Stackars SMHI -svårt med prognoser!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Stackars SMHI -svårt med prognoser!

Inlägg av Mahogny » tor 11 jun 2009, 09:15

Hoppas verkligen att vädret stabiliserar sig. Som det är nu har SMHI inte en chans att veta från dag till dag vad det kommer att bli och prognoserna slår blint och galet åt alla håll.
Nej, vi får hoppas på ett stabilt långvarigt högtryck, då blir prognoserna oftast rätt och alla vi andra (inte bara metrologerna alltså) har en bra möjlighet att förutspå morgondagens väder.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Stackars SMHI -svårt med prognoser!

Inlägg av peterh » tor 11 jun 2009, 09:27

Det spelar väl ingen roll vad smhi kommer fram till de har ju ingen
vetting infosida att presentera sjövädret på.

Nej, tacka vet jag dmi.dk De kan visa vind och vågor på ett användbart sätt.

Lägg ner smhi, köp tjänsten från dmi !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Re: Stackars SMHI -svårt med prognoser!

Inlägg av Mahogny » tor 11 jun 2009, 09:46

Danmarks dmi.dk är bra för dom som bor på väst-syd-kusten. Men vi som bor en bit upp på ostkusten har tyvärr inte samma nytta av dom.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Stackars SMHI -svårt med prognoser!

Inlägg av SWE54 » tor 11 jun 2009, 10:10

Jag använder själv yr.no en del och den stämmer rätt bra.
Annars är det mest grib-filer och Ugrib.
Använder man Ugrib så kan man även se regnprognoser tillsammans med övriga väderdata grafiskt.
SMHI och DMI är lite för generella för min smak.
Sen är det ju även så att när man befinner sig väldigt nära ett lågtryckcentrum tex, så kan små variationer ge stora skillnader. Inte helt lätt att få en helt rättvisande prognos.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stackars SMHI -svårt med prognoser!

Inlägg av Eilean » tor 11 jun 2009, 10:18

På ostkusten använder jag DWD, har man ingen Weatherman eller fax så finns dom på www.dwd.de. Eller norska yr.no, de har en del för Östersjön också.

Förra sommaren hade jag ett långt telefonsamtal med en metereolig på SMHI om deras hopplösa onogrannhet särskilt på nätet. Han sade rent ut att de enda prognoser man kan lita på är sjörapporten 24 h framåt samt i någon mån kustväderprognoserna. Resten, framför allt det som finns på nätet, är datoranalyserat med glesa mätpunkter och har mycket låg noggrannhet. Skulle man segla längre sträcka rekommenderade han DWD och WeatherOnline.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Stackars SMHI -svårt med prognoser!

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 11 jun 2009, 10:37

Jag tycker norska no.yr är riktigt bra. Man kan ju skriva in vilken liten fjutt-ö som helst så finns den med. Sen får man ju både temperaturer regn på timmen när vindriktning/styrka på samma bräde. Storjungfrun ligger inte så långt ut här men skillnaderna i temp där ute och på fastlandet brukar stämma ganska exakt. Prognoserna flera dar framåt brukar också stämma bra, här i hälsingland alla fall.

Forecas vindar brukar stämma bra de med.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar