur långa dagsetapper, men med tanke på tre till fyra dagar så blir det långa etapper.
Jag skulle definitivt gå från Värmdö ut till Sandhamn och sedan sträcka söderut, gå utanför Landsort och vidare ned mot Göra Kanal. Lite trist för du missar mycket av den vackra sträckan med typisk ostkustsegling norr om Nynäshamn och vidare kuststräckan söderut, men den tar längre tid.
Ett alternativ är ju att ta sträckan inomskärs och sedan lämna båten i någon gästhamn (kommer man bort från Stockholmstrakten eller från de stora turiststråken är det ganska billigt) till nästa seglats om du har möjlighet.
Mats
Beror lite på hur långa dagsetapper, men med tanke på tre till fyra dagar så blir det långa etapper.
Jag skulle definitivt gå från Värmdö ut till Sandhamn och sedan sträcka söderut, gå utanför Landsort och vidare ned mot Göra Kanal. Lite trist för du missar mycket av den vackra sträckan med typisk ostkustsegling norr om Nynäshamn och vidare kuststräckan söderut, men den tar längre tid.
Ett alternativ är ju att ta sträckan inomskärs och sedan lämna båten i någon gästhamn (kommer man bort från Stockholmstrakten eller från de stora turiststråken är det ganska billigt) till nästa seglats om du har möjlighet.
Mats
Scanner 391 nr 142
Snabbaste vägen från Värmdö till Landsort är inomskärs. Nämndöfjärden, Jungfrujärden, genom Dalarö, passera Mysingen. Förbi Järflotta, runda Landsort, sen är det bara att fortsätta söderut längs med kusten. Värmdö-Landsort är knappt 40 distans.
mvh Q
mvh Q
Om du går "yttervägen" så har du lite inspiration här!
http://www.youtube.com/watch?v=KBcfMFm6pns
(Vrid gärna upp ljudvolymen för den rätta känslan!)
(Vrid gärna upp ljudvolymen för den rätta känslan!)
Spetsiga båtar gör djupare hål.
Julle skrev:Jag sitter i båtköpartagen och planerar för en färd från Sthlm genom Göta kanal. Jag har inte seglat på ostkusten tidigare och har därför några frågor som ni kanske kan klara ut.
Jag skall gå exakt samma rutt. Planen är, med reservation för väder och vind:
Dag 1, Kommer vi inte långt, hemmahamnen är ju på Djurgården så det blir kanske Napoleonviken eller därikring på Ingaröfjärden första kvällen.
Dag 2, Skvallerhamn på Järflottas ostsida.
Dag 3, Yttervägen ner till trakterna av Arkösund eller kanske längre in i Slätbaken
Dag 4, Resten av sträckan till Mem om vi inte hinner dit dessförinnan.
Tilläggas kan, blir det pinkryss eller svaga vindar kör vi. Och då givetvis innervägen Landsort-Arkö om det blåser för att slippa stångas i havssjö. Den vägen är ju ändlöst mycket vackrare än att gå ut till havs och har man inte gått där tidigare bör man kanske ta sig den extra tiden och distansen.
Tackar för era svar. Det blir nog lite långa dagspass så jag hoppas på bra väder.
Det lutar åt att gå inomskärs. Har ni något tips på naturhamnar för sträckan Nynäshamn - Mem om sträckas seglas på 2 eller 3 dagar?Snabbaste vägen från Värmdö till Landsort är inomskärs. Nämndöfjärden, Jungfrujärden, genom Dalarö, passera Mysingen. Förbi Järflotta, runda Landsort, sen är det bara att fortsätta söderut längs med kusten. Värmdö-Landsort är knappt 40 distans.
Jag transportseglade en båt från Svinninge till Marstrand en gång för ett bra tag sedan och kom ner till Oxelösund på 2 dagar. Men då blev det ganska långa dagar iof. Första dagen kom vi inte iväg förrän vid middag så då blev det ca 7 timmar och dag 2 blev det ca 12 timmar. 3-4 dagar borde inte bli alltför långa dagar antar jag men det beror ju såklart på vädret...
Jag hade en gammal rutt liggandes i datorn från Saltsjöbaden till Mem, det var ca 99 distansminuter, räknat leden innomskärs. Gå väster från Öja/Lansort. Du skulle ju gå från Värmdö - Bullandö? Det är en aning längre än att gå från Saltsjöbaden säg 3 distansminuter totalt ca 102.
Från Nynäshamn till Mem är det ca 66 distansminuter.
Gick från Svinninge till Kungshamn våren 2005. Det var en ren transportsegling, fast ensam och i lugn takt. Låg i Nynäshamn, Oxeösund, ett ofrivilligt stopp ett dygn i Arkesund och sedan Fyrudden. Startade i mitten av maj och hade inga ambitioner om naturhamnar, snarare att komma till nån hamn där det fanns nånstans att äta dagens huvudmål utan att laga själv.
tommy
betydligt bättre kock när jag lagar mat till andra än enbart till mig själv.
Från Nynäshamn till Mem är det ca 66 distansminuter.
Gick från Svinninge till Kungshamn våren 2005. Det var en ren transportsegling, fast ensam och i lugn takt. Låg i Nynäshamn, Oxeösund, ett ofrivilligt stopp ett dygn i Arkesund och sedan Fyrudden. Startade i mitten av maj och hade inga ambitioner om naturhamnar, snarare att komma till nån hamn där det fanns nånstans att äta dagens huvudmål utan att laga själv.
tommy
betydligt bättre kock när jag lagar mat till andra än enbart till mig själv.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Jag seglade sträckan Dalarö - fyrudden förra året, första dagen gick till Hävringe utanför Oxelösund, vi gick utomskärs så mycket som möjligt. Hävringe ligger bra till, men hamnen är bara ca 1,4 meter (det står 1,2 men jag kom in med 1,35 köl...). Funkar bra att gå där bara vågorna är på din sida, vi hade inte temperaturen, dimman och regnet på vår sida -- GPS var nödvändigt, sikten var väl inte mer än några hundra meter.
Är du medlem i kryssarklubben? i så fall finns det bojar alldeles intill farleden norr om Landsort.
Dit är det ca 40 distansminuter.
Nästa etapp kan gå till Bergö utanför Oxelösund, där finns det också två bojar (ca 26 distansminuter).
Sen är det väl bara ca 30 distansminuter kvar.
Dit är det ca 40 distansminuter.
Nästa etapp kan gå till Bergö utanför Oxelösund, där finns det också två bojar (ca 26 distansminuter).
Sen är det väl bara ca 30 distansminuter kvar.
Hej och grattis till båtköp.
Jag tycker själv att frågan är omöjlig att svara på. Allt beror på omständigheterna. Väder, vind.
Om jag skulle säga nåt så skulle jag starkt rekommendera att gå inomskärs. Detta är mina hemtrakter och vettnen är bedårande vackra. Utomskärs är risken överhängande att du dör av leda.
Skulle du ha fint väder och bra vindar så kommer du snabbt fram även inomskärs. En stark rekommendation som naturhamn är Västra Stendörren mellan Trosa och Oxelösund. En annan rekommendation är Capella Ecumenica (ganska oskyddat dock).
Glöm inte att om vädret förväntas bli riktigt dåligt skulle jag ta vägen genom Mälaren över Södertälje. Kolla bara hur slussen öppnar.
Jag blir riktigt avundsjuk på dig att få segla den sträckan!
Lycka till
/Jörgen
Jag tycker själv att frågan är omöjlig att svara på. Allt beror på omständigheterna. Väder, vind.
Om jag skulle säga nåt så skulle jag starkt rekommendera att gå inomskärs. Detta är mina hemtrakter och vettnen är bedårande vackra. Utomskärs är risken överhängande att du dör av leda.
Skulle du ha fint väder och bra vindar så kommer du snabbt fram även inomskärs. En stark rekommendation som naturhamn är Västra Stendörren mellan Trosa och Oxelösund. En annan rekommendation är Capella Ecumenica (ganska oskyddat dock).
Glöm inte att om vädret förväntas bli riktigt dåligt skulle jag ta vägen genom Mälaren över Södertälje. Kolla bara hur slussen öppnar.
Jag blir riktigt avundsjuk på dig att få segla den sträckan!
Lycka till
/Jörgen